Elektroden lassen, wil maar niet lukken, tips?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19:49
Ik heb al meerdere jaren ervaring met lassen met Co2 (mig/mag), en ben er ook redelijk bedreven in voor een amateur.

Nu heb ik vroeger pogingen gedaan om elektrode te leren lassen waarbij ik ook uitleg heb gekregen van mannen met ervaring. Als de elektrode eenmaal loopt dan gaat het eigenlijk best goed. Maar ik loop altijd tegen het volgende aan:

Ik krijg de elektrode 9 van de 10 keer moeilijk gestart, hij blijft dan plakken en uiteindelijk breekt er teveel van de mantel af en dan is het helemaal klaar.. Als ik er eenmaal een heb die goed gaat dan loopt het vaak wel los.

Mocht het toch niet lukken dan pak ik vaak gewoon een nieuwe elektrode met als gevolg dat ik een bak heb met 40 elektroden waarvan het puntje bloot ligt met een halve cm geen mantel.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan om het makkelijker voor mezelf te maken, ik wil het inmiddels gewoon een keer kunnen.

-veel filmpjes gekeken van Harry the Ferryman en Timwelds
-Een lasinverter aangeschaft ipv een oude trafo uit 1955 https://www.hornbach.nl/p/gys-lasinverter-gysmi-80p/8716646/
-Elektroden met rutiel aangeschaft :https://www.techniekwebshop.nl/gys-elektr-rutiel-2-5x350mm-50x-084438gys-lichte-reiniging-a-5-1-e6013-350-mm-2-5-mm-50-st-60-100.html
-weer een uur of 4 geoefend met het aanstrijken
-Amperage hoger gezet

In deze filmpjes hoor je wel over het feit dat de mantel om het kopje heen kan gaan zitten en je het kopje vrij moet maken. Bij mij is vaak echter de mantel een stukje verdwenen.

Ik heb gestreken, getikt maar het blijft vaak maar plakken. Het enige wat me laatst hielp was het heetstoken van de elektrode mett een brander..

Iemand hier nog tips of soorgelijke ervaringen, en hoe heb je dit opgelost?

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorxWorx
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 20-09 12:06
Wat zaken die mij te binnen schieten:
-Op welke stroomsterkte stel je het lasapparaat in?
-Heb je al eens een test gedaan met andere elektrodes? (om uit te sluiten dat het aan de elektrodes ligt)
-Is het staal blank geslepen of las je over de walslaag?
-Wat is je ervaring met andere lasapparaten? Ging het daarmee makkelijker? Functies als hotstart en anti-stick kunnen het aanstrijken net wat soepeler laten verlopen.

Zelf zit ik meestal rond de 85 A voor een 2.5 mm 6013 elektrode. Bij rutiel elektroden is meerdere keren aanstrijken of herstarten meestal niet zo'n probleem. Bij basische 7018 elektroden gaat herstarten vaak lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-09 18:41
Voor het zuiniger omgaan met je electrodes: ik knipte vroeger gewoon het blootliggende lange stuk af met een tang, dan start ie wat makkelijker bij het aanstrijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:18
Knip de lange elektrode eens met de helft af.. trilt dan wat minder.. jij bent mig/ mag gewend.
Een hobby las trafo heeft lage ontsteek spanning, een betere trafo strijkt daarom al veel beter aan.

Basische elektrodes zijn lastig aan te strijken zelfs met een goede trafo, ik heb er mee gelast met een hobby trafo.. ik gebruikte dan een strijk-plaatje die direct bij de te lassen delen vast zat en met hoge stroom.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Ik ben absoluut geen professioneel lasser, maar wat ik meestal doe is, bij het aanstrijken, met mijn andere hand de elektrode vasthouden tussen wijsvinger en middelvinger, dan heb je veel meer controle over de elektrode en trilt het niet zo.

Ik heb dezelfde inverter als jou, bij 2,5mm elektrodes zet ik deze altijd op ongeveer 85 A. Volgens mij heeft die Gys ook hot-start.

Voor de mislukte/vastgebakken elektrodes; ik kon deze weer herbruikbaar maken door ze op een hogere stroom even op een stuk restmetaal af te strijken. Dan kwam er weer redelijk net puntje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-09 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Rutiel kan heel lastig zijn met een DC inverter, Arc blow is berucht. Slakinsluitingen, slecht zicht op het smeltbad. Youtube maar eens arc blow.
Ik zou beginnen met gewone basische 7018's in 2.5mm.

En zorg voor je elektrodes, ze zijn vochtgevoelig. Uur in de oven op 100C helpt :)

[ Voor 18% gewijzigd door AtomicShockwave op 12-07-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Omnia 2,5 en OK 5316 2,5
Vind ik beide altijd wel fijne elektroden.
Starten makkelijk en last in alle posities.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn_p87
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 30-09 20:56
Nog iets simpels, maar het controleren waard:
Las je over de min of over de plus? In mijn ervaring zit je electrode meestal over de min en je 'aardklem' op de plus, dit staat op de verpakking van elektrode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Speeddragon schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:18:
Ik heb al meerdere jaren ervaring met lassen met Co2 (mig/mag), en ben er ook redelijk bedreven in voor een amateur.

Nu heb ik vroeger pogingen gedaan om elektrode te leren lassen waarbij ik ook uitleg heb gekregen van mannen met ervaring. Als de elektrode eenmaal loopt dan gaat het eigenlijk best goed. Maar ik loop altijd tegen het volgende aan:

Ik krijg de elektrode 9 van de 10 keer moeilijk gestart, hij blijft dan plakken en uiteindelijk breekt er teveel van de mantel af en dan is het helemaal klaar.. Als ik er eenmaal een heb die goed gaat dan loopt het vaak wel los.

Mocht het toch niet lukken dan pak ik vaak gewoon een nieuwe elektrode met als gevolg dat ik een bak heb met 40 elektroden waarvan het puntje bloot ligt met een halve cm geen mantel.

Ik heb inmiddels het volgende gedaan om het makkelijker voor mezelf te maken, ik wil het inmiddels gewoon een keer kunnen.

-veel filmpjes gekeken van Harry the Ferryman en Timwelds
-Een lasinverter aangeschaft ipv een oude trafo uit 1955 https://www.hornbach.nl/p/gys-lasinverter-gysmi-80p/8716646/
-Elektroden met rutiel aangeschaft :https://www.techniekwebshop.nl/gys-elektr-rutiel-2-5x350mm-50x-084438gys-lichte-reiniging-a-5-1-e6013-350-mm-2-5-mm-50-st-60-100.html
-weer een uur of 4 geoefend met het aanstrijken
-Amperage hoger gezet

In deze filmpjes hoor je wel over het feit dat de mantel om het kopje heen kan gaan zitten en je het kopje vrij moet maken. Bij mij is vaak echter de mantel een stukje verdwenen.

Ik heb gestreken, getikt maar het blijft vaak maar plakken. Het enige wat me laatst hielp was het heetstoken van de elektrode mett een brander..

Iemand hier nog tips of soorgelijke ervaringen, en hoe heb je dit opgelost?
Ik las al heel wat jaren hobbymatig redelijk veel met elektrode en een kemppi machine. Vervolgens moest ik lassen bij een vriend die wel een machine had, dat bleek een bouwmarkt inverter te zijn. Het leek wel of ik totaal noob was.. Vooral het aanstrijken was veel moeilijker, maargoed na wat oefenen kom je er wel . bewaar je elektrodes netje in bv een afsluitbare koker en niet in een vochtige schuur. want daar zit ook behoorlijk verschil in een nieuwe verse elektrode uit de winkel en iets wat in een emmer zweeft in de schuur. ik kan mij ook nog een keer herrinneren dat ik moeite had met oude elektrodes en toen heb ik de ellektrodes in de oven gehad om te drogen/op te warmen op 70 graden vpoor 1 uur ofzo en toen werkte ze wel weer. :+ overegens zou ik er dan niet zomaar constructieve dingen mee lassen, want wellicht werkt het niet meer optimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-07-2024 09:37 ]

Pagina: 1