Elektrische occasion 20k - 40k, ik kom er niet uit!

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-04 14:27
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een elektrische auto met in ieder geval de volgende eisen:
  • Recent model (2019 minimum)
  • Minimaal 300 km range
  • Trekgewicht 1000kg (caravan)
  • Zo comfortabel mogelijk 3 kinderen op de achterbank
  • kilometrage liefst niet ver boven de 100k
Ik heb al een aantal opties overwogen:

Skoda Enyaq (€28.000 - €36.000)
+ Ruimte
+ Ik ken deze van mijn ouders, positieve ervaring
- snelladen niet enorm snel

Tesla Model 3 (€22.000 - €30.000)
+ Long range model met mooi bereik
+ Goede snellaadtechnologie en laadopties
+Veel aanbod tegen nette prijzen
- wordt wat krap met 3 kids (online wel ervaringen te vinden met 3x autostoel)

Tesla Model Y (€36.000 +)
+ Ruimte
- Bovenkant budget
- long range niet binnen budget

Maar, de tweedehands elektrische markt lijkt een vlucht te nemen met modellen die uit de lease lopen, dus ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer 😉
Wat betreft de ruime range qua budget: ik wil of wat consessies doen voor een lagere prijs, of wat meer betalen voor wat meer auto.

Zijn er opties die ik niet overwogen heb? Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-05 18:24

World Citizen

FreeReef.nl

Zoek je die range met een caravan erachter of zonder caravan?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
World Citizen schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:19:
Zoek je die range met een caravan erachter of zonder caravan?
Met caravan zal niet mogelijk zijn 😉 daar heb ik geen illusies over.

De caravan wordt vooral in de Benelux gebruikt, dus daarvoor accepteer ik dat de range enorm inkakt.

[ Voor 17% gewijzigd door PointyMaximus op 12-07-2024 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 20:12
Ik zou kijken via das import ofzo en dus via Duitsland iets fixen, krijg je veel meer voor je geld en dus ook meer keuze.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:31
Kia e-niro / Niro ev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 15:59

Shunt

Boe

Bschnitz schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:25:
Ik zou kijken via das import ofzo en dus via Duitsland iets fixen, krijg je veel meer voor je geld en dus ook meer keuze.
En je krijgt dan ook meteen de vergrote kans op een auto die overal ergens wel helemaal niet lekker klopt.
Van tellerstanden tot schade. Voordat het weer allemaal onder onzin en dat was vroeger zo geschoven gaat worden, een goede vriend werkt bij een grote auto inkoper en die vermijden import auto's als de pest of ze geven er amper iets voor.

Of je wilt zelf iets vinden in Duitsland daar laten controleren en valideren en dan zelf exporteren dan heb je nog redelijk goede kansen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
Helaas komt de EV maar tot 750kg trekgewicht. Stond eerst hoog op mijn lijstje namelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
Shunt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:30:
[...]

En je krijgt dan ook meteen de vergrote kans op een auto die overal ergens wel helemaal niet lekker klopt.
Van tellerstanden tot schade. Voordat het weer allemaal onder onzin en dat was vroeger zo geschoven gaat worden, een goede vriend werkt bij een grote auto inkoper en die vermijden import auto's als de pest of ze geven er amper iets voor.

Of je wilt zelf iets vinden in Duitsland daar laten controleren en valideren en dan zelf exporteren dan heb je nog redelijk goede kansen.
Ja, gezien de lagere restwaarde reken je je misschien te snel rijk met import. Wel interessant om eens te oriënteren wat het verschil is, dank voor de tips

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-05 20:12
Shunt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:30:
[...]

Normaal zou ik je gelijk geven, echt met elektrische autos is dat toch wel iets anders.

Die worden namelijk zo goed als nieuw verkocht. Dealers kregen daar subsidie en niet de mensen zelf, de dealers houden ze dan zelf een half jaar of rijden er minimaal mee en dan mogen ze wel verkocht worden als tweedehands.

Dus heel veel elektrische autos zijn zo goed als nieuw met korting.

Buurman hier heeft een kia6 gekocht via deze weg met 10K aan upgrades die hij anders in NL moest betalen.

Anyway, het was maar een idee.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:12

timovd

Voorsprong door techniek

De Kia EV6 overwogen? Die kan meer dan 1000kg trekken en voldoet v.z.i.w. aan de rest van je eisten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Elektrisch rijder sinds lange tijd (BMW i3, Model X en Model 3) staar je niet blind op range. Laadsnelheid en -mogelijkheid is het aller belangrijkst. Daar is Tesla imo nog heer en meester. Zeker met een Tesla maakt het in aantal stops naar bijv. buitenland amper uit (long range vs. normaal), plus het Tesla netwerk is inmiddels zo dicht dat snelladen in west- en zuid Europa zeer goed mogelijk is. Zeker met een moderne Tesla zoals de Model Y gaat dit zeer snel!

Succes met je keuze!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PointyMaximus
timovd schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:41:
De Kia EV6 overwogen? Die kan meer dan 1000kg trekken en voldoet v.z.i.w. aan de rest van je eisten.
Goeie tip 👍 echt eentje die ik grandioos boven budget had verwacht. Dankjewel!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackDaniels
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 16:27
Even een snelle zoektocht op Gaspedaal met jouw wensen levert o.a. de volgende modellen op:

Volkswagen ID5
Mercedes EQC
Volvo XC40

De KIA EV6 staat er ook tussen. Er is alleen niet heel veel keus lijkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PointyMaximus
PixelJunkie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:46:
Elektrisch rijder sinds lange tijd (BMW i3, Model X en Model 3) staar je niet blind op range. Laadsnelheid en -mogelijkheid is het aller belangrijkst. Daar is Tesla imo nog heer en meester. Zeker met een Tesla maakt het in aantal stops naar bijv. buitenland amper uit (long range vs. normaal), plus het Tesla netwerk is inmiddels zo dicht dat snelladen in west- en zuid Europa zeer goed mogelijk is. Zeker met een moderne Tesla zoals de Model Y gaat dit zeer snel!

Succes met je keuze!
Ja dat 'gevoel' had ik ook al een beetje. Blij dat jij deze ervaring in praktijk ook hebt, dank voor het delen 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36
Ioniq 5 dan ook maar, heb je gelijk de mooiste :7

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:12
PointyMaximus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:54:
[...]

Ja dat 'gevoel' had ik ook al een beetje. Blij dat jij deze ervaring in praktijk ook hebt, dank voor het delen 👍
Eens. Model Y Rwd is nu ook nieuw 40k na aftrek subsidie. Als je niks tegen Tesla hebt een no brainer lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PointyMaximus
Dersan schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:17:
[...]

Eens. Model Y Rwd is nu ook nieuw 40k na aftrek subsidie. Als je niks tegen Tesla hebt een no brainer lijkt mij.
Ja ik had ze ook gezien: https://www.tesla.com/nl_NL/inventory/new/my

Maar voor mijn gevoel schrijf je altijd direct zo veel af op een nieuwe auto. Toch verleidelijk👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannekoek81
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:42
PixelJunkie schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:46:

Succes met je keuze!
Maar met een willekeurig ander merk kan je ook bij een Tesla laadpunt staan. Dus waar is dat voordeel dan van het laadnetwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16:40
PointyMaximus schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:16:
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een elektrische auto met in ieder geval de volgende eisen:
  • Recent model (2019 minimum)
  • Minimaal 300 km range
  • Trekgewicht 1000kg (caravan)
  • Zo comfortabel mogelijk 3 kinderen op de achterbank
  • kilometrage liefst niet ver boven de 100k
Ik heb al een aantal opties overwogen:

Skoda Enyaq (€28.000 - €36.000)
+ Ruimte
+ Ik ken deze van mijn ouders, positieve ervaring
- snelladen niet enorm snel

Tesla Model 3 (€22.000 - €30.000)
+ Long range model met mooi bereik
+Veel aanbod tegen nette prijzen
- wordt wat krap met 3 kids (online wel ervaringen te vinden met 3x autostoel)

Tesla Model Y (€36.000 +)
+ Ruimte
- Bovenkant budget
- long range niet binnen budget

Maar, de tweedehands elektrische markt lijkt een vlucht te nemen met modellen die uit de lease lopen, dus ik zie door de bomen het bos eigenlijk niet meer 😉
Wat betreft de ruime range qua budget: ik wil of wat consessies doen voor een lagere prijs, of wat meer betalen voor wat meer auto.

Zijn er opties die ik niet overwogen heb? Wat zouden jullie doen in mijn geval?
Ik lees even mee, want zit hiet met vergelijkbare wensen voor een volgende auto.

Je kan nog naar de MEB platform zusjes van de Enyaq kijken, de Audi Q4 E-tron en VW ID.4. Zeker in Duitsland is er inmiddels al wel flink wat aanbod voor deze 3 wagens met max 120k km onder de 30k. Overigens lijken de prijzen nog steeds dalende doordat er nu een hele bups uit de 3 jaar lease komt.

Andere optie met meer trekgewicht kan nog de elektrische XC40 zijn. Zit wel meer in de richting van de Tesla Model Y qua budget ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Heronimo op 13-07-2024 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelJunkie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-05 12:53
Pannekoek81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Maar met een willekeurig ander merk kan je ook bij een Tesla laadpunt staan. Dus waar is dat voordeel dan van het laadnetwerk?
Dat de eigen (interne) navigatie van Tesla precies weet waar al die punten zijn, hoe druk het is en daar rekening mee houdt (bijv. een andere supercharger zoeken als het te druk is), hoe lang je moet laden om de volgende stop te halen, plus de laadsnelheid in het algemeen van Tesla’s is gewoon super.

Het is een totaalpakket wat enorm goed werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Pannekoek81 schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 11:15:
[...]

1) omdat ze niet allemaal opengesteld zijn voor niet Tesla’s en 2) je met de kabel niet uitkomt als de laadpoort op andere plek zit dan linksachter 3) de hele ervaring van navigeren / inpluggen / laden werkt als je een Tesla hebt en anders matig is.

[ Voor 11% gewijzigd door Sethro op 13-07-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad-Matt
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:55

Mad-Matt

TheDoctor#2181

Even een kickje. Ik ben heel benieuwd hoever de TS (@PointyMaximus) is gekomen in z'n zoektocht en wat het is geworden.

Fractal Terra Jade, Ryzen 7800X3D, Nvidia 4070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PointyMaximus
Inmiddels al een paar maanden genietend van een Tesla Model 3 (eind 2019). Heerlijke auto, goede range, en het past allemaal beter dan verwacht op de achterbank.
Voor +-24k mooi binnen budget. Accu laat max 10% verval zien.

Ik mis soms een station wagen waar je alles zo in schuift, maar in praktijk is dat maar een paar keer per jaar.
We zijn er ook met de caravan mee weg geweest. Vanaf 100% opgeladen met 1 keer super chargen naar de Ardennen (Remouchamps), fantastisch!
Al met al blij met mijn keuze, smaken verschillen maar ik vind hem erg mooi
Pagina: 1