Jaarafrekening klopt niet. Wie helpt mij begrijpen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Net jaarrekening van Zondergas gekregen. Ik kom er niet uit. Kunnen jullie inzicht geven?

Gaat om Zondergas, vast contract vijf jaar. De netto elektriciteitstarieven (zonder opslagen en belastingen, maar met btw) zijn
dal 0,134746
normaal 0,174906

jaarafrekening elektriciteit 1 juni 2023 - 31 mei 2024:
afgenomen van het net 2872 (2179 in dal en 693 in normaal).
teruggeleverd aan het net 4963 (1686 in dal en 3277 in normaal)
Saldo teruggeleverd is 4963-2872=2091.

Dan zou ik toch het volgende moeten terugkrijgen? (teruggeleverd - afgenomen) * normaaltarief? Of gaat het om het daltarief?

Ik zou dan dus tussen de 2091*0,174 (normaal) en 2091*0,134 (dal) = 364 en 280 Euro moeten terugkrijgen?

Volgens zondergas kom ik op een heel ander bedrag uit. Daarbij moet ik volgens hen voor een deel stroomverbruik in de dal betalen.

De jaarrafrekening is overigens onbegrijpelijk doordat ze het stroomverbruik per maand wordt berekenend (waarom? is toch overbodig?) en het verbruik en teruggave per maand een onrealistische inschatting is.

Iemand suggesties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:57
Je krijgt voor het terugleveren van energie een stuk minder dan wat je er voor moet betalen. Dat is normaal en staat in je contract. Los daarvan bevat het tarief ook BTW die je niet terug zou krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:01

de Peer

under peer review

Verdiep je even in de salderingsregeling en TLV (terugleververgoeding). ben je bekend met deze termen?

Jaarrekening lijkt gewoon te kloppen.

Verdiep je ook even in hun voorwaarden. Mogelijk salderen ze piek en dal apart. In dat geval moet je voor dal idd een beetje betalen.

Dit is een reden dat sommige mensen voor 'enkel' tarief kiezen, dan heb je dit probleem niet.

[ Voor 109% gewijzigd door de Peer op 11-07-2024 11:11 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Zenomyscus schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:03:
Je krijgt voor het terugleveren van energie een stuk minder dan wat je er voor moet betalen. Dat is normaal en staat in je contract. Los daarvan bevat het tarief ook BTW die je niet terug zou krijgen.
Normaal is dat er in zo'n contract nog gesaldeerd wordt en je dus eindstand-beginstand moet nemen voor de jaarrekening. Iets gaat hier dus niet goed (zoals zovaak bij de leveranciers). Ik ga er van uit dat dit nog een contract is van voor de terugleverboetes omdat we het over een jaarafrekening hebben.

En salderen moet per jaar gebeuren, niet per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door redwing op 11-07-2024 11:10 ]

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Normaal is dat er in zo'n contract nog gesaldeerd wordt en je dus eindstand-beginstand moet nemen voor de jaarrekening. Iets gaat hier dus niet goed (zoals zovaak bij de leveranciers). Ik ga er van uit dat dit nog een contract is van voor de terugleverboetes omdat we het over een jaarafrekening hebben.

En salderen moet per jaar gebeuren, niet per maand.
Ja, klopt. Contract uit 2021 en jaarafrekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
Tha Deo schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:59:
[...]

Ja, klopt. Contract uit 2021 en jaarafrekening.
Is er de afgelopen jaren wel op de goede manier gesaldeerd (dus een jaarrekening gebaseerd op eind-beginstand)?

[removed]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12:36
Bij ZonderGas zijn meer vreemde dingen aan de hand: De energierekening - kroegtopic
In ieder geval meerdere niet kloppende jaarafrekeningen, R0181 in "De energierekening - kroegtopic"

[ Voor 30% gewijzigd door Truus01 op 11-07-2024 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Deo
  • Niet online
Vorig jaar is er mijns inziens wel goed gefactureerd, de jaarafrekening was iets ingewikkelder omdat er sprake was van verschillende btw-bedragen.

En telefoontjes naar Zondergas hebben geen resultaat: je krijgt iemand te spreken die niet inhoudelijk bekend is, er wordt een ticket aangemaakt en vervolgens gebeurt er niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:34
Het lijkt me een club die niet capabel is om z'n taken uit te voeren. Na een ticket moet er altijd wat gebeuren.
Dan kan je de formele weg volgen:
https://www.rijksoverheid...r-mijn-energieleverancier

Duidelijk is dat je alles goed gedocumenteerd zwart op wit moet hebben staan. Dat dal verbruik alleen met dal zonne opbrengst verminderd kan worden dat is wel juist maar die maandnotering riekt naar zaken waaruit al eerder is gebleken dat deze tegen de wet in gaan. (zie Sausage in "Maandelijkse saldering Budget energie. Aangifte?" )

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik heb hezelfde met zondergas en ben nog bezig om de juiste afrekening te krijgen.
Dit betreft denk ik ook het 5-jarige contract die ineens als dynamisch afgerekend word.

Ook hier weinig schot in de communicatie, verder dan een ticket aanmaken komen ze nog steeds niet sinds maart. misschien maar wat geld achterhouden om een stok achter de deur te hebben

[ Voor 35% gewijzigd door arjants op 11-07-2024 15:07 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Pagina: 1