Scheefwonen

Pagina: 1
Acties:
  • 826 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-07-2024
Ik (31) stond 12 jaar lang ingeschreven bij Woningnet in de Randstad. Al die tijd lukte het me niet om een woning te vinden. Vanwege de inkomenseisen bij Funda en de hoge huurprijzen (een appartement gaat hier vanaf 1300 netto per maand en ze vragen 4,5 x de huur) heb ik jarenlang noodgedwongen kamers gehuurd. Maar eerlijk: rond je 30e ben je daar ook gewoon klaar mee. Zeker omdat ik heel schoon ben en ik na het werk nog bezig was achter 4 anderen op te ruimen. Op dat moment verdiende ik ongeveer 2600 netto, niet genoeg om iets particulier voor mezelf te vinden.
Twee jaar terug ben ik behoorlijk ziek geworden. Ik had zowel lichamelijke als psychische klachten en kon mijn eigen werk niet meer doen (HBO-niveau). Omdat ik ben opgevoed met de " niet lullen maar poetsen" mentaliteit heb ik toen een baan op MBO-niveau gevonden voor net iets boven minimumloon. Ik ging er 600 euro netto op achteruit, maar ik " profiteerde" in elk geval niet. Tien maanden later ging het echter totaal niet meer. Ik werd onwel op het werk en werd verplicht ziekgemeld. Mijn contract is daarna ook niet verlengd en ik ging de door mij zo gevreesde ziektewet in, waar ik 70% van mijn loon kreeg. Daar heb ik bijna een jaar in gezeten en ik heb heel veel therapie gevolgd en geknokt om beter te worden. Het "voordeel" hiervan was wel dat mijn inkomen zo zakte dat ik gebruik mocht maken van de regeling van Woningnet waar je, met bewijs van je uitkeringsstroken en een inkomstencheck, je huidige inkomen mocht invoeren. De contactpersoon van Woningnet had contact met het UWV en op basis daarvan kreeg ik eindelijk mijn eigen woning.
Inmiddels zijn we een aantal maanden verder en ik ben fysiek en mentaal zo vooruit gegaan dat ik volgende maand weer fulltime kan gaan werken in mijn oude functie. Dat niet alleen, ik ga ook meer verdienen omdat ze me graag willen hebben. Ik zit nu bijna op 3000 netto ( maar moet wel bijna vier jaar 200 per maand afbetalen ivm een lening). Bovenmodaal dus, en veel hoger dan ik in maart had ingeschat bij het gesprek met Woningnet. Ik heb hen ook eerlijk laten weten dat ik echt niet wist hoe het met mij zou gaan dit jaar omdat ik zo kwakkelde. Naar mijn gevoel ben ik eerlijk geweest. Maar toch knaagt het. Zullen ze toch denken dat ik gefraudeerd heb, ondanks alle bewijs? Kunnen ze mij mijn woning uitzetten? Ik kan dan letterlijk nergens naar toe, want 4,5 x 1300 euro is meer dan de 4000 bruto die ik nu krijg. Ik wil niet weer op een kamer moeten zitten. Kopen kan ook niet omdat ik geen vast contract of spaargeld heb...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• big bang
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:54
Naar action gaan, doosje kopen, schuldgevoel instoppen, doosje in de kast duwen, verder lekker je leven terug opbouwen, verhuizen naar koopwoning of mooie huurwoning als je daar aan toe bent en alles weer een beetje stabiel is, doosje achterlaten in oude woning.

En tot die tijd blij zijn dat je een fatsoenlijk dak boven je hoofd hebt. Jij hebt het systeem niet stuk gemaakt.

It's time to play the music, it's time to light the lights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:56
Ze mogen je sowieso de woning niet uitzetten, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Je kan er wel iets meer huur door moeten betalen:
https://www.rijksoverheid...kt%20doorgevoerd%20worden.
Als ik zo gok zit je tussen de 47k en 55k, dus max 50eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Zodra je een sociale huurwoning hebt word je daar nooit zomaar uitgezet, daar zijn echt vergaande procedures voor nodig.. scheefwonen is de normaalste zaak van de wereld in de (huidige) huizenmarkt.

[ Voor 23% gewijzigd door stin00 op 12-07-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
sjaakwortel schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:25:
Ze mogen je sowieso de woning niet uitzetten, dus daar hoef je je niet druk over te maken.
Je kan er wel iets meer huur door moeten betalen:
https://www.rijksoverheid...kt%20doorgevoerd%20worden.
Als ik zo gok zit je tussen de 47k en 55k, dus max 50eu
Vind ik verder helemaal prima want ik verdien ook meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nalletje
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13:37
Gelukkig gaat het een stuk beter! Volgens mij zullen ze als je er al een aantal maanden woont niet veel aan wijzigen, buiten de jaarlijkse huurverhogingen die je zult krijgen.

Als de kosten laag zijn, probeer dan lekker te sparen en op een later moment te kijken of er een koop-wens is en die vervullen. Je bent heus niet de enige die in zo'n situatie terecht is gekomen.

Hou wel rekening met eventuele huur en zorg toeslag, die zul je waarschijnlijk deels of volledig terug moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
big bang schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:25:
Naar action gaan, doosje kopen, schuldgevoel instoppen, doosje in de kast duwen, verder lekker je leven terug opbouwen, verhuizen naar koopwoning of mooie huurwoning als je daar aan toe bent en alles weer een beetje stabiel is, doosje achterlaten in oude woning.

En tot die tijd blij zijn dat je een fatsoenlijk dak boven je hoofd hebt. Jij hebt het systeem niet stuk gemaakt.
Ik lees net dat er 400k tekort is qua woningen en voel me daar best schuldig door inderdaad. Maar je hebt wel gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
nalletje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:27:
Gelukkig gaat het een stuk beter! Volgens mij zullen ze als je er al een aantal maanden woont niet veel aan wijzigen, buiten de jaarlijkse huurverhogingen die je zult krijgen.

Als de kosten laag zijn, probeer dan lekker te sparen en op een later moment te kijken of er een koop-wens is en die vervullen. Je bent heus niet de enige die in zo'n situatie terecht is gekomen.

Hou wel rekening met eventuele huur en zorg toeslag, die zul je waarschijnlijk deels of volledig terug moeten betalen.
Ik moet ongeveer 2000 euro terugbetalen aan toeslagen inderdaad. Maar met dit loon kan dat prima binnen een paar maanden.

Ik heb geen vast contract en kan dus ook niet kopen. Doordat ik jaren kwakkelde ook nooit gehad. Ik ben al blij als ik er nu mag blijven, al denk ik wel dat het een stuk beter zal gaan nu.

Mijn beste vriend heeft drie jaar terug gekocht en toen mocht je nog een intentieverklaring inleveren. Nu kan dat niet eens meer en moet je minimaal 40k inleggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:21
Niemand kan in de toekomst kijken.

Bij de toewijzing van de woning gelden in beginsel de cijfers op je laatste belastingaangifte, maar wanneer er sterke wijzigingen zijn sinds die belastingaangifte is ingevuld (in jouw geval daling van het inkomen), dan mag woningnet/de woningcorporatie inderdaad rekenen met je actuele inkomensgegevens.

Bij jou is dat blijkbaar ook gedaan, en heb je op basis van die toenmalige actuele inkomsten een woning toegewezen gekregen: van harte gefeliciteerd!

Dat inkomsten later wijzigen gebeurt bij vrijwel iedereen en is de normaalste zaak van de wereld. Bij de één komen er wat eerder forse wijzigingen dan bij de ander.

Maar in alle gevallen: als je op het moment dat de woning werd toegewezen eerlijk bent geweest, is er helemaal niets om je druk over te maken of schuldig over te voelen.

Veel woonplezier!

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
stin00 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:26:
Zodra je een sociale huurwoning hebt word je daar nooit zomaar uitgezet, daar zijn echt vergaande procedures voor nodig.. scheefwonen is de normaalste zaak van de wereld in de (huidige) huizenmarkt.
Ik voel me schuldig dat er nu iemand met minimumloon is die geen woning heeft, maar er is bijna geen middenmarkt. Ik heb nu een slaapkamer en woonkamer en naast mij woont een gezin van 3... echt naar. Ik zou rond de 900 nog kunnen betalen, maar 1300 netto wordt zo krap met mijn terugbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yahaha
Ivow85 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:29:
Niemand kan in de toekomst kijken.

Bij de toewijzing van de woning gelden in beginsel de cijfers op je laatste belastingaangifte, maar wanneer er sterke wijzigingen zijn sinds die belastingaangifte is ingevuld (in jouw geval daling van het inkomen), dan mag woningnet/de woningcorporatie inderdaad rekenen met je actuele inkomensgegevens.

Bij jou is dat blijkbaar ook gedaan, en heb je op basis van die toenmalige actuele inkomsten een woning toegewezen gekregen: van harte gefeliciteerd!

Dat inkomsten later wijzigen gebeurt bij vrijwel iedereen en is de normaalste zaak van de wereld. Bij de één komen er wat eerder forse wijzigingen dan bij de ander.

Maar in alle gevallen: als je op het moment dat de woning werd toegewezen eerlijk bent geweest, is er helemaal niets om je druk over te maken of schuldig over te voelen.

Veel woonplezier!
Dank je Ivow!

Ja, ik ben inderdaad eerlijk geweest en heb alles netjes opgestuurd. De dame bij Woningnet zei ook dat ze mij dit enorm gunde. Maar toch, ik voel me altijd schuldig om dingen. Terwijl ik niet degene ben die huisjesmelker speelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Nu online
Yahaha schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:31:
[...]
Ik voel me schuldig dat er nu iemand met minimumloon is die geen woning heeft, maar er is bijna geen middenmarkt. Ik heb nu een slaapkamer en woonkamer en naast mij woont een gezin van 3... echt naar. Ik zou rond de 900 nog kunnen betalen, maar 1300 netto wordt zo krap met mijn terugbetaling.
Ik begrijp wel dat je je zo voelt, maar als ik bedenk wat je zelf door je ziekte allemaal hebt ingeleverd, dan is dat gevoel niet helemaal terecht. Bedenk maar waar je had gestaan als je die terugval niet had gehad. Je mag dus gerust de tijd nemen om schuld af te lossen en te sparen, om op een passend moment over te stappen naar een andere woning. Dat is al moeilijk genoeg. Ook omdat je geen vast contract hebt en je herstel op langere termijn nog niet duidelijk is.
Dus inderdaad, stop alles in een doosje, leg het weg, en geniet van je woning. Dat mag!

[ Voor 5% gewijzigd door Toke_gt op 12-07-2024 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een kloon aanmaken is niet de bedoeling.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.