Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06:35
Hopelijk kan iemand iets zinnigs zeggen over het volgende:

Situatie:
GoPro 11
4K 50 fps 10 bit H.265

In Davinci Resolve wil ik mijn project ook hierop exporteren maar ik loop even vast bij het kiezen van de juiste bitrate.

Ik heb nu gekozen voor 50.000 kbps en dat ziet er opzich goed uit, maar nu heb ik een yt video gezien waarin iemand zegt dat een vuistregel is om framerate * 2000 te doen. Hiermee zou ik dus uitkomen op 100.000 kbps (ik kom ook meerdere sites tegen die een hogere bitrate adviseren).

Echter, ik lees ook dat H.265 efficenter is dan H.264 dus ik vraag me af of die vlieger dan nog wel op gaat?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tja... Wat is het doel?

Ik probeer in dezelfde bitrate te exporteren als het bronmateriaal, dan heb je in ieder geval niet echt kwaliteitsverlies. Dit voor bewaren van langere tijd.

Maar het is ook afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Soms is een hogere bitrate over een netwerk niet af te spelen, en als je het daarna deelt op een manier waarmee de bitrate weer omlaag gaat is het ook zonde.

Ook moet je nadenken over opslag en een eventuele backup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyke87
NIMIC schreef op maandag 15 juli 2024 @ 11:00:
Tja... Wat is het doel?

Ik probeer in dezelfde bitrate te exporteren als het bronmateriaal, dan heb je in ieder geval niet echt kwaliteitsverlies. Dit voor bewaren van langere tijd.

Maar het is ook afhankelijk van wat je ermee gaat doen. Soms is een hogere bitrate over een netwerk niet af te spelen, en als je het daarna deelt op een manier waarmee de bitrate weer omlaag gaat is het ook zonde.

Ook moet je nadenken over opslag en een eventuele backup.
Hee een reactie, wat leuk :)

Het doel is met name video’s in een zo hoog mogelijke kwaliteit, het gaat enkel
Om vakantiefilms, verjaardage etc. Ik speel de video’s af op een 77” tv dus kwaliteitsverlies valt denk ik wel sneller op.

Ik ben een beetje zoekende naar de juiste balans voor de bitrate. Voor de opslag en backup maak ik gebruik van de nas. Als ik de bitrate op zeg 100.000 kbps zet dan is dat geen ramp voor mijn nas opslag maar wel voor de montage op de mac. Ik heb namelijk maar een 256 gb harde schijf. Als ik de bron en doelbestanden hierop wegschrijf kom ik in de problemen met ruimte. Een externe hdd heb ik overwogen maar helaas lees ik veel issues met de m1 processor en lees/schrijf snelheden.

Momenteel ben ik op vakantie en zal ik bij terugkomst nog eens wat gaan spelen met de instellingen, ik snap wat je zegt over het zo dicht mogelijl bij de bron houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:17
bitrate voor een zo hoog mogelijk kwaliteit is best heel subjectief.
Zoals @NIMIC al zegt, heeft het vaak weinig zin om een hogere bitrate te nemen dan het origineel.
Daarnaast, een GoPro moet real-time video opnemen, dus vaak is de bitrate vrij hoog in verhouding tot de kwaliteit. Dat maakt het makkelijker en sneller om de video op te nemen.
Als je de codec "wat meer tijd geeft", kan het vaak een stuk compacter.

Persoonlijk vind ik 100.000 kbps wel tegen belachelijk aan.
Dat is hoger dan 4K BluRay, welke doorgaans onder de 90Mbps zit (90.000 kpbs).

Je kan voor jezelf toch wat experimenteren voor wat je zelf nog ziet of niet?
Selecteer een stuk video en comprimeer deze met verschillende bitrates.
Bijvoorbeeld 100.000, 50.000, 25.000, 10.000, 5.000, 2.500
Vaak is er een soort van "efficiency-curve" te vinden, waarbij hogere bitrates eigenlijk de kwaliteit niet meer verbeterd.
Probeer ze uit op je TV en kijk wanneer je de verschillen (duidelijk) kan zien.
Als je denkt: op deze bitrate zie ik duidelijk slechter beeld, dan kies je de bitrate erboven.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

GarBaGe schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:59:
bitrate voor een zo hoog mogelijk kwaliteit is best heel subjectief.
Zoals @NIMIC al zegt, heeft het vaak weinig zin om een hogere bitrate te nemen dan het origineel.
Daarnaast, een GoPro moet real-time video opnemen, dus vaak is de bitrate vrij hoog in verhouding tot de kwaliteit. Dat maakt het makkelijker en sneller om de video op te nemen.
Als je de codec "wat meer tijd geeft", kan het vaak een stuk compacter.

Persoonlijk vind ik 100.000 kbps wel tegen belachelijk aan.
Dat is hoger dan 4K BluRay, welke doorgaans onder de 90Mbps zit (90.000 kpbs).

Je kan voor jezelf toch wat experimenteren voor wat je zelf nog ziet of niet?
Selecteer een stuk video en comprimeer deze met verschillende bitrates.
Bijvoorbeeld 100.000, 50.000, 25.000, 10.000, 5.000, 2.500
Vaak is er een soort van "efficiency-curve" te vinden, waarbij hogere bitrates eigenlijk de kwaliteit niet meer verbeterd.
Probeer ze uit op je TV en kijk wanneer je de verschillen (duidelijk) kan zien.
Als je denkt: op deze bitrate zie ik duidelijk slechter beeld, dan kies je de bitrate erboven.
Afhankelijk van het materiaal kan het efficiënter zijn om voor "constant quality" te gaan in plaats voor een gemiddelde bitrate.

De maximale bitrate bij HEVC hangt ook af van het profile en level wat je kiest. Het "main" profile zit t/m level 6 aan een max van 60Mbps maar met het "high" profile haal je al max 100Mbps op level 5. Zie hier bijv: Wikipedia: High Efficiency Video Coding tiers and levels. Maar de bitrate zegt an sich niet heel veel over de kwaliteit omdat er afhankelijk van het profile ook verschillende optimalisaties plaatsvinden, naast dat H.265 sowieso al wat efficiënter is dan H.264.

Je zou ook nog naar AV1 kunnen kijken.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:00
Ik sluit me bij @GarBaGe aan. Uitproberen. Want zoals je zelf al zegt zitten er ook nadelen aan grotere/zwaardere bestanden als je er mee werkt. Was dat niet het geval had je simpel een zeer hoge bitrate/settings kunnen gebruiken voor het encoden en klaar. Wat 100.000kbps IMO is.
Ik zou een video samenstellen met verschillende scenes speciaal gekozen om veel voorkomende compressie artifacts zichtbaar te maken. Zoals colorbanding, donkere scenes, water in beweging....
En die dan met verschillende settings encoden en kijken wanneer je geen verschil meer ziet tussen een hogere bitrate/setting en de stap daar onder.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIMIC
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
joeyke87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Ik ben een beetje zoekende naar de juiste balans voor de bitrate. Voor de opslag en backup maak ik gebruik van de nas. Als ik de bitrate op zeg 100.000 kbps zet dan is dat geen ramp voor mijn nas opslag maar wel voor de montage op de mac. Ik heb namelijk maar een 256 gb harde schijf.
Ik heb datzelfde "probleem". Maar vooral geen zin in gesleep.
Dus ik heb mijn bronbestanden op de NAS staan.

Ik genereer naar de lokale schijf, zodat ik niet hoef te lezen en schrijven naar de NAS tegelijk. Na export kopieer ik het resultaat naar de NAS.

Je GoPro filmt op H265 tegen de 100:000kbps.
Rond hetzelfde formaat exporteren lijkt me niet gek.

Ik film met een mobiel, en die zit rond de 62.000.
Ik exporteer nu op 70.000, maar geen idee wat het verschil is tussen 60.000. Ik zie het vast niet :)

p.s. Uitproberen kan ik op mijn pc, maar mijn tv is nog full HD, dus daar zie ik toch geen verschil op dit moment.
p.s.2 Ik gebruik Davinci Resolve niet, maar Cyberlink Powerdirector. Maar dat moet niet zoveel uit maken.

[ Voor 10% gewijzigd door NIMIC op 15-07-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joeyke87
Ventieldopje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Afhankelijk van het materiaal kan het efficiënter zijn om voor "constant quality" te gaan in plaats voor een gemiddelde bitrate.

De maximale bitrate bij HEVC hangt ook af van het profile en level wat je kiest. Het "main" profile zit t/m level 6 aan een max van 60Mbps maar met het "high" profile haal je al max 100Mbps op level 5. Zie hier bijv: Wikipedia: High Efficiency Video Coding tiers and levels. Maar de bitrate zegt an sich niet heel veel over de kwaliteit omdat er afhankelijk van het profile ook verschillende optimalisaties plaatsvinden, naast dat H.265 sowieso al wat efficiënter is dan H.264.

Je zou ook nog naar AV1 kunnen kijken.
Interessant verhaal over HEVC en profile. Ik heb even een bestand ingeladen in mediainfo.

De instelling op de GoPro: 4k 50 fps high bitrate 10 bit:

Formaat : HEVC
Formaat/Info : High Efficiency Video Coding
Formaatprofiel : Main 10@L6@Main
Codec-ID : hvc1
Codec-ID/Info : High Efficiency Video Coding
Duur : 36s 700 ms
Bitrate : 120 Mb/s
Breedte : 3 840 pixels
Hoogte : 2 160 pixels
Beeldverhouding : 16:9
Frameratemodus : Constant
Framerate : 50,000 FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits
Bits/(Pixel*Frame) : 0.289
Stroomgrootte : 524 MiB (100%)
Titel : GoPro H.265
Taal : Engels
Datum codering : 2024-07-13 09:28:45 UTC
Tagdatum : 2024-07-13 09:28:45 UTC
Color range : Full
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : hvcC

Vervolgens laad ik de video in met DaVinci en gebruik ik de volgende export setting: mp4 H.265 Main10 bitrate 70.000 kbps dat geeft de volgende export file:

Formaat : HEVC
Formaat/Info : High Efficiency Video Coding
Formaatprofiel : Main 10@L6.1@Main
Codec-ID : hvc1
Codec-ID/Info : High Efficiency Video Coding
Duur : 36s 700 ms
Bitrate : 70,3 Mb/s
Breedte : 3 840 pixels
Hoogte : 2 160 pixels
Beeldverhouding : 16:9
Frameratemodus : Constant
Framerate : 50,000 FPS
Color space : YUV
Chroma subsampling : 4:2:0
Bit depth : 10 bits
Scansoort : Progressief
Bits/(Pixel*Frame) : 0.169
Stroomgrootte : 308 MiB (100%)
Datum codering : 2024-07-15 16:41:18 UTC
Tagdatum : 2024-07-15 16:41:18 UTC
Color range : Limited
Color primaries : BT.709
Transfer characteristics : BT.709
Matrix coefficients : BT.709
Codec configuration box : hvcC

Een video van 36 seconde is dus oorspronkelijk 524 MB en na export met 70.000 kpbs bitrate 308 MB. Aanzienlijk verschil dus (zeker als ik weet dat mijn vakantiekiekjes vaak video's zijn van +/- 60 minuten.)

Al met al zal ik ook even de tip volgen om eens wat testvideo's te maken met verschillende scenario's en bitrate om te kijken wat nog acceptabel is en waar de grens ligt. Ik begrijp ook wel dat men zegt dat iets als 100.000 kbps bijvoorbeeld overkill is, maar een stemmetje zegt mij ook weer dat als de bron zelfs 120.000 kbps is, dat een export naar 70.000 kbps inlevert op de kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47
Gekke vraag maar wat is het doel van je recode? Wil je alleen het bestandsformaat omzetten of zit je ook uitgebreid je filmpjes te editen? Als je alleen een ander bestandsformaat nodig hebt, dan zou ik gewoon precies dezelfde settings kiezen als je inputmateriaal.

Natuurlijk lever je kwaliteit in wanneer je een lagere bitrate selecteert, maar vraag je twee dingen af: 1. Ga je dat zien? Daar zal je even wat testen voor moeten draaien. 2. Heb je de kleinere bestandsgrootte nodig? Zo nee, waarom dan niet gewoon je bitrate op 120 Mb/s laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:26

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Archer_VC10 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 10:34:
[...] Natuurlijk lever je kwaliteit in wanneer je een lagere bitrate selecteert [...]
Nou, zo natuurlijk is dat niet zoals ik al een beetje probeerde uit te leggen. Het hangt namelijk heel erg af van je codec. Zo heb je mogelijk met AV1 een lagere bitrate nodig om de kwaliteit te behouden dan met H.265.

Maar inderdaad, het is net als met JPGs, als je die opslaat op 85% kwaliteit dan ga je echt dat verschil niet zien met 100% kwaliteit terwijl je toch een hele hoop ruimte bespaard.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:47
Je hebt gelijk, het is misschien wat kort door de bocht om het zo stellig neer te zetten. Als je codecs naast elkaar gaat zetten dan heb je ineens meer variabelen en dan kan het inderdaad anders uitpakken. Maar heel simpel uitgelegd: de data uit een reeks frames ga je met een lagere bitrate opslaan in minder opslag MBs dan bij een hogere bitrate. Er van uitgaand dat de codec gelijk is heb je bij de lagere bitrate iets minder 'pure' data in je opslag zitten. Als de codec zijn werk goed heeft gedaan zie je hier niets van, maar er gaat een moment komen dat je het wel gaat zien. En mijn punt is dat je dan nooit weer terug kan schakelen naar de originele data die in de originele frames zat. Je hebt toch een klein, of groter, deel van je data weggegooid. Maar hierbij versimpel ik ook wat zaken hoor.... ;)
Pagina: 1