Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:17:
[...]
Die ochtenduren kan ik wel gebruiken. Mijn zuidpanelen liggen in de ochtend half in de schaduw. Ik wil voornamlijk gewoon mijn zonvebruik omhoog tillen.Die is op dit moment 50%.
Dat overschot in de middag maakt me niet zoveel uit. tot 2027 krijg ik sowieso nog een terugleververgoeding. Daarna icm dynamisch contract zorg ik er wel voor dat ik geen terugleverkosten betaal en dat hij uitschakelt bij negatieve tarieven.
Liefs zoveel mogelijk eigen verbruik opvangen met zonnepanelen. En na 2027 wellicht dan een accu van homewizard of iets dergelijks. Dat is het idee.
precies, eigen verbruik verhogen.
liefst met oost en west er bij.
bij bewolking heb je nog steeds grofweg 1/6 uit de panelen, maar door de weerkaatsing op de wolken, maakt het niet veel uit welke kant de panelen op kijken.
dus ook meer dekking op eigen gebruik met bewolking.
gewoon de centjes die je nu bespaart tot aan 2027 opsparen en dan een leuke hybride omvormer scoren.
ik heb nu al een hybride omvormer gescoord: fronius gen24+
hier zit nu een ohmpilot bij waar mee ik een boiler op temperatuur houd , voor nog meer eigen rechtstreeks gebruik.
nu aan het sparen voor een deftige accu.
hier een voorbeeld dag van mijn gebruik:
:strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large)
in de ochtend worden de eerste 2a3 kWh niet het net op gezet, maar in de boiler geladen voor de douche/bad etc etc.. mijn eerste accutje zeg maar.
[
Voor 17% gewijzigd door
migjes op 11-07-2024 13:25
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)