Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Beste Tweakers,

Is het mogelijk om server CPUs(AMD Epyc 7713 Tray) in een PC moederbord te plaatsen?

Ik heb een tijdje een server gehuurd, maar dat is niet optimaal voor de simulaties die ik uitvoer.
Eigenlijk is mijn vraag of je server CPUs volledig kan gebruiken als een AMD Ryzen CPU? Dus gewoon Windows(of Linux) op installeren etc.

Ik heb een random SP3 socket moederbord gepakt en ChatGPT gevraagd of dit mogelijk is. De AI zegt ja, maar ik wil het hier toch nog even checken voor de zekerheid.

Mochten er nog dingen zijn waar ik rekening mee moet houden en eventueel over het hoofd kan zien. Twijfel niet om het te zeggen. Server CPUs worden natuurlijk geoptimaliseerd voor servers. Dus misschien loop ik daar tegen een potentieel probleem aan?

Dank voor jullie hulp.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je kijkt naar de handleiding van je moederbord staat daarin aangegeven welke CPU's dat er mee werken, vaak ook nog welke BIOSversie je minimaal moet hebben. Dus pak die er eens bij, dan weet je gelijk of je er een Epyc in kunt zetten.
Welk moederbord hebben we het over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
Hey @TERW_DAN

Dank voor je snelle reactie. Ik heb eerlijk gezegd nog geen keuze gemaakt qua moederbord. Er is sowieso weinig keuze en op basis van het vooronderzoek dat ik heb gedaan. Lijkt er niet heel veel verschil in te zijn. Voor in de nuances.

Maar misschien heb ik het fout. Want ik had ook niet gedacht aan die minimale BIOS versie dus dat is meteen al een goede filter tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
Ik zal de proef op de som nemen en voor de eerste paar moederborden kijken of de biosversie voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Veel keuze is er niet. SuperMicro en AsrockRack zijn een beetje de gangbare die je gaat vinden. Het verschil hierin gaat vooral zitten in de aansluitingen op het moederbord, en of je 1 of 2 sockets wil hebben. Verder zal het waarschijnlijk niet gigantisch veel uitmaken wat je pakt.

Ik ga er vanuit dat je de CPU al hebt liggen, anders kan het lonen eens uit te kijken naar wat gangbaarder spul. Dat is prijstechnisch gezien vaak wat interessanter. En als je 90% van de performance kan hebben voor <50% van de prijs is dat ook mooi meegenomen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Een SP3 socket moederbord is niet meteen een PC moederbord, ook dan is het eigenlijk een servermoederbord.

Dus zonder flauw te doen is je antwoord eigenlijk ja. Zolang je processor wordt omdersteund door het moederbord met een bijbehorende BIOS versie kun je ook zelf een Epyc processor gebruiken.

Qua kosten ben je waarschijnlijk goedkoper uit met een Threadripper setup, wat feitelijk een afgekeurde Epyc met hogere kloksnelheid en delen uitgeschakeld is.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
Nou dat is precies de reden waarom ik bij deze server CPU ben uitgekomen. Dit is qua prijs/kwaliteit verhouding de beste optie. Ik heb het gecheckt via de CPU benchmarks en de prijzen hier in NL.

Tijdens het typen dacht ik. Laat ik het nog eens checken, want dit had ik in april(of eerder) voor het laatst gedaan. Maar sinds mei zijn er ook AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX Tray beschikbaar in Nederland voor 1k ipv 7k.

Uitstellen loont een keer lijkt het. Dank.

En interessant @nelizmastr. Ik wist niet dat je Threadrippers zo kon omschrijven. Meteen even je statement door Copilot gehaald.

Kortom top. Ik weet nu dat je server CPUs ook voor normale setups kan gebruiken, heb wat nieuwe dingen geleerd en het scheelt me 1k.

Bedankt voor jullie hulp.

[ Voor 10% gewijzigd door Oosterhouter op 11-07-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Wees je je ervan bewust dat veel van die CPU’s vendor locked zijn.

Ze draaien dan bijvoorbeeld alleen op HP-systemen of alleen in Dell-systemen.

Zie ook dit topic: Supermicro H12-SSL-i met AMD 7302P geeft geen beeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
Ook een goede tip @White Feather. Dit is precies waarom Tweakers zo top is.

Het lijkt erop dat ze niet vendor locked en refurbished zijn. Maar ik zal ze even mailen om het te controleren. Zeker omdat de andere verkoper precies dezelfde is uit het topic dat je deelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
Enige wat niet ideaal aan deze Threadripper is. De productie is gestaakt. Dus ik heb precies 1 optie qua moederborden met deze socket. Gelukkig is deze nog wel te koop, maar mocht hij kapot gaan. Dan loop ik het risico dat ze niet meer beschikbaar zijn of dat ik ze 2e hands moet kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-09 09:07
Oosterhouter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:42:
Enige wat niet ideaal aan deze Threadripper is. De productie is gestaakt. Dus ik heb precies 1 optie qua moederborden met deze socket. Gelukkig is deze nog wel te koop, maar mocht hij kapot gaan. Dan loop ik het risico dat ze niet meer beschikbaar zijn of dat ik ze 2e hands moet kopen.
Op vraag & aanbod zie ik twee STRX4 moederborden te koop staan van twee bekende, betrouwbare V&A-tweakers. Het moederbord wat nog nieuw leverbaar is, is overigens ook een rack-moederbord dus ik denk niet dat die heel mooi in een normale kast zal passen :P

Weet je overigens zeker dat je dit wil gaan doen? Die 3995X heeft 64 cores, wat gaaf is, maar het is wel al een ouder beestje. De nieuwste Ryzens zullen per core absoluut sneller zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:35

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:05:
Beste Tweakers,

[..]

Ik heb een tijdje een server gehuurd, maar dat is niet optimaal voor de simulaties die ik uitvoer.
Eigenlijk is mijn vraag of je server CPUs volledig kan gebruiken als een AMD Ryzen CPU? Dus gewoon Windows(of Linux) op installeren etc.

[..]
Er kan natuurlijk veel maar om wat voor simulaties gaat het?

Is het zelf geschreven software? Kan het ook gebruik maken van OpenCL / CUDA? Kan je het splitten over meerdere (goedkope) machines of moet het perse op 1 machine draaien?

Server hardware is niet per definitie sneller, het is wel gemaakt om stabieler te zijn en draait daarom juist vaak met lagere kloksnelheden, langzamer geheugen met ECC (maar dan soms wel weer meer kanalen).

Dus het kan best zijn dat je beter af bent met "consumer grade" hardware maar daarvoor hebben we te weinig informatie.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
@jazzozo Ik had nog een pagina open van een andere Threadripper dus ik keek naar de verkeerde socket. Deze goede heeft een sWRX8.

Het enige alternatief voor mij is de AMD Ryzen Threadripper 7960X(met die STRX4 socket dus). Deze is 500 euro duurder. Zit blijkbaar toch 3 jaar verschil in qua release date. Jij denkt dat dat de moeite waard is?
Daarna kom je direct in een veel hoger prijs segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 09:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:24:
@jazzozo Ik had nog een pagina open van een andere Threadripper dus ik keek naar de verkeerde socket. Deze goede heeft een sWRX8.

Het enige alternatief voor mij is de AMD Ryzen Threadripper 7960X(met die STRX4 socket dus). Deze is 500 euro duurder. Zit blijkbaar toch 3 jaar verschil in qua release date. Jij denkt dat dat de moeite waard is?
Zoals gezegd, wat nuttig is hangt nogal van je usecase af, of je load te verdelen is over meerdere core's, cpu's, gpu's, of zelfs systemen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:24:

De 7960X is voor de sTR5 socket, niet de sTRX4.

Of het de moeite waard is kunnen we niet vaststellen.

Er staan al wat vragen uit, ik zal het samenvatten:

- om welke software gaat het?
- kunnen de simulaties verspreid worden over meerdere machines? Of moet het op 1 machine draaien?
- kan de software goed overweg met extra cores, ofwel: schaalt het?
- gebruikt de software veel geheugen? Neemt dat toe per actieve core?
- heeft de software ondersteuning voor OpenCL en/of CUDA? Gebruikt het veel videogeheugen?

Op basis daarvan kom je dan misschien uit bij een 16-core Ryzen of een 64-core Threadripper.
Of je komt uit bij een RTX 4080 of zelfs een RTX 6000 ADA.

Random hardware gaan opnoemen en vragen of dat wat is, is voor ons niet vast te stellen zonder inzicht te hebben in wat de software / simulatie vereist.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
@BlueTooth76 @heuveltje Ik gebruik PioSolver en HoldemRecources Calculator. Dit is software die game theory simulaties uitvoert. OpenCL / CUDA weet ik niet, maar PioSolver maakt gebruik van multithreading. Dus het deelt het werk gelijkwaardig over alle beschikbare threads. Indien ik de PC verder niet gebruik dan wordt 100% van de CPU gebruikt. HoldemRecources Calculator maakt gebruikt van alle beschikbare cores.

Het is ook mogelijk om de simulaties te verdelen over meerdere machines. Echter dit nieuwe systeem zal 100% voor deze simulaties zijn. Het opslaan en het uitvoeren er van.

De software gebruikt nauwelijks videogeheugen. Mogelijk wel veel intern geheugen. Al is dat afhankelijk van het soort simulatie dat ik uitvoer. Het kan oplopen waardoor ik 64GB nodig heb. Als ik de wachtrij van simulaties groter maak, heb ik meer RAM nodig. In de praktijk zal het nodig zijn om de PC elke 1/2 dagen opnieuw op te starten. Dus ik denk dat 64GB het maximum zal zijn wat ik nodig heb.

Update: zojuist documentatie/openbare bronnen geraadpleegd. OpenCL / CUDA wordt niet genoemd. Ik zie iemand het benoemen op een forum. Maar dat was ergens in 2012. Dus ik neem aan dat het niet heel relevant is voor mij.

[ Voor 21% gewijzigd door Oosterhouter op 12-07-2024 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-09 09:22

heuveltje

KoelkastFilosoof

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:50:
@BlueTooth76 @heuveltje Ik gebruik PioSolver en HoldemRecources Calculator. Dit is software die game theory simulaties uitvoert. OpenCL / CUDA weet ik niet, maar PioSolver maakt gebruik van multithreading. Dus het deelt het werk gelijkwaardig over alle beschikbare threads. Indien ik de PC verder niet gebruik dan wordt 100% van de CPU gebruikt. HoldemRecources Calculator maakt gebruikt van alle beschikbare cores.
Het punt is dat als je het over meerder machines kunt verdelen, het mogelijk goedkoper is om een paar amd AMD7900 (16 core) systemen op te zetten, dan de "workstation" tax voor de threadrippers te betalen.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:50:
@BlueTooth76 @heuveltje Ik gebruik PioSolver en HoldemRecources Calculator. Dit is software die game theory simulaties uitvoert. OpenCL / CUDA weet ik niet, maar PioSolver maakt gebruik van multithreading. Dus het deelt het werk gelijkwaardig over alle beschikbare threads. Indien ik de PC verder niet gebruikt dan wordt 100% van de CPU gebruikt. HoldemRecources Calculator maakt gebruikt van alle beschikbare cores.

Het is ook mogelijk om de simulaties te verdelen over meerdere machines. Echter dit nieuwe systeem zal 100% voor deze simulaties zijn. Het opslaan en het uitvoeren er van.

De software gebruikt nauwelijks videogeheugen. Mogelijk wel veel intern geheugen. Al is dat afhankelijk van het soort simulatie dat ik uitvoer. Het kan oplopen waardoor ik 64GB nodig heb.
Ik zie dat PioSOLVER 3.0 Pro tot en met 16 cores ondersteunt en de Edge versie tot en met 64 cores.

HoldemRecources Calculator is wat minder specifiek, al zie ik wel dat je standaard een licentie voor 2 machines hebt (wat ook meetelt in de overweging).

Als ik uit ga van de PioSOLVER Edge versie van de software dan zou een 32 tot 64-core CPU wel nuttig kunnen zijn.

64-cores betekenen niet automatisch 2x zo snel. De cores draaien op een lagere snelheid per stuk. Evengoed geeft het wel een aardige snelheidswinst.

Je komt dan uit op de 59xxWX ThreadRipper Pro (sTR5) of 79xxX (sWRX8) ThreadRippers.
Ouder zou ik niet doen als je voor nieuwe hardware gaat.

Een alternatief is om een 2e hands machine te zoeken.

Maar dat hangt ook af van je budget.

Als je perse nieuw wil met een relatief laag budget, dan zou ik naar de 16-core Ryzen CPU's kijken en dan misschien 2 systemen bouwen. Gezien de systeemeisen kan de videokaart zelfs een GT710 zijn, als het maar beeld geeft.

Staar je ook niet blind op geheugensnelheid maar kijk wat de CPU maximaal ondersteunt qua snelheid en kies (voor maximale stabiliteit) voor geheugen dat op de compatibiliteitslijst staat van het mainboard.

Ik draai zelf veel distributed computing projecten (DutchPowerCows) en heb alleen "consumer grade" hardware, waaronder ThreadRippers (32-core) en Ryzens (16-core) maar dan wel al van 2-3 jaar oud.
Tenzij er een stroomuitval is, hoef ik niets aan de machines te doen. Ze draaien "rock solid" en dat is ook terug te zien in de scores bij Folding@home ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2024 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
@BlueTooth76 HRC ondersteunt ook 64 cores. Zolang ik maar Windows 11 draai. Het gaat inderdaad om de Edge versie.

Met andere woorden. Je vindt AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX te oud. Wat is je reden precies om niet voor ouder te gaan als het om nieuwe hardware gaat? Dat hij per core trager is? Ik sta overal open voor. Ik probeer vooral de waarom te begrijpen.

Hoewel het niet 2x zo snel is zoals je al zegt. Is 64cores sowieso beter dan 2x 16 lijkt me?
Natuurlijk moet je het ook nog afzetten tegen de prijs. Al moet ik dan ook weer extra onderdelen kopen en neemt het extra ruimte in. En het is misschien wat gemakkelijker om alles op 1 systeem te houden.

PS. je hebt gelijk wat betreft de sTRX4 socket. Geen idee hoe ik dan bij deze versie kwam.

[ Voor 6% gewijzigd door Oosterhouter op 12-07-2024 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:36:
@BlueTooth76 HRC ondersteunt ook 64 cores. Zolang ik maar Windows 11 draai. Het gaat inderdaad om de Edge versie.

Met andere woorden. Je vindt AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX te oud. Wat is je reden precies om niet voor ouder te gaan als het om nieuwe hardware gaat? Dat hij per core trager is? Ik sta overal open voor. Ik probeer vooral de waarom te begrijpen.

Hoewel het niet 2x zo snel is zoals je al zegt. Is 64cores sowieso beter dan 2x 16 lijkt me?
Natuurlijk moet je het ook nog afzetten tegen de prijs. Al moet ik dan ook weer extra onderdelen kopen en neemt het extra ruimte in. En het is misschien wat gemakkelijker om alles op 1 systeem te houden.

PS. je hebt gelijk wat betreft de sTRX4 socket. Geen idee hoe ik dan bij deze versie kwam.
De 3995WX is van Q3 2020 en staat hier al sinds begin 2021 in de prijslijsten.
Als je zo'n systeem goedkoop op de kop kan tikken, kan het best interessant zijn maar hou er wel rekening mee dat het uitgefaseerde hardware is, als bord of CPU sneuvelen, kan het lastig zijn om aan vervanging te komen.

EDIT:

Als je naar deze link kijkt...
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
... dan zie je dat een AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX met z'n 64 cores zo'n 83.716 punten scoort.

Maar een moderne AMD Ryzen 9 7950X doet ook al 62.821 punten met maar 16 cores.

En dan kan je met een véél goedkoper mainboard toe, meer keuze uit modern DDR5 geheugen, lichtere voeding, etc.

Voor dat prijsverschil kan je misschien wel een 2e systeem bouwen dan.

Je zou eens een paar configuraties kunnen samenstellen in een wenslijst en dan vergelijken.

Voor wat het bedienen van de machines: als geluid of warmte een probleem is zou je ze in een andere ruimte kunnen zetten, voorzien van WiFi of een netwerkkabel en TightVNC er op. Het kan dan wel nodig zijn om een HDMI dummy plug te gebruiken (kosten zo'n €5 per stuk) als je er geen monitor aan hangt. Anders krijg je via de remote verbinding mogelijk een zwart beeld.

[ Voor 31% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2024 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
@BlueTooth76 zojuist je DutchPowerCows stats bekeken. Goed bezig! Je bent de duidelijke aanvoerder haha!

Je brengt me aan het twijfelen. Je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. En ik wil niet koppig vasthouden aan de AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX Tray.

Maar als ik 1 systeem bouw dan lijkt de 3995Wx beter dan 7960X. 1k vs 1.5k. 64 cores vs 24 cores. 4,2GHz vs 5.3Hz. De 7960X heeft PCIe 5, maar de rekenkracht is belangrijker.

Je zegt ''Als je zo'n systeem goedkoop op de kop kan tikken''. Ik dacht dat 1k nog wel mee viel als ik het vergelijk(benchmarks) met de andere CPUs. Ik heb overigens de verschillende marktplaatsen gecheckt, maar er worden geen Threadrippers aangeboden.

Je hebt een fair punt wat betreft uitgefaseerde hardware. De simulaties zullen vooral veel van de CPU vragen dus dit is het onderdeel dat het meest waarschijnlijk vervangen zal moeten worden. Maar tegen de tijd dat dit gebeurt. Gemiddeld 2/3 jaar neem ik aan. Zal het waarschijnlijk interessanter zijn om te upgraden ipv te vervangen voor hetzelfde.

Sorry overigens dat dit een soort aankoopadvies topic is geworden. Dat is hier eigenlijk niet de bedoeling. En dat was initieel ook niet mijn bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
BlueTooth76 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:58:
[...]

De 3995WX is van Q3 2020 en staat hier al sinds begin 2021 in de prijslijsten.
Als je zo'n systeem goedkoop op de kop kan tikken, kan het best interessant zijn maar hou er wel rekening mee dat het uitgefaseerde hardware is, als bord of CPU sneuvelen, kan het lastig zijn om aan vervanging te komen.

EDIT:

Als je naar deze link kijkt...
https://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html
... dan zie je dat een AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX met z'n 64 cores zo'n 83.716 punten scoort.

Maar een moderne AMD Ryzen 9 7950X doet ook al 62.821 punten met maar 16 cores.

En dan kan je met een véél goedkoper mainboard toe, meer keuze uit modern DDR5 geheugen, lichtere voeding, etc.

Voor dat prijsverschil kan je misschien wel een 2e systeem bouwen dan.

Je zou eens een paar configuraties kunnen samenstellen in een wenslijst en dan vergelijken.

Voor wat het bedienen van de machines: als geluid of warmte een probleem is zou je ze in een andere ruimte kunnen zetten, voorzien van WiFi of een netwerkkabel en TightVNC er op. Het kan dan wel nodig zijn om een HDMI dummy plug te gebruiken (kosten zo'n €5 per stuk) als je er geen monitor aan hangt. Anders krijg je via de remote verbinding mogelijk een zwart beeld.
Ik zal inderdaad eens een paar configuraties met de AMD Ryzen 9 7950X samenstellen. Ik heb nog een monitor staan, maar als ik een HDMI dummy plug kan gebruiken is dit veel beter.

Ik was eigenlijk van plan om Remote Desktop te gebruiken, maar TightVNC is een betere optie?

Dank voor al deze extra informatie overigens. Dit helpt enorm. Ik waardeer het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:57:
[...]

Ik zal inderdaad eens een paar configuraties met de AMD Ryzen 9 7950X samenstellen. Ik heb nog een monitor staan, maar als ik een HDMI dummy plug kan gebruiken is dit veel beter.

Ik was eigenlijk van plan om Remote Desktop te gebruiken, maar TightVNC is een betere optie?

Dank voor al deze extra informatie overigens. Dit helpt enorm. Ik waardeer het.
Wat je voor het remote beheer gebruikt is uiteraard aan jezelf, het is maar net wat voor jou prettiger werkt met de toepassing en het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:44:
@BlueTooth76 zojuist je DutchPowerCows stats bekeken. Goed bezig! Je bent de duidelijke aanvoerder haha!

Je brengt me aan het twijfelen. Je hebt er duidelijk meer verstand van dan ik. En ik wil niet koppig vasthouden aan de AMD Ryzen Threadripper PRO 3995WX Tray.

Maar als ik 1 systeem bouw dan lijkt de 3995Wx beter dan 7960X. 1k vs 1.5k. 64 cores vs 24 cores. 4,2GHz vs 5.3Hz. De 7960X heeft PCIe 5, maar de rekenkracht is belangrijker.

Je zegt ''Als je zo'n systeem goedkoop op de kop kan tikken''. Ik dacht dat 1k nog wel mee viel als ik het vergelijk(benchmarks) met de andere CPUs. Ik heb overigens de verschillende marktplaatsen gecheckt, maar er worden geen Threadrippers aangeboden.

Je hebt een fair punt wat betreft uitgefaseerde hardware. De simulaties zullen vooral veel van de CPU vragen dus dit is het onderdeel dat het meest waarschijnlijk vervangen zal moeten worden. Maar tegen de tijd dat dit gebeurt. Gemiddeld 2/3 jaar neem ik aan. Zal het waarschijnlijk interessanter zijn om te upgraden ipv te vervangen voor hetzelfde.

Sorry overigens dat dit een soort aankoopadvies topic is geworden. Dat is hier eigenlijk niet de bedoeling. En dat was initieel ook niet mijn bedoeling.
De CPU is inderdaad niet zo duur meer momenteel maar een bord voor die ThreadRipper is wel direct 2 tot 5x duurder (afhankelijk van hoe luxe het AM5 moederbord is dat je uitzoekt).

Ook ondersteunt die sWRX8 socket Quad- of Octa-channel geheugen, waarmee je al minimaal 4 modules nodig hebt om de performance van je CPU te kunnen benutten, waar AM5 (wegens DDR5 en slechts 16 cores) aan 1 module genoeg heeft.

"Zen 5" komt er binnenkort ook aan voor AMD dus als je nog even geduld hebt zou het kunnen dat je nog zo'n 10-15% prestatiewinst kan halen met de Ryzen 9 9950X (misschien wel meer maar daarvoor wacht ik de eerste onafhankelijke benchmarks nog af).

[ Voor 6% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2024 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
@BlueTooth76 oh een nieuwe Ryzen 9 9950X, dat klinkt heel interessant! Ryzen 9 5950X en Ryzen 9 7950X werden released voor 690 en 605 euro. Dus qua prijs waarschijnlijk ook interessant.

Ik neem aan dat er dan nog wel speciale Zen 5 moederborden gemaakt moeten worden. Of komen die tegelijkertijd uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76

BlueTooth76

Let the sun shine!

Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:45:
@BlueTooth76 oh een nieuwe Ryzen 9 9950X, dat klinkt heel interessant! Ryzen 9 5950X en Ryzen 9 7950X werden released voor 690 en 605 euro. Dus qua prijs waarschijnlijk ook interessant.

Ik neem aan dat er dan nog wel speciale Zen 5 moederborden gemaakt moeten worden. Of komen die tegelijkertijd uit?
Die CPU's komen uit voor de bestaande AM5 socket.

Mogelijk is er wel een BIOS-update voor nodig (waar je dan een oude generatie CPU voor nodig hebt om te booten), al worden borden daar ook steeds slimmer in.
Soms kan dat zelfs al zonder gemonteerde CPU, dus even uitzoeken voor je bestelt (eventueel eerst contact opnemen met winkel / webshop). Sommige webshops willen ook wel een update voor jou doen.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 12-07-2024 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oosterhouter
BlueTooth76 schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:46:
[...]

Die CPU's komen uit voor de bestaande AM5 socket.

Mogelijk is er wel een BIOS-update voor nodig, al worden borden daar ook steeds slimmer in.
Soms kan dat zelfs al zonder gemonteerde CPU, dus even uitzoeken voor je bestelt (eventueel eerst contact opnemen met winkel / webshop).
Top ik denk dat ik hiervoor ga!

Ik zie dat ze max met 16C/32T zijn. Dus kan ik er denk ik van uit gaan dat die prestatieverhogingen vooral voor lagere workload zullen zijn? Omdat gefocust is op lagere cores/threads?

Denk je niet dat er fabrikanten zijn die gebruik willen maken van die zen 5 release en daarom ook nieuwe moederborden(met dezelfde socket) uitbrengen. En die beter qua prestaties zijn tegen een scherpe prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Oosterhouter schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Top ik denk dat ik hiervoor ga!

Ik zie dat ze max met 16C/32T zijn. Dus kan ik er denk ik van uit gaan dat die prestatieverhogingen vooral voor lagere workload zullen zijn? Omdat gefocust is op lagere cores/threads?

Denk je niet dat er fabrikanten zijn die gebruik willen maken van die zen 5 release en daarom ook nieuwe moederborden(met dezelfde socket) uitbrengen. En die beter qua prestaties zijn tegen een scherpe prijs?
De meeste dingen zitten verwerkt in de CPU tegenwoordig ( PCI-E lanses / geheugen / USB etc.) dat een nieuwe moederbord allen kwa functies iets veranderd en kwa snelheid niet een reden zal zijn.

CPU snelheid is niet alleen core/threads en ghz. Daar zit meer achter dan dat.

Het kan dus zijn dat een 8 core van een nieuwe generatie een 16 core van 2 of 4 generaties geleden kan verslaan. Dit is een voorbeeld en niet gebaseerd op waarheid :9
Pagina: 1