Problemen met meerwerk en afwijkingen badkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-09 15:38
Hallo allemaal,

Ik heb onlangs een badkamerrenovatie laten uitvoeren door een zzp'er, en ik zit nu met een probleem dat ik graag aan jullie wil voorleggen voor advies.

Situatie:

Ik had een all-in prijs afgesproken voor de volledige renovatie van mijn badkamer en toilet. De aannemer heeft echter extra kosten in rekening gebracht zonder hierover met mij te overleggen. Hij heeft een aantal redenen hiervoor gegeven, zoals ongelijke wanden en extra materiaalgebruik, maar dit was niet van tevoren besproken of goedgekeurd.

Problemen:
  1. Meerwerk zonder overleg: De aannemer heeft extra kosten in rekening gebracht voor werk en materialen die niet van tevoren zijn besproken of goedgekeurd. Hij beweert nu dat de oorspronkelijke offerte slechts een indicatie was, hoewel dit niet duidelijk in de offerte stond.
  2. Afwijkingen van technische tekeningen: De douche is 5 cm smaller gebouwd dan gepland (75 cm in plaats van 80 cm), wat het comfort en de functionaliteit aanzienlijk beïnvloedt. Daarnaast heeft hij zonder overleg een nieuwe kast 2 mm versmald zodat deze tussen de ombouw van de wc en de muur kon passen, omdat de ombouw iets te breed is gebouwd.
  3. Fouten in de uitvoering: De ombouw van de wc is niet volgens de specificaties gebouwd, wat heeft geleid tot aanpassingen aan de kast.
Wat ik heb gedaan:

Ik heb de aannemer duidelijk gemaakt dat ik van mening ben dat de extra kosten niet in rekening gebracht zouden moeten worden, aangezien we een all-in prijs hebben afgesproken en dat hebben we via de mail afgesproken.

Vraag aan de community:

Heeft iemand ervaring met soortgelijke situaties en hoe heb je dit opgelost?
  • Heeft iemand ervaring met soortgelijke situaties en hoe heb je dit opgelost?
  • Wat zijn mijn rechten in deze situatie, en wat kan ik doen om ervoor te zorgen dat de aannemer zijn afspraken nakomt?
  • Wat is de tolerantie qua afmetingen bij bouw- en renovatiewerkzaamheden? Hoeveel afwijking is acceptabel?
  • Alle andere tips of advies zijn ook zeer welkom!
Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door albert04 op 12-07-2024 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:19
Een getekende offerte is een overeenkomst waar je als klant in principe op terug kan vallen, als jij schriftelijk akkoord hebt gegeven op de offerte en daar staat in dat het een all-in prijs betreft dan sta je dus vrij sterk. De meeste vaklui zullen in hun algemene voorwaarden een clausule hebben die ze beschermd tegen onverwachte kosten bij meerwerk, maar normaal gesproken is dat wel in overleg.

Ook voor je afwijkende maatvoering geld: wat heb je afgesproken? Een douche 5cm smaller dan op tekening staat is gewoon niet goed gebouwd, daar kan/mag je zeker wat van vinden. 2mm verschil in een kastje is wel een beetje op alle slakken zout leggen, ik snap dat je nu alles gaat controleren maar zo'n kleine afwijking zou ik lekker laten voor wat het is.

Je geeft niet aan wat voor meerwerk er in rekening is gebracht en hoe hoog de kosten daarvan waren ten opzichte van de offerte, maar als er kosten gemaakt zijn buiten wat overeengekomen is dan is het natuurlijk niet gek dat die aan jou worden doorberekend. Normaal gesproken wordt je daar echter wel van op de hoogte gesteld voor de werkzaamheden uitgevoerd worden.

Ik zou zeker in overleg gaan over de maatafwijking van je douche, als op tekening staat dat die 80cm moet worden dan mag je er vanuit gaan dat je dat ook krijgt. Dingen als een paar mm verschil in een kastje zou ik lekker laten voor wat het is, bij normaal gebruik ga je daar niks van merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@dunedanh Die 2mm zal niet het probleem zijn, maar ik vermoed dat het inkorten van de nieuwe kast vervolgens wordt beschouwd als meerwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
@dunedanh @_JGC_
Nee, het is meer een indicatie dat die wc ombouw ook niet volgens de technische tekening is gebouwd, waardoor een splinter nieuwe kast smaller moest worden geschaafd. Maar, als je het zo bekijkt dan lijkt het idd op alle slakken zout leggen.

@dunedanh meerkosten zijn materiaal, zoals mortal, dorpel, strips en wat tegellijm plus 40 uur aan extra arbeid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Zo dat is niet niks 40 uur aan extra arbeid dan heeft de beste man zich aardig verkeken aan de klus ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13:33
de douche kleiner zou echt not done moeten zijn, zeker als er een duidleijke tekening is waar de maten op staan.
wat is de verklaring dat de douche kleiner moet? omdat dan de tegels makkelijker passen ofzo?

De kast, daar kan je niet veel aan doen. of alles moet zo mega versplinktert zijn dat het er niet uitziet.

40 uur extra slaat ook nergens op overigens.
het kan uitlopen maar normaal weten ze vrij goed hoe lang iets duurt. en meer werk van meer lijm of meer stucen moet geen 40 uur kosten, of je badkamer is mega groot

[ Voor 25% gewijzigd door maubaan op 12-07-2024 16:53 ]

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:47
meerkosten zijn materiaal, zoals mortal, dorpel, strips en wat tegellijm plus 40 uur aan extra arbeid.
Dat is echt flinke kostenpost als dit zonder overleg is gegaan zou ik het zeker niet accepteren je maakt niet voor niks afspraken vooraf.

40 * 50 =2000 en dan reken ik waarschijnlijk nog een laag uurtarief zonder btw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
maubaan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:52:
wat is de verklaring dat de douche kleiner moet? omdat dan de tegels makkelijker passen ofzo?
Helaas geen verklaring. Afspraak was duidelijk, volg technische tekening. Ik heb wel een vermoeden:
Eerst hebben ze goed gesloopt, alles was er uit. Toen moest er twee nieuwe wandjes komen dat ons douche ruimte gaat worden. Ze hebben op dat moment op basis van de kale muur de locatie van de wanden bepaald. Dus wel op basis van 80cm, maar geen rekening gehouden met obs plaat (weet niet of ik dit goed zeg, iets met hout), gips, tegellijm en tegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
saaltink schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:52:
[...]

Dat is echt flinke kostenpost als dit zonder overleg is gegaan zou ik het zeker niet accepteren je maakt niet voor niks afspraken vooraf.

40 * 50 =2000 en dan reken ik waarschijnlijk nog een laag uurtarief zonder btw
Bijna goed, 2200... materiaal kom ik op 1300 uit, ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
albert04 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:49:
@dunedanh @_JGC_
Nee, het is meer een indicatie dat die wc ombouw ook niet volgens de technische tekening is gebouwd, waardoor een splinter nieuwe kast smaller moest worden geschaafd. Maar, als je het zo bekijkt dan lijkt het idd op alle slakken zout leggen.

@dunedanh meerkosten zijn materiaal, zoals mortal, dorpel, strips en wat tegellijm plus 40 uur aan extra arbeid.
Smaller schaven in een vochtige omgeving, heeft hij de kast wel vochtdicht afgewerkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
@Wolly Ja, dat hoop ik wel.. In ieder geval is het rondom afgekit.. Dus, dat stukje ligt in ieder geval niet bloot..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
bie100 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:51:
[...]

Zo dat is niet niks 40 uur aan extra arbeid dan heeft de beste man zich aardig verkeken aan de klus ;w
Dat is toch precies waarom je aan aanneemsom afspreekt? Als hij eerder klaar is krijg je ook geen geld terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
Bijna goed, 2200... materiaal kom ik op 1300 uit, ongeveer
Wat staat er precies in je offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
RemcoDelft schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Dat is toch precies waarom je aan aanneemsom afspreekt? Als hij eerder klaar is krijg je ook geen geld terug.
Nee helemaal goed maar in dit geval vraagt die toch geld voor die 40 uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11:16
2mm afwijking bij een natuurproduct (of is het een geperst hout / MDF-achtige oplossing) zou ik niet als afwijking aanmerken. Die 5cm natuurlijk wel. Kan prima dat een wand eerst flink aangesmeerd moest worden voor er getegeld kon worden, maar dan nog is 5cm wel echt fors én overleg je zoiets eerst alvorens zo'n ingrijpende beslissing te nemen, ook gezien de bijkomende kosten.

Heb je de all-in prijs duidelijk afgesproken, zwart op wit? Of is de offerte getekend ná dat besproken is via email? Gold de all-in prijs voor materialen en arbeid, of was dat onduidelijk? Hoeveel heb je al betaald en heb je rechtsbijstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
The_Admin schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:02:
2mm afwijking bij een natuurproduct (of is het een geperst hout / MDF-achtige oplossing) zou ik niet als afwijking aanmerken. Die 5cm natuurlijk wel. Kan prima dat een wand eerst flink aangesmeerd moest worden voor er getegeld kon worden, maar dan nog is 5cm wel echt fors én overleg je zoiets eerst alvorens zo'n ingrijpende beslissing te nemen, ook gezien de bijkomende kosten.

Heb je de all-in prijs duidelijk afgesproken, zwart op wit? Of is de offerte getekend ná dat besproken is via email? Gold de all-in prijs voor materialen en arbeid, of was dat onduidelijk? Hoeveel heb je al betaald en heb je rechtsbijstand?
Die 5cm had makkelijk voorkomen kunnen worden omdat er nog zat ruimte is. Het is niet zo dat alles strak afgemeten was zodat alles er net in kon.. Er is gewoon geen rekening gehouden met die speling en als professional vind ik dit slordig. Het is niet zijn eerste keer dat hij een badkamer doet. Het gaat dus om 2x 5 cm.. dus in de breedte en lengte.

De afspraak is per mail gegaan en is toegezegd (goedgekeurd) dat het voor die prijs all-in is. verder niets getekend..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
albert04 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Die 5cm had makkelijk voorkomen kunnen worden omdat er nog zat ruimte is. Het is niet zo dat alles strak afgemeten was zodat alles er net in kon.. Er is gewoon geen rekening gehouden met die speling en als professional vind ik dit slordig. Het is niet zijn eerste keer dat hij een badkamer doet. Het gaat dus om 2x 5 cm.. dus in de breedte en lengte.

De afspraak is per mail gegaan en is toegezegd (goedgekeurd) dat het voor die prijs all-in is. verder niets getekend..
Je hebt het eerder over een offerte, heb je die niet getekend teruggestuurd? Of gereageerd op de mail waarbij de offerte zat met je akkoord? Stond daar ook iets over die all-in prijs of was dat eerder een keer ter sprake gekomen?

En nogmaals, was duidelijk afgesproken dat all-in was voor arbeid én materiaal? Heb je rechtsbijstand? Wie heeft je badkamer getekend? Was je dat zelf of de ZZP'er, of een derde partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
saaltink schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Wat staat er precies in je offerte?
Afgesproken inclusief slopen, exclusief container (die wilde ik zelf regelen)

Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:27

DukeBox

loves wheat smoothies

Het hele idee van all-in is dat je als consument niet voor verrassingen komt te staan. Over het algemeen betaal je ook iets meer (buffer voor de 'aannemer') dan uurtje factuurtje maar af en toe heb je als 'aannemer' iets te krap gerekend en daar is die buffer voor.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
The_Admin schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Je hebt het eerder over een offerte, heb je die niet getekend teruggestuurd? Of gereageerd op de mail waarbij de offerte zat met je akkoord? Stond daar ook iets over die all-in prijs of was dat eerder een keer ter sprake gekomen?

En nogmaals, was duidelijk afgesproken dat all-in was voor arbeid én materiaal? Heb je rechtsbijstand? Wie heeft je badkamer getekend? Was je dat zelf of de ZZP'er, of een derde partij?
Dit is wat hij uiteindelijk stuurde nadat ik een all-in bedrag wilde:
Beste Albert

wij kunnen dit project aannemen voor €xxxx inclusief 21% BTW en exclusief huur avfal container. er zit veel werk in de badkamer en toilet.
dit is een all in prijs ik hoor het graag van u

Met vriendelijke groet
En hier ging ik mee akkoord:
Hi aannemer,

Ik ga akkoord met een all-in prijs van xxxxx euro inclusief BTW en exclusief huur afvalcontainer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Admin
Mjah dan zou je zeggen 'all-in is all-in'. Heb je rechtsbijstand? Wat wil je hier zelf uithalen? Ben je bereid die 5cm te laten zitten als hij z'n extra facturen laat vallen of wat zie je zelf als potentiele oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saaltink
albert04 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:18:
[...]

Dit is wat hij uiteindelijk stuurde nadat ik een all-in bedrag wilde:

[...]

En hier ging ik mee akkoord:

[...]
Dan zou ik reageren naar hem dat je de originele offerte wilt betalen aangezien het een all in prijs is en er niet mondeling besproken is dat er meer werk was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:06

m-vw

Dus?

albert04 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Afgesproken inclusief slopen, exclusief container (die wilde ik zelf regelen)

***members only***
Slechts een indicatie? LOL
Dit is gewoon een complete aanbieding. Het enige dat ik mis is de materiaalspecificatie, maar ik ga er even vanuit dat dat in andere communicatie geregeld is.

Volgens mij heeft deze meneer zich gewoon behoorlijk verkeken, want welke extra's rechtvaardigen volgens hem dan de meerwerkkosten?

[ Voor 0% gewijzigd door m-vw op 12-07-2024 18:22 . Reden: Fouten in zinnen. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
m-vw schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Dit is gewoon een complete aanbieding. Het enige dat ik mis is de materiaalspecificatie, maar ik ga er even vanuit dat dat in andere communicatie geregeld is.

Volgens mij heeft deze meneer zich gewoon behoorlijk verkeken, want wat welke extra's rechtvaardigen volgens hem dan de de meerwerkkosten?
het totaal bedrag is incl materialen)
Ik zou hem vragen om alles op te leveren zoals afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albert04
The_Admin schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:20:
Mjah dan zou je zeggen 'all-in is all-in'. Heb je rechtsbijstand? Wat wil je hier zelf uithalen? Ben je bereid die 5cm te laten zitten als hij z'n extra facturen laat vallen of wat zie je zelf als potentiele oplossing?
Nee, geen rechtsbijstand. En ja, goede vraag; de muur gaat niet lukken die moet ik accepteren. Dus de meerwerk laten vallen en voor liefnemen.. dan neem ik de muren wel voor lief.
m-vw schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:25:
[...]

Volgens mij heeft deze meneer zich gewoon behoorlijk verkeken, want wat welke extra's rechtvaardigen volgens hem dan de de meerwerkkosten?
Dat vermoed k namelijk ook. Misschien handig voor als meer context: hij is de installateur en tegelwerk doet hij niet. Daar heeft hij een "mannetje" voor.. Die heeft denk ik iets te meer berekend dan hij gecalculeerd is en probeert dat nu bij mij te halen. Want die meerprijs/werk is allemaal gerelateerd aan tegelwerk.

Overigens is de hoogte van de douchekop ook 3cm lager omdat hij geen rekening heeft gehouden met het vlakmaken van de vloer. Maja, dat neem ik dan ook voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bas.013
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 00:10
In het consumentenrecht mag niet meer gefactureerd worden dan in de opdracht is overeengekomen. Meerwerk mag pas na schriftelijke goedkeuring van de opdrachtgever. Kennelijk zijn er nog aannemers die wel een offerte sturen, een opdracht aannemen en vervolgens iets anders factureren. Waarom vraag je dan nog een offerte op?
In de offerte staan verder geen voorbehouden, behalve de container en afval. En de tegelstrips, wat ook weer vreemd is want die kun je vooraf berekenen…

Je kunt eerst proberen zelf eruit te komen met de aannemer. Vriendelijk verzoeken om e.e.a. conform afspraak op te leveren en te factureren. Dan kun je die missers als wisselgeld gebruiken. Of er hard in gaan, dat het muurtje die 5cm. verplaatst moet worden.

En anders rechtsbijstand inschakelen, er zijn ook bureaus die je opdracht kunt geven voor 1 casus. Volgens mij kan dat bij de meeste bekende rechtsbijstand verzekeringen bureaus. Dat kost waarschijnlijk een paar honderd euro, dat is een eigen afweging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-09 19:39
@albert04 Hoe is dit uiteindelijk afgelopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• albert04
@Kees85 Leuk dat je er naar vraagt!

Status nu: goed gesprek gehad over de meerkosten.. Volgehouden dat dit zijn probleem is. Dus, de kosten heeft ie voor zich gehouden. Dat is opgelost.

Verder heb ik de afmetingen moeten accepteren.

Maar helaas eindigt dit verhaal niet. Een wand en het bankje in de doucheruimte zetten de tegels uit. Ze worden als het ware naar voren geduwd, waardoor het voeg kapot gaat en het tegel een halve cm uitsteekt. Het zijn op dit moment 4 grote tegels die uitsteken. 🤐

Dit ligt nu weer bij hem en hij zal tzt een oplossing bedenken en toepassen. Hopenlijk gebeurt dit deze maand.

De wanden en bankje zijn van hout, obs en gipsplaat gemaakt. Ik had al mijn twijfels en dat heb ik toen met hem gedeeld maar hoefde geen zorgen te maken dat het niet zou werken. Ik zou voor kalkbeton zijn gegaan maar daar was hij het niet mee eens.

Dus, ja, eigenlijk zijn we nog niet van hem af en zal een deel van de wand en het bankje eruit moeten om alsnog blokken te plaatsen. 🫣
Pagina: 1