Grondwater bron, wateranalyse

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 06-05 19:03
Wij hebben een waterbron in de tuin. Ca 8,5 meter diep. Graag zou ik dit water gebruiken om het zwembad te voorzien van 6m3 water, naast het sproeien van de tuin.

Ik heb al een drinkwatertest gekocht, dit is een papieren stripje met 16 waarden. Toch zou ik het water iets degelijker dan met het stripje willen laten testen in een laboratorium omdat de kleuren/waarden niet heel degelijk uitsluitsel geven.

Wie weet waar in als particulier mijn grondwater kan laten testen waardoor ik weet wat de samenstelling is?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Waar ben je bang voor?
Over het algemeen is grondwater van 8,5 meter gewoon te gebruiken als zwemwater.
Het is mogelijk dat er veel ijzer in het grondwater zit, dit kan een bruin laagje op je planten achterlaten na veelvuldig sproeien.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
Dit komt uit de analyse met de papieren teststrip, eea is in ppm:

Totale hardheid 120 (tussen de 30 en 200 is normaal in grondwater, is calcium en magnesium en is niet schadelijk)
Vrij chloor 0
IJzer 10,5
Koper 0,5
Lood 0
Nitraat 0
Nitriet 0
kalium monopersulfast 0
Totaal chloor 0,1
Fluoride 0
Cyaanzuur 0
Ammonium chloride 30
Bromine 0
Totale alkaliteit 150
Carbonaat 240, dit is hoog, is dit schadelijk?
Ph 8,5, Normwaarde Drinkwaterbesluit: 7,0 < pH < 9,5 (pH-eenheden)

Bang is het verkeerde woord. Ik wil graag weten of met name het Carbonaat schadelijk is(lijkt me niet), het Koper kwaad kan en of het Ammonium chloride kwaad kan. Ammonium is ammoniak maar wat de chloride verbinding is weet ik niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
HugoZeilstra schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:45:

Bang is het verkeerde woord. Ik wil graag weten of met name het Carbonaat schadelijk is(lijkt me niet), het Koper kwaad kan en of het Ammonium chloride kwaad kan. Ammonium is ammoniak maar wat de chloride verbinding is weet ik niet.
Als je morgen bij de supermarkt bent, neem dan uit het snoeprek eens salmiaktabletten mee. Dan weet je daarna precies wat ammoniumchloride is.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
En is Ammonium chloride 30 ppm hoog of laag ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
HugoZeilstra schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:55:
En is Ammonium chloride 30 ppm hoog of laag ?
Dat lijkt me vrij laag. Het zit trouwens ook gewoon in drinkwater. Op deze pagina kun je bijvoorbeeld voor een groot gedeelte van Zuid-Holland opzoeken wat er per gemeente in het drinkwater zit. Dit kun je bij je eigen regionale waterleidingbedrijf ook vast opzoeken voor jouw woonplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
Dan lees ik wel ammonium en ook chloride maar niet de verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
HugoZeilstra schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 01:16:
Dan lees ik wel ammonium en ook chloride maar niet de verbinding.
Als vaste stof zijn ze verbonden. Zodra je ze oplost in water splitsen ze in NH4+ en Cl- -ionen. Hetzelfde als bij keukenzout (da's natriumchloride).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoZeilstra
Dank je wel. Maar ammonium chloride wordt niet als opgelost/gesplitst aangegeven met 30 ppm. Hoe kan dit als geheel zich in water bevinden dan, als het oplost ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
HugoZeilstra schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 01:31:
Dank je wel. Maar ammonium chloride wordt niet als opgelost/gesplitst aangegeven met 30 ppm. Hoe kan dit als geheel zich in water bevinden dan, als het oplost ?
Dat kan niet. Test het zelf: Doe een theelepel keukenzout in een glas water, roer een keer, en het is opgelost. Als je niet roert, dan blijft het zout weliswaar nog even op de bodem van het glas liggen, maar morgenvroeg is
ook al het zout opgelost.

Dat jouw test het aangeeft als ammoniumchloride zal gewoon een beperking van de teststrookjes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:53
En carbonaat is gewoon veel voorkomend, hoef je je niet al te druk om te maken bij deze concentratie. (Calciumcarbonaat splitst, tot calcium + carbonaat, dit is een van degene die waterhardheid sterk bepaald).
Ik zou eerder naar koper kijken, hoe komt die zo hoog :) (normaal zit die op 0.1)

[ Voor 51% gewijzigd door 99ruud99 op 12-07-2024 03:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brummler
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-05 21:25
maximale waarde van koper in drinkwater is 2 ppm
https://wetten.overheid.nl/BWBR0030111/2024-01-01

verder lees ik ook nog dit in de handleiding van een random teststrip
een te hoog kopergehalte geeft kans op groene aanslag op de wanden, een te laag kopergehalte is een te lage ontsmetting. Het kopergehalte moet tussen de 0.4 en 0.7 ppm liggen.
dus daar zal ik mij niet zorgen over maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:58
Interessant verhaal.
Hier krijgen we bruine ijzer gloed met beregenen.
Als je ijzer tegen wilt gaan zou je eerst kunnen beluchten. Dan schijnt ijzer oxidatie tegen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Wij vullen ons zwembad altijd met grondwater - als het dan groen wordt, kun je het ook zo weer weg laten lopen in de tuin - ideaal met dit warme weer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appel001
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-05 23:40
GPT dumps zonder enige eigen inbreng, wordt niet gewaardeerd.

[ Voor 136% gewijzigd door tweakduke op 12-07-2024 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik haak ook even aan want zoek nog een testlab voor ons water van 27 meter diepte. Die strips ook gebruikt, maar hiermee test je niet op biologische waarden bijvoorbeeld. Zou sneu zijn als je bijvoorbeeld legionella je zwembad in pompt. En water van een meter of acht/negen kan nog prima biologische risico's bevatten.

Wij moeten ook testen welke nitraatbron er in zit (die is bij ons net boven de norm), kan van een voormalige nertsenfokkerij afkomen aan het einde van de straat, van een honderd jaar aan tabaksteelt of de afgelopen vijftig jaar aan koeien bij de buren.

[ Voor 7% gewijzigd door pagani op 12-07-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:48
https://www.zerowater.nl/...kelijke-waterlaboratoria/

Je kunt ook bij je lokale apotheker vragen of die zulke tests uitvoert, of bij hun vragen waar je dat het beste in de buurt kunt laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:23
Ja als ik zo google kan ik zeker 3 laboratoria vinden die deze service bieden. Welke heb je al benaderd? Zijn ze te duur? Doen ze liever geen particulieren?

Neemt niet weg dat je zwembadwater moet blijven behandelen om om het helder en gezond te houden.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 12-07-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11:28
Ik verwacht dat er een bruin laagje op de bodem van het zwembad komt te liggen. Dat ijzer uit het water halen is niet zo eenvoudig en niet de moeite bij een bad van 6m3.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-05 23:07

PoweRoy

funky!

BCC schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:21:
Wij vullen ons zwembad altijd met grondwater - als het dan groen wordt, kun je het ook zo weer weg laten lopen in de tuin - ideaal met dit warme weer.
Veel te veel moeite. Heb dat ook een zomer gedaan en na een week werd het water bruin/groenig en was met chloor en andere chemicalien niet goed te krijgen.

Daarna alleen maar drinkwater gebruikt en daar kon ik gewoon van april t/m eind augustus mee doen. (1x gevuld (4m3) en daarna schoongehouden met zandfilterpomp en chemicalien)

Mijn tip: gebruik grondwater voor de planten en tuin en gewoon drinkwater voor t zwemwater.

[This space is for rent]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stftweaker
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20:08
Laten we bij het begin beginnen :) waarom wil je grondwater gebruiken? Is daar een specifieke reden voor?

How are you doing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
pagani schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:58:
Ik haak ook even aan want zoek nog een testlab voor ons water van 27 meter diepte. Die strips ook gebruikt, maar hiermee test je niet op biologische waarden bijvoorbeeld. Zou sneu zijn als je bijvoorbeeld legionella je zwembad in pompt. En water van een meter of acht/negen kan nog prima biologische risico's bevatten.

Wij moeten ook testen welke nitraatbron er in zit (die is bij ons net boven de norm), kan van een voormalige nertsenfokkerij afkomen aan het einde van de straat, van een honderd jaar aan tabaksteelt of de afgelopen vijftig jaar aan koeien bij de buren.
De temperatuur op zeven meter diepte is rond de 12° C, daar ga je voor mijn gevoel geen onveilige hoeveelheden legionella aantreffen, ik hoor het graag als iemand kan aantonen dat het anders is. En trouwens chloortabletten in het zwembad rekenen af met alle bacteriën en volatiele organische stoffen, dus ik zie zo snel het probleem niet. Het enige waar ik op zou aanslaan is hoge waardes van zware metalen als kwik en lood en in mindere mate koper.

Een andere discussie is de PFAS-vervuiling maar dat is een breed maatschappelijk probleem, die rommel zit tegenwoordig overal.
[...]
Totale hardheid 120 (tussen de 30 en 200 is normaal in grondwater, is calcium en magnesium en is niet schadelijk)
[...]
Ph 8,5, Normwaarde Drinkwaterbesluit: 7,0 < pH < 9,5 (pH-eenheden)
[...]
De dH- en pH-waardes zijn normaal. Je kunt de hardheid omlaag brengen met een scheutje zoutzuur, wel handschoenen en beschermbil opzetten en het zoutzuur veilig opbergen buiten bereik van kinderhandjes.

[ Voor 19% gewijzigd door FrankHe op 12-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
MeTooPV schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:56:
Ik verwacht dat er een bruin laagje op de bodem van het zwembad komt te liggen. Dat ijzer uit het water halen is niet zo eenvoudig en niet de moeite bij een bad van 6m3.
10,5 ppm IJzer is voor mijn gevoel niet zo hoog maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En als je diezelfde teststrip nou in een glaasje kraanwater stopt?
Wat zie je dan? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:50
Ik heb mijn grondwater laten analyseren. Ik had toch mensen over de vloer omdat de gemeente dingen wilde weten voor een verbouwing. Dus ik wilde ook wel weten wat we over de moestuin sproeien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D4od5HlbJsMktQ_x-7uOhaXzqI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o0qBQiKYc10oeLp4zFpaKWHq.png?f=fotoalbum_large

Uit de kolommen er RG / S en I kun je de normen halen. De kolom S is de streefwaarde, zit je daaronder dan is je water goed. De kolom I geeft de interventiewaarde aan, kom je daarboven dan zou je moeten saneren. In mijn zoekgeschiedenis kwam ik nog deze pagina tegen met meer informatie over de normen.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:56

decramy

root@birdie:~#

T-MOB schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:02:
Ik heb mijn grondwater laten analyseren. Ik had toch mensen over de vloer omdat de gemeente dingen wilde weten voor een verbouwing. Dus ik wilde ook wel weten wat we over de moestuin sproeien.

[Afbeelding]

Uit de kolommen er RG / S en I kun je de normen halen. De kolom S is de streefwaarde, zit je daaronder dan is je water goed. De kolom I geeft de interventiewaarde aan, kom je daarboven dan zou je moeten saneren. In mijn zoekgeschiedenis kwam ik nog deze pagina tegen met meer informatie over de normen.
Weet jij nog bij wie dit gedaan is, en wat jou dit gekost heeft?

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-05 20:55
Let wel dat je met veel koper mogelijk een groene gloed brengt in blond haar:
https://www.haarshop.nl/blog/2016-12-groene-gloed-in-je-haar

Geen idee hoe groot het effect is, maar als je blonde mensen in je gezin hebt, wellicht goed om uit te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:56
The Fatal schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 08:17:
Interessant verhaal.
Hier krijgen we bruine ijzer gloed met beregenen.
Als je ijzer tegen wilt gaan zou je eerst kunnen beluchten. Dan schijnt ijzer oxidatie tegen gaan.
Goed. Ijzerhoudend grondwater gaat juist oxideren als het in contact komt met lucht. Dan wordt het "roestbruin" van kleur. Dat is het oxideren van het water. Met beluchten zorg je ervoor dat dat proces versneld wordt. Afhankelijk van de hoeveelheid ijzer in het water kan je iets van vlokken in het water krijgen.

Geoxideerd water mag vaak niet zomaar terug naar het oppervlaktewater. Daarom is het vaak eerst "beluchten" en dan filteren. Dat kan op verschillende manieren. De goedkoopste manier is een "strofilter". Het water door een bak met strobalen te laten stromen. Deze manier zie je veel bij bemalingen bij rioolwerkzaamheden.
Pagina: 1