Metselwerk boog potentieel gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:25
Voorop gesteld; wij zijn geen klussers. Vandaar dat ik dit hier eens wil opgooien omdat ik hier vaak zinnige dingen lees.

Naast ons huis is een kleine poort, met daarboven een gemetselde "boog". Absoluut geen hoogstaande architectuur, dit is nog een erfenis van de vorige bewoners. Misschien hebben ze het destijds zelf wel gemaakt. Nu viel me laatst op dat er nogal een grote kier is tussen het huis en de boog zelf.

Nu zijn er hier wat mensen over de vloer geweest en de meningen erover verschillen nogal. De ene vindt het gevaarlijk, stel dat het valt. En de ander zegt; niets aan de hand de bewapening zit nog vast in het huis (de metalen pinnen die nu te zien zijn). De boog bestaat uit een enkele laag bakstenen.

Ik zelf speel met de gedachte om het er gewoon af te slopen. Mede omdat het niet een erg mooie boog is. Maar wat je dan over houd is waarschijnlijk een beschadigde muur. Sowieso aan de kant waar het woonhuis is. Maar waarschijnlijk ook aan de schutting kant. Of zou het daar ook op soortgelijke manier vast zitten, met pinnen dus?

Ook is een chemisch anker wel eens opgegooid, als manier om het verder vast te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrfJzaddQdyXtCI7zpzdFVuFdpk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e6e4SzKY7pPcsZUaE7BWSA0b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTmp41ydcBIXnc-loJ6vhIbIRa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuTkxxS7f87bIubN0kdQWsvr.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn vraag is dus wat is wijsheid?

Beste antwoord (via CrystalViriS op 11-07-2024 15:52)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Als ik inzoom op de rechterkant lijken daar de stenen ook niet door te lopen. Ik zou hem dus weghalen. Je kunt beginnen met het voegwerk aan de rechterkant weg te schrapen en als het op dezelfde manier vast zit de hele boog weghalen.

[removed]

Alle reacties

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Slopen, ziet eruit alsof het op de poort leunt en aan de rechterkant hangt, niet echt stevig...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44
de vraag stellen is m beantwoorden, kun je je het veroorloven om 'm een keer terug te koppen wanneer deze naar beneden komt?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Als ik inzoom op de rechterkant lijken daar de stenen ook niet door te lopen. Ik zou hem dus weghalen. Je kunt beginnen met het voegwerk aan de rechterkant weg te schrapen en als het op dezelfde manier vast zit de hele boog weghalen.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:13
Over smaak valt niet te twisten, maar zoals ik het nu zie kan deze alleen maar naar beneden komen. Aangezien die pinnen in weer en wind hangen is het wachten tot deze het begeven. Of bij een flinke storm of wind dit simpelweg omwaait. De beschadiging in de muur zou je toch heel eenvoudig kunnen opvullen / mooi kunnen maken lijkt me. Dat zou het probleem niet moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:19

DexterDee

I doubt, therefore I might be

De "bewapening" zijn slechts 2 spouwankers. Als de boog aan de linkerkant niet op de houten lat had gelegen, dan was 'ie al lang omlaag gekomen. Slopen dus om erger te voorkomen!

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:07
Grote hamer en 10min werk zorgen voor veel minder kans op ongelukken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
Zit de boog los? als je er (voorzichtig) tegen aan duwt/trekt en hij beweegt dan? zo ja: moet die eraf want dat is gevaarlijk.

Als hij gewoon solide voelt (muurvast :+) dan is er volgens mij niks aan de hand.

Dan heb je gewoon de keuze om hem wel of niet te slopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gian Inc.
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 12:34
Voeg voorzichtig wegtikken, vervolgens opnieuw met krimparme mortel voegen. Niks slopen... Voegen kost minder energie en veroorzaakt minder puin dan slopen.

[ Voor 26% gewijzigd door Gian Inc. op 11-07-2024 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
epicfailguy23 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:53:
Zit de boog los? als je er (voorzichtig) tegen aan duwt/trekt en hij beweegt dan? zo ja: moet die eraf want dat is gevaarlijk.

Als hij gewoon solide voelt (muurvast :+) dan is er volgens mij niks aan de hand.

Dan heb je gewoon de keuze om hem wel of niet te slopen.
Hij beweegt nu niet echt als je hem duwt al durf ik ook niet flink te duwen.Maar ik ben bang dat als het een keer echt hard waait dat hij dan misschien in 1 keer los komt. Dit is een pad tussen ons huis en het huis van de buren dus de wind kan er flink tussendoor razen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

Pazo

Mroaw?

CrystalViriS schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:43:
Nu zijn er hier wat mensen over de vloer geweest en de meningen erover verschillen nogal. De ene vindt het gevaarlijk, stel dat het valt. En de ander zegt; niets aan de hand de bewapening zit nog vast in het huis (de metalen pinnen die nu te zien zijn).

[...]

Mijn vraag is dus wat is wijsheid?
Laat ik het op Tweakers vragen!

Ene helft op Tweakers: slopen
Andere helft op Tweakers: lekker laten zitten

Heerlijk dit :+

Overigens schaar ik mij bij kamp slopen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
Pazo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Kamp slopen is toch wel een flinke meerderheid hier op tweakers.

Hier thuis was het 50/50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er geen waarde aan hecht zou ik hem weghalen. Ik denk dat met het schade aan je gevel wel meevalt, 2 pinnetjes zo te zien, die slijp je achteraf zo weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
wat zit er aan de rechterkant van de boog?
is dat een muur of een kolom?

is deze recht? schuin gedrukt momenteel? de cms speling moeten ergens vandaan komen.
ik zie trouwens ook beginnende ruimte aan de rechterkant

ik zou niet vertrouwen op de 2 ''bewapeningen'' het zouden net zo goed spijkers kunnen zijn zo dun zijn ze.
wil je de boog houden, slopen en herbouwen
wil je de boog niet hebben, slopen en netjes maken

[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 11-07-2024 16:03 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 22:02
[...]

Ho ho, ik ben allen de stem van rede in deze maatschappij waar alles maar gesloopt moet worden. :+ Zoals een goed Tweaker betaamd geef ik antwoord op de vraag: is dit gevaarlijk of niet? O-) Daarvoor was aanvullende info nodig.

Als het mijn boog was geweest had ik hem er allang afgeslagen (was sneller geweest dan topic openen :9 )

Nu wachten tot het topic ontspoort en dat na 25pagina's de gemeente is gesommeerd om documenten uit het verleden te toetsen of het niet over beschermd stadszicht gaat of dat er een rare beton kever in woont :9~ |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:56

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Metselwerk zelf van de boog oogt nog aardig netjes, zou het scheef werken had je allang scheuren moeten zien in het metselwerk. Een boog tussen 2 losstaande objecten (ga er niet vanuit dat ze op een dezefde betonvloer staan) gaat uiteindelijk onafhankelijk van elkaar werken, hoe is de precieze afstand onderin en bovenin tussen de muur en de paal? Die speling moet ergens vandaan komen, als dat de paal is die langzaam scheef gaat, zal het ooit een keertje in z'n geheel inzakken.

Directe verbinding tussen steen en zo'n houten paal je wil standaard niet hebben, maar zie ook geen extreme doorbuiging van de ankers (qua dikte ga ik mee met spouwankers), dus weet niet of de ruimte er nooit was of dat inderdaad de boog nu ook leunt op de paal.

Zal je hem niet missen, haal hem gewoon weg. Kans is groter dat hij instort als je de paal links weghaalt dan dat hij uit zichzelf zal gaan. Better safe then sorry zeggen ze dan, wij kregen de opmerking in de jaren 90 ook over zo'n boog bij onze schuur, nu 25 jaar later staat hij er nog steeds :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:07
CrystalViriS schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:58:
[...]Hij beweegt nu niet echt als je hem duwt al durf ik ook niet flink te duwen.Maar ik ben bang dat als het een keer echt hard waait dat hij dan misschien in 1 keer los komt. Dit is een pad tussen ons huis en het huis van de buren dus de wind kan er flink tussendoor razen.
Jij duwt nu al harder dan dat de wind daar ooit kan waaien. Bij echt harde winde zou ik me meer zorgen maken om rondvliegende dakpannen, gelukkig zitten de meeste mensen dan binnen te schuilen.
Gewoon die kier dichtsmeren, desnoods een dun papje van cement met zand aanmaken en dat er tussen gieten. Zo zwaar is dat boogje nou ook weer niet en doordat je de kier opvult zal ie ook minder snel gaan zakken, maar dat doet ie nu ook al nauwelijks, dus die spouwankers doen hun werk.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Laatst online: 01-10 14:45

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Ik zou het volgende doen;

- Wigje tussen houten kozijn en boog zodat ie iets om hoog komt.
- Gat boren van bovenin de boog schuin, zo de muur van het huis in.
- 10mm RVS draadeind erin
- gat dichtsmeren draadeind + kieren
- Hogedruk op 't muurtje

En je hebt weer een strak stukje muur wat weer tig jaar mee gaat.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
CrystalViriS schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:58:
[...]

Hij beweegt nu niet echt als je hem duwt al durf ik ook niet flink te duwen.Maar ik ben bang dat als het een keer echt hard waait dat hij dan misschien in 1 keer los komt. Dit is een pad tussen ons huis en het huis van de buren dus de wind kan er flink tussendoor razen.
Pad tussen jullie en de buren?
Dus de buren gebruiken dit pad/poort ook?
Indien ja lijkt me dat de buren ook iets te zeggen hebben?
Indien nee.
Slopen die handel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Geen verstand van of het echt gevaarlijk zal zijn, maar ik zou 't willen behouden en kijken of ik dat kan bereiken waarmee het (weer) veilig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-10 10:46
De kans dat het valt acht ik klein, er zitten nog ankers in de muur en daarnaast zit de boog geklemd tussen de muur en de gemetselde paal. Het behoorlijk zwaar, dit zorgt ervoor dat hij niet zomaar om zal vallen door een beetje wind mocht hij alsnog echt helemaal loszitten. Persoonlijk zou ik eens testen hoe los het nou precies zit door er gewoon een flinke ruk aan te geven.
Maarja, mooi is het ook niet op deze manier. Ik denk dat de beschadigde muur van het huis wel mee zal vallen, gezien de mortel al helemaal loslaat. Je zult wel een verschil zien vanwege de verwering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Bij zo'n boog horen de onderste stenen zichzelf klem te zetten. Als het zakt, gaat het harder drukken en zit het dus nog vaster. Maar als het niet eens aansluit is de hele boog zinloos. Ik zou het ook slopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-10 12:58
Twijfel + lelijk = weg ermee? :P

PVO

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Wapening? Welke wapening? Bedoel je die twee duimspijkertjes die in de muur gaan?

Heel die boog leunt op de poort... Die "wapening" draagt helemaal niets. Je vrees is terecht: een goede storm zal die bakstenen niet rechtstreeks in beweging brengen. Daar is het te zwaar voor en het oppervlak te klein. Maar die poort... die zou met een stevige windvlaag wel eens kunnen gaan bewegen. En dan valt het geheel in elkaar als een kaartenhuisje.

Het hoeft overigens geen windvlaag te zijn. Kan ook zijn dat je er met de kruiwagen tegen rijdt, er per ongeluk tegenaan beukt met een groot voorwerp dat je er door probeert te dragen, of... dat het gewoon door het vocht begint te rotten na verloop van tijd. In al die scenario's en nog veel meer zal deze boog naar beneden vallen. De gevaarlijke situatie terzijde, dit zal uiteraard ook schade toebrengen aan je muur en (indien van toepassing) vloer.

Dit soort boog dient ingemetseld in de muur zelf te zitten. Kijk bijvoorbeeld hier of hier . Zoals je ziet wordt in beide voorbeelden de boog ondersteund door baksteen. Niet door twee kleine metalen rietjes die in een voeg gelijmd werden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-10 16:36

Sharky

Skamn Dippy!

Team slopen hiero. Onderschat ook niet het gewicht van die boog, een paar honderd kilo aan bakstenen en mortel op je knar kan einde verhaal zijn.

Filmpje ter educatie en voor te lachen:

This too shall pass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
[...]

De helft zegt lekker laten zitten..? Ik zie 8 verschillende mensen voor jouw post reageren, waarvan er 7 slopen zeggen en 1 die het in het midden laat, mits de boog stevig aanvoelt ;)

En verder lijkt me de keuze makkelijk: als je twijfelt, dan is slopen 1000% de veiligere optie, en dus is de keuze snel gemaakt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:30

Pazo

Mroaw?

Hahn schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:18:
[...]

De helft zegt lekker laten zitten..? Ik zie 8 verschillende mensen voor jouw post reageren, waarvan er 7 slopen zeggen en 1 die het in het midden laat, mits de boog stevig aanvoelt ;)
Niet zo serieus nemen ;)
Ging meer over het algemeen. Zie wel vaker topics voorbij komen waarin een mening/ advies wordt gevraagd, en er dan vervolgens tientallen reacties op komen met een kamp A en een kamp B.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:37
Pazo schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:24:
[...]

Niet zo serieus nemen ;)
Ging meer over het algemeen. Zie wel vaker topics voorbij komen waarin een mening/ advies wordt gevraagd, en er dan vervolgens tientallen reacties op komen met een kamp A en een kamp B.
En dat post je in een topic waar vrijwel iedereen unaniem is? Oh ja, logisch/grappig :? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
Opifex schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 11:06:
Wapening? Welke wapening? Bedoel je die twee duimspijkertjes die in de muur gaan?

Heel die boog leunt op de poort... Die "wapening" draagt helemaal niets. Je vrees is terecht: een goede storm zal die bakstenen niet rechtstreeks in beweging brengen. Daar is het te zwaar voor en het oppervlak te klein. Maar die poort... die zou met een stevige windvlaag wel eens kunnen gaan bewegen. En dan valt het geheel in elkaar als een kaartenhuisje.

Het hoeft overigens geen windvlaag te zijn. Kan ook zijn dat je er met de kruiwagen tegen rijdt, er per ongeluk tegenaan beukt met een groot voorwerp dat je er door probeert te dragen, of... dat het gewoon door het vocht begint te rotten na verloop van tijd. In al die scenario's en nog veel meer zal deze boog naar beneden vallen. De gevaarlijke situatie terzijde, dit zal uiteraard ook schade toebrengen aan je muur en (indien van toepassing) vloer.

Dit soort boog dient ingemetseld in de muur zelf te zitten. Kijk bijvoorbeeld hier of hier . Zoals je ziet wordt in beide voorbeelden de boog ondersteund door baksteen. Niet door twee kleine metalen rietjes die in een voeg gelijmd werden.
Bedankt hiervoor. Dit bevestigd voor mij wel wat ik al vermoedde. En wat vele andere reacties hier ook zeggen (bedankt!) Als die twee metalen pinnen daar zouden zitten zonder de balk eronder zou dat natuurlijk nooit lang houden.

En die boog, nou ben ik geen expert maar dit lijkt gemaakt te zijn door iemand die perse een boog achtige vorm wilden hebben voor boven de poort. Maar niet zo bedreven was in het maken van metselwerk. In mooie Romeinse bogen, is de boog inderdaad juist sterk door hoe de krachten verdeeld worden. Hier is het compleet anders... helaas. Er rust inderdaad niets onder wat de boog echt draagt. Aan de andere kant is wel een kolom gemetseld maar hoe de bakstenen lopen lijkt het erop dat het aan deze kant ook op dezelfde manier vast zit. En het er in feite gewoon tussen hangt.

Ik zal eens een keer ook aan de andere kant kijken. Of er daar misschien iets te zien is aan de kant van de kolom.

Deze constructie is trouwens van ons. De buren hebben een soortgelijk pad naast hun woning parallel aan die van ons. Er tussenin staat een schutting. De buren hebben er een berging van gemaakt en dus ook geen gare boog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:04
Het lijkt me sowieso dat dit iets is dat achteraf is toegevoegd. Kijk maar naar de mortel ertussen: heeft een heel andere kleur. Idem voor de bakstenen zelf.

Meer nog, het lijkt me alsof de boog op de grond gemetst is geweest, laten drogen, en dan pas tot boven is getild en vastgemaakt. De boog is ook veel te stomp. Hij heeft geen enkele compressiekracht die de stenen bij elkaar houdt. enkel de mortel doet dat voorlopig. Dit is overduidelijk geen vakwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-09 22:24
De boog zelf is ook niet recht en heel netjes.
Tevens aan de rechterkant, lijkt deze al los te zitten.

De boog zelf lijkt wel stabiel en zonder scheuren. Je kunt deze dus ondersteunen, maar ik zou het niet doen.
Veel werk om te ondersteunen.
Boog zelf niet netjes gemetseld.

Ik zou er een mooie houten variant plaatsen. Veel veiliger.

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Deze boog ziet er wel een beetje uit alsof hij kan vallen, zit links ook los van de muur lijkt het en ligt vooral op de lat van de poort.

De boog zorgt wel voor extra draagkracht voor de muur. Ik wil ook nog iets maken tussen mijn muur en garage (maar het zal niet zo'n boog worden) omdat de stenen van mijn garage scheuren door het gewicht van mijn poort (opnieuw, is al een keer herstelt door de vorige eigenaar).

Maar dat hoeft geen boog te zijn, gewoon een lat kan ook.

[ Voor 17% gewijzigd door Marzman op 12-07-2024 14:11 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 16:10
Het lijkt erop alsof hij door werking links al omlaag is gevallen en nu op de poort leunt. In de basis zal hij ooit wel goed vast hebben gezeten door pinnen aan beide kanten. Maar nu lijkt dat niet het geval. Kun je vrij eenvoudig testen door te kijken of je een papier oid tussen de steen en de poort kunt steken. Leunt hij op de poort dan heb je je antwoord, dan is hij al losgekomen.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik zou hem ook slopen, buiten gevaar ook nog eens onhandig met dingen die er niet recht onderdoor passen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 23:54
Poll: Wat moet de TS doen met de boog?
Slopen
Laten zoals het nu is
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406657&layout=6&sort=prc
edit:
Helaas doet de poll het niet goed, o.a. Chrome forceert https.

[ Voor 13% gewijzigd door Puch-Maxi op 12-07-2024 14:55 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Marzman schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 14:09:
Deze boog ziet er wel een beetje uit alsof hij kan vallen, zit links ook los van de muur lijkt het en ligt vooral op de lat van de poort.

De boog zorgt wel voor extra draagkracht voor de muur...
Hoezo? Ik zie dit niet / snap niet wat je bedoelt. Bedoel je dat de muur nu niet kan omvallen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Loft schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 16:44:
[...]

Hoezo? Ik zie dit niet / snap niet wat je bedoelt. Bedoel je dat de muur nu niet kan omvallen??
Nee, ik bedoen dat de poort (of de schroeven van de poort in de stenen) zijwaarts trekken aan de muur en dat wordt versterkt met de boog. De boog kan wel vallen denk ik :p

Ik heb zelf een hele zware poort.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
Marzman schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 17:32:
[...]

Nee, ik bedoen dat de poort (of de schroeven van de poort in de stenen) zijwaarts trekken aan de muur en dat wordt versterkt met de boog. De boog kan wel vallen denk ik :p

Ik heb zelf een hele zware poort.
Ah, okay.. ik snap wat je bedoelt.
Dan is het puur woordgebruik. Die boog zorgt niet voor extra draagkracht, maar een trekracht op de muur.

Ik denk dat die boog helemaal niets draag ;)
Die ankers in de muur zijn ook dun, ik vermoed dat die het snel begeven mocht de boog vallen. Dat is lastig inschatten vanaf een foto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Eagle Eye
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-10 10:35

Eagle Eye

Proud to be a Bricklayer

Ik als ervaringsdeskundige(Zzp Metselaar met aannemers papieren) zou zeggen weg ermee.
Hij is zeker niet slecht gemetseld, mankeert zo op het blote oog niet heel veel aan.
Ik heb ze zeker slechter gezien, maar constructief is dit niet degelijk, boog had aan beide zijdes de bestaande muur in moeten gaan zodat de krachten in de muren ernaast konden gaan.
Deze boog wil alleen maar naar beneden, vanaf plaatsing was dit al ondeugdelijk!

Ignorance Is Bliss

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CrystalViriS
Ik zal jullie overigens niet langer in spanning houden; want jullie zullen wel hebben gewacht op de update. >:)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw80cxw51y60b166lx6igb_DACw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4ssYTFEoSYJAi18LSB8JEBa.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je ziet hebben we de boog weggehaald. Viel opzich goed mee. We moeten nog even bekijken hoe we de gaten weer wat netter maken en de voegen. En een ritje naar de milieustraat met de resten.

Dit is hoe het geheel aan beide kanten tussen de muur en kolom hing. De metalen draad zat aan elke kant een stuk in de muur, aan de kolom kant zat het wel een stuk vaster.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyk9VyPdwwUWkwo_6DMQplfEgDc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Khi0JRtJEaQLZdTwHEwCQ6Xx.jpg?f=fotoalbum_large

De poort sloot de laatste tijd ook moeilijker omdat de paal zo te zien al een beetje verzakt was.

Bedankt allen voor het meedenken en alle tips! _/-\o_
Pagina: 1