Internet voor thuis via 4G+

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-05 13:56
Hallo,

Ik zit binnenkort in een ander appartement (in een stad van ~ 40.000 inwoners) waar helaas alleen een ADSL aansluiting is die me bekabeld 15 Mb/s down en 0.5 Mbit/s up geeft. Internet via de kabel is er helaas niet. Voor deze snelheden betaal ik via de servicekosten 15 EUR per maand.

Probleem is alleen dat ik deze snelheden dusdanig belachelijk langzaam vind dat ik liever zelf wat anders regel. Zeker gezien ik ook regelmatig stream vanaf mijn unraid server.

Een van de opties leek me een 4G+ router (bijvoorbeeld https://www.tp-link.com/n...er/archer-mr600/#overview) + een unlimited SIM only data abbonement. Bij KPN zie ik bijvoorbeeld Unlimited300 (max 300 Mb/s) voor ongeveer 32 EUR afhankelijk van de looptijd. Die extra 17 EUR per maand heb ik er wel voor over. Is dit een goede optie?

Twee puntjes waar ik zelf al aan zat te denken:
  • Via 4G zit je sowieso achter een CGNAT dus de server zou dan bij mijn ouders komen te staan. De download snelheid via 4G+ zou volgens mij voldoende moeten zijn om blurays te kunnen streamen.
  • Levert dit gedoe op mbt SMSjes moeten versturen voor extra data boven een dagelijks gebruik van bijvoorbeeld 20 GB. Ik weet niet precies hoe het bij KPN zit, maar is zoiets te automatiseren?
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Die had ik gezien, maar dan zou ik al voor de extra snel van 49 euro per maand moeten gaan. Die vind ik nogal prijzig gezien je er twee jaar aan vast zit en nog steeds beroerde upload snelheid hebt. Download is ook niets bijzonders. Daarbij komt nog dat ik niet weet of er in het huurappartement een buitenrouter geïnstalleerd kan/mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
En ik lees nu in der voorwaarden dat 4G voor thuis nog steeds werkt met een startbundel van 150-400 GB waarna je zelf kosteloos extra data moet aanvragen. Dan zie ik het voordeel van dit aanbod al helemaal niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Tricyrtis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:30:
[...]

En ik lees nu in der voorwaarden dat 4G voor thuis nog steeds werkt met een startbundel van 150-400 GB waarna je zelf kosteloos extra data moet aanvragen. Dan zie ik het voordeel van dit aanbod al helemaal niet...
Het voordeel is dat het bedoelt is voor het gebruik dat jij hier omschrijft. De alternatieven zijn dat niet, en dan is het de vraag hoe lang het duurt voor je dat te horen krijgt. Maar goed op je andere punten:
- Zonder buitenantenne zal je met veel alternatieven niet veel betere snelheden hebben, met 4G is dat echt heel erg afhankelijk van je bereik ter plekke en daarin helpen muren niet mee
- Alle alternatieven die je aandraagt hebben een FUP en die FUP sluit dit soort gebruik vrij expliciet uit. Das prima voor een maand of 2 maar langer gaat dat een keer tegen je werken.

Daarnaast als het allemaal zo goedkoop moet is er ook niet heel veel mogelijk. Ik zou evt Starlink nog kunnen aanraden, maar als een buitenantenne een probleem is zal dat bij Starlink ook wel het geval zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
Je zal altijd moeten sms'en voor meer data, dat is te automatiseren en 4/5G als vervanger voor een vaste lijn is gewoon duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breaker
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:05
Dit is je antwoord.
Tricyrtis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:44:
Een van de opties leek me een 4G+ router (bijvoorbeeld https://www.tp-link.com/n...er/archer-mr600/#overview) + een unlimited SIM only data abbonement. Bij KPN zie ik bijvoorbeeld Unlimited300 (max 300 Mb/s) voor ongeveer 32 EUR afhankelijk van de looptijd. Die extra 17 EUR per maand heb ik er wel voor over. Is dit een goede optie?
Een losse sim met unlimited data (en een 06 nummer) mag je volgens de voorwaarden niet gebruiken in een 4G router. Reken er op dat ze jou binnen een paar maanden weer afsluiten.

Er zijn wel losse 4G abonnementen welke data only zijn (met 097 nummer), maar die zijn duurder zoals via https://evenwifi.nl/ maar zij zijn nogal vaag in de voorwaarden voor hun vaste 5g aanbod (snelheid etc wordt nergens vermeld).

4G voor thuis is FUP. Hier doen wij alles via 4G voor Thuis (inclusief streamen, live tv etc.) en nog nooit klachten gehad. Wij hebben inmiddels al 4,5 jaar een abonnement en zijn begin vorig jaar overgestapt op Extra Snel. Gemiddelde verbruik ligt op 30GB per dag (ja, wij kijken veel NLZiet, Netflix en Disney+ etc. ;)) Data aanvragen nog nooit gedaan, Mijn modem staat wel vol met smsjes dat mijn data op is, maar daar heb ik fysiek nog nooit wat van gemerkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RVSiDSMY5b67hR5-i5WUVHI7i0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Trq2fPyErHBVKxFoLGpGQES9.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn bundelstatus op dit moment ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Breaker op 11-07-2024 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
Tricyrtis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Die had ik gezien, maar dan zou ik al voor de extra snel van 49 euro per maand moeten gaan. Die vind ik nogal prijzig gezien je er twee jaar aan vast zit en nog steeds beroerde upload snelheid hebt. Download is ook niets bijzonders. Daarbij komt nog dat ik niet weet of er in het huurappartement een buitenrouter geïnstalleerd kan/mag worden.
Kijk hier eens naar: Data Sim Only]. Deze na ruggespraak van Odido zelf bij een vriend in een 4g-router gedaan. Hij heeft nu zonder probleem 20 Gb per dag. Voor hem is dat een hele dag werken met streamen van radio, Teams, citrix en een VPN-verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17:03
Tricyrtis schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:44:
Hallo,

Ik zit binnenkort in een ander appartement (in een stad van ~ 40.000 inwoners) waar helaas alleen een ADSL aansluiting is die me bekabeld 15 Mb/s down en 0.5 Mbit/s up geeft. Internet via de kabel is er helaas niet. Voor deze snelheden betaal ik via de servicekosten 15 EUR per maand.

Probleem is alleen dat ik deze snelheden dusdanig belachelijk langzaam vind dat ik liever zelf wat anders regel. Zeker gezien ik ook regelmatig stream vanaf mijn unraid server.

Twee puntjes waar ik zelf al aan zat te denken:
  • Via 4G zit je sowieso achter een CGNAT dus de server zou dan bij mijn ouders komen te staan. De download snelheid via 4G+ zou volgens mij voldoende moeten zijn om blurays te kunnen streamen.
  • Levert dit gedoe op mbt SMSjes moeten versturen voor extra data boven een dagelijks gebruik van bijvoorbeeld 20 GB. Ik weet niet precies hoe het bij KPN zit, maar is zoiets te automatiseren?
Bedankt!
Een unlimited abonnement met 06 nummer in je mifi stoppen gaat KPN niet leuk vinden, dat mag namelijk niet. Ze gaan er achter komen en ze gaan acties ondernemen.

De reden waarom: https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data

In theorie gaat het gewoon werken, maar wees ervan bewust dat KPN ook zomaar je verbinding kan afsluiten.

Vreemd dat er geen kabel ligt in een appartement in een grote stad. Heeft de rest van het complex dit ook zo?

Qua mobiel internet kom je dus niet zover, of je moet die unlimited sim alleen een mobiele telefoon stoppen en die sms’jes automatiseren voor extra data.

KPN biedt de mogelijkheid voor een IP adres die niet achter een CGNat hangt, maar dat IP verandert iedere keer als je de mifi uitschakelt of de hotspot uitzet.

De geboden oplossing is niet ideaal. Ja het is sneller dan adsl maar heeft alsnog z’n beperkingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Had je al gekeken naar KPN sneller internet buitengebied? Combi van 4G en DSL.
https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:27
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 07:38:
Had je al gekeken naar KPN sneller internet buitengebied? Combi van 4G en DSL.
https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied
Deze! Hier heb ik hetzelfde (nog langzamer zelfs). KPN levert je een 4G modem die je aansluit op de Experiabox. Nog altijd niet super snel, maar merkbaar sneller dan alleen de ADSL lijn.

De 4G modem van KPN werkt overigens alleen in combinatie met de Experiabox, deze kun je niet los gebruiken.

Je ziet bij een speedtest duidelijk dat hij eerst ADSL doet, hij blijft dan een seconde op mijn maximum van 8Mbp/s zitten en dan springt de 4G modem bij, samen komen ze (vaak) tot een snelheid van 30/35. Upload komt overigens niet verder dan 5.x. Maar dat is allemaal locatie afhankelijk natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door rscheper op 12-07-2024 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
RonnieKo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Kijk hier eens naar: Data Sim Only]. Deze na ruggespraak van Odido zelf bij een vriend in een 4g-router gedaan. Hij heeft nu zonder probleem 20 Gb per dag. Voor hem is dat een hele dag werken met streamen van radio, Teams, citrix en een VPN-verbinding.
Deze is misschien wel interessant inderdaad. Volgens mij zijn die ook met 097 nummer te krijgen als ik de Tarievenlijst Hello Data Only op https://www.odido.nl/tarieven check.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
rscheper schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 09:28:
[...]

Deze! Hier heb ik hetzelfde (nog langzamer zelfs). KPN levert je een 4G modem die je aansluit op de Experiabox. Nog altijd niet super snel, maar merkbaar sneller dan alleen de ADSL lijn.

De 4G modem van KPN werkt overigens alleen in combinatie met de Experiabox, deze kun je niet los gebruiken.

Je ziet bij een speedtest duidelijk dat hij eerst ADSL doet, hij blijft dan een seconde op mijn maximum van 8Mbp/s zitten en dan springt de 4G modem bij, samen komen ze (vaak) tot een snelheid van 30/35. Upload komt overigens niet verder dan 5.x. Maar dat is allemaal locatie afhankelijk natuurlijk.
Dat soort snelheden zijn helaas nog steeds niet genoeg om een bluray te streamen vanaf mijn NAS. Dus ook dat is helaas niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
krakendmodem schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:05:
[...]

Een unlimited abonnement met 06 nummer in je mifi stoppen gaat KPN niet leuk vinden, dat mag namelijk niet. Ze gaan er achter komen en ze gaan acties ondernemen.

De reden waarom: https://www.acm.nl/nl/tel...mmers-voor-spraak-en-data

In theorie gaat het gewoon werken, maar wees ervan bewust dat KPN ook zomaar je verbinding kan afsluiten.

Vreemd dat er geen kabel ligt in een appartement in een grote stad. Heeft de rest van het complex dit ook zo?

Qua mobiel internet kom je dus niet zover, of je moet die unlimited sim alleen een mobiele telefoon stoppen en die sms’jes automatiseren voor extra data.

KPN biedt de mogelijkheid voor een IP adres die niet achter een CGNat hangt, maar dat IP verandert iedere keer als je de mifi uitschakelt of de hotspot uitzet.

De geboden oplossing is niet ideaal. Ja het is sneller dan adsl maar heeft alsnog z’n beperkingen.
Duidelijk. Het lijkt dat er via https://www.odido.nl/shop...4&pr=MAT01,MAT21,27606115 wel simkaarten met 097 nummers te krijgen zijn. Dat zou misschien een optie zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:27
Tricyrtis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:24:
[...]

Dat soort snelheden zijn helaas nog steeds niet genoeg om een bluray te streamen vanaf mijn NAS. Dus ook dat is helaas niet ideaal.
Stream je dan via internet? Een NAS staat normaliter toch lokaal in hetzelfde netwerk? Als je het via het internet doet dan heb je ook nog al een aardige limiet nodig. Dat red je dan niet met 20GB per blu-ray denk ik.

Ik kon in de OP niets vinden over waar de NAS staat, behalve dat hij eventueel bij de ouders zou moeten komen te staan, maar waar staat hij nu? Het klinkt voor mij alsof je de NAS thuis zou moeten willen hebben en dan wel de genoemde 4G optie van KPN, als je geluk hebt krijg je die tot 50Mbp/s. Volgens mij is het wel een opgave of zit je met bepaalde limieten als je een blu-ray film wil streamen over het internet. Je spreekt specifiek over blu-ray, dan is het toch snel 50-60GB per film?

[ Voor 49% gewijzigd door rscheper op 12-07-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loft
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:39
[...]

Als deze constructie, de NAS bij je ouders, zo belangrijk is. Dan check je dat toch voordat je naar een ander huis/appartement gaat?

Niet vervelend bedoeld, wij vinden dat ook belangrijk, dus alleen naar huizen gezocht waar wij glasvezel zouden kunnen aanvragen (2018) Kwestie van prioriteiten ;)

If I agreed with you, we'd both be wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:28
[...]

Staat of valt met het gebruikte modem. Een mifi ding van anderhalve euro scoort minder dat een Teltonika of Peplink van 1500.-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
rscheper schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 13:37:
[...]

Stream je dan via internet? Een NAS staat normaliter toch lokaal in hetzelfde netwerk? Als je het via het internet doet dan heb je ook nog al een aardige limiet nodig. Dat red je dan niet met 20GB per blu-ray denk ik.

Ik kon in de OP niets vinden over waar de NAS staat, behalve dat hij eventueel bij de ouders zou moeten komen te staan, maar waar staat hij nu? Het klinkt voor mij alsof je de NAS thuis zou moeten willen hebben en dan wel de genoemde 4G optie van KPN, als je geluk hebt krijg je die tot 50Mbp/s. Volgens mij is het wel een opgave of zit je met bepaalde limieten als je een blu-ray film wil streamen over het internet. Je spreekt specifiek over blu-ray, dan is het toch snel 50-60GB per film?
Op dit moment staat de NAS inderdaad gewoon hier. Ik heb hier 100 up/down wat goed genoeg is om ook buiten huis wat te kijken.

Probleem is dus alleen dat in het nieuwe appartement met ADSL de upload zo beroerd is dat ik nooit meer iets buitenshuis kan kijken. Vandaag dus het idee om de NAS bij mijn ouders te zetten (400 up) en iets te regelen zodat ik in het nieuwe appartement iig 100 down haal.

Bluray over het internet is al gauw 30GB per film of 50 tot 75 Mb/s aan bitrate inderdaad. Maar met de 100 up hier een 400 down bij mijn ouders is dat geen enkel probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:04
Starlink?

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricyrtis
Dat is inderdaad ook een optie. Het is een appartement op het woorden, dus ik weet alleen niet of dat goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:04
Tricyrtis schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 18:07:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie. Het is een appartement op het woorden, dus ik weet alleen niet of dat goed gaat.
Gewoon buiten naast een raam of balkon. Als je die hebt is dat een optie.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20:47
[...]
Bij 4G / 5G ben je altijd afhankelijk van de kwaliteit van de verbinding. Die hangt zeker samen met de locatie van de router en of je een externe antenne hebt die eventueel buiten aanwezig is. Mijn ervaring is dat een buiten antenne betere ontvangst geeft. Daarmee ook stabieler is. De snelheid is ook afhankelijk van je router. Wat geeft die door. Goedkopere routers geven maximaal 150 mbit/s door. Je zal daar ook goed moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shroudster
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:44
Data only sims met decent FUP/kleine lettertjes zijn zeldzaam in Nederland uit het hoofd mag enkel bij Odido een 4G thuis abonnement een vaste aansluiting vervangen en is het bij de andere sims vaak expliciet verboden in een router/hotspot met doel vaste lijn te vervangen te gebruiken.
Hele drama met sms of appjes verlengen heb ik meteen als waanzin afgedaan wat een flauwe unlimited grappen zijn dat.
Vaak werkt het wel een tijdje of moet je weer naar een telefoon wisselen dan werkt het ook weer een tijdje, maar betrouwbaar is het allesbehalve. 8)7

Heb zelf afgelopen jaren vooral op zomervakantie hiermee rondgespeeld en de lokale data sim optie in een 5G-router + externe antenne. (Werkt top in Frankrijk, Italië is dekking in de heuvels dramatisch zelfs met antenne en direct zicht antenne) |:(

Momenteel een soort jack of all trades optie gevonden in een Acer M3 enduro praktisch een powerbank met Esim die via Italië verificatie een unlimited maand Europa data-abonnement geeft voor 13 euro/maand.
Helaas geen optie voor antenne en dient wel aan de USB-lader te blijven zonder te oververhitten. (dus niet vol in de zon van de vensterbank laten liggen voor je signaal ;) )
Leukste detail is nog dat de Esim met elke provider samenwerkt dus je zit altijd wel op die met het beste bereik voor je locatie en bij uitval van de provider kan je de concurrent pakken :+
Pagina: 1