Complete verbouwing, duurzaamheid en limiet van 35A

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 07:58
Binnen twee weken verwachten we ons nieuwe huis te gaan verbouwen. Voor de beeldvorming: dit is een (prachtig) pyramidevormig huis uit 1970. Al is het goed onderhouden, het is minimaal geïsoleerd, op gas en vooral belangrijk: op 1 fase.

Een verzwaring naar 3x25 heb ik aangevraagd, maar tijdens de operatie bleek 1 van de zekeringen dermate doorgebrand te zijn dat een verzwaring niet mogelijk was zonder de stroom van de straat af te sluiten, ergo: uitstel. Inmiddels zijn we een maand verder en heeft Liander zelfs nog geen planning kunnen geven van wanneer ze dit kunnen gaan plannen. Ik verwacht derhalve pas een verzwaring ergens volgend jaar.

Vraag 1: in hoeverre gooit dit roet in het eten voor een full-electric huis?

Het plan was:
- Koken op inductie, Quooker), elektrische oven en combi-magnetron
- Elektrische auto opladen
- WTW unit
- Warmtepomp
- zonnepanelen
- Douche wtw

Ik verwacht dat de warmtepomp hierdoor sowieso uitgesteld moet worden - want het gebruik is nogal lastig te plannen in tegenstelling tot de andere apparaten - en een nieuwe CV op gas te installeren. Maar, valt de rest te behappen?

Vraag 2: hebben jullie nog tips wat jullie zouden doen als je je huis toch aan het openbreken was? :)

Klein voorbeeld: vast de kabels trekken voor evt thuis accu's op een later moment.

Beste antwoord (via Chryses op 17-07-2024 08:47)

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik woon in een huis uit 1978. Ik heb een wamtepomp, warmtepompboiler, kook op inductie, heb een doucheWTW, 3 vriezers ( ivm volkstuin ), wasmachine, droger, vaatwasser, oven etc en ook een elektrische auto die ik thuis oplaad als het kan en ook nog eens een flinke parij zonnepanelen. En dat allemaal op 1x35A.

Ik heb overigens ook 13kWh aan thuisbatterij hangen, dit helpt uiteraard wel (10A max extra) maar was strikt genomen niet noodzakelijk geweest.

Alles staat en valt met gelijktijdigheid. Lijstje met mijn grootverbruikers:
  • Warmtepomp: 2200W
  • Warmtepompboiler: 700W ( 1800W )*
  • Vaatwasser: 2000W
  • Droger: 800W
  • Wasmachine: 200W**
  • Oven: 2000W
  • Inductie: 300 - 7000W***
  • Grannylader: 2200W
* Warmtepompboiler: Doet normaal maximaal 700W, met gebruik van warmte-element stijgt dit aanzienlijk ( deze gebruiken wij niet overigens )

** Wasmachine: Wasmachine is aangesloten op warm water kraan, krijgt maximaal ongeveer 35 graden water binnen, ook tijdens naspoelen, en krijgt dit dus uit warmtepompboiler. Geen verwarmingspieken meer, en veel lager verbruik. Zie ook mijn eigen blog hierover.

*** Inductiekookplaat: Tenzij je alle 4 de pitten gaat gebruiken op boost valt verbruik van een inductiekookplaat ook enorm mee. Ik heb er geen meetsensor tussen zitten maar wat ik op mijn thuisbatterij kan aflezen is in begin een korte piek, en daarna kost het een paar 100W om 2 of 3 pitten aan te hebben.

Isoleren

Wil je je huis voorbereiden op een goede warmtepomp dan is het isoleren, isoleren, isoleren, nog eens isoleren en goed denken over kierdichting van je woning. En als het kan; Maak een warmteverliesberekening van je woning. Is niet heel lastig maar kost even tijd omdat je wat onderzoek moet doen in je woning en elk vlak van je woning moet nameten.

Tip 1: Laat een blowerdoortest uitvoeren van je woning.Dan weet je waar je ongewenst ventileert.
Tip 2: Overal waar je kan isoleren. Je hoeft niet naar 30cm dik te isoleren om een warmtepomp te hebben. Die eerste paar cm is het belangrijkste.

Kijk in je kruipruimte. Zit er vloerisolatie onder je vloer. Nee en kan je er een beetje zelf bij? 10cm piepschuim doet echt wonderen voor je vloer. 15 of 20cm is uiteraard nog beter als je de ruimte hebt. Nogmaals die eerste paar cm is het belangrijkste.

Heb je spouwmuurisolatie? Nee meteen doen. Heb je al spouwmuurisolatie laat je dan adviseren of je extra kan naisoleren met bijvoorbeeld Aminothermschuim ( hier ook gedaan ).

Heb je dakisolatie? Zoja hoeveel? Als je dak niet is geisoleerd. Kom je vaak op je zolder? Kan je evt met een deur je zolderruimte afsluiten?

Als je je isolatie verdubbelt dan halveert je warmteverlies

Afgiftesysteem in huis

Als je een warmtepomp ( ik ga even uit van Lucht/Water of een Water/Water warmtepomp ) efficient wilt inzetten dan heb je afgiftevermogen in je huis nodig, en liefst zo veel als mogelijk plat gezegt. Want des te lager de aanvoertemperatuur van je warmtepomp is des te efficienter draait deze met een hoogst mogelijke COP.

Dus: Vloerverwarming met gesloten verdeler ( geen pomp of mengverdeler ), met hart op hart ( HoH ) 10cm. Liefst boven ook vloerverwarming en kan dat niet: grote radiatoren of convectoren.

Wederom komt hier je warmteverliesberekening van pas want je weet per ruimte de warmtebehoefte.

Wil je ook je huis koelen met je warmtepomp dan moeten alle leidingen ook goed, luchtdicht, geisoleerd worden ivm condensvorming.

Ik kan nog heel veel meer hier schrijven, ik heb de reis van een doorwaaiwoning op gas naar gasloos intussen afgerond :-).

Wil je meer weten, laat het weten! En je bent hier ( Flevopolder ) ook meer dan welkom om te komen kijken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 04-10 10:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

Weet je al hoeveel vermogen je warmtepomp gaat trekken? Hoeveel m2 hebben we het over?

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik woon in een huis uit 1978. Ik heb een wamtepomp, warmtepompboiler, kook op inductie, heb een doucheWTW, 3 vriezers ( ivm volkstuin ), wasmachine, droger, vaatwasser, oven etc en ook een elektrische auto die ik thuis oplaad als het kan en ook nog eens een flinke parij zonnepanelen. En dat allemaal op 1x35A.

Ik heb overigens ook 13kWh aan thuisbatterij hangen, dit helpt uiteraard wel (10A max extra) maar was strikt genomen niet noodzakelijk geweest.

Alles staat en valt met gelijktijdigheid. Lijstje met mijn grootverbruikers:
  • Warmtepomp: 2200W
  • Warmtepompboiler: 700W ( 1800W )*
  • Vaatwasser: 2000W
  • Droger: 800W
  • Wasmachine: 200W**
  • Oven: 2000W
  • Inductie: 300 - 7000W***
  • Grannylader: 2200W
* Warmtepompboiler: Doet normaal maximaal 700W, met gebruik van warmte-element stijgt dit aanzienlijk ( deze gebruiken wij niet overigens )

** Wasmachine: Wasmachine is aangesloten op warm water kraan, krijgt maximaal ongeveer 35 graden water binnen, ook tijdens naspoelen, en krijgt dit dus uit warmtepompboiler. Geen verwarmingspieken meer, en veel lager verbruik. Zie ook mijn eigen blog hierover.

*** Inductiekookplaat: Tenzij je alle 4 de pitten gaat gebruiken op boost valt verbruik van een inductiekookplaat ook enorm mee. Ik heb er geen meetsensor tussen zitten maar wat ik op mijn thuisbatterij kan aflezen is in begin een korte piek, en daarna kost het een paar 100W om 2 of 3 pitten aan te hebben.

Isoleren

Wil je je huis voorbereiden op een goede warmtepomp dan is het isoleren, isoleren, isoleren, nog eens isoleren en goed denken over kierdichting van je woning. En als het kan; Maak een warmteverliesberekening van je woning. Is niet heel lastig maar kost even tijd omdat je wat onderzoek moet doen in je woning en elk vlak van je woning moet nameten.

Tip 1: Laat een blowerdoortest uitvoeren van je woning.Dan weet je waar je ongewenst ventileert.
Tip 2: Overal waar je kan isoleren. Je hoeft niet naar 30cm dik te isoleren om een warmtepomp te hebben. Die eerste paar cm is het belangrijkste.

Kijk in je kruipruimte. Zit er vloerisolatie onder je vloer. Nee en kan je er een beetje zelf bij? 10cm piepschuim doet echt wonderen voor je vloer. 15 of 20cm is uiteraard nog beter als je de ruimte hebt. Nogmaals die eerste paar cm is het belangrijkste.

Heb je spouwmuurisolatie? Nee meteen doen. Heb je al spouwmuurisolatie laat je dan adviseren of je extra kan naisoleren met bijvoorbeeld Aminothermschuim ( hier ook gedaan ).

Heb je dakisolatie? Zoja hoeveel? Als je dak niet is geisoleerd. Kom je vaak op je zolder? Kan je evt met een deur je zolderruimte afsluiten?

Als je je isolatie verdubbelt dan halveert je warmteverlies

Afgiftesysteem in huis

Als je een warmtepomp ( ik ga even uit van Lucht/Water of een Water/Water warmtepomp ) efficient wilt inzetten dan heb je afgiftevermogen in je huis nodig, en liefst zo veel als mogelijk plat gezegt. Want des te lager de aanvoertemperatuur van je warmtepomp is des te efficienter draait deze met een hoogst mogelijke COP.

Dus: Vloerverwarming met gesloten verdeler ( geen pomp of mengverdeler ), met hart op hart ( HoH ) 10cm. Liefst boven ook vloerverwarming en kan dat niet: grote radiatoren of convectoren.

Wederom komt hier je warmteverliesberekening van pas want je weet per ruimte de warmtebehoefte.

Wil je ook je huis koelen met je warmtepomp dan moeten alle leidingen ook goed, luchtdicht, geisoleerd worden ivm condensvorming.

Ik kan nog heel veel meer hier schrijven, ik heb de reis van een doorwaaiwoning op gas naar gasloos intussen afgerond :-).

Wil je meer weten, laat het weten! En je bent hier ( Flevopolder ) ook meer dan welkom om te komen kijken.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16:41
Ik zie weinig problemen, helemaal met zonnepanelen. Zorg dat je zappi dynamic load balancing heeft. Verder was er ook een topic over douche WTWs die vaak lekken. Als het nog kan, zou ik dit niet doen.

Dit moet makkelijk passen.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ecological schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:45:
Ik zie weinig problemen, helemaal met zonnepanelen. Zorg dat je zappi dynamic load balancing heeft. Verder was er ook een topic over douche WTWs die vaak lekken. Als het nog kan, zou ik dit niet doen.

Dit moet makkelijk passen.
Ik heb ook een doucheWTW, die hangt er intussen nu 14 jaar, Technea douchepijp V2. Ik zou het zeker overwegen. Ik controleer hem wekelijks aangezien hij in de meterkast hangt, en na 14 jaar nog geen enkel probleem ermee. ( N=1 though :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 01-10 20:58
Kan prima als je maar inzicht in je verbruik hebt. En je kunt ook met wat smart plugs werken om te voorkomen dat apparaten tegelijk aan gaan of een accu nemen om pieken op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Ecological schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:45:
Ik zie weinig problemen, helemaal met zonnepanelen.
Dat heeft er denk ik weinig mee te maken. TS moet de boel dimensioneren op de worst case condities. Dat wil zeggen alle apparatuur aan + EV laden in de winter bijvoorbeeld. Juist dan dragen de panelen niets bij.

Maar ook ik verwacht geen problemen. het EV-laden is het enige waar je even goed naar moet kijken. Als je daar gewoon goede loadbalancing voor hebt, is dat ook geen probleem.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 12-07-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Chryses schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:57:

Ik verwacht dat de warmtepomp hierdoor sowieso uitgesteld moet worden - want het gebruik is nogal lastig te plannen in tegenstelling tot de andere apparaten -
Ik zou de warmtepomp gewoon door laten gaan. Zoveel verbruikt die ook weer niet en bedenk dat het om het vermogen gaan, niet het verbruik. Vaak heeft hij even een opstartpiekje (geen probleem) en daarna pruttelt hij lekker de hele dag door op een veel lager vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:50
Zoals mkleinman al schetst, gaat het om de gelijktijdigheid. Als je weet dat de vergroting komt, maar nog niet wanneer, is het een kwestie van plannen. Dus niet om 18u thuiskomen, auto laden + oven + wasmachine + droger + quooker + inductie etc. gelijktijdig aan, maar iets meer plannen.

Maar als je je warm water door de warmtepomp laat verwarmen overdag (= direct zonverbruik) en je een autolader met loadbalancing neemt, of handmatig je auto overdag/snachts laadt op max 16a en dan altijd 16-20a overhoudt voor een wasmachine/warmtepomp/etc dan komt dit echt wel goed. Maar je moet iets meer nadenken. Die laadpaal met loadbalancing lost dit nagenoeg voor je op. 35A continu met overige gebruikers is lastig, in piek haal je dit wel, maar koken is vaak continu toch maar 16-20A, warmtepomp verbruikt enkel in de winter vaak 10-16A continu.

Neem daarbij evt. een homewizard dongle om je verbruik in de gaten te houden qua wattage, om af te schalen indien nodig. En laat straks, als je 3 Fase er is, je verbruikers goed over 3 fases verdelen door de elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Wat een prachtige plek is Tweakers ook, dank voor alle reacties.

Ik ben momenteel elk moment van de dag aan het klussen (lees: slopen), en elke keer dat ik op jullie zal reageren, lees ik iets nieuws in het topic en verdaag ik in een rabbithole - but here goes!

Ten eerste dank voor de geruststelling qua apparatuur op 35A! Afgezien van langzaam chargen zal het dan wel meevallen. Slim gebruikmaken van de zon(nepanelen) doen we nu toch al overdag.

Qua verwarming:
- Al blijft dit het grootste twijfelpunt, zowel de aannemer als architect raden aan voor nu te blijven verwarmen op gas. Dit omdat - afgezien van het grote verschil in budget - we over een paar jaar hopen te kunnen uitbreiden, met extra kamers en misschien zelfs een binnenzwembad (a man can dream). In dat geval zou een warmtepomp dan al niet meer de juiste capaciteit hebben
- Wel leggen we vloerverwarming beneden.
- Vloerverwarming boven werd door 2 verschillende aannemers afgeraden. In plaats daarvan alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer en slaapkamers verwarmen waar nodig met airco.

Qua ventilatie
- Ik heb al een offerte opgevraagd voor een WTW unit, maar in een aantal topics op Tweakers lees ik over behoorlijke issues met zeer lage luchtvochtigheid en bijbehorende gezondsheidsproblemen.
- (Een enthalpiewisselaar lijkt slechts gedeeltelijk uitkomst te bieden)
- Ik twijfel of we simpelweg bij roosters/ramen moeten blijven

Qua isolatie:
- Ik heb extra aanvraag gedaan bij de aannemer naar de mogelijkheid van (bijvoorbeeld) Aminothermschuim, ook al laten we ook voorzetwanden stuccen aan de buitenkant van het huis
- Tevens extra aanvraag voor isolatie onder de vloer (wel lastig met 30 cm ruimte op veel plekken)
- Extra steenwol isolatie tussen de balken van het plafond, al is dat misschien voor geluidsisolatie dan warmte.

Verder
- Ik heb grondig gezocht naar ervaringen met Douche WTWs op Tweakers en het gros is tevreden met de zowel de opbrengst als onderhoud. Ik zal daarom zowel een douche goot WTW (beneden) en Douchepijp (boven) aan te vragen via de aannemer. Technea Joulia zoals ik zoveel voorbij zie komen op Tweakers :)

@mkleinman Hartelijk dank voor de uitnodiging! Ik ben de komende tijd elk moment aan het slopen, maar ik waardeer je uitnodiging zeer! Overigens heb ik veel gelezen/geleerd van het blog, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-10 14:15
Of die douche WTW zin heeft hangt ook af van hoe je gewend bent te douchen. Wij staan er meestal maar 3 minuten onder en dan heeft de douche WTW in de meterkast op flinke afstand eigenlijk geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chryses
Ikzelf ben niet de snelste :P Ik weet nog niet hoe mijn 3 jongens gaan opgroeien, maar als ze op mij lijken heeft een DWTW wel nut denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Chryses schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:18:
Qua verwarming:
- Al blijft dit het grootste twijfelpunt, zowel de aannemer als architect raden aan voor nu te blijven verwarmen op gas. Dit omdat - afgezien van het grote verschil in budget - we over een paar jaar hopen te kunnen uitbreiden, met extra kamers en misschien zelfs een binnenzwembad (a man can dream). In dat geval zou een warmtepomp dan al niet meer de juiste capaciteit hebben
- Wel leggen we vloerverwarming beneden.
Houd je huis en je warmtepomp gescheiden zou mijn advies zijn. Een warmtepomp die je huis fatsoenlijk kan warm houden en een aparte warmtepomp voor het warm houden van je zwembad. Dit scheelt je enorm in complexiteit in huis en in je installatie.

Mijn advies zou zijn: Aparte, eenvoudige, warmtepomp voor je huis verwarmen ( monoblock lucht/water ), een warmtepompboiler voor je tapwater en later mogelijk een warmtepomp voor je zwembad.

Een warmtepomp die zowel verwarming als tapwater doet heeft een driewegklep waarmee een keuze wordt gemaakt voor tapwater OF verwarmen.
- Vloerverwarming boven werd door 2 verschillende aannemers afgeraden. In plaats daarvan alleen elektrische vloerverwarming in de badkamer en slaapkamers verwarmen waar nodig met airco.
Neem ajb geen elektrische vloerverwarming, een grotere verspiller van energie bestaat er niet, en dat voor die 10 tot 20 minuten die je er per dag bent is het zo ontzettend zonde.

Laat je ajb goed voorlichten door een bedrijf die verstand van zaken heeft, ook met warmtepompen. Geen idee waar je woont maar kijk eens bij Schimmel Techniek, Ecolibrium of andere bedrijven die alleen warmtepompen plaatsen!
[/quote]
Qua ventilatie
- Ik heb al een offerte opgevraagd voor een WTW unit, maar in een aantal topics op Tweakers lees ik over behoorlijke issues met zeer lage luchtvochtigheid en bijbehorende gezondsheidsproblemen.
- (Een enthalpiewisselaar lijkt slechts gedeeltelijk uitkomst te bieden)
- Ik twijfel of we simpelweg bij roosters/ramen moeten blijven
WTW is een lastige omdat hier heel veel van af hangt. Bij een goed ingeregelde WTW heb je geen roosters nodig. Wanneer je geen roosters hebt in je ramen is tripleglas ook een goede mogelijkheid om naar te kijken. Tripleglas samen met ventilatieroosters is kinda defeating the purpose.

Als je de mogelijkheid hebt, als je huis toch al een bouwput is, kijk dan ajb goed naar een WTW installatie. Met een WTW installatie is het echt goed mogelijk om een fatsoenlijk binnenklimaat te creeren en het bespaart ontzettend veel aan energie die je anders zo naar buiten ventileert.

Ik zou het hier zo doen in huis. Ik heb het zelfs vrij recent nog overwogen, er was een mogelijkheid om het overal te doen in huis alleen moest ik daarvoor wel een 3e toilet op zolder moeten opofferen. En dat had een hele lage WAF ( Wife Acceptance Factor).
Verder
- Ik heb grondig gezocht naar ervaringen met Douche WTWs op Tweakers en het gros is tevreden met de zowel de opbrengst als onderhoud. Ik zal daarom zowel een douche goot WTW (beneden) en Douchepijp (boven) aan te vragen via de aannemer. Technea Joulia zoals ik zoveel voorbij zie komen op Tweakers :)
Douchepijp EN goot? Kan je dit iets nader uitleggen waarom je beide wilt? Heb je straks twee douches in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brrrrr
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 30-09-2024
Wij hebben twee jaar onder een douche gestaan die gevoed werd door een boiler. (keukenboiler) Had 15 liter met een vermogen van 2200 watt en thermostaatkraan. Konden we ongeveer 8 minuten douche per persoon. Na ongeveer 10 minuten kon de volgende douche. Mijn kinderen vonden dat te weinig tijd om te douche, helaas. In de winter was het wat korter. Dat bespaart en weinig investering.

[ Voor 1% gewijzigd door brrrrr op 17-07-2024 13:28 . Reden: iets vergeten. ]

Pagina: 1