Geruchten over iPhone 17 en 2027

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ironic6925
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-04 14:09
arnoudwokke in 'Analist Ming-Chi Kuo: Apple iPhone 17 Pro Max krijgt telecamera met 48MP-sensor'

@arnoudwokke : Voila, dan nu netjes op de juiste plaats. Ik heb weer wat geleerd! Ik verbaas me dus echt over het grote aantal artikelen over geruchten over met name komende iPhones. Je kan er bijna de klok op gelijk zetten dat als Mark Gurman een PowerOn nieuwsbrief uitgeeft zo'n beetje elke techsite 1 of meerdere artikelen aan zijn "nieuwtjes" besteed. Ja, nieuwtjes zet ik bewust tussen haakjes want meestal ligt het allemaal wel erg voor de hand of is erg vaag. Ik geef toe, soms ook niet. Soms is het wel degelijk nieuws. Zijn info over iOS 18 was spot on.
Voor Kuo en enkele anderen geldt een iets mindere hoge score maar ook hij soort regelmatig dezelfde aandacht.
En nu zelfs met geruchten over de iPhone 17 en iets in 2027 terwijl we eigenlijk nog geen idee hebben wat Apple met de iPhone 16 van plan is. Ja, het geeft natuurlijk de richting aan waarvan hij verwacht dat Apple op gaat maar dan nog. Is zijn Chineestalige artikel dan voldoende om het gerucht te delen. In mijn vak geldt 1 is geen. Hoe zit dat in de journalistiek qua bronnen? En wordt alles wat de analisten roepen ook wel eens achteraf gecheckt? Dat lijkt me een leuk klusje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-05 09:07

arnoudwokke

Redacteur
Dank voor je opmerking :)

Voor het beoordelen van geruchten hebben we grofweg een aantal criteria (die zijn niet hard opgeschreven en ze zullen van redacteur tot redacteur enigszins verschillen, maar we overleggen heel veel en ik denk dat dit over het algemeen wel overeen komt)

- hoe relevant is het voor lezers?
- hoe geloofwaardig is de informatie?
- hoe betrouwbaar is de bron?

Geruchten over komende iPhones zijn er letterlijk langer dan de iPhone bestaat. Ze zijn een onderdeel van techverslaggeving.

Dan dit bericht over de telecamera's in iPhones. Dat is relevant in mijn ogen: wat Apple doet of niet doet vinden veel lezers belangrijk en heeft impact op de industrie als geheel. In dit geval: de telecamera in de iPhone 15 Pro Max is uniek en hoe Apple dat verder zal gebruiken zegt iets over hoe deze nieuwe technologie (de tetraprisma) zijn weg vindt naar veel meer mensen.

De informatie is geloofwaardig, want die ligt in lijn met hoe Apple doorgaans itereert op eigen producten. De langere lijn tot 2027 vind ik daarbij waardevol, omdat het meer in perspectief zet op welk tempo Apple deze camera wel of niet wil vernieuwen.

De bron is heel solide. Wij checken af en toe zelf actief of bronnen goede info hebben gegeven, maar niet op een structurele manier. Voor Apple doet AppleTrack dat, zie hier
https://appletrack.com/leaderboard/ (Kuo staat op 72 procent, wel over 2022)

Op deze manier kwam dit bericht door de selectie heen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironic6925
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 19-04 14:09
Dank voor je antwoord. Helder!