dragonhaertt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:39:
Dat ligt heel erg aan het gereedschap wat je hebt.
Het mooiste zou zijn om ze blind te verbinden met deuvels en lijm.
Dan heb je wel een goede deuvelmal en boor nodig. En lijmklemmen om alles tegelijk te verlijmen.
Het klinkt niet alsof je een ervaren houtbewerker bent, dus even een vraag met die aanname: wat voorn soort hout ga je gebruiken?
Dit zijn nogal dunne latjes, de verkeerde houtsoort en/of nat hout zal een heel krom kastje opleveren.
Als ik geen gek gereedschap had zou ik hem van de binnenkant van de kast af boren met een willekeurige 5mm houtboor, en door de binnenste staander boren, door de legger, maar de buitenste staander niet niet helemaal doorboren.
Deuvel erin met lijm, en dan met een proppenboor uit hetzelfde hout een prop maken en die in het gat lijmen (zorg dat je nerf dan ook in dezelfde richting zit).
Verdekte zwaluwstaarten kan ook maar dan heb je spullen nodig, zoals een bovenfrees/kantenfrees en bitje. Is wel goed te doen.
Zelf zou ik met een domino-verbinding werken maar dan ben je 1000E aan machine verder

. gezien je vraag heb je die machine/hobby niet.
@
franssie goed dat je me hierop attendeert
Na nog even goed te kijken: het is een zeer beperkt lijmoppervlak tussen het liggende latje en de staanders. , als je dit als designstatement neemt is het prima. ik zou hem vol boeken willen zetten en dan is het een wat beperkte verbinding. In geval van zware lasten: Ik zou met deze wetenschap alsnog een deuvel inzetten, maar mogelijk ook een stalen pin, puur om de liggende balkjes te dragen. Uiteraard de boel verlijmen.
Halfhout en dergelijke past niet in dit ontwerp. Je zou de liggende plank wat breder kunnen nemen, en "nokjes" overhouden ter hoogte van de staanders. De rest van de legger frees je dan smal uit.
Dan de nokjes in de staanders laten vallen, dat zou ook wel eens stevig kunnen worden

. Kost je iets meer hout, en je moet even goed passende gaten in je staanders maken.
[
Voor 25% gewijzigd door
Boudewijn op 12-07-2024 17:35
]