Stellingkast namaken: hoe hout verbinden?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-04 16:28
Ik heb online een fantastische kast gevonden. Nadeel: hij kost flink meer dan ik wil uitgeven aan een kast :P Nu probeer ik te bepalen of ik 'm zelf na zou kunnen maken. Ik heb al een offerte voor het materiaal, maar ik kan niet bedenken/vinden hoe ze het hout aan elkaar verbinden zonder van die lelijke hoekverbinders te gebruiken. Lijm lijkt me ook niet sterk genoeg. Heeft iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5cYdjifkTDaLtD-lpt0YhEkxFBU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nbH3JV5vy9grDC4WEhvzxp0b.webp?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:14
Lijkt mij gewoon met lijm en versterken met een deuvel, domino of lamello

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:30

dragonhaertt

@_'.'

Dat ligt heel erg aan het gereedschap wat je hebt.
Het mooiste zou zijn om ze blind te verbinden met deuvels en lijm.
Dan heb je wel een goede deuvelmal en boor nodig. En lijmklemmen om alles tegelijk te verlijmen.

Het klinkt niet alsof je een ervaren houtbewerker bent, dus even een vraag met die aanname: wat voorn soort hout ga je gebruiken?
Dit zijn nogal dunne latjes, de verkeerde houtsoort en/of nat hout zal een heel krom kastje opleveren.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter spijker
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 23:03
Dat zou ik persoonlijk denk ik met Duvels doen met houtlijm!
Wel goed uitmeten waar de duvels moeten komen.

SE 11x365WP ONO + 10x365WP WZW + 4 x365WP ZWZ. Totaal 9100WP. Gasloos sinds 06-2022: L/W warmtepomp NIBE BVA-SVM 10-200, AMS 10-12. L/L warmtepomp MHI SCM50-ZSW triple.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

Overigens is mijn ervaring dat een "massa" productie meubel vaak een stuk goedkoper is dan hetzelfde zelf maken.

Zelf maken is leuk als je iets unieks wil, of een specifieke maat, maar ik kan het persoonlijk meestal niet goedkoper dan de meubelzaak (tenzij het onnodig duur designer spul is)

Wat was de prijs van deze kast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
dragonhaertt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:39:
Dan heb je wel een goede deuvelmal en boor nodig. En lijmklemmen om alles tegelijk te verlijmen.

Het klinkt niet alsof je een ervaren houtbewerker bent, dus even een vraag met die aanname: wat voorn soort hout ga je gebruiken?
Dit zijn nogal dunne latjes, de verkeerde houtsoort en/of nat hout zal een heel krom kastje opleveren.
Massief eikenhout van de eikenwandplankman :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
dragonhaertt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:41:
Overigens is mijn ervaring dat een "massa" productie meubel vaak een stuk goedkoper is dan hetzelfde zelf maken.

Zelf maken is leuk als je iets unieks wil, of een specifieke maat, maar ik kan het persoonlijk meestal niet goedkoper dan de meubelzaak (tenzij het onnodig duur designer spul is)

Wat was de prijs van deze kast?
1500 EUR.
Als ik zelf het hout inkoop kost me dat 300 euro. En daar komt dan vast nog een en ander bij. Maar geen 1200.
(+ de olie die ze gebruiken vind ik net iets te donker. Doe ik liever zelf)

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:53
Sharonh schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:45:
[...]

1500 EUR.
Als ik zelf het hout inkoop kost me dat 300 euro. En daar komt dan vast nog een en ander bij. Maar geen 1200.
1500 Euro voor deze magazijnstelling?!?!

De wereld is gek geworden.
Dan zou ik het ook zelf bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt

dragonhaertt

@_'.'

[...]

1500 EUR.
Oef, dat is inderdaad wel een flinke prijs.

300 voor hout klinkt niet verkeerd, zeker als dat al geschaafd is.
Eiken is relatief duur tegenwoordig, ik koop het zelf nooit, maar het is wel mooi.

Met een deuvelmal en bijpassende boor kan je in een paar avonden iets heel moois hiervan maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15

Roozzz

Plus ultra

[...]

1500 EUR.
Psst als ik hem in Google Lens gooi, zie ik deze ook voor < 1k.

Ik vind hem zelf wel leuk als projectje, maar het hangt wel een beetje af van je eigen handigheid en beschikbaar gereedschap (en geduld). Anders vrees ik dat het je relatief veel kost en het resultaat toch net tegen kan vallen.

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:49
Voor de verticale latten is het niet zo moeilijk. Verlijmen van 'face grain' (zoals hier) behoeft weinig extra verbindingen; met een goed merk houtlijm is het eigenlijk al voldoende.

Belangrijker is hoe je de stabiliteit krijgt horizontaal / diagonaal. Je zal je planken moeten gebruiken voor de stabiliteit van je kast, anders wiebelt het alle kanten op. Dus je planken komen niet los te liggen. Mijn suggestie zou zijn om ze met 'inserts' vast te schroeven. Dan kan je het meubel demonteren als je het wil verhuizen (anders is het te fragiel om te verhuizen).

Voor de kosten van het hout kan je inderdaad prima veroorloven om een foutje te maken. Zo'n zijkant opnieuw maken kost geen drol; driekwart van het hout zit in de planken zelf en die kan je moeilijk verprutsen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:05
Effectief heeft dit ontwerp totaal geen kruisverband. Als je heel erg puristisch het ontwerp wil aanhouden gaat het heel erg lastig worden dit stevig te laten zijn. Er komen enorm veel krachten op de verbindingen.

Overweeg een steunkruis toe te voegen. Dat vangt letterlijk 95% van de krachten dan op.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Peter spijker schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:40:
Dat zou ik persoonlijk denk ik met Duvels doen met houtlijm!
Wel goed uitmeten waar de duvels moeten komen.
Deuvels, maar met een paar Duvels op (Belgisch speciaalbier) wordt het klussen wel leuker ;)

Maar inderdaad met een deuvelmal, een paar Youtubefilmpjes kijken met tips en tricks, en oefenen op wat brandhout moet dit goedkomen. Zo moeilijk is dit ontwerp namelijk niet zo op het oog.

[ Voor 14% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-07-2024 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
OnTracK schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:52:
Effectief heeft dit ontwerp totaal geen kruisverband. Als je heel erg puristisch het ontwerp wil aanhouden gaat het heel erg lastig worden dit stevig te laten zijn. Er komen enorm veel krachten op de verbindingen.

Overweeg een steunkruis toe te voegen. Dat vangt letterlijk 95% van de krachten dan op.
Of bevestig het aan de muur.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Verdekte zwaluwstaartverbindingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wel erg mooi, als Gerrit Rietveld en De Stijl fan spreekt dit mij ook erg aan.
@Boudewijn Heb jij nog tips over de verbindingen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dragonhaertt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:39:

Als ik geen gek gereedschap had zou ik hem van de binnenkant van de kast af boren met een willekeurige 5mm houtboor, en door de binnenste staander boren, door de legger, maar de buitenste staander niet niet helemaal doorboren.
Deuvel erin met lijm, en dan met een proppenboor uit hetzelfde hout een prop maken en die in het gat lijmen (zorg dat je nerf dan ook in dezelfde richting zit).

Verdekte zwaluwstaarten kan ook maar dan heb je spullen nodig, zoals een bovenfrees/kantenfrees en bitje. Is wel goed te doen.

Zelf zou ik met een domino-verbinding werken maar dan ben je 1000E aan machine verder ;) . gezien je vraag heb je die machine/hobby niet.

@franssie goed dat je me hierop attendeert :)

Na nog even goed te kijken: het is een zeer beperkt lijmoppervlak tussen het liggende latje en de staanders. , als je dit als designstatement neemt is het prima. ik zou hem vol boeken willen zetten en dan is het een wat beperkte verbinding. In geval van zware lasten: Ik zou met deze wetenschap alsnog een deuvel inzetten, maar mogelijk ook een stalen pin, puur om de liggende balkjes te dragen. Uiteraard de boel verlijmen.

Halfhout en dergelijke past niet in dit ontwerp. Je zou de liggende plank wat breder kunnen nemen, en "nokjes" overhouden ter hoogte van de staanders. De rest van de legger frees je dan smal uit.

Dan de nokjes in de staanders laten vallen, dat zou ook wel eens stevig kunnen worden ;) . Kost je iets meer hout, en je moet even goed passende gaten in je staanders maken.

[ Voor 25% gewijzigd door Boudewijn op 12-07-2024 17:35 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je die liggertjes ook met deuvels en houtlijm aan de planken lijmt zal het schranken wel meevallen.

Maar die smalle verticale staanders moeten echt van top kwaliteit (kurkdroog) hout zijn met een mooie nerf zonder enkel defect/noest.

Ik weet niet hoe het geheel op de grond staat, maar die 8 dunne pootjes kunnen niet 40cm uitsteken. Maw. de laagste plank moet echt laag.

Anders trekt het zo krom als een hoepel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

AtomicShockwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:45:
{}
Ik weet niet hoe het geheel op de grond staat, maar die 8 dunne pootjes kunnen niet 40cm uitsteken. Maw. de laagste plank moet echt laag.

Anders trekt het zo krom als een hoepel.
Ja je mag hopen dat daar een mooi RVS of houten voetje oid zit, anders zal het zich gedragen als gedroogde spaghetti in een pan met koken water ben ik bang.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:52
Ik denk dat er weinig kasten denkbaar zijn die je makkelijker zelf na kunt maken.

€1500, zijn ze gek geworden inderdaad.

Als je hem toch vol met boeken zet zou ik 100% de genoemde tip opvolgen om er een kruisverband in te maken, want dat zie je dan toch niet en maakt de kast 10x steviger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 06-05 13:43
ik zou 15mm rond eiken kopen. Gat boren waar je een verbinding wilt, rond hout beetje opschuren en dan erin lijmen.

Aangaande stabiliteit. Je kunt met kruisverband werken, maar je kunt ook op 1 punt van de bovenste helft een verbinding naar de muur maken dan is al het wiebelen ook weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
OnTracK schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:52:

Oeh thanks voor de tip maar niet heul mooi :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
Boudewijn schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:30:
[...]

Als ik geen gek gereedschap had zou ik hem van de binnenkant van de kast af boren met een willekeurige 5mm houtboor, en door de binnenste staander boren, door de legger, maar de buitenste staander niet niet helemaal doorboren.
Deuvel erin met lijm, en dan met een proppenboor uit hetzelfde hout een prop maken en die in het gat lijmen (zorg dat je nerf dan ook in dezelfde richting zit).

Verdekte zwaluwstaarten kan ook maar dan heb je spullen nodig, zoals een bovenfrees/kantenfrees en bitje. Is wel goed te doen.

Zelf zou ik met een domino-verbinding werken maar dan ben je 1000E aan machine verder ;) . gezien je vraag heb je die machine/hobby niet.

@franssie goed dat je me hierop attendeert :)

Na nog even goed te kijken: het is een zeer beperkt lijmoppervlak tussen het liggende latje en de staanders. , als je dit als designstatement neemt is het prima. ik zou hem vol boeken willen zetten en dan is het een wat beperkte verbinding. In geval van zware lasten: Ik zou met deze wetenschap alsnog een deuvel inzetten, maar mogelijk ook een stalen pin, puur om de liggende balkjes te dragen. Uiteraard de boel verlijmen.

Halfhout en dergelijke past niet in dit ontwerp. Je zou de liggende plank wat breder kunnen nemen, en "nokjes" overhouden ter hoogte van de staanders. De rest van de legger frees je dan smal uit.

Dan de nokjes in de staanders laten vallen, dat zou ook wel eens stevig kunnen worden ;) . Kost je iets meer hout, en je moet even goed passende gaten in je staanders maken.
Dank voor je tips! Hij gaat niet vol boeken. Wel een paar. We hebben een zeer minimalistische stijl en ik denk dat er een LP, lamp, plantje en klein beeld op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wodkabuikje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:05
dragonhaertt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:50:
[...]

Oef, dat is inderdaad wel een flinke prijs.

300 voor hout klinkt niet verkeerd, zeker als dat al geschaafd is.
Eiken is relatief duur tegenwoordig, ik koop het zelf nooit, maar het is wel mooi.

Met een deuvelmal en bijpassende boor kan je in een paar avonden iets heel moois hiervan maken!
Ik dacht na het zien van de foto ook, al die moeite voor een stelling van 60 euro :)
1500 euro voor wat stukjes hout...

niet iedereen heeft een bierbuikje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
franssie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:52:
[...]

Ja je mag hopen dat daar een mooi RVS of houten voetje oid zit, anders zal het zich gedragen als gedroogde spaghetti in een pan met koken water ben ik bang.
Eh nope -O-
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VESHF_xeIMobBm8bjMhSyft89uk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ohfJxgkewBaWUULKU3ZZRfP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

YouTube: Strong? Or Strong enough? [video #381] is overigens wel een alleraardigst filmpje van Peter Millard.
Hij lijmt daar ook materiaal koud op elkaar, en dat is toch nog verbluffend sterk. Uiteindelijk zou ik dit met een deuvel (of domino als je mij heet) doen. Echt goede maatvoering, goede lijm en goed klemmen bij het verlijmen.

Als je alleen een LP (pickup? :P ) en wat klein grut erin zet is het prima te doen met alleen lijm, de deuvel is bonus. Wel moet de boel redelijk strak in elkaar zitten, als de boel eenmaal uit zijn gelid komt is het vrij snel klaar vrees ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Boudewijn op 12-07-2024 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
1500 EUR.
Meestal is zo'n kast niet van vierkant geschaafd hout, maar zijn de randen afgerond/facet rand gefreesd oid.
Dat zijn wel het type details wat een duurdere kast maakt (of breekt). Fabrieksmatig is dat veel makkelijker dan thuis met de hand.
Zeker een scherpe hoek beschadigd heel snel bij transport/lijmen etc.
Ik vind dit al erg licht voor eiken. Dit zou al een naturel olie kunnen zijn. Wil je (veel) lichter dan dit, dan moet je echt gaan puzzelen & testen. Verschillende merken kunnen anders uitwerken.

Qua bevestiging is het vooral tricky om het dusdanig vast te krijgen dat je geen kruis nodig hebt. Je krijgt een forse hefboom, iets van 1,80m op 18mm is een factor 100. Een koevoet is er niks bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:42

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, daar was ik al bang voor. Die poten steken mooi 40cm uit. Als je hout niet 100% droog is en helemaal uitgewerkt. torderen die gemakkelijk 20 a 30 graden. Puur omdat ze niet opgesloten zitten.

Het is niet voor de hand liggend om zoiets te vinden. Bij een bouwmarkt haal je dit niet iig.

Ook de benodigde rechtheid van die dunne staander komt gigantisch nauwkeurig. 2 mm taps toelopend en het valt al op.

Soms kunnen dingen er simpel uit zien, maar zijn ze daardoor alleen maar ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AtomicShockwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:40:
[...]

Ja, daar was ik al bang voor. Die poten steken mooi 40cm uit. Als je hout niet 100% droog is en helemaal uitgewerkt. torderen die gemakkelijk 20 a 30 graden. Puur omdat ze niet opgesloten zitten.

Het is niet voor de hand liggend om zoiets te vinden. Bij een bouwmarkt haal je dit niet iig.

Ook de benodigde rechtheid van die dunne staander komt gigantisch nauwkeurig. 2 mm taps toelopend en het valt al op.

Soms kunnen dingen er simpel uit zien, maar zijn ze daardoor alleen maar ingewikkelder.
Als ik zoiets als dit zou bouwen zou ik mijn hout bij masave oid halen. Zeker niet bij de gammel.

Kantjes netjes breken of profieltjes frezen is idd het verschil tussen hobbybob-die-timmert en iets meer dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

AtomicShockwave schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 23:40:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:11
wodkabuikje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 19:08:
[...]

Ik dacht na het zien van de foto ook, al die moeite voor een stelling van 60 euro :)
1500 euro voor wat stukjes hout...
Vergis je niet. Dit is eikenhout, hartstikke goed maar dat heeft een prijs. Hier bij de houthandel kost dat 80 euro per plank. Dan schat ik dat je zo een honderdje of 6 aan materiaalkosten kwijt bent. Als hier een professionele timmerman nog mee bezig moet, die hier ook een flink uurloon op wil hebben en er nog wat winstmarge op gepakt moet worden dan is die 1500 euro misschien niet eens zo onredelijk.

Beste is om dit dan gewoon zelf te doen. Maar om nu als onervaren leek te beginnen met een project met materiaal van die prijs, dan is de kans dat het mislukt wel aanwezig en de schade aanzienlijk.

Zelf had ik het idee om dit te gaan maken in de garage, maar toch gekozen voor een kant en klare stellingkast met metaal en board. Dat kost inderdaad slechts 60 euro en heb ik in 2 uurtjes in elkaar getikt. Geen eiken, wel 150 kg draagkracht per plank en geen klus waar je dagen mee bezig bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:18

jjust

Het leven is een strijd

Het is wel echt een mooie kast. Jammer dat sommige barbaren het een veredelde stellingkaart noemen :).

Gezien alle uitdagingen met kwaliteit van hout, keuze verbindingen etc moet ik nog maar zien of dat echt goedkoper wordt. Een paar keer een foutje maken en je bent weer een paar honderd euro aan materiaal kwijt. Daarnaast denk ik dat het ook erg nauw luistert. De kracht van dit ontwerp zit in de eenvoud en als je daar vanaf wijkt, krijg je denk ik al snel een heel andere look.

Ik vind het echt een mooi ontwerp en mocht je het toch gaan proberen ben ik erg benieuwd naar het resultaat!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharonh
Ik ga het zeker proberen. Voor de offerte van het hout kan ik flink wat fouten maken tot ik aan de 1500 euro zit (ik ga 'm trouwens wel maken met m'n pa)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duukster
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08-04 22:14
Dit blijft los van de wand niet lang staan, er zit 0 verband in….

Voor de dhz’er kun je ook schroeven en daarna afproppen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sharonh schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 14:52:
Ik ga het zeker proberen. Voor de offerte van het hout kan ik flink wat fouten maken tot ik aan de 1500 euro zit (ik ga 'm trouwens wel maken met m'n pa)
Leuk en succes, enne, hou ons op de hoogte van je ervaringen bij het bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djluc
  • Laatst online: 20:36
Probeer het eerst eens in elkaar te zetten met wat goedkoop hout. Panlatten of iets dergelijks dan wordt je definitieve al veel gemakkelijker.

Qua verbindingen is een domino wat vlakker in plaats van rond wat wellicht belangrijk is voor de stabiliteit. Een dubbele deuvel werk wellicht ook.

Als je eenmaal het test model goed hebt kan je enkele van die latten wellicht ook nog als mal gebruiken om eenvoudig de gaten gelijkmatig te boren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
djluc schreef op maandag 15 juli 2024 @ 20:54:
Probeer het eerst eens in elkaar te zetten met wat goedkoop hout. Panlatten of iets dergelijks dan wordt je definitieve al veel gemakkelijker.

Qua verbindingen is een domino wat vlakker in plaats van rond wat wellicht belangrijk is voor de stabiliteit. Een dubbele deuvel werk wellicht ook.

Als je eenmaal het test model goed hebt kan je enkele van die latten wellicht ook nog als mal gebruiken om eenvoudig de gaten gelijkmatig te boren.
Ga ik doen, thanks!

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Sharonh
jjust schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 12:13:
Het is wel echt een mooie kast. Jammer dat sommige barbaren het een veredelde stellingkaart noemen :).

Gezien alle uitdagingen met kwaliteit van hout, keuze verbindingen etc moet ik nog maar zien of dat echt goedkoper wordt. Een paar keer een foutje maken en je bent weer een paar honderd euro aan materiaal kwijt. Daarnaast denk ik dat het ook erg nauw luistert. De kracht van dit ontwerp zit in de eenvoud en als je daar vanaf wijkt, krijg je denk ik al snel een heel andere look.

Ik vind het echt een mooi ontwerp en mocht je het toch gaan proberen ben ik erg benieuwd naar het resultaat!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vbo8zZDkDxzrwZRU2mlIf_H12dk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QiwAGWLQlWUXcA265KsSWmB6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:24

paQ

smaller, maar verder prima gelukt toch?
Zelf ook tevreden? (Dat is het belangrijkste)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
paQ schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:02:
smaller, maar verder prima gelukt toch?
Zelf ook tevreden? (Dat is het belangrijkste)
Ja enorm enthousiast over! Hij moest ook iets smaller want zoveel ruimte is daar ook weer niet. En de kleur is perfect zo. Wel alle credits voor mn pa die het in elkaar heeft gezet. Ik heb alleen maar hout berekend en besteld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe heeft je pa de verbindingen gemaakt? Mooi ding, goed gelukt

[ Voor 22% gewijzigd door Boudewijn op 27-11-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:18

jjust

Het leven is een strijd

Erg goed gelukt! Echt een mooi meubel.
Past ook mooi bij de kleur van de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharonh
Boudewijn schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:43:
Hoe heeft je pa de verbindingen gemaakt? Mooi ding, goed gelukt
Met 6 mm deuvels en lijm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Als groot fan van Rietvelt doet het ontwerp me wel wat denken aan de Militaire Kruk en Tafel van hem.
Toch eens nadenken hoe aan te pakken, heb er l wel een plak voor (en dat wordt een veel bredere dan).

@Sharonh Wat voor hout heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:59

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Die foto van de TS door Google Lens levert een paar houten latjes op van 845 euro. Wat een geld, niet normaal.

Maar wat je er van gemaakt hebt, prachtig!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:46
'Bedankt Pa... Graag gedaan mijn beste, voor jou doe ik alles!'

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharonh
franssie schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:06:
Als groot fan van Rietvelt doet het ontwerp me wel wat denken aan de Militaire Kruk en Tafel van hem.
Toch eens nadenken hoe aan te pakken, heb er l wel een plak voor (en dat wordt een veel bredere dan).

@Sharonh Wat voor hout heb je gebruikt?
Massief eiken met een minimale white wash

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40

Reptile209

- gers -

Sharonh schreef op woensdag 27 november 2024 @ 16:44:
[...]

Massief eiken met een minimale white wash
Met @Boudewijn: hoe zit alles nu met elkaar verbonden? En zit het nog vast aan de muur voor de stabiliteit?

Zo scherp als een voetbal!

Pagina: 1