Advies gevraagd m.b.t. leggen UTP kabel via buiten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21-05 15:19
Beste medetweakers,

Ik wil een bekabelde internetverbinding van mijn meterkast naar mijn kantoor op de 1e verdieping. De wifi verbinding is zeer matig (ondanks de kleine afstand) omdat het er meters beton tussen zit. Momenteel is alles aangesloten via powerline adapters maar vanzelfsprekend krijg ik daar maar een beperkte bandbreedte op (minder dan 1/3e van wat er uit de muur komt). Er zijn geen geschikte loze leidingen die ik kan gebruiken om een UTP kabel doorheen te trekken.

De enige echte optie: Vanuit de meterkast naar de kruipruimte en dan via de achtergevel omhoog en via de muur weer naar binnen. Op zich geen probleem en kan prima op een nette manier worden uitgevoerd.

Ik zou sowieso kiezen voor een UTP kabel bedoeld voor buitengebruik. Eventueel kan de kabel ook nog door een buis getrokken worden maar oogt wel minder netjes. Ik kan de kabel namelijk eventueel achter een bestaande buis wegwerken dus dat heeft wel de voorkeur.

Uit mijn eigen onderzoek online kom ik ook het advies tegen geen UTP kabel maar een glasvezel kabel te gebruiken i.v.m. blikseminslag (lijkt me sterk langs de gevel maar goed ik heb er weinig echte kennis over). Maar ik vermoed dat er dan extra hardware om de hoek komt kijken. De kosten houd ik liever zo laag mogelijk natuurlijk.

De vraag:

Kan ik mijn simpele idee zo tot uitvoering (laten) brengen of zie ik dingen over het hoofd?

Praktische tips of andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom!

Bedankt alvast.

Beste antwoord (via casd18 op 11-07-2024 20:02)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:52
UTP buitenkabel is gemaakt voor buiten, dus behalve een cosmetisch aspect en heel misschien risico voor sabotage is er geen bezwaar om buiten langs te gaan.
Ik zou de kabel wel in een eigen slagvast PVC buis leggen en niet met tie-ribs aan een bestaande buis knopen. Maar dat is mijn idee van netjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-05 07:38

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Ja je idee kun je prima zo tot uitvoer brengen. Let wel op dat je weerbestendige UTP kabel gebruikt. Met name direct zonlicht en langdurige UV blootstelling kan de kwaliteit van de kabel negatief beïnvloeden.

Dat gezegd hebbende, vrijwel alle huizen bieden de mogelijkheid om een kabel tussen verdiepingen te trekken. Heel vaak zeggen mensen dat het in hun situatie echt niet mogelijk is, maar ik moet het eerste huis nog tegenkomen waarbij dat ook echt klopt. Een doorsnee huis heeft een schacht waardoor ventilatie, water en/of gasleidingen van de meterkast (of trapkast) naar de zolder lopen. Er is bijna altijd ruimte om daar een UTP kabel tussen verdiepingen te trekken. Het kan zijn dat je hiervoor wat panelen moet losschroeven en wat zoekwerk moet verrichten. Een kabel via de buitengevel trekken zou in mijn geval echt de allerlaatste optie zijn.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
Helaas is dat in dit geval toch echt zo. Er is geen ventilatiesysteem aanwezig in de woning (Bj 1973). En vanuit de meterkast lopen alle leidingen direct het beton in, ook geen schacht. We hebben beneden al onze radiatoren destijds verwijderd dus ook langs een CV leiding kan ik niet naar boven. De enige andere opties om een vaste lijn naar boven te krijgen zijn:

1) Via de oude telefoonaansluiting, maar die komt uit in een andere slaapkamer en dan moet ik alsnog een kabel over de hele verdieping leggen. Dat kan wel in gootjes langs het plafond maar echt netjes vind ik dat niet.
2) Recht omhoog vanuit de meterkast. Met hetzelfde probleem als hierboven maar dan nog lastiger.
Daarnaast komt dat uit in een badkamerkast waar de wasmachine staat dus echt handig is dat niet. Als er ooit lekkage is dan kan het naar beneden lopen de meterkast in, dat lijkt me niet zo handig. Daarnaast weet ik niet hoe de boel precies vertakt boven de meterkast dus zomaar omhoog boren kan ook gedoe opleveren.
3) Een kabel vanuit de meterkast, door de gang, langs de trap omhoog etc. Maar dat is ook niet echt netjes weg te werken.

Buitenom blijft dan eigenlijk als enige over.

[ Voor 3% gewijzigd door casd18 op 11-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:38
casd18 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:12:
Helaas is dat in dit geval toch echt zo. Er is geen ventilatiesysteem aanwezig in de woning (Bj 1973). We hebben beneden al onze radiatoren destijds verwijderd dus ook langs een CV leiding kan ik niet naar boven.
Als er CV leidingen gelegen hebben zaten er ook gaten waar die doorheen gingen lijkt mij.
Die zou je dan toch kunnen gebruiken?
Of had je alleen beneden verwarming en de ketel hing ook beneden?

Edit: of even kijken wat er mogelijk is en waar om een gat te boren.
Als je anders ook naar buiten moet boren kan je net zo goed op de juiste plaats in het plafond een gat boren.

[ Voor 14% gewijzigd door Ad de Jong op 11-07-2024 13:20 ]

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
Als er CV leidingen gelegen hebben zaten er ook gaten waar die doorheen gingen lijkt mij.
Die zou je dan toch kunnen gebruiken?
Of had je alleen beneden verwarming en de ketel hing ook beneden?
Correct. Die zijn natuurlijk wel opgevuld en dichtgestuct en boven ligt daar ook een vloer overheen.

Daarnaast moet ik nog wel vanuit de meterkast naar die plek in de woonkamer komen en dat is aan de andere kant van het huis. Dat kan wel maar is een aardige operatie waarbij ik door een inbouwkast, een muur en onder de volledige keuken door moet om daar uiteindelijk via de plinten te komen. En dan moet het ook nog omhoog en het plafond in op een plek waar dat er echt niet mooi uitziet. Vanaf daar zou het appeltje eitje zijn.

Via buiten is het van de meterkast door de kruipruimte, naar buiten, een verdieping recht naar boven (achter de buis van de kabel van de zonnepanelen) en dan naar binnen in de gewenste ruimte. Dat is aanzienlijk minder werk en ik hoef niks af te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
casd18 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:12:
1) Via de oude telefoonaansluiting, maar die komt uit in een andere slaapkamer en dan moet ik alsnog een kabel over de hele verdieping leggen. Dat kan wel in gootjes langs het plafond maar echt netjes vind ik dat niet.
Nederlandse huizen hebben meestal van die hele dikke plinten.
Kan je deze niet verwijderen, kabel erachter en terug plaatsen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 23:52
UTP buitenkabel is gemaakt voor buiten, dus behalve een cosmetisch aspect en heel misschien risico voor sabotage is er geen bezwaar om buiten langs te gaan.
Ik zou de kabel wel in een eigen slagvast PVC buis leggen en niet met tie-ribs aan een bestaande buis knopen. Maar dat is mijn idee van netjes.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
JukeboxBill schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:52:
Dan gaat er mooi een buisje omheen denk ik :)

Sabotage is onwaarschijnlijk aangezien de kabel via de achtergevel zou lopen en onze tuin is niet echt makkelijk toegankelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 11:23

mjl

Ugh

UTP kabel is wel de goedkoopste oplossing. Als je CAT6A af beter gebruikt kan je met gemak 10gbit over 30meter transporteren 1gigabit over 100m). Overweeg 2 kabels te doen, mocht er een keer 1 stuk gaan of tijdens de installatie beschadigen. Je kan overwegen dan een gewone kabel en een ‘slim’ kabel te bestellen, dat past met connector wel door een slagvaste 19mm buis.

Glasvezel kan wel maar niet zonder aan beide kanten een SFP+ device te hebben, bijvoorbeeld een switch met SFP poorten en een netwerk kaart (en de bijbehorende sfp’s compatible met de gebruikte glasvezel). Dit kan nogal in de papieren lopen.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 10:16
Of door de kruipruimte, daar dan ook in een een buis, en dan in een hoek van de woning die goed uitkomt binnen twee gaatjes boren door beide vloeren heen, achter de gordijnen of zo, zodat het uit het zicht zit.

En inderdaad, trek er twee.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casd18
@mjl Goed idee om er inderdaad gelijk 1 bij te leggen als back-up. thanks!
Pagina: 1