Hallo,
Ik ben aan het twijfelen of ik radiatoren terug ga plaatsen op slaapkamers na een verbouwing. Ik vraag me af wat verstandig is. Of hoe iemand anders het zou doen.
Het zit zo: ik ben onze slaapkamers aan het afwerken nadat ons dak vervangen is. Compleet nieuwe elektra, gipsplaten plaatsen, stuken, nieuwe vloerbedekking, etc.
En de radiatoren dus. Ze moeten sowieso van de wand af vanwege het stuken. En ik twijfel of ik überhaupt wel iets terughang. De redenering:
Ik ben aan het twijfelen of ik radiatoren terug ga plaatsen op slaapkamers na een verbouwing. Ik vraag me af wat verstandig is. Of hoe iemand anders het zou doen.
Het zit zo: ik ben onze slaapkamers aan het afwerken nadat ons dak vervangen is. Compleet nieuwe elektra, gipsplaten plaatsen, stuken, nieuwe vloerbedekking, etc.
En de radiatoren dus. Ze moeten sowieso van de wand af vanwege het stuken. En ik twijfel of ik überhaupt wel iets terughang. De redenering:
- We wonen hier nu vier jaar en hebben zelden tot nooit de verwarming op de slaapkamers aan gehad.
- Het dak is nu geïsoleerd en enkelglas is vervangen voor isolatieglas. Dus de noodzaak tot verwarming is ook wat minder geworden lijkt mij, het is gewoonweg minder koud binnen.
- We hebben een klassiek cv-systeem, aangelegd in de jaren 80, met ketel uit 2013. Dat werkt sowieso niet lekker met de thermostaat die in de woonkamer hangt en die je moet 'foppen' om de slaapkamers warm te krijgen. Foppen omdat we beneden meestal met de houtkachel warm stoken.
- Voor incidentele verwarming is een los elektrisch kacheltje ook altijd mogelijk en dat valt me niet tegen: ook in de winter was onze (toen nog ongeisoleerde) slaapkamer binnen een half uurtje lekker warm met een elektrisch kacheltje van 2000 W (dus 'slechts' 1 kWh verbruikt). Een slaapkamer een hele nacht op 18 graden houden, wat even noodzakelijk was ivm pasgeboren baby, kostte ongeveer 4 kWh, dat viel me ook niet tegen. En ook dat was nog voordat het dak geisoleerd was.