Afgebikte muur opnieuw stucen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:28
Een oude steense muur in onze nieuwe badkamer is vroeger dik bezet met een soort kalk achtige stuclaag. Hier overheen is later weer spachtelputz gezet. Deze laag spachtelputz gaan we sowieso helemaal afsteken omdat deze op sommige plekken los zit.

De onderliggende stuclaag is echter erg zacht en korrelig. Met een schroevendraaier kras je er erg makkelijk in. De losse stukken steken we sowieso los, maar de vraag is of we hier gewoon overheen kunnen stucen? Helemaal verwijderen tot op de kale steen gaat niet lukken, er blijft altijd wat achter.
En welke primer / voorstrijk gebruik ik hiervoor het beste?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5G1h0OdT62YnS6t3Svj0sjCHKEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orvUOzTodzJeMYK3BqBhbIvp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:11
Als je geen vertrouwen hebt in de hechting van die laag zou ik het er zoveel mogelijk af halen. Beter nu wat meer werk dan het achteraf nog een keer moeten doen. Misschien dat je na het bikken de laatste restjes met een borstelschijf(random google hit) op een slijptol eraf kan halen. Dat zal overigens wel een enorme stofzooi worden.

Daarna denk ik een primer die heel diep indringt de laatste stukken fixeren. Zoiets als dit, alhoewel ik met dit spul geen ervaring heb:
https://www.nl.weber/weber-flevopol-ogv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grutte Pier
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14:24
Voorbehandelen met knauf grondeer (eerst met een sterke verdunning voor complete verzadiging daarna nog een normale laag) Laat tussentijds dit wel drogen ivm dus ook de zachte ondergrond met kans of afbrokkelen.

Kan soms zo voorkomen dat je stukadoor (mits je dit niet zelf gaat doen, dat weet ik niet) een voorkeurs product wil toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zo veel mogelijk loshalen, maar vast = vast, dus ik zou geen slijpschijf gebruiken.
Vraag je stucadoor welke primer hij wil dat je gebruikt. Ik heb bij vergelijkbare muren gewerkt met de primer die bij de Bouwcenter stond. Diep indringen hoeft niet als je alles wat los zit weghaalt. Door te kloppen op de muur met de achterkant van een schroevendraaier hoor je snel genoeg waar losse delen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
emot schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:45:
De onderliggende stuclaag is echter erg zacht en korrelig.
Laat de spachtelputz met rust en gewoon direct met een brede beitel de stuclaag eraf bikken/schrapen. Vaak is een paar uurtjes jezelf kwaad maken al genoeg.
Het hoeft niet helemaal weg, maar als het meeste eraf is komt de primer er wel doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:28
Dank voor jullie reacties.

Uiteindelijk zal het door de stucadoor afgewerkt worden, echter wil ik het eerste gedeelte tot 1,4m hoogte glad trekken met cementpleister om daar op te kunnen tegelen zodat de stucadoor het bovenste gedeelte vlak met de tegels kan stucen.

Misschien toch goed dat hij eerst een keer langs komt voordat ik er zelf aan begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:23
Waarom zou je de eerste 1.4m met cementpleister doen ? Is dit een een douche waar veel water is?

Indien niet, dan zou ik de muur volledig bepleisteren, kan je mooi recht maken zonder gepruts en zal veel sneller gedaan zijn..

Het is geen probleem om tegels te lijmen op pleister... Je hoeft enkel wat rekening te houden met droogtijden, pleister zal iets langer duren voordat het volledig droog is dan cement.

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Pagina: 1