Uberhaupt nog radiatoren terugplaatsen op slaapkamers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Hallo,

Ik ben aan het twijfelen of ik radiatoren terug ga plaatsen op slaapkamers na een verbouwing. Ik vraag me af wat verstandig is. Of hoe iemand anders het zou doen.

Het zit zo: ik ben onze slaapkamers aan het afwerken nadat ons dak vervangen is. Compleet nieuwe elektra, gipsplaten plaatsen, stuken, nieuwe vloerbedekking, etc.
En de radiatoren dus. Ze moeten sowieso van de wand af vanwege het stuken. En ik twijfel of ik überhaupt wel iets terughang. De redenering:
  • We wonen hier nu vier jaar en hebben zelden tot nooit de verwarming op de slaapkamers aan gehad.
  • Het dak is nu geïsoleerd en enkelglas is vervangen voor isolatieglas. Dus de noodzaak tot verwarming is ook wat minder geworden lijkt mij, het is gewoonweg minder koud binnen.
  • We hebben een klassiek cv-systeem, aangelegd in de jaren 80, met ketel uit 2013. Dat werkt sowieso niet lekker met de thermostaat die in de woonkamer hangt en die je moet 'foppen' om de slaapkamers warm te krijgen. Foppen omdat we beneden meestal met de houtkachel warm stoken.
  • Voor incidentele verwarming is een los elektrisch kacheltje ook altijd mogelijk en dat valt me niet tegen: ook in de winter was onze (toen nog ongeisoleerde) slaapkamer binnen een half uurtje lekker warm met een elektrisch kacheltje van 2000 W (dus 'slechts' 1 kWh verbruikt). Een slaapkamer een hele nacht op 18 graden houden, wat even noodzakelijk was ivm pasgeboren baby, kostte ongeveer 4 kWh, dat viel me ook niet tegen. En ook dat was nog voordat het dak geisoleerd was.
Maar ik vind het ook een vreemd idee om helemaal geen verwarming meer te hebben op de slaapkamers (en mijn partner ook) dus ik ben benieuwd wat andere hiermee zouden doen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Als die baby wat ouder is en straks huiswerk maakt op de kamer, is het wel fijn als het gewoon 20 graden kan zijn. Ik zou zeker geen weerstandsverwarming als hoofdverwarming gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Hier hebben we bij de laatste verbouwing airco's gehangen en tegelijkertijd de buizen van de radiatoren weggehaald (liepen in de weg bij de zolderkamer). Gevolg is dat de airco de afgelopen jaren alleen gekoeld heeft en de radiatoren er nog mooi voor de sier hangen.

naar mijn idee is verwarming alleen nodig als je de kamer nog ooit als studeerkamer oid gaat gebruiken. Maar voor puur een slaapkamer is het redelijk zinloos.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
Vervloet schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:56:
  • li]Voor incidentele verwarming is een los elektrisch kacheltje ook altijd mogelijk en dat valt me niet tegen: ook in de winter was onze (toen nog ongeisoleerde) slaapkamer binnen een half uurtje lekker warm met een elektrisch kacheltje van 2000 W (dus 'slechts' 1 kWh verbruikt). Een slaapkamer een hele nacht op 18 graden houden, wat even noodzakelijk was ivm pasgeboren baby, kostte ongeveer 4 kWh, dat viel me ook niet tegen. En ook dat was nog voordat het dak geisoleerd was.
Dit. Het is niet nodig, dus waarom zou je?
Desnoods met een elektrische kachel, mocht het ooit echt te koud zijn. (Maar meestal is dan de dikke deken en iets op je hoofd voldoende. Of even een elektrisch deken.)

Wordt het ooit studeerkamer, dan kan een IR-oplossing wellicht voldoen, of tzt een airco (L/L warmtepomp).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G7B
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 10:48

G7B

redwing schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:01:
Hier hebben we bij de laatste verbouwing airco's gehangen en tegelijkertijd de buizen van de radiatoren weggehaald (liepen in de weg bij de zolderkamer). Gevolg is dat de airco de afgelopen jaren alleen gekoeld heeft en de radiatoren er nog mooi voor de sier hangen.

naar mijn idee is verwarming alleen nodig als je de kamer nog ooit als studeerkamer oid gaat gebruiken. Maar voor puur een slaapkamer is het redelijk zinloos.
Hebben wij ook gedaan, maar dan met monoblock airco's. Vrij eenvoudig zelf te doen en ook nog verkoelend in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:11
Nergens voor nodig, goede isolatie houdt de warmte binnen en stel dat het een keer echt koud is is een elektrisch kacheltje een prima oplossing voor tijdelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frontysco
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:29
Leuk vraagstuk, ook wel eens door mijn hoofd gespookt.

Wij stoken boven ook niet, muv kantoor/gamekamer. Echter stook ik hier met een airco.
Mijn zoon is nu 6, zodra hij huiswerk gaat maken denk ik aan of een airco, of anders een IR paneel.

De radiator die er nu hangt, gaat het vanwege thermostaat in woonkamer, niet warm krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vervloet
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-04 21:44
Dankjulliewel voor de antwoorden! Mijn keuze was er natuurlijk al (de vraag stellen is hem beantwoorden) maar fijn om dit even zo door anderen te laten beoordelen.

Ik ga de radiatoren niet terugplaatsen. Tegen de tijd dat er huiswerk gemaakt gaat worden op die kamer zijn we wel een jaar of tien verder en dan is het waarschijnlijk tijd om het volledige verwarmingsplan tegen het licht te houden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:00
Hou er wel rekening mee dat als je ooit wilt verkopen het wel een serieus gebrek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bleet
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bleet

Losing my edge.

Hielko schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:14:
Hou er wel rekening mee dat als je ooit wilt verkopen het wel een serieus gebrek is.
Met slim, sluit mij hier bij aan. Zou persoonlijk geen huis kopen zonder radiatoren of vloerverwarming. Ik heb de verwarming ook alleen maar aan op de werkkamer wanneer nodig, of verwarm daar bij met een infra-rood paneel wanneer het huis op zich nog warm genoeg is. Maar ik vind het geen fijne warmte. Snap dat hier een paar mensen reageren dat verwarmen met airco ideaal is, maar persoonlijk heb ik er een hekel aan. Ook heb ik liever de warmte in massa zitten. Als ik de deur of raam open dan is met airco de warmte sneller weg, maar heb dan ook een oud huis.

Natuurlijk komt het hier aan op mening. En als jij praktisch de rest van je leven nog in het huis wil wonen zie ik geen problemen. Maakt het voor de volgende bewoners mogelijk wel weer makkelijker om vloerverwarming aan te leggen omdat ze praktisch een leeg canvas hebben. :)

Last.fm |
If bullshit could fly, i'd be an astronaut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ik zou vloerverwarming/koeling (laten) plaatsen. Als je toch al bezig bent. Daar heb je in de toekomst veel profijt van als je een warmtepomp neemt. Dan kun je op een lage temperatuur verwarmen (indien nodig) maar wat nog fijner is dat je daarmee ook kunt koelen.

Daarnaast is een vloerverwarming een meerwaarde op de woning (de kosten zijn helaas ook niet gering).

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:11

Pazo

Mroaw?

Mijn ervaring:
Wij hebben in 2013 ons nieuwbouwhuis laten opleveren zonder radiatoren op de slaapkamers (ook geen vloerverwarming). Wel hebben we de leidingen in de vloer laten leggen naar de plekken waar ze oorspronkelijk zouden komen. Bij evt verkoop zijn ze dan nog relatief makkelijk 'op te graven' en aan te sluiten.

Nu 11 jaar later, verwarming nog nooit gemist.Gooi liever een extra dekentje op bed als het echt te koud is.

Mbt de kinderen als die ouder zijn en evt huiswerk moeten gaan maken op de kamers: wellicht komt er dan iets van een infrarood paneel.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 08:53
ik heb op zolder een kleine elektrische kachel geplaatst. deze regelt zichzelf. ook na het vervangen van het dak.
kan ik de app zien dat deze nog geen seconde naast the testen gedraaid heeft..
Eigenlijk zonde van het geld maar als je hem niet hebt zul je zien dat het wel nodig is.

klein kacheltje voor extreme winters is altijd fijn, uitgaan van het ergste heb ik gezegd.
+ de elektrische kachel kan het makkelijk 20 graden krijgen

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Slaapkamer is natuurlijk een plek waar je maar weinig tijd "bewust" doorbrengt. Tijdens het slapen lig je lekker onder de deken (als het koud is) en dan hou je jezelf al voldoende warm. Het is dan echt niet nodig (met de standaard temperaturen in NL en het hebben van een goede isolatie) dat je daar warm staat de stoken.

Wel inderdaad zoals al eerder opgemerkt, als je langer bewust tijd doorbrengt op de kamer, als werkplek of speelplek, dan kan je dat wel gaan voelen in koude wintermaanden. Dat kan je dan wel opvangen met een kacheltje/paneel puur en alleen voor de plek waar je bezig bent.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:08
Ik zit met hetzelfde dilemma voor onze nieuw aangekochte woning. Het idee om de volledige bovenverdieping te voorzien van vloerverwarming heb ik een beetje geparkeerd.

Wij gaan de badkamer voorzien van een lus vloerverwarming en een handdoekradiator. Als extra stoppen we ook een paar elektrische matten onder de tegels voor het geval dat Gas iets zeldzaams wordt en alles elektrisch moet.

Op alle slaapkamers halen we de radiatoren weg en gaan we een vloermodel airco ophangen om eventueel toch te verwarmen maar ook te koelen. Deze komen dan op de plekken van de radiatoren te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-05 21:54
Hielko schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:14:
In de NVM meetinstructie gebruikersoppervlakte wordt volgens mij ook alleen gekeken naar verwarmde verblijven? Dan zou dit inderdaad best een probleem zijn voor je gemeten oppervlakte bij verkoop...

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:19
Borne schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:47:
Ik zit met hetzelfde dilemma voor onze nieuw aangekochte woning. Het idee om de volledige bovenverdieping te voorzien van vloerverwarming heb ik een beetje geparkeerd.

Wij gaan de badkamer voorzien van een lus vloerverwarming en een handdoekradiator. Als extra stoppen we ook een paar elektrische matten onder de tegels voor het geval dat Gas iets zeldzaams wordt en alles elektrisch moet.

Op alle slaapkamers halen we de radiatoren weg en gaan we een vloermodel airco ophangen om eventueel toch te verwarmen maar ook te koelen. Deze komen dan op de plekken van de radiatoren te hangen.
Huh? Als gas zeldzaam wordt dan sluit je je vloerverwarming toch aan op een warmtepomp?

Als een huis niet heel goed geïsoleerd is dan is het gewoon handig om boven een verwarming systeem te hebben waar water doorheen gaat. Geeft geen geluid en kan met gemak bij je vloerverwarming beneden aangesloten worden.

Elektrisch verwarmen is een leuke optie als je 1x per maand thuiswerkt. Ga je veel thuiswerken dan zit ik liever bovenop een warme vloer dan dat je altijd wat achtergrond geluid hebt van je airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borne
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:08
Dat schrijf ik ook. In er komt gewoon een lus water in te liggen. Daarnaast gooi er ook een set met matjes (elektrisch) in voor het geval dat. Deze kosten vrijwel niets en maken het sturen op basis van stroomprijzen in de toekomst veel mogelijk.

Als de stroom goedkoop (of soms gratis/negatief) is: Matten in de badkamer aan terwijl het in de normale situatie gewoon met de vloer beneden kan lopen.
Pagina: 1