CAT 8 UTP kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salah94
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09-2024
Ik zoek een CAT 8 UTP kabel?
Ik wil een CAT 8 kabel aansluiten van mijn kelder naar mijn office kamer om de volledige internet snelheid te kunnen bereiken en ik zoek een goed betrouwbare website of winkel waar ik dat kan kopen,
Ik heb naar de reviews on Amazon gekeken en meeste mensen zeggen dat ze een CAT 8 kabel besteld maar ze hebben geen cat8 kabel ontvangen of die gaat snel kapot of geeft heel lage snelheid ?

De prijs maakt niet veel uit maar ik wel goede kwaliteit want die gaat door de woning onder de vloer en ik wil het niet vervangen na een tijdje of zo.

Ik zou het aan een netwerk switch willen aansluiten om meerdere aansluitingen te hebben
Ik had trouwens een WiFi 6 mesh systeem geprobeerd maar de snelheid ging flink omlaag daarom wil ik liever een bekabelde verbinding hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door Salah94 op 11-07-2024 13:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Ga voor CAT6 UTP, haalt 10Gbit over 55 meter, 100 meter kan tot 2,5Gbit.

CAT7 en CAT8 zijn nergens voor nodig, shield in een thuissituatie met 1 of 2 kabels ook niet. Dat doet pas ter zake als je het legt in een fabriekshal met veel zware machines of met 30 kabels in 1 bundel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salah94
Erg bedankt voor je antwoord,
Mijn idea is dat kabel gaat lang blijven ik bedoel jaren lang daarom probeer ik de best hebben voor de toekomst.
Ik heb thuis 2GB glasvezel internet.
En ik weet dat CAT 6 is meer dan genoeg voor dat maar de kabel inbrengen gaat moeilijk worden daarom wil ik het een keer doen.
En weet je misschien waar zou ik het kunnen bestellen, betrouwbare winkel of website en alvast bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RetroHead
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-06 14:56
Neem dan wel Cat6A voor 10Gbit.. als je Cat6 neemt is dat maar 1Gbit en niet 10.

Cat8 kan tot 30 meter en 40Gbit/s. Allekabels is een bekende shop:
https://www.allekabels.nl/netwerk/cat8_kabel.html

Do more

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Je netwerk wordt niet sneller van een kabel met een hogere CAT-rating. Het enige dat je nodig hebt is een CAT-rating die voldoende is voor de netwerksnelheid die je er over gaat voeren.
CAT6 is voldoende voor 10Gbit over max 55 meter. 1Gbit, 2.5Gbit en 5Gbit zijn ook geen probleem.

Voor die ~10 meter tussen je kelder en kantoor(aanname) is CAT6 dus ruim voldoende.

Voor CAT7 en CAT8 is geen nuttige toepassing in consumentengebruik, dus lekker links laten liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door P5ycho op 11-07-2024 16:40 ]

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
40Gbit over koper heeft geen toekomst. Nu niet en nooit niet, voor hogere snelheden dan 10Gbit ga je voor glasvezel. Het stroomverbruik van 10Gbit over koper is al fors hoger dan bij glasvezel, met 40Gbit wordt dat nog een stuk erger.

Overigens is CAT6 voldoende voor 10Gbit zolang je kabel korter is dan 55 meter. Wil je langere lengte moet je idd CAT6A.

2.5Gbit kan overigens over CAT5E, die standaard is ontworpen om het maximale uit oude kabels te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 07:02
Salah94 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:27:
En ik weet dat CAT 6 is meer dan genoeg voor dat maar de kabel inbrengen gaat moeilijk worden daarom wil ik het een keer doen.
De andere kabels kun je ook jaren laten zitten, geen idee of je hier kunt zeggen dat een hoger nummer langer niet kapot gaat.
Met een cat 8 ipv 6 maak je het jezelf denk ik juist lastiger vanwege de shielding die ook je kabel stugger en dikker maakt.

Overigens is glasvezel volgens mij (op de plugs na) niet zo dik, misschien dat meteen naar glas upgraden een optie is ;)

[ Voor 10% gewijzigd door SavageNL op 11-07-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:10
Als je maar 1x de ellende wilt: Leg de kabel in een mantelbuis zoals electrabuis.
De buis leg je 1x, de inhoud is daarna makkelijk te trekken en te vervangen als je later bedenkt dat je toch liever een glasvezel naar boven wilt.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

P5ycho schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:56:
Als je maar 1x de ellende wilt: Leg de kabel in een mantelbuis zoals electrabuis.
De buis leg je 1x, de inhoud is daarna makkelijk te trekken en te vervangen als je later bedenkt dat je toch liever een glasvezel naar boven wilt.
Dat.

Ik twijfel net als @_JGC_ aan toekomst van koper >10Gbps voor consumentenapparatuur. De industry moet komende jaren stroomverbruik halveren, daarna 90% verlagen tov 2018-niveau (CE-eisen worden aangescherpt, dit is een moetje dus). Met 2.5GBASE-T is het gelukt om verbruik (dankzij Wet v Moore en kleiner procedé) omlaag te krijgen naar bij benadering zelfde niveau als GbE, en die halvering zal er ook wel in zitten. Ik ben al sceptisch over 10GBASE-T, maar het kan in theorie wel. Voor 25GBASE-T heb ik er een hard hoofd in. Met huidoge staat van Wet v Moore zou het best case zo'n 14j duren voor je 90% reductie bewerkstelligd hebt. Dat is nog op tijd, maar daar komt nog bij dat je sowieso >10Gbps nieuw kabels nodig hebt. Glas is goedkoper, dunner en veel meer toekomstvast (als je nu al met 40Gbps rekening houdt ga je ook 100Gbps willen...). Enig nadeel: er is nog geen eensgezindheid over welke glasstandaarden het binnenhuis gaan worden (ik zet in op single fiber Single-Mode icm 25GBASE-BX, maar dual-fiber multimode is gangbaarder - en ik ken zo een paar bedrijven Nokia bijv die zelfs PON binnenhuis (over single fiber Single-Mode) proberen te slijten...

TLDR, >10Gbps kun je nog niets over zeggen, maar dat het linksom of rechtsom beter door een - idealiter 3/4 - buis gaat staat als paal boven water.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salah94
Erg bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Ik ga voor CAT 6a of CAT 7 ,van wat ik had begrepen dat die kunnen dezelfde snelheid aan en ik heb thuis 2GB en die zouden ruim genoeg zijn.
De afstand tussen de kelder en de office is minder dan 20 meter.

[ Voor 15% gewijzigd door Salah94 op 11-07-2024 21:30 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
CAT7 lekker vergeten, dat is een onofficiele standaard waar verder geen noodzaak voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salah94
CAT 6a is de best keuze dan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:18
Ja

Roomba E5 te koop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:42
CAT 7 heeft volgens mij ook veel grotere connectoren stekkers, ik heb er ook maar 1x in mijn 20 jaar als monteur met Cat 7 gewerkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15-06 11:53
Maar ik zou ook zeker de tip niet vergeten van een lege buis neerleggen. Wie weet wil je over 10 jaar wel glasvezel trekken. Of wat als je over 10 jaar centraal een PC in de meterkast zet en hier bekabeling naar toe wilt trekken. Al is de vraag hoe ver moet je gaan om met alle mogelijke opties rekening te houden.

Daarnaast is 1 kabel geen kabel. Trek er altijd 2 voor het geval er 1 stuk gaat.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Pagina: 1