Vreemde situatie bij verbouwing

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:35
We zitten enkele weken in een verbouwinstraject en komen wat vreemde dingen tegen.
Een van de meest gekke dingen die we tegen zijn gekomen op zolder:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6C3-R2xB4LSdoULkt5rcmPRHZxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Z1mXLAnRbC2DnAWjqaZ74rH.jpg?f=fotoalbum_large

De leiding loopt ruim binnen het loop pad op zolder en de trap hoog die ook in een bocht loopt.
Hier tot nu toe in een paar dagen tijd twee keer over gestruikeld waardoor deze los is komen zitten.

Woningbouw geeft aan dat acceptabel te vinden, maar persoonlijk voor mij is dat het niet.
Ben benieuwd naar hoe anderen dit zien.

Ps.
Inmiddels lekkage gehad aan een ander onderdeel dus het was rommelig achtergelaten door de bouwvakkers.

[ Voor 6% gewijzigd door Henkje.doc op 11-07-2024 09:48 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:58
Nee niet acceptabel. Dit gaat vanzelf een keer stuk op deze manier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-10 12:00

Bezulba

Formerly known as Eendje

alwind schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:51:
Natuurlijk heb je gelijk. Maar dit is verhuur. Tegen de tijd dat de verhuurder de nut en noodzaak in ziet ben ik met pensioen.

Enige wat je kan doen is melden en dan zelf een koofje overheen gooien of iets in die geest zodat je minder makkelijk er overheen struikelt.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo te zien wordt dat luchtkanaal niet gebruikt. Die zou ik of verwijderen of met de multitool gelijk met het betondek afzagen, ding zit alleen maar in de weg. Wanneer je die weg hebt kan daar de afvoer langs, parallel aan de CV-leidingen.

Ook als de rest zo is achtergelaten: wat een chaos. Zoiets ruim je op als onderaannemer, je laat je klant er niet mee zitten. Daarbij geeft het ook wel iets aan over het geleverde werk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:14
Dan verplaats je dat toch? Kost je 3 bochtjes en een uur werk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
alwind schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:51:
Correct. Inmiddels is het twee dagen stuk en ligt er nog steeds stuk bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Bezulba schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:01:
[...]

Natuurlijk heb je gelijk. Maar dit is verhuur. Tegen de tijd dat de verhuurder de nut en noodzaak in ziet ben ik met pensioen.

Enige wat je kan doen is melden en dan zelf een koofje overheen gooien of iets in die geest zodat je minder makkelijk er overheen struikelt.
In de oude situatie zat er een koof omheen waar alle leidingen achterlaten.
Zelf iets maken kan maar moet altijd na weggaan uit de woning worden verwijderd.

Hoop maar niet op een arbo ongeval want dan zijn we verder van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
sypie schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:02:
Zo te zien wordt dat luchtkanaal niet gebruikt. Die zou ik of verwijderen of met de multitool gelijk met het betondek afzagen, ding zit alleen maar in de weg. Wanneer je die weg hebt kan daar de afvoer langs, parallel aan de CV-leidingen.

Ook als de rest zo is achtergelaten: wat een chaos. Zoiets ruim je op als onderaannemer, je laat je klant er niet mee zitten. Daarbij geeft het ook wel iets aan over het geleverde werk.
Inmiddels is het stukje luchtkaal weg maar er gaat geen actie worden ondernomen om dit in orde te maken.

Chaos is het zeker. Inmiddels zelf na overleg met de opzichters maar alle zooi wat opgeruimd. Was een smerig werkje vanwege de lekkage.

[ Voor 9% gewijzigd door Henkje.doc op 11-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:20
ik vraag me altijd af hoe dit soort bouwvakkers in hun eigen huis klussen... dit slaat toch nergens op zo.

PS. aangeven dat het lekt, en vanwege mogelijke vervolg schade meteen gerepareerd moet worden. Wanneer er niks aan het leiding verloop veranderd, er 'per ongeluk' elke dag tegen aan lopen... O-)

[ Voor 48% gewijzigd door hfolkers op 11-07-2024 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vrije doorgang is minimaal 0,5 M in bestaande bouw dus als het daar binnen valt heb je niet heel veel om je klacht aan op te hangen. soms is het beter om het gewoon zelf aan te pakken. dit krijgen met een koofje eroverheen zodat je hem niet meer kan kapot schoppen is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
No Hands schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:03:
Dan verplaats je dat toch? Kost je 3 bochtjes en een uur werk.
Ben ict tweaker maar technisch niet handig genoeg om met water of elektraleidingen te gaan rommelen.
Daarnaast is er nu al lekkage en dat is volledig te wijten aan de aannemer en niet aan twee linkerhanden van Henkje.doc ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Zelf iets maken kan maar moet altijd na weggaan uit de woning worden verwijderd.

Nee hoor, als het een verbetering is mag het vaak achterblijven. Dat buisje verleggen en een koofje lijkt mij een verbetering. Als je dat zelf niet kan laat het dan iemand doen. Kost je 100 euro maar kun je wel normaal lopen zolang als je daar woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
twain4me schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:15:
vrije doorgang is minimaal 0,5 M in bestaande bouw dus als het daar binnen valt heb je niet heel veel om je klacht aan op te hangen. soms is het beter om het gewoon zelf aan te pakken. dit krijgen met een koofje eroverheen zodat je hem niet meer kan kapot schoppen is ook niet alles.
Net even gemeten en doorgang is ongeveer 40 a 45 cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:44
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:16:
[...]

Ben ict tweaker maar technisch niet handig genoeg om met water of elektraleidingen te gaan rommelen.
Daarnaast is er nu al lekkage en dat is volledig te wijten aan de aannemer en niet aan twee linkerhanden van Henkje.doc ;)
Op zich kan iedereen die even nadenkt dit aanpassen. Het is vooral het een keer doen, en dan zul je zien dat zelfs met 2 linkerhanden je dit prima kunt. Blijft natuurlijk wel staan dat het zo nooit gemaakt zou mogen zijn. Maar de vraag is of een paar uurtjes werk opweegt tegen het gedoe om dit door de goede partij op te laten lossen.

Wel vraag ik me af wie dit zo maakt en waarom, het gelijk netjes leggen is net zo veel of zelfs minder werk.....

[ Voor 7% gewijzigd door redwing op 11-07-2024 10:29 ]

[removed]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:15

Managelorian

“This is the workflow.”

No Hands schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Nee hoor, als het een verbetering is mag het vaak achterblijven. Dat buisje verleggen en een koofje lijkt mij een verbetering. Als je dat zelf niet kan laat het dan iemand doen. Kost je 100 euro maar kun je wel normaal lopen zolang als je daar woont.
Er is geen aannemer die de afvoerbuis verlegt en een koof bouwt voor 100 euro. Dit is echt een fantasiebedrag zonder enige realiteitszin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-10 10:13
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:23:
[...]

Net even gemeten en doorgang is ongeveer 40 a 45 cm
Gemeten en de uitkomst is ongeveer... Ben benieuwd hoe je dat hebt gemeten? Als je meet weet je toch of het 40cm is of juist 45?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
Gadgeteer schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:58:
[...]

Gemeten en de uitkomst is ongeveer... Ben benieuwd hoe je dat hebt gemeten? Als je meet weet je toch of het 40cm is of juist 45?
Traptrede loopt wat schuin dus even goed opnieuw gemeten en is 45 cm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:11

DukeBox

loves wheat smoothies

Zeker bij een trap vind ik het een wat vreemde situatie, als je naar beneden valt is het gevolg toch een stuk groter dan wanneer er geen trap is. Of het nu wel of niet binnen de regels is, ik zou als installateur het niet op mijn geweten willen hebben dat zoiets mogelijk kan gebeuren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
DukeBox schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:06:
Zeker bij een trap vind ik het een wat vreemde situatie, als je naar beneden valt is het gevolg toch een stuk groter dan wanneer er geen trap is. Of het nu wel of niet binnen de regels is, ik zou als installateur het niet op mijn geweten willen hebben dat zoiets mogelijk kan gebeuren.
Iedereen dank voor de bevestiging en het meedenken. We gaan nog maar weer eens een balletje opgooien bij de woningbouw :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

hfolkers schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:14:
ik vraag me altijd af hoe dit soort bouwvakkers in hun eigen huis klussen... dit slaat toch nergens op zo.

PS. aangeven dat het lekt, en vanwege mogelijke vervolg schade meteen gerepareerd moet worden. Wanneer er niks aan het leiding verloop veranderd, er 'per ongeluk' elke dag tegen aan lopen... O-)
Dat ligt echt niet aan degenen die het uitvoeren hoor. Die doen gewoon wat ze opgedragen wordt en waar ze voor betaald worden. De opdracht was hier: don't care how you do it, do it the cheapest way. Wij hebben nieuwe achterburen (hoekwoning van een rijtje huurwoningen) en voor die het huis in gingen werd het "even gerenoveerd". Dat gaat in een hoog tempo en gewoon zo goedkoop mogelijk. Dat is wat de woningbouw wil zien, want ze hebben al genoeg overheadkosten dus als ze alles zouden doen "zoals je het bij je thuis in je koopwoning zou willen" dan wordt het veel en veel te duur. Het is gewoon allemaal goed hoor, daar gaat het niet om. Maar een woningbouw ligt echt niet wakker van een wat onhandig geplaatste leiding ergens op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-09 17:39
Managelorian schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:25:
[...]

Er is geen aannemer die de afvoerbuis verlegt en een koof bouwt voor 100 euro. Dit is echt een fantasiebedrag zonder enige realiteitszin.
En hierdoor krijgt iemand die dat leest een bepaalde verwachting van de kosten.
Komt de vakman langs voor een offerte, is hij per definitie te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-09 13:12
Zoals jij die pvc afvoerbuis hebt liggen, heb ik een luchtkanaal op zolder in mijn huurwoning. Die leiding kan ook niet hoger en niet tegen de wand, want d'r loopt van alles in de weg. Hebben ze die rotzooi wel opgeruimd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
als ze echt om de ventilatie buis heen moeten... dan kan het bochtenwerk ook wel pas bij de buis.. ipv midden voor je trap zowat :o

404 Signature not found

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Henkje.doc
Inmiddels een passende oplossing die een stukje beter is en ook meer completer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAAuI_xY3qdQKSUT3sagXrQBRcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/agN5NCoq1u9StppigYzqPpA9.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen weer verder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:38
Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:24:
Inmiddels een passende oplossing die een stukje beter is en ook meer completer.
[Afbeelding]

Morgen weer verder.
Zou de buis nog wel even ondersteunen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dus de PVC afvoerbuis waarover je struikelde ligt nog precies hetzelfde, maar er is een stuk horizontale spirobuis bijgelegd en nu is alles weer goed?

[ Voor 8% gewijzigd door CodeCaster op 11-07-2024 22:34 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkje.doc
CodeCaster schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 22:32:
Dus de PVC afvoerbuis waarover je struikelde ligt nog precies hetzelfde, maar er is een stuk horizontale spirobuis bijgelegd en nu is alles weer goed?
Komt niet helemaal goed over op de foto maar buis is nu dichter tegen de muur aan en het struikel punt is minder aanwezig. Maar ik begrijp dat dit nog niet acceptabel is? Er is verder geen communicatie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:45

FreakNL

Well do ya punk?

Henkje.doc schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Even los van wie het doet:
Er staat echt niet in opnamestaat (als die er überhaupt is) dat die buis schuin loopt. Als je dat fixed en later weggaat is er geen haan die ernaar kraait. I’m heb zelf mijn keukenblad met 40cm verlegd in mijn vorige woning, heb ik gewoon laten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:31:
[...]

En hierdoor krijgt iemand die dat leest een bepaalde verwachting van de kosten.
Komt de vakman langs voor een offerte, is hij per definitie te duur.
Eens, jij en @Managelorian hebben gelijk, die 100 euro is natuurlijk geen realistische prijs in de huidige markt om en die afvoer te verplaatsen en een koofje te laten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
wel goedkoop hoor, spirobuis met aan beide kanten een stuk flexibel er aan...
nou kan het zijn dat het echt onmogelijk is om op de buis die uit de vloer komt een 90 graden bocht te drukken..
maar aan de hand van de foto zou ik zeggen dat dat prima zou kunnen maar goed :)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:26
Henkje.doc schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 02:53:
Maar ik begrijp dat dit nog niet acceptabel is?
Dat is toch jouw eigen inschatting?
Als je niet meer struikelt en er verder geen last van hebt, is het toch voldoende? Maar dat is dan weer mijn inschatting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:53

BCC

Draakje5 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:41:
[...]

Zou de buis nog wel even ondersteunen.
Op de laatste foto zit hij met twee beugels op de grond. Fraai is het niet, maar stevig wel.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1