galm bij lopen door kamer / aanraken van platenspeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierteerling
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi allen,

Ik heb in mijn kamer een Thorens TD280KII platenspeler met een Marantz 1090 versterker. Ik merkte vandaag dat als ik door mijn kamer loop dit een soort 'bonkend' galm geluid veroorzaakt elke keer dat ik een stap zet. Ook als ik de platenspeler zelf aanraak / aantik geeft t gelijk een soort laag galmend / bonkend geluid.

Is dat normaal of wat kan de oorzaak zijn?

Dank!

Olivier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:48
Normaal is dat niet.
Was dat voorheen niet het geval en is dat plotseling gekomen of heb je die platenspeler pas?

Kan komen doordat je de stofkap er op laat zitten tijdens het spelen. Die pikt de geluidstrillingen op en geeft dat door aan de naald.
Of de platenspeler staat niet goed opgesteld. Dat kan tal van oorzaken hebben.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faxe
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:34
Heb je een houten vloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:23
Ik ken de 280 niet maar bij de 150 en 160 heeft Thorens een vrij opgehangen chassis met veren. Kan het zijn dat die veren zijn ingezakt en je contact hebt met de behuizing bij beweging ?

Ongewenst geluid bij het aanraken van je draaitafel kan een aarde probleem zijn.
Aarding van het element of tonearm is dan vaak de boosdoener. Loop even al je aarding na, en controleer je aansluitkabels. Check ook de 4 draadjes van je element of die nog wel goed contact maken.

[ Voor 49% gewijzigd door reinier68 op 13-07-2024 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
De 280 heeft volgens mij niet zo n goede vering als de 320, of de 160.

Alles zit meer aan het chassis en dat verklaard al een hele boel.

Maar is het ineens opgetreden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivierteerling
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb de platenspeler al 4 jaar en het viel me pas laatst op. Draai best vaak ambient / piano platen dus tis niet dat de muziek dit altijd overstemde. Ik heb geen houten vloer :)

De stofkap laat ik er niet op en de platenspeler staat hetzelfde opgesteld als voorheen.

Wel had ik een tijdje een lage bromtoon die er continue was. Dit werd erger als ik met mijn vinger het rode draad van het element aanraakte (Ortofon X1 MCP). Dit is opgelost door de platenspeler en de versterker niet op hetzelfde stekkerblok aan te sluiten (aardlusbrom?)

Kan het huidige probleem daar ook mee te maken hebben?

Ik ben een rookie op dit gebied, dus 'Loop even al je aarding na, en controleer je aansluitkabels. Check ook de 4 draadjes van je element of die nog wel goed contact maken.' klinkt voor mij enigszins abracadabra, maar wel goed om te weten dat ik het daar moet zoeken, dus zal er even onderzoek naar doen. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ivo1969
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:15
Aansluit pinnetjes van element keer los maken en weer vast zetten. Naald een keer uit element en weer terug.
Aarde kabel zit nog goed vast?
Pagina: 1