Wisselschakelaars slim maken? Teleruptor slim maken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• futuwes
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-03 09:58
Hey,

Ik heb vorig jaar een nieuwbouw gekocht waar helaas alles met tradionele bekabeling is gemaakt.
Het betreft een woning in Belgie en er is dus overal een nuldraad aanwezig.

Voor zover mijn research gaat wil ik zoveel mogelijk met zigbee gaan werken in samen werking met de homey pro. Alles moet nog aangekocht worden dus indien jullie een ander idee hebben hoor ik dat ook graag.

Denk aan slimme schakelaars en lichtpunten, enkele stopcontacten, deurbel, cameras ect

Vraag 1:

Ik heb een aantal lichtpunten in huis die doormiddel van 2 wisselschakelaars aan en uit te doen zijn. Nu wil ik deze graag slim en dimbaar maken.

Welke inbouwmodule raden jullie aan zodat beide schakelaars nog bruikbaar blijven voor 1 lichtpunt? Het is dus de bedoeling dat 1 lichtpunt 3 x bediend kan worden. 2 x met een (wissel)schakelaar en 1x slim met een app. Waarschijnlijk moeten de schakelaar(s) vervangen worden door impulsdrukkers?

Vraag 2:

Het lichtpunt van de gang boven kan via 4 impulsdrukkers bediend worden doormiddel van een teleruptor. Is het voldoende om 1 impulsdrukker te voorzien van een inbouwmodule om dit lichtpunt slim te maken en ook alle impulsdrukkers werkend te laten?

Alvast bedankt! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
1. Als een module kan schakelen op de spanning van L (en niet een geisoleerde schakelaar vereist) is het makkelijk om een module bij de tweede schakelaar te plaatsen. Maar met de standaard schakelaars zal je dan wel een module moeten pakken die moet een constante spanning aan/uit gaat. Dan kan je met de schakelaar niet dimmen, wel via de smarts.

Alternatief zou zijn om de schakelaars te vervangen door pulsdrukkers. Die sluit je dan allemaal parallel aan op de module en kan je met ingedrukt houden op de meeste modules ook dimmen. Robbshop verkoopt bijvoorbeeld een zigbee dimmer met L ingang. Hebben losse versie voor permanente spanning en voor pulsdrukkers. Zelf maak ik in huis veel gebruik van een Tuya Lonsonho dimmer (QS-Zigbee-D02-TRIAC-2C-LN) icm met pulsdrukkers en die bevallen ook prima.

2. Nee, dat niet. Denk dat het makkelijker is om de huidige schakelmodule (die je ergens moet hebben) te vervangen door een smart-module. Maar zal je wel moeten weten of de schakelaars een impuls met 230V geven of bijvoorbeeld 24V.