5G op 3500 MHz, wat is een reëel haalbare afstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-06 07:11
Ik woon in de Krimpenerwaard zonder optie tot glasvezel tot nu toe. Ik woon 2,5 KM van de Odido zendmast. 4G werkt redelijk, maar wil naar 5G, 3,5GHZ in de hoop lagere latency en hogere bandbreedte te krijgen. Hoe reëel is het dat ik prestatieverbeteringen krijg met 5G. Moet ik op zoek naar een vervanging van mijn huidige 4G antenne of heeft dit geen enkele zin, gezien de afstand. Ik zie dat Odido al best veel masten met 3,5Ghz actief heeft, maar voornamelijk in stedelijk gebied. waarbij de onderlinge afstand honderden meters bedraagt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fYjmwX_L4a3xxRG5RhWX8iZaM6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YXppaeT4qomnCvoVxwdOPuPJ.png?f=fotoalbum_large

Op dit moment zijn nog niet veel 3,5ghz antenne's actief in dit gebied... Er zijn ook niet veel zendmasten uberhaupt in dit gebied, maar kun je met de huidge 4G zendmastlocaties een dekkende 5G 3,5Ghz omgeving krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZZxx8_cRRRuPWdcIHHntACHqfbE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Zg3zL8TZ2gAGBXqZdoriw6CP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:49

The Wizard

Moderator Mobile
Als je een line of sight met de mast hebt dan moet je met een goede buitenantenne idd behoorlijke verbetering kunnen krijgen. Zonder line of sight met 2,5 km afstand kan je het eigenlijk wel vergeten met 3,5 GHz ben ik bang.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Ik heb direct zicht op de mast, maar ik lees vooral over bereik van 100-en meters, maar kan eigenlijk weinig vinden over langere afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
videodok schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:29:
Ik heb direct zicht op de mast, maar ik lees vooral over bereik van 100-en meters, maar kan eigenlijk weinig vinden over langere afstanden.
Als je zicht hebt en een goede buitenantenne die geschikt is voor ontvangst van 3500 MHz, dan zou het normaal gesproken wel moeten werken. Uiteraard wel uittesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Ik zal mijn ervaring wel hier gaan posten zodra we hier ook 3,5 GHZ hebben.

Ik heb nu een: Poynting XPOL-2 9 dbi LTE MiMo Directional Antenna
en ik zit te kijken naar: Poynting XPOL-A0024-5G V1 11 dbi LTE 4x4 MiMo Directionele Antenne

Geen idee of er nog betere buitenantennes zijn. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Moet je ook een cliënt device hebben die 5G NR78 kan. En l externe antennes kan handelen

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Heb ik ook, ik heb een Teltonika TRB500.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoop_snake
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 26-04 09:41
@videodok : Zou je jouw ervaringen nog kunnen delen? Ik zit op exact dezelfde afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35
Vandaag in het nieuws een nieuwe 5G voor thuis dienst van Odido de 300 Mb moet kunnen halen:
Geen idee wat je nu hebt, maar dit lijkt mij een rechtstreekse upgrade.
nieuws: Odido brengt '300Mbit/s'-5G-thuisinternetabonnement uit voor 25 euro ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Qua prijs zeker interessant, ik zit al wel op het Odido netwerk, maar dan via evenwifi. Of we de afstand halen met "echt" (3,5 GHZ) 5G heb ik nog niet kunnen merken. Mijn huidige antenne ondersteunt geen 3,5GHZ. Ik heb even een Poynting XPOL-2 5G gehad, maar kon niks zien in het 3,5gHz bereik. Toevallig lokaal recente ontwikkelingen waardoor ik nog niet ga testen met de Poynting XPOL-A0024-5G.Wellicht begin 2025 een test met de Poynting XPOL-A0024-5G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
swhnld schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:46:
Vandaag in het nieuws een nieuwe 5G voor thuis dienst van Odido de 300 Mb moet kunnen halen:
Geen idee wat je nu hebt, maar dit lijkt mij een rechtstreekse upgrade.
nieuws: Odido brengt '300Mbit/s'-5G-thuisinternetabonnement uit voor 25 euro ...
Ik heb net de Odido router binnen, zal de komende dagen rondlopen om te kijken of 3,5ghz kan ontvangen. Tot nu toe nog geen 3,5gHz, gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:35
videodok schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:16:
[...]

Ik heb net de Odido router binnen, zal de komende dagen rondlopen om te kijken of 3,5ghz kan ontvangen. Tot nu toe nog geen 3,5gHz, gezien...
En als je nu een speedtest doet, wat haal je dan als snelheid en latency op wat je wel hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Even een korte en eenvoudige vergelijking:

van mijn situtatie, 2,5km afstand tot de zendmast:

ParameterSetup 1Setup 2
ProviderevenwifiOdido klik en klaar
Router ModelTeltonika TRB500Zyxel NR5307
Download Speed200 Mb/s (max)185 Mb/s
Upload Speed100 Mb/s60 Mb/s
Ping40 ms18 ms

Omdat ik niet alle frequenties kan ontvangen met mijn huidige Poynting antenne heb ik alleen 1800 MHz kunnen vergelijk:

MetricSetup 1Setup 2Comparison
RSSI-58 dBm (Current) / -54 dBm (Average) / -50 dBm (Peak)-80 dBmFirst set shows better signal. Peak RSSI is significantly improved.
RSRP-87 dBm (Current) / -86.25 dBm (Average) / -86 dBm (Peak)-94 dBmFirst set shows improved signal with a higher RSRP, indicating a stronger signal.
RSRQ-10 dB (Current) / -11.5 dB (Average) / -10 dB (Peak)-14 dBFirst set shows higher quality with less interference.
SINR5 dB (Current) / 3.5 dB (Average) / 5 dB (Peak)0 dBFirst set has much better SINR, indicating lower interference and a cleaner signal.

Helaas wilde de Odido Sim niet werken in mijn huidige router, tips hiervoor zijn welkom.

De N78 was wel zichtbaar op de Zyxel:

ParameterValue
BandN78
RFCN637440
UL Bandwidth (MHz)100M
DL Bandwidth (MHz)100M
RSSI-84 dBm
RSRP (dBm)-96
RSRQ (dB)-12
SINR (dB)5
EcNo0
CQI0
PMI0
RI0
MCS0

Daaruit zou je kunnen concluderen dat de XPOL-24 wellicht verbetering zou kunnen brengen. Verder lijkt mij dat het verschil tussen Evenwifi en Odido Klik&klaar, waarschijnlijk verwaarloosbaar is, omdat beide gebruik maken van het Odido netwerk. Wanneer ik de Odido sim werkend krijg in mijn huidige TRB500, kunnen we een beetje appels met appels vergelijken.

[ Voor 24% gewijzigd door videodok op 27-10-2024 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:54
Juiste APN ingesteld? Odido gebruikt hiervoor fwainternet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
hcQd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:05:
Juiste APN ingesteld? Odido gebruikt hiervoor fwainternet.
Stond op auto, fwainternet heb ik ergens voorbij zien komen, ik ga er straks nog een keer naar kijken. Wanneer de Odido Sim erin zat had ik even connectie, volgens het modem, maar hij leek steeds te verbreken.
Hopelijk was de APN niet juist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Inderdaad APN onjuist, fwainternet ingevuld en ik kan weer testen. Ik krijg net iets betere meetresultaten dan met Evenwifi, maar dit is heel erg een momentopname heb ik gemerkt.

Mijn conclusie: Er is te weinig verschil om nog bij Evenwifi te blijven. Of ik echt 3,5GHZ 5G zal krijgen betwijfel ik. Odido klik&klaar is gewoon goedkoper.

Verder kun je enorm veel verbetering halen uit een externe antenne, zeker als je in het buitengebied woont. Echt 5G zul je misschien niet krijgen maar een goede en goedkopere 4G verbidingen is wel mogelijk. Een externe antenne met de huidige Zyxel router is niet mogelijk. Ik had al een teltonika TRB500. Deze leent zich voor een 4x4 MIMO antenne. Deze heb ik niet. Maar zal de connectie nog een stapje verbeteren.

Of ik deze zal aanschaffen hangt heel erg af van lokale ontwikkelingen, mocht ik deze aanschaffen, dan zal ik nieuwe metingen doen ter vergelijking. Wellicht zien we dan de 3,5GHZ verschijnen.

Hoewel de Zyxel wel iets toont van 3,5GHZ wanneer deze buiten staat, meet je binnen helemaal niks op 3,5 GHz. Voor mij dus geen optie.

MetricZyxelTRB500 with External Antenna
RSSICurrent: -80 dBmCurrent: -57 dBm Avg: -54.92 dBm Peak: -50 dBm
RSRPCurrent: -94 dBmCurrent: -86 dBm Avg: -86 dBm Peak: -86 dBm
RSRQCurrent: -14 dBCurrent: -10 dB Avg: -11.08 dB Peak: -10 dB
SINRCurrent: 0 dBCurrent: 6 dB Avg: 5.52 dB Peak: 7 dB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Op welke mast zit je? Odido heeft nog relatief veel minilinks actief die sowieso niet boven de 300 Mbit down komen (totaal verkeer op de mast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Even opgezocht uit mijn router:

Cell ID
74235237
TAC
55
Physical cell ID
348

Uit antennekaart: Site ID 28998, volgens mij pas geïnstalleerd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Dat is (zeer) waarschijnlijk nog een straalverbinding als ik de data bekijk. Grote kans dat het idd nog een oude straalverbinding is met een max van 300 Mbit. Tevens zit deze locatie in een daisychain van straalverbindingen. Odido is wel bezig met glasuitrol al is niet erg waarschijnlijk dat deze locatie glas krijgt, er ligt nu geen bestaande glasvezel in de buurt. Met een upgrade naar 80 GHz straalverbinding ben je er overigens ook al, die kan ook 1 Gbit+ snelheden halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Nu een paar maanden later heb ik eindelijk de Xpol 24 geplaatst. En nog geen spoor van 3,5Ghz kunnen vinden. Ik denk dat ik de antenne nog beter moet uitrichten. Tips hiervoor zijn welkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IT7_s0y4s285p66d7dhB9c67T3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/947oPIQe1hvWx55NabHxnLUg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb tot nu toe op basis van de TRB500 Realtima data en een speedtest enigzins kunnen richten. Maar door de mist had ik geen visuele referentie.

Ik heb net bedacht dat ik de https://ispdesign.ui.com/ ga "misbruiken" om een Azimut en elevatie te krijgen, dan heb ik geen zicht nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHM7E4Pb9p3hacrlL_JC6-rUTZ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkGXvsEU0AY1uoQIY1an9fIG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit nog wel even met de in te voeren hoogte. Is de hoogte zoals op antennekaart aangegeven de GPS hoogte, NAP hoogte, of gewoon vanaf de grond gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

Wat zijn eigenlijk je andere breedband opties daar? Niks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Starlink en 4/5G. 4G gaat aardig, maar ik vermoed dat ik voor 5G te ver weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:45
videodok schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:43:
Ik zit nog wel even met de in te voeren hoogte. Is de hoogte zoals op antennekaart aangegeven de GPS hoogte, NAP hoogte, of gewoon vanaf de grond gemeten?
Dat is vrijwel zeker de hoogte gemeten vanaf de grond.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Laatst online: 14:36

FreakNL

Well do ya punk?

videodok schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:47:
Starlink en 4/5G. 4G gaat aardig, maar ik vermoed dat ik voor 5G te ver weg zit.
En ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videodok
Nee, geen kabel of glasvezel, de komende jaren beschikbaar hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa2ra
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-06 18:39
videodok schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:34:
Ik woon in de Krimpenerwaard zonder optie tot glasvezel tot nu toe. Ik woon 2,5 KM van de Odido zendmast. 4G werkt redelijk, maar wil naar 5G, 3,5GHZ in de hoop lagere latency en hogere bandbreedte te krijgen. Hoe reëel is het dat ik prestatieverbeteringen krijg met 5G. Moet ik op zoek naar een vervanging van mijn huidige 4G antenne of heeft dit geen enkele zin, gezien de afstand. Ik zie dat Odido al best veel masten met 3,5Ghz actief heeft, maar voornamelijk in stedelijk gebied. waarbij de onderlinge afstand honderden meters bedraagt.

[Afbeelding]

Op dit moment zijn nog niet veel 3,5ghz antenne's actief in dit gebied... Er zijn ook niet veel zendmasten uberhaupt in dit gebied, maar kun je met de huidge 4G zendmastlocaties een dekkende 5G 3,5Ghz omgeving krijgen.

[Afbeelding]
Aangezien in Nederland 5G niet stand alone werkt, maar altijd in combinatie met 4G, durf ik wel te zeggen dat als jij geen goede 4G dekking hebt, je goede 5G performance, zeker op 3500 MHz, wel kunt vergeten.
Pagina: 1