Kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 12:48
Hi,

Wij hebben in de tuin van het nieuwe huis een waterpomp met een irrigatiesysteem wat is aangelegd door de bewoners voor de oude bewoners. Wanneer we de pomp aanzetten, slaat er in de meterkast een stop door. Dit lijkt niet aan de pomp te liggen, want wanneer we een apart verlengsnoer gebruiken doet deze het wel.

Daarmee zou het aan de stroomkabel kunnen liggen die onder de grond ligt, maar wanneer ik daar een lamp of andere wat kleinere elektrische apparaten aan bevestig is er niets aan de hand.

Zou het toch nog ergens anders aan kunnen liggen? En is er een manier om te onderzoeken waar het probleem precies zit, zonder dat de kabel volledig opgegraven moet worden? Want dat is niet alleen een flinke afstand (+10m), maar ook best wel zonde van de huidige tuin...

Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:00
Die verlengkabel, zit dan vervolgens wel op dezelfde groep?

Of gebruik je dan toevallig een minder belaste groep.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Wat bedoel je met "slaat er in de meterkast een stop door"
Bedoel je een porseleinen zekering die je moet vervangen, een installatieautomaat of een aardlekschakelaar?

Als het dat laatste is dan kan je net over de grens zitten van de aardlekschakelaar. Water is altijd gedoe na een aantal jaar.

Grondmoffen (kabels onder de grond verbinden) hebben een levensduur van ongeveer 20 tot 30 jaar. Daarna gaan ze vaak lek en krijg je aardfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
precies.. wat slaat er exact uit? en wat voor verlengsnoer pas je toe...

404 Signature not found

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15:35
Klinkt eerder als een slechte condensator in de pomp waardoor deze bij opstarten teveel stroom vraagt waardoor de groep eruit gaat. Door het verlengsnoer voeg je extra weerstand toe wat de stroom begrenst. Zou dus eerst de pomp eens na (laten) kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 13:08
Prutsertje13 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:22:
Klinkt eerder als een slechte condensator in de pomp waardoor deze bij opstarten teveel stroom vraagt waardoor de groep eruit gaat. Door het verlengsnoer voeg je extra weerstand toe wat de stroom begrenst. Zou dus eerst de pomp eens na (laten) kijken.
Kan TS dan niet als test proberen het verlengsnoer aan te sluiten op de grondkabel en daar vervolgens de pomp in prikken? Hij kan ook andere apparaten aansluiten dus het lijkt gewoon een stopcontact te zijn vanuit de grondkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
President schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:39:
[...]

Kan TS dan niet als test proberen het verlengsnoer aan te sluiten op de grondkabel en daar vervolgens de pomp in prikken? Hij kan ook andere apparaten aansluiten dus het lijkt gewoon een stopcontact te zijn vanuit de grondkabel.
Ga ik eens testen, zeker als inderdaad het snoer voor extra weerstand zorgt..Alleen... De verlengkabel zit op dezelfde groep. De ondergrondse kabel kan in het schuurtje in een stopcontact gestoken worden, op ditzelfde stopcontact sluit ik de aparte verlengkabel aan. Ergens zou ik dan ook een vergelijkbare weerstand verwachten, behalve dat de verlengkabel 1,5 a 2x zo lang zal zijn.

@Ricko1 Dank, het is een installatieautomaat. De aardlekschakelaar slaat niet om, het is alleen de enkele groep. Het huis is nu exact 30 jaar oud, maar ik heb geen idee hoe lang geleden de tuin op deze manier is ingericht. Aangezien er verder geen stroompunten zijn aangelegd lijkt het er wel op dat het een directe kabel richting de pomp is. De aanwezige verlichting zit op een andere aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:55
Even heel simpel gedacht. Een installatieautomaat is ook onderhevig aan slijtage en heeft niet het eeuwige leven. Ben je zelf handig genoeg om de kabel naar de pomp tijdelijk op een naburige automaat te zetten om te kijken of je het probleem daarop kunt reproduceren? Wanneer elektriciteit niet je ding is laat het dan doen door iemand die daar wel kaas van heeft gegeten.

Heb je een foto van de meterkast met de betreffen automaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
@FrankHe De kabel naar de pomp wordt met een stekker in het schuurtje aangesloten. Ik zou dus prima de verlengkabel ook kunnen gebruiken om een andere groep te bereiken.

Gezien de opmerking van de weerstand kan ik mooi eerst op de normale groep en daarna op de testgroep te testen.

Foto heb ik zo snel niet, zal vanavond even kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:55
Perfect, benieuwd naar de bevindingen.

In het schuurtje waar de stekker in het stopcontact zit, als je daar die verlengkabel tussen zet, vliegt de zekeringautomaat er dan nog steeds uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchDisturbed schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:48:
Hi,

Daarmee zou het aan de stroomkabel kunnen liggen die onder de grond ligt, maar wanneer ik daar een lamp of andere wat kleinere elektrische apparaten aan bevestig is er niets aan de hand.

Zou het toch nog ergens anders aan kunnen liggen? En is er een manier om te onderzoeken waar het probleem precies zit, zonder dat de kabel volledig opgegraven moet worden? Want dat is niet alleen een flinke afstand (+10m), maar ook best wel zonde van de huidige tuin...

Dank!
Voor de zekerheid, is die verlengkabel geaard ?
Die pomp is waarschijnlijk metaal en geaard, waar een lamp dat niet is. Dus dat zou nog een verschil kunnen maken

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchDisturbed
heuveltje schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:57:
[...]

Voor de zekerheid, is die verlengkabel geaard ?
Die pomp is waarschijnlijk metaal en geaard, waar een lamp dat niet is. Dus dat zou nog een verschil kunnen maken
Ja, de kabel is geaard. Domme vraag.. Als dat het probleem zou zijn, zou dan de aardlek schakelaar niet ook om moeten? Want het is alleen de installatieautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

DutchDisturbed schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 15:04:
[...]

Ja, de kabel is geaard. Domme vraag.. Als dat het probleem zou zijn, zou dan de aardlek schakelaar niet ook om moeten? Want het is alleen de installatieautomaat.
Normaal gesproken wel, als het via de aarde kabel terug zou komen. Maar ik kan me wat heel uitzonderlijke situaties bedenken met misbruikte aardkabels etc.

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Pagina: 1