Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 24-08 01:27
Mijn Logitech Internet Pro toetsenbord heeft het na een jaar of achttien redelijk intensief gebruik begeven en bleek niet meer te repareren. Daarom zoek ik een ander toetsenbord.

Ik zoek een?
Het toetsenbord dat ik zoek moet bedraad zijn en, niet heel bijzonder, zijn voorzien van een USB aansluiting en een QWERTY (EU/US) indeling. Gezien mijn beperkte budget kijk in de eerste plaats naar membraantoetsenborden, maar een toetsenbord met scissor switch mag ook. Gezien mijn budget zal een mechanisch toetsenbord niet tot de mogelijkheden behoren is mijn verwachting. Eventuele toetsen waarmee het geluid kan worden geregeld of waarmee de computer in een slaapstand kan worden gezet zijn zeker geen harde eis, maar het is wel mooi meegenomen als het er wel op zit. Ik zoek een gewoon en goed toetsenbord dat lang mee kan. Ik ga er niet mee te gamen.

Wat is je budget?
Mijn budget is omstreeks €35,-. Maar wel geldt hier: hoe minder hoe beter. Geen idee of dit eigenlijk te laag is

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
[i]Heb op zich goede ervaringen met Logitech, Primax en Dell toetsenborden, maar een ander merk mag uiteraard ook. Ik overweeg in ieder geval de Logitech K120, de Logitech K280e, de Asus U2000, de Trust TK-150, de Cherry KC 1000 en de Cherry Stream Keyboard TKL. De Asus U2000 lijkt erg op de HP/Compaq PR1101U en de Acer PR1101 (vermoed dat zel allemaal zijn gemaakt door Primax). Met de variant van HP heb ik op zich goede ervaringen. Heb goed rondgekeken bij verschillende webwinkels (waaronder die van Chinese origine), maar heb voor mijn budget geen (bedraad) mechanisch toetsenbord kunnen vinden van welk onbekend maar kwalitatief acceptabel merk dan ook.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem waar het toetsenbord voor zal worden gebruikt is een barebone met een Celeron processor, 8GB ram geheugen en een Linux besturingssysteem. Deze machine wordt hoofdzakelijk gebruikt voor het bijhouden van de mail, het rondsurfen op het internet en het maken van werkstukken met behulp van een tekstverwerker.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
Ik lees ook een eventuele wens voor een mechanisch toetsenbord,. Die van Sharkoon valt binnen je budget:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1628215

En heeft ook nog best een goede review: https://www.techpowerup.c...n-skiller-sgk30-keyboard/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
ruftman schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:20:
Ik lees ook een eventuele wens voor een mechanisch toetsenbord,. Die van Sharkoon valt binnen je budget:
https://www.alternate.nl/...bord/html/product/1628215

En heeft ook nog best een goede review: https://www.techpowerup.c...n-skiller-sgk30-keyboard/
Dit model van Sharkoon is zeker het overwegen waard. Het belangrijkste nadeel van deze zou zijn dat enkel Windows wordt ondersteund en dat er voor de achtergrondverlichting/RGB extra software is vereist. Zie bij een grote bekende Nederlandse webwinkel ook wel mechanische (60%) toetsenborden van onbekende merken als Magegee of Penclic. Geen idee of ze goed zijn. Het model van Penclic lijkt al wel een jaar of acht oud. Voordeel van de Penclic is dat voor de achtergrondverlichting geen extra software lijkt te zijn vereist en dat Linux wordt ondersteund. De Magegee lijkt erg op de toetsenborden die ook onder allerlei namen worden verkocht bij de bekende webswinkels van Chinese origine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 13:08
Ik ben een tevreden gebruiker van de Logitech K120. Voor iets meer dan een tientje heb ik inmiddels alweer tien jaar plezier van mijn huidige toetsenbord, dat ook een K120 vervangen heeft. Ik gebruik het zowel voor officewerk als om mee te gamen. Het is natuurlijk wel heel basic.

Op zich is het Sharkoon-toetsenbord dat door @ruftman en @Wim1147 wordt genoemd ook wel interessant wanneer je 'mechanical-on-a-budget' wilt, maar ik zou gek worden van de RGB-optie. Die kan waarschijnlijk wel uit, maar ik zou dat type toetsenbord liever helemaal zonder RGB aanschaffen. Maar da's persoonlijk, natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-09 14:13
@Wim1147 De website zegt dit: En met een druk op de knop kun je het toetsenbord met meer dan 15 vooringestelde lichteffecten op allerlei manieren verlichten, waardoor het nooit saai wordt. Maar als je het aangeboden kleurenspel moe bent, kun je ook je eigen lichtprofielen naar wens instellen en opslaan en het toetsenbord helemaal je eigen draai geven.

Daarmee denk ik dat je voor de vooringestelde lichteffecten geen software hoeft te installeren.

@PCG2020 Ik heb op mijn mechanische toetsenbord de RGB verlichting simpelweg op 1 constante kleur ingesteld, dat gaat prima en is vooral in het donker erg prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Ik heb zelf een Logitech K280e.

Die heb ik door mijn vriendin mee laten nemen vanuit de lokale computershop toen ik een volle bak koffie over mijn toenmalige toetsenbord had gegooid. Ik had echt met spoed een ander nodig, dus voor een paar tientjes even een tijdelijk bordje gezocht.

Ik heb toen even gekeken wat ze op voorraad hadden en daar wat reviews bij gezocht. De K120 heb ik toen afgeschoten op basis van plastic-fantastic. De K280e echter voelt echt degelijk aan (is ook best zwaar, 60% zwaarder dan een K120) en ik heb het bordje een half jaar later nog vol in gebruik (weinig redenen om een ander te zoeken, het bevalt prima).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCG2020
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10-09 13:08
ruftman schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:22:
(...) Ik heb op mijn mechanische toetsenbord de RGB verlichting simpelweg op 1 constante kleur ingesteld, dat gaat prima en is vooral in het donker erg prettig.
Dat kan natuurlijk ook. Ik heb zelf een muis met RGB en daarvan staat de verlichting op rood ingesteld, dat vind ik het prettigst. Mócht ik ooit een mechanisch toetsenbord met RGB kopen, dan zal ik dat wel matchen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim1147
Inmiddels nog flink aan het orienteren geweest op het (veel te grote) aanbod aan eenvoudige toetsenborden. Inmiddels gezien dat Asus de U2000 set tegen een verlaagde prijs verkoopt en besloten dat het in ieder geval geen product van Trust gaat worden, De Sharkoon Skilleer SGK30 heeft zowel als voordeel dat de RGB gewoon is uit te zetten en dat het model beschikbaar met zowel blauwe als rode switches. Momenteel neig ik het meest naar de Logitech K280e omdat het, ondanks dat het een membraantoetsenbord is, het dichtst in de buurt komst van een goed compromis tussen prijs en kwaliteit. Dat neemt niet weg dat het lastig kiezen is met het steeds grote wordende aanbod van betaalbare (en binnen het budget passende) mechanische toetsenborden.
Pagina: 1