Kortsluiting door vocht; Electricien of loodgieter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-07 08:00
Hoi allemaal!

Ik heb een probleem in mijn elektriciteit installatie en ik vermoed dat het vocht gerelateerd is: Sinds een week of 2 knalt de alamat van een bepaalde groep uit wanneer het een langere tijd stevig regent. Tijdens de bui blijft de alamat er uit knallen. als ik een kwartier nadat de bui gestopt is de alamat terug zet is er niks aan de hand. De hoofdschakelaar blijft in alle gevallen ingeschakeld en andere groepen schakelen niet uit.

Vorige week heb ik een electricien over de vloer gehad en die heeft de stopcontacten, de meterkast en de centraaldozen in het plafond nagemeten en gecontroleerd op kortsluitingskenmerken. Helemaal niks.

Vandaag weer contact opgenomen met de electricien nadat de groep er uit klapte (tijdens een regenbui) met het idee dat het vermoedelijke vocht nu wel meetbaar/zichtbaar zou worden. De electricien raadde mij echter aan om een loodgieter in te schakelen, want zij zouden beter in staat moeten zijn om de oorsprong van het vocht te vinden.

Onze situatie:

1-verdiepingswoning. Installatie uit 2002. Meterkast 2 maanden geleden vervangen. Geen buiten-elektriciteit. Geen vochtige plekken in huis, geen (zichtbaar) natte of vochtige wanddozen. 1 appartement boven onze woning met daarop een zadeldak (ook uit 2002).

Mijn vragen aan jullie:
  1. Op basis van mijn situatie: Herkennen jullie de symptomen ook als een vocht-gerelateerd probleem?
  2. Klopt het dat de zoektocht naar de oorsprong eenvoudiger/effectiever is wanneer we een loodgieter inschakelen? Ik was in de veronderstelling dat een elektriciën gereedschap heeft om de kortsluiting fysiek te vinden, maar ik krijg de indruk van de vakmannen dat zij vochtproblemen niet heel secuur kunnen inmeten.
  3. Hebben jullie tips of tests in gedachte die ik kan uitvoeren om dichter bij de oorsprong van het probleem te komen?
Kortom: waar zouden jullie beginnen met uitsluiten?

Alvast bedankt voor jullie reacties. Excuses als het wat warrig over komt. Ik ben een startende huizeneigenaar met 2 linkerhanden en voel me als een pasgeboren baby op het gebied van elektriciteitzaken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Beginnen met wat er allemaal op die groep zit wat eruit knalt.
Aan de hand daarvan kun je misschien beter inschatten waar t probleem zit (bv als er iets buiten t huis op de groep zit is dat verdachte nr1)
En ik zou dan tijdens een flinke bui telkens wat loskoppelen in een centraaldoos op die groep om te kijken wanneer de boel wel in de lucht blijft.

[ Voor 26% gewijzigd door Oogje op 12-07-2024 15:13 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:20

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het kan al zoiets simpels zijn als een buitenlamp waar water in komt, dus eerst echt alle zaken buiten uitsluiten. Een andere optie is dat er een las in de kruipruimte is gemaakt, en dat er met veel regen vocht in de kruipruimte komt (indien aanwezig).

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:25
Met Oogje : Ik vermoed dat het iet buiten is. bijvoorbeeld buitenlamp of lasdoos in de tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:41
het vervangen van de meterkast is nog vrij recent geleden, daarvoor nooit problemen gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nappy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 13-07 08:00
Bedankt voor de snelle reacties! We hebben geen stroompunten naar buiten en ook geen buitenverlichting, dat maakt de situatie juist verwarrend ( en spannend ).

@Nico95 We wonen hier sinds begin van dit jaar. Eerder hadden we nergens last van, het probleem is in de afgelopen 2 weken ineens opgestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-07 13:34
Het feit dat het steeds met regen optreed geeft idd wel sterk de aanwijzing dat je ergens een vocht probleem hebt.

Je moet eerst helder zien te krijgen wat er allemaal op deze groep zit aangesloten. Dan weet je ook in welke ruimtes dit allemaal zit en kun je vaak redelijk inschatten waar de bedrading allemaal zit.

En wat @Oogje ook al meld, daarna zaken afkoppelen en zodoende proberen uit te vinden waar het probleem zich precies bevind.
Het makkelijkste is dit uit te voeren wanneer het fenomeen optreed, maar het zal mogelijk lastig af te stemmen zijn met de elektricien. Buien zijn slecht de voorspellen/plannen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:34
Zitten er ook geen zonnepanelen op deze aardlekschakelaar?
Of een schuur/garage met stroompunten?

Dat er een loodgieter moet komen slaat natuurlijk nergens op, ik zou een andere elektricien inschakelen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarWing
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55

StarWing

Huh ?!?

Bij regen, zekering per zekering uitschakelen om zo te proberen zoeken in welke kring het probleem zich bevind. Kan iets stom zijn.

Page intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:30
Maak een overzicht van alles wat op de alamat is aangesloten inclusief structuur: eerste centraal doos, alle takken, idem voor alle vertakkingen.

Vervolgens is het een kwestie van eliminatie. Dat kan door telkens een enkele eindaansluiting (buitenlamp bijvoorbeeld) af te schakelen, of door vanaf de meterkast telkens een tak af te schakelen. Als je zo de tak weet herhaal je dat bij de volgende stap in de tak. Het laatste is handiger met veel vertak- en eindpunten. Om dit laatste te bespoedigen is het wel nodig dat je takken af kan schakelen in centraaldozen. Hiervoor is het handigst als er met wago lasklemmen met klem is gewerkt (anders dat eerst voor fase en nul regelen).

Maargoed, deel eerst het volledige overzicht van wat op de alamat is aangesloten. Voor het bedrag dat de electricien heeft gerekend had hij dat ook wel mogen inventariseren.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 12-07-2024 16:49 ]

Pagina: 1