Erfenis van stuk grond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 12:14
in een eerder topic al eens verteld over de slechte gezondheid van een familielid. Inmiddels is die persoon helaas ook al overleden en hou ik mij bezig met de erfenis als testamentair executeur.

Nu blijkt dat er in de erfenis een stuk grond zit. Ik weet inmiddels waar en hoe groot enzo. Maar verder heb ik 0 documenten. Dus ik weet ook niet welke afspraken er ooit gemaakt zouden kunnen zijn met de aankoop van dit stukje grond.

Op de informatie welke ik tot nu toe bij het kadaster heb opgevraagd betreft het een stuk natuur. En in een ander document wat ik vanuit de overledene heb kunnen opvragen via DigiD staat er iets over huurwaardekapitalisatie. Ik heb exacte coordinaten. Ik heb ook een objectnummer. Ik heb in de gegevens de naam van de overledene van wie het stuk grond was (tot aan overlijden). De kadastrale kaart van het stuk grond heb ik ook. Maar verder dus niets qua wat en hoe en afspraken.

Heeft iemand enig idee hoe ik de zoektocht kan opstarten naar hoe/wat met betrekking tot de grond? Is het volwaardig koop of is het koop met erfpacht naar iemand toe? Welke eventuele afspraken zijn er gemaakt?

ik neem aan dat zoiets in een koopakte zou moeten staan? Die heb ik zelf niet tussen de papieren gevonden, maar die schijn ik wel op te kunnen vragen bij het kadaster. Of zou het dan meer een akte van erfpacht moeten zijn die ik moet opvragen?

Iemand tips waar te beginnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 16:47
Je kunt de koopakte (betaald) opvragen bij het kadaster. Dan krijg je de laatst beschikbare akte en kun je van daaruit weer verder speuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Toke_gt schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:33:
Je kunt de koopakte (betaald) opvragen bij het kadaster. Dan krijg je de laatst beschikbare akte en kun je van daaruit weer verder speuren.
Jep, onlangs zelf toevallig gedaan: https://www.kadaster.nl/p...derzoek/koopakte-opvragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Toke_gt schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:33:
Maar moet het een koopakte zijn of toch iets van erfpacht akte?
Bij het kadaster staat dat je een koopakte opvraagt bij verkoop of taxatie huis of andere woning. Maar het betreft hier geen woning maar alleen een stuk grond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zou als eerste dit opvragen: Eigendomsakte
https://www.kadaster.nl/p...ek/eigendomsakte-opvragen

Van daaruit verder gaan.

Verplichtingen staan doorgaans in de Eigendomsakte (erfdiensbaarheden)

Erfdienstbaarheden zijn gekoppeld aan het perceel en niet aan de koper. BV recht van overpad ofzo. Er kunnen ook aanvullende afspraken in een eventueel koopcontract staan maar ik zou beginnen met de Eigendomsakte.

[ Voor 49% gewijzigd door Kalentum op 11-07-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Misschien nog even ter informatie. De persoon die nu is overleden die heeft dit ook weer geërfd van iemand na overlijden. Maakt dat verder nog uit? Of gaat het koopcontract ed automatisch over op de persoon die het geërfd heeft zonder dat daar nieuwe documenten voor gemaakt worden?

Dank voor de tips tot nu toe. Ik heb het waarschijnlijk allemaal wel nodig vermoed ik. Maar laat ik het 1 voor 1 opvragen om het voor mijzelf ook zo overzichtelijk mogelijk te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toke_gt
Ollie81 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:35:
[...]
Maar moet het een koopakte zijn of toch iets van erfpacht akte?
Bij het kadaster staat dat je een koopakte opvraagt bij verkoop of taxatie huis of andere woning. Maar het betreft hier geen woning maar alleen een stuk grond.
Als de grond ooit is aangekocht, dan zou er een koopakte (eigendomsakte) moeten zijn. Kadaster beheert gegevens over alle kavels, bebouwd en onbebouwd.
Een erfpachtakte is als de grond wordt verpacht. Dat is niet wat jij beschrijft, maar dat moet dan blijken uit wat je opvraagt. Is jouw nabestaande daarin niet de eigenaar, dan was er misschien een andere constructie.
De huurkapitalisatie duidt overigens ook wel op verkoop van grond, die hk-factor is het bedrag dat de verkoper wil ontvangen bij verkoop. Kan natuurlijk zijn dat er ooit is gesproken over verkoop, maar dat het niet is doorgegaan. Maar dat blijkt dan wel bij het kadaster.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
Ollie81 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:49:
De persoon die nu is overleden die heeft dit ook weer geërfd van iemand na overlijden. Maakt dat verder nog uit? Of gaat het koopcontract ed automatisch over op de persoon die het geërfd heeft zonder dat daar nieuwe documenten voor gemaakt worden?
Dat lijkt me niet automatisch overgaan, maar als je bewijs hebt van de erfenis, kom je daar wel uit.
Ik zou eerst maar eens stap 1 zetten, inderdaad. Anders moet je wel een hoop gissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:27

inXs

known as inXs

Kijk ook even op ruimtelijkeplannen.nl (wel oud inmiddels) en dan je door naar de omgevingswet site (hoeft niet). Dan weet je in ieder geval ook wat de bestemming is, of wellicht of de gemeente er plannen mee heeft (of niet).

superB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
Toke_gt schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:51:
[...]

Als de grond ooit is aangekocht, dan zou er een koopakte (eigendomsakte) moeten zijn. Kadaster beheert gegevens over alle kavels, bebouwd en onbebouwd.
Een erfpachtakte is als de grond wordt verpacht. Dat is niet wat jij beschrijft, maar dat moet dan blijken uit wat je opvraagt. Is jouw nabestaande daarin niet de eigenaar, dan was er misschien een andere constructie.
De huurkapitalisatie duidt overigens ook wel op verkoop van grond, die hk-factor is het bedrag dat de verkoper wil ontvangen bij verkoop. Kan natuurlijk zijn dat er ooit is gesproken over verkoop, maar dat het niet is doorgegaan. Maar dat blijkt dan wel bij het kadaster.
Holy moly. Dank ook voor je uitgebreide antwoord. Dit is niet iets wat in een avondje is uitgezocht. Net zo min als de rest. Naja het houdt mij van de straat zeg maar ;-).

Wel erg interessant als het uiteindelijk allemaal helder is. Maar idd eerst even stap 1.
ik zal hier wel blijven updaten mocht dat interessant zijn. En of/wanneer ik nog vragen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
inXs schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:11:
Kijk ook even op ruimtelijkeplannen.nl (wel oud inmiddels) en dan je door naar de omgevingswet site (hoeft niet). Dan weet je in ieder geval ook wat de bestemming is, of wellicht of de gemeente er plannen mee heeft (of niet).
Dank, ga ik ook eens naar kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 15:43

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Ollie81 altijd interessant

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Morgen anders even met het kadaster bellen. Vragen wat zij zelf adviseren om op te vragen en in welke volgorde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:29
Sowieso bevat de Basisregistratie Kadaster (BRK) informatie over alle geldende zakelijke rechten op een perceel. Daaronder valt natuurlijk koop, maar ook huur, pacht, en dingen als recht van opstal. De website van het Kadaster (en evt hun helpdesk) zou je alles moeten kunnen vertellen wat je wilt weten: https://www.kadaster.nl/z...ies/basisregistraties/brk

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
GreatDictator schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:23:
Sowieso bevat de Basisregistratie Kadaster (BRK) informatie over alle geldende zakelijke rechten op een perceel. Daaronder valt natuurlijk koop, maar ook huur, pacht, en dingen als recht van opstal. De website van het Kadaster (en evt hun helpdesk) zou je alles moeten kunnen vertellen wat je wilt weten: https://www.kadaster.nl/z...ies/basisregistraties/brk
De exacte locatie is bekend. Coordinaten maar ook de Kadastrale code enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:28
Het kadaster heeft een register van alle rechten die op die grond rusten, eigendom, medegebruik etc etc.
Gewoon opvragen. Dan heb je de tenaamstelling van de eigenaar, en als dat het familielid is, is het deel van de boedel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Nou ik heb het document 'akte van verdeling' inmiddels ontvangen. Daar staat eigenlijk niks nieuws in behalve de historie dat het door middel van een erfenis van persoon op persoon is doorgegeven en wat de aanschafwaarde was.

Het stukje grond is al ergens in 1960 ooit aangekocht. En staan er verder geen afspraken in over wat en hoe met betrekking tot verkoop.
Ik zie er zelfs niks over staan met betrekking tot huurkapitalisatie, dus waar en wanneer dat ooit ter sprake is gekomen in (officiële) stukken weet ik niet.

eigenlijk nog niks wijzer over wat nu. En vooral wat ermee te doen. Mag en kan het zomaar verkocht worden? Bij wie moet je daarvoor zijn? Er zitten andere stukken grond omheen van andere mensen waar we verder geen contact mee hebben en die ook weer door erfenissen hun stuk door geërfd hebben.

Iemand nog suggesties van een volgende stap?
Ik ben momenteel redelijk in de omgeving van het stuk grond, dus ga er morgen eens heen en een kijkje nemen.

Overigens betreft het ruim 12 ha grond. Dus dat is niet klein ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Ik begrijp nog steeds niet waar je nou eigenlijk naar op zoek bent. Wil je het verkopen? Maak dan eens een afspraak met een notaris. Wil je het bebouwen? Zoek dan eens uit wat het bestemmingsplan is. Uit de eigendomsakte staat waar je rekening mee moet houden wat betreft erfdienstbaarheden, maar dat kan een notaris je ook prima uitleggen wanneer je bij hem komt voor informatie over verkoop. Een lokale makelaar kan je helpen met de verkoop, en die zou je ook wel een eind op weg kunnen helpen voor een hoop vragen maar persoonlijk zou ik meer waarde hechten aan de informatie die je via een notaris krijgt (in ieder geval qua juridische rechten en plichten).

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wm1234
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Het is vrij simpel, in de praktijk misschien wat lastiger:

- Je weet de locatie, zoek op perceelloep.nl het stuk land op inclusief het kadastrale nummer. Dat heb je wel aardig door.
- Kijk of je wat kan vinden op www.wozwaardeloket.nl, misschien dat er al een waarde op zit civiel, zo niet, is het een zakelijk perceel. Bijvoorbeeld boerenland ofzo. Kan je ook nakijken bij ruimtelijke plannen.
- Je vraagt de eigendomsakte op, kadastrale kaartje, hypotheekakte's (checken of er geen lening op zit). Je leest de akte en kijkt wat voor rechten/plichten erop zitten.
- Eventuele huurcontracten kan je hier niet zien maar dat moet je wel zien op de maandelijkse afschriften als iemand betaald elke maand. Ook zou je eens de buren kunnen benaderen of er momenteel een boer of dergelijke een gebruikersovereenkomst heeft. Vaak zie je dat wel als je op locatie gaat kijken of het een beetje onderhouden is of niet. Vrij van gebruik of niet.

Als je dan als erfgenaam alle papieren in handen heb als nieuwe eigenaar, dan kan je ermee doen wat je wil. Bijvoorbeeld verkopen, verpachten, verhuren etc maar dat zou ik een lokale makelaar voor in dienst nemen. En je moet ook erfbelasting betalen over het perceel dus je moet ook een waarde weten (vermoedelijk taxatie of woz), de belastingdienst kan je hier wel verder helpen. Een goede truc om snel iemand zijn bezit en waardes te checken is iemand zijn Inkomstenbelasting van het jaar ervoor, daar staat zowat je hele leven op qua bezit, inkomens/bezittingen etc + de waarde van objecten omdat je er belasting over moet betalen. Dan kan je ook snel achterhalen waar iemand rekeningen heeft.

- Grondwaardes kan je vrij makkelijk berekenen om een beeld van de waarde te krijgen. Je kijkt welke bestemming erop, welke regio het is en dan de vierkante meters x de prijs. Vermoedelijk is het agrarische grond, gemiddeld deed dat ongeveer 78.800 euro per HA x 10 = 788.000 euro, grasland doet iets minder 73k maar het geeft je wel een aardig beeld. Dat kan hoger of lager zijn, als de bestemming ander is (bouwgrond is veel duurder) en als het in de middle of nowhere minder, of bijvoorbeeld een huurcontract op zit. Als het echt een stuk bos is, zou het misschien wel bijna niets waard zijn. Link van de prijzen: https://www.kadaster.nl/-...rijs%20over%20heel%202023.

De contactpersoon in deze is voornamelijk de notaris, die kan je altijd vragen wat je moet doen.

[ Voor 32% gewijzigd door wm1234 op 17-07-2024 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:24

BCC

Een vriend van je heeft ook zoiets in een bos - dat gebruikt hij nu als zn privé kampeer terrein - Super leuk

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:49
12ha is niet klein maar als natuur typisch weinig waard. Bv orde grootte 1eur/m2.

Ik hoop voor topicstarter dat erflater de enige eigenaar was en dat de erfenis waar deze het uit verkregen is is afgewikkeld. Anders kijk je potentieel tegen flinke onderzoekskosten aan van een notaris voordat deze mag passeren.

Als je er vanaf wilt dan zou ik eerst kijken naar eigenaren van aangrenzende percelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie81
Rukapul schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 15:47:
12ha is niet klein maar als natuur typisch weinig waard. Bv orde grootte 1eur/m2.

Ik hoop voor topicstarter dat erflater de enige eigenaar was en dat de erfenis waar deze het uit verkregen is is afgewikkeld. Anders kijk je potentieel tegen flinke onderzoekskosten aan van een notaris voordat deze mag passeren.

Als je er vanaf wilt dan zou ik eerst kijken naar eigenaren van aangrenzende percelen.
De erflater is enige erfgenaam van dit stukje. Maar niet van de omliggende stukken. En er zijn nog wel een stuk of 25 andere stukken op dat hele grote perceel. En van al die andere mensen weet ik niet wie het kan zijn.
1 stukje zou ik nog kunnen achterhalen. Maar dat betreft nog niet eens een aangrenzend stuk.

Dit door een notaris uit te laten zoeken gaat echt in de financiële papieren lopen. Maar als ik niet verder kom zal ik wel moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ollie81 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:46:
[...]De erflater is enige erfgenaam van dit stukje. Maar niet van de omliggende stukken. En er zijn nog wel een stuk of 25 andere stukken op dat hele grote perceel. En van al die andere mensen weet ik niet wie het kan zijn.
1 stukje zou ik nog kunnen achterhalen. Maar dat betreft nog niet eens een aangrenzend stuk.

Dit door een notaris uit te laten zoeken gaat echt in de financiële papieren lopen. Maar als ik niet verder kom zal ik wel moeten.
Je kan er toch ook (als je de exacte lokatie al weet) een keer naar toe gaan?
Dan weet je in ieder geval hoe het er bij ligt en misschien loopt er wel iemand rond die je veel meer kan vertellen dan je ooit hier te weten komt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 16:49
Ollie81 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:46:
[...]

De erflater is enige erfgenaam van dit stukje. Maar niet van de omliggende stukken. En er zijn nog wel een stuk of 25 andere stukken op dat hele grote perceel. En van al die andere mensen weet ik niet wie het kan zijn.
Hoe bedoel je dit?

'een stukje' bestaat juridisch niet. Een kadastraal perceel heeft een of meerdere eigenaren. Verschillende percelen kunnen dezelfde of andere eigenaren hebben.

Het laatste wat je wil is eigendom op een nog niet kadastraal gesplitst perceel.

Wat ik bedoelde is dat typisch de meest voor de hand liggende koper de eigenaar van een aangrenzend perceel is of een partij die in de omgeving al significant grond bezit en dit actief uitbouwt.
Dat is natuurlijk niet zo. Je kunt het gewoon te koop zetten en zien wat er op je afkomt.

Daarnaast is eigen onderzoek waar je rustig wat de tijd voor neemt ook potentieel effectief. Je moet alleen een eerste ingang vinden bij een bron in de buurt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 17-07-2024 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Dan weet je in ieder geval hoe het er bij ligt en misschien loopt er wel iemand rond die je veel meer kan vertellen dan je ooit hier te weten komt.
Dat laatste, daar zou ik niet direct van uitgaan. Mijn ouders hebben ook een stukje bosgrond in bezit. Kan je vertellen dat die er, uitgezonderd vanwege wat jaarlijks onderhoud, zo goed als nooit komen. Het levert, behalve wat hout, ook echt niets op. Kost eigenlijk alleen maar geld en moeite.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:17:
[...]Dat laatste, daar zou ik niet direct van uitgaan. Mijn ouders hebben ook een stukje bosgrond in bezit. Kan je vertellen dat die er, uitgezonderd vanwege wat jaarlijks onderhoud, zo goed als nooit komen. Het levert, behalve wat hout, ook echt niets op. Kost eigenlijk alleen maar geld en moeite.
Maar jij weet dat het een stukje bosgrond is. TS weet nog helemaal niks. Dus zonder iets te weten kun je ook geen conclusies trekken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Yaksa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:23:
[...]

Maar jij weet dat het een stukje bosgrond is. TS weet nog helemaal niks. Dus zonder iets te weten kun je ook geen conclusies trekken.
Ik bedoel meer, dat je niet hoeft te verwachten de eigenaren van stukjes natuur op hun stukje grond aan te treffen, als je er eens langsgaat. De stukjes grond ga je vinden, de eigenaren waarschijnlijk niet. En de wandelaars die je daar aantreft, hebben geen idee wie de eigenaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ollie81
Ik ben inmiddels wezen kijken. En het stukje grond bestaat uit een gedeelte van een plas met een klein stukje woeste grond. En dus maakt het alleen maar dat ik meer vraagtekens erbij krijg van het wat en hoe. En het stukje is ook al rond 1960 ooit aangekocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ollie81
Yaksa schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Ja, ik ben er gisteren toevallig geweest. Was redelijk in de buurt toevallig. Want het ligt zeg maar aan de andere kant van NL voor mij.

Het betreft een stukje woeste grond met een groot gedeelte van een plas. 85% water met aangrenzend 15% woeste grond. Voor het perceel van de erflater. En die 85% water is maar iets van 1/6e deel van de hele plas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is het soms natuurgebied of visgebied mogelijk is het een ideologische aankoop geweest in het verleden en kan je er verder helemaal niets mee en is de waarde dus ook minimaal. Betreft het soms Nieuwkoopse plassen?

[ Voor 9% gewijzigd door Frogmen op 18-07-2024 12:08 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
Ollie81 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:17:
Ik ben inmiddels wezen kijken. En het stukje grond bestaat uit een gedeelte van een plas met een klein stukje woeste grond. En dus maakt het alleen maar dat ik meer vraagtekens erbij krijg van het wat en hoe. En het stukje is ook al rond 1960 ooit aangekocht.
Wat zijn je vraagtekens dan? Ik heb een paar jaar terug ook eens een stuk grond gekocht en verkoop dat nu weer omdat de prijzen in dat gebeid hoger zijn geworden.
Als je weet wat het perceel is en dat jij er nu door erfenis eigenaar van bent en je wil het zelf niet gaan gebruiken, zet het dan te koop.
Dat kun je doen op Marktplaats, een makelaar, er zijn websites die dit soort stukken grond voor jou te koop zetten, etc.

Gewoon perceel zusenzo in gemeente x, groot zoveel m2, bestemming noem maar wat en het kost x.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-09 12:31
Als het in de buurt van een natuurgebied is kan je ook nog overwegen het over te dragen aan een organisatie als Natuurmonumenten of (insert provincie)slandschap. Dan is er geen erfbelasting van toepassing, en als de waarde verwaarloosbaar is kan dat wel eens een mooie oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:44

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Lees ook even de Omgevingsvisies van de (omringende) gemeente(s) waar het kavel zich in bevind.

Als het een terrein is waar eventueel over 10 jaar een uitbreiding van een woonwijk of industrieterrein zou kunnen komen dan kun je uitgekocht worden en lekker vroeg met pensioen....stuk beter als nu om niet weggeven ;)

disclaimer: ik heb geen idee waar het kavel zich bevind en de situatie ter plaatse maar ik denk ik schiet hem er even in ;-) Een maat van me heeft een stuk bosgrond dat nagenoeg niets waard was, maar nu kruipt de woonwijk er tegenaan en wordt hij al benaderd door projectontwikkelaars die de gok wel willen nemen :P

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie81
sebastiaan89 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:17:
Als het in de buurt van een natuurgebied is kan je ook nog overwegen het over te dragen aan een organisatie als Natuurmonumenten of (insert provincie)slandschap. Dan is er geen erfbelasting van toepassing, en als de waarde verwaarloosbaar is kan dat wel eens een mooie oplossing zijn.
Ja als blijkt dat het vrijwel niks waard is dan is dit idd een mooi oplossing. Dat zal de erflater ook zo gezien kunnen hebben als deze optie bekend zou zijn op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Grond in Nederland is altijd wat waard. 20k per hectare minimaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:09
Ollie81 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:19:
[...]

Ja, ik ben er gisteren toevallig geweest. Was redelijk in de buurt toevallig. Want het ligt zeg maar aan de andere kant van NL voor mij.

Het betreft een stukje woeste grond met een groot gedeelte van een plas. 85% water met aangrenzend 15% woeste grond. Voor het perceel van de erflater. En die 85% water is maar iets van 1/6e deel van de hele plas.
Als die woeste grond toch wel groot genoeg is, zou ik me kunnen voorstellen dat het op zich nog een aardig plekje kan zijn om af en toe een weekendje te recreëren. Vooral als je in die plas kan en mag zwemmen, of mogelijk kunt vissen, of met een (roeibootje) op kunt.
Die woeste grond is vast wel wat minder woest te maken en misschien mag (en past) er een schuilhut op. (Tuinhuisje of zo, zal wel niet mogen?!)

En mocht je dat toch zelf niet willen houden, maar dit zo als recreatieplek te zien, dan kan je dat misschien ook gebruiken voor de verkoop.
(Beetje dit idee: https://www.funda.nl/deta...t-de-zande-f-598/43651881)
Pagina: 1