Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Registratie: September 2023
  • Nu online
Ik heb nu 20 zonnepanelen 8500 Wp( zuid) op 1 string aangesloten op een Growatt 7000 omvormer.

Nu is mijn vraag of het ook mogelijk is om nog 10 panelen bij te leggen op oost(45 graden)en die aan dezelfde omvormer aan te sluiten.
Aftoppen vind ik geen probleem.
Ik hoor het graag.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-10 19:12
Wat heb je zelf al uitgezocht?
Waar loop je tegen aan qua onduidelijkheden?

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
BrainCrash schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:46:
Wat heb je zelf al uitgezocht?
Waar loop je tegen aan qua onduidelijkheden?
Ik vraag me af het slecht is voor de omvormer als die zoveel gaat aftoppen en of er verder nog nadelen zijn.
In principe gaat het me alleen om de ochtenduren en de bewolkte dagen.
Ik plaats liever geen 2e omvormer in de kelder en micro omvormers wordt me te duur.

Ik heb het ingevoerd in Sunny design en krijg het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vvyX29_7BvhniNB_CiiTm68Vz0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Rg7muKBYxznz0XUZcZNChZ1P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-10 17:40
ach als je niet bang bent voor aftoppen. (goed zo is ook niks om bang voor te zijn.)
dan kan je omvormer met gemak 2x20x440Wp aan.
of als je gek wil doen, dan kan je ook nog Stringen parallel hangen per mpp.
dus 2x2x20x440Wp = veeeeeel Wp
(parallel dan wel de zelfde hoeveelheid panelen per parallel string, maar hoeft niet de zelfde richting op te kijken.)

je kunt dus ook 1x20X440Wp op zuid doen op mpp 1.
en 10x440Wp op west + 10x440Wp op oost op mpp2.

etc etc etc...
ga er voor: meer Wp is meer kWh elk jaar weer. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:14:
[...]

Ik vraag me af het slecht is voor de omvormer als die zoveel gaat aftoppen en of er verder nog nadelen zijn.
In principe gaat het me alleen om de ochtenduren en de bewolkte dagen.
Ik plaats liever geen 2e omvormer in de kelder en micro omvormers wordt me te duur.
Omvormers gaan niet stuk van aftoppen, ze gaan alleen stuk als jouw panelen per string samen teveel voltjes leveren.
Zie de panelen als energiecentrale en de omvormer als lamp, een 100 watt gloeilamp die je in het stopcontact steekt trekt een 34938529 miljard watt energiecentrale ook niet leeg, die verbruikt netjes 100 watt en de energiecentrale levert max 100 watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
o, ja oost-west achtig zo als mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west halen op andere momenten hun top.
dat heb jij met zuid oost ook, alleen minder extreem als ik.
dus je eerste 20% te veel Wp is al niet te veel Wp.

daar na kun je nog 30% meer Wp als Womvormer hebben en dan nog steeds heb je maar 2% verlies per jaar aan aftoppen.

pas bij 200% meer Wp als W omvormer, dus een 14.000Wp dan is een andere omvormer wel een aanrader.
nu ga je vrij veel aftoppen, behalve als je een accu/hybride systeem wil bouwen, dan is 200% nog te weinig Wp. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Omvormers gaan niet stuk van aftoppen, ze gaan alleen stuk als jouw panelen per string samen teveel voltjes leveren.
Zie de panelen als energiecentrale en de omvormer als lamp, een 100 watt gloeilamp die je in het stopcontact steekt trekt een 34938529 miljard watt energiecentrale ook niet leeg, die verbruikt netjes 100 watt en de energiecentrale levert max 100 watt.
Duidelijk!
migjes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:57:

of als je gek wil doen, dan kan je ook nog Stringen parallel hangen per mpp.
dus 2x2x20x440Wp = veeeeeel Wp
(parallel dan wel de zelfde hoeveelheid panelen per parallel string, maar hoeft niet de zelfde richting op te kijken.)

je kunt dus ook 1x20X440Wp op zuid doen op mpp 1.
en 10x440Wp op west + 10x440Wp op oost op mpp2.

etc etc etc...
ga er voor: meer Wp is meer kWh elk jaar weer. ;)
interessant. Daar had ik nog niet over nagedacht. En dat kan allemaal op 1 aardlekautomaat? 3x25A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:27
Ja hoor, want je omvormer bepaald maximale dat naar de aardlek gaat, zelfs al zou je 100 panelen leggen, dan begrensd de omvormer nog steeds.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:46:
[...]
interessant. Daar had ik nog niet over nagedacht. En dat kan allemaal op 1 aardlekautomaat? 3x25A
omvormer is 7000VA (of W als je wil afronden) en daar komt nooit meer uit als die 7000VA.
al hangt daar 2x2x20x440Wp=35kWp aan, er blijft maar 7000VA uit komen meer kan hij niet.

dus ja op de zelfde ALS en groep als je nu hebt. ;)

edit:
voor de duidelijkheid: ik raad geen 2x2x20x440Wp aan.
als ik dat zou hebben dan zou ik daar vrij moedeloos van worden.
dit geeft wel heel veel aftopping, zo erg dat ik het niet leuk meer vind, maar als moet dan kan het wel. ;)

ik zou dan heel snel een +/-11kW omvormer kopen, dat kan vast ook op de ALS en groep die je hebt.
of de groep/ALS/kabel vergroten voor een 15kW omvormer of zo iets. ;)

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 11-07-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 03-10 12:54
Ik zou wel even kijken of het ook daadwerkelijk benut wordt of alleen richting overschot gaat. Met de nieuwe kostenstructuren kan het weleens vies tegenvallen wat de meeropbrengsten zijn.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
Señor Sjon schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:57:
Ik zou wel even kijken of het ook daadwerkelijk benut wordt of alleen richting overschot gaat. Met de nieuwe kostenstructuren kan het weleens vies tegenvallen wat de meeropbrengsten zijn.
Die ochtenduren kan ik wel gebruiken. Mijn zuidpanelen liggen in de ochtend half in de schaduw. Ik wil voornamlijk gewoon mijn zonvebruik omhoog tillen.Die is op dit moment 50%.
Dat overschot in de middag maakt me niet zoveel uit. tot 2027 krijg ik sowieso nog een terugleververgoeding. Daarna icm dynamisch contract zorg ik er wel voor dat ik geen terugleverkosten betaal en dat hij uitschakelt bij negatieve tarieven.

Liefs zoveel mogelijk eigen verbruik opvangen met zonnepanelen. En na 2027 wellicht dan een accu van homewizard of iets dergelijks. Dat is het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:17:
[...]

Die ochtenduren kan ik wel gebruiken. Mijn zuidpanelen liggen in de ochtend half in de schaduw. Ik wil voornamlijk gewoon mijn zonvebruik omhoog tillen.Die is op dit moment 50%.
Dat overschot in de middag maakt me niet zoveel uit. tot 2027 krijg ik sowieso nog een terugleververgoeding. Daarna icm dynamisch contract zorg ik er wel voor dat ik geen terugleverkosten betaal en dat hij uitschakelt bij negatieve tarieven.

Liefs zoveel mogelijk eigen verbruik opvangen met zonnepanelen. En na 2027 wellicht dan een accu van homewizard of iets dergelijks. Dat is het idee.
precies, eigen verbruik verhogen.

liefst met oost en west er bij. ;)

bij bewolking heb je nog steeds grofweg 1/6 uit de panelen, maar door de weerkaatsing op de wolken, maakt het niet veel uit welke kant de panelen op kijken.
dus ook meer dekking op eigen gebruik met bewolking. ;)

gewoon de centjes die je nu bespaart tot aan 2027 opsparen en dan een leuke hybride omvormer scoren.

ik heb nu al een hybride omvormer gescoord: fronius gen24+ >:)
hier zit nu een ohmpilot bij waar mee ik een boiler op temperatuur houd , voor nog meer eigen rechtstreeks gebruik.
nu aan het sparen voor een deftige accu. ;)

hier een voorbeeld dag van mijn gebruik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VyQTqdM6rBS7LhHjXhr3rnsqsAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqGsnYD7bsEV9ppDHutixXQY.jpg?f=fotoalbum_large
in de ochtend worden de eerste 2a3 kWh niet het net op gezet, maar in de boiler geladen voor de douche/bad etc etc.. mijn eerste accutje zeg maar. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 11-07-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:23:
[...]

gewoon de centjes die je nu bespaart tot aan 2027 opsparen en dan een leuke hybride omvormer scoren.

ik heb nu al een hybride omvormer gescoord: fronius gen24+ >:)
hier zit nu een ohmpilot bij waar mee ik een boiler op temperatuur houd , voor nog meer eigen rechtstreeks gebruik.
nu aan het sparen voor een deftige accu. ;)
Ja mijn Growatt omvormer is al een hybride, dus dat is ook een optie inderdaad. Maar ik vind die van Homewizard ook wel aardig en makkelijk te installeren. Magoed dat zie ik over een paar wel weer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:33:
[...]

Ja mijn Growatt omvormer is al een hybride, dus dat is ook een optie inderdaad. Maar ik vind die van Homewizard ook wel aardig en makkelijk te installeren. Magoed dat zie ik over een paar wel weer. :)
precies, gewoon ombouwen die omvormer.
maar je hebt nu nog een paar jaar om je zelf in te lezen hoe dat moet.
(is echt niet zo heel moeilijk, en hier kun je vragen stellen)

op dit moment is een accu nog een probleem.
als je hem laad met je eigen zonnestroom en aan je zelf terug levert, dan ben je niet aan het handelen met stroom, en behoor je de BTW te betalen over de accu. hellaas
(de accu kost mij nu een 9k€ dus een leuke bak BTW die ik liever niet zou willen betalen.)
er komen langzaam aan oplossingen voor de BTW, maar regeltjes/koppelverkoop/geneuzel van hier tot ginder, word er niet echt vrolijk van om eerlijk te zijn.
dit gaat vast nog wel een keer veranderen, maar wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Zojuist een installateur gesproken en die raad het af om 10 panelen op oost te plaatsen en op de andere mppt aan te sluiten. Hij zegt dat de omvormer dan de hele dag op vol vermogen moet draaien en dat niet aan te raden is. De garantie vervalt ook geeft hij aan. Vraag me af of dit klopt.

[ Voor 25% gewijzigd door Johnn op 11-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• migjes
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Zojuist een installateur gesproken en die raad het af om 10 panelen op oost te plaatsen en op de andere mppt aan te sluiten. Hij zegt dat de omvormer dan de hele dag op vol vermogen moet draaien en dat niet aan te raden is. De garantie vervalt ook geeft hij aan. Vraag me af of dit klopt.
sukkel van een installateur.
die wil geld verdienen en doet dat met onkunde van de gebruiker, zak maar in de stront zeg ik dan tegen hem.
geen kennis van techniek dus, ver weg van blijven die gaat vanzelf wel iets anders doen als de inkomsten opdrogen, dan zijn we daar ook van af. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Weinig aan toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 02-10 18:13

V-8

Idd, ik heb ook 6,17 kWp PV-panelen op een omvormer van 4kWp. Werkt gewoon perfect.

Wat je inderdaad ziet (zie mijn handtekening) is dat je door het bijleggen op een andere richting gedurende langere tijd van de dag voldoende opwek hebt!

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
migjes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:18:
[...]

sukkel van een installateur.
die wil geld verdienen en doet dat met onkunde van de gebruiker, zak maar in de stront zeg ik dan tegen hem.
geen kennis van techniek dus, ver weg van blijven die gaat vanzelf wel iets anders doen als de inkomsten opdrogen, dan zijn we daar ook van af. 8)7
Ja precies wat ik dacht. Hij wil ook niet eens een offerte opmaken zonder omvormer. Naja dan niet.
Hij vroeg overigens 3200 voor het gehele systeem wat op zich wel redelijk was denk ik?

Ik zit nu te denken om gewoon zelf alles los aan te schaffen om vervolgens iemand te vinden die het wil installeren. Denk dat ik dan een stuk goedkoper uit kan zijn. Weet alleen niet of er veel bedrijven zijn die het willen doen op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvibe
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:33
Verwijder

Zwolle | 8500 Wp met Growatt 7000XH | 20 graden op ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 12:32
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:40:
Ik heb nu 20 zonnepanelen 8500 Wp( zuid) op 1 string aangesloten op een Growatt 7000 omvormer.

Nu is mijn vraag of het ook mogelijk is om nog 10 panelen bij te leggen op oost(45 graden)en die aan dezelfde omvormer aan te sluiten.
Aftoppen vind ik geen probleem.
Ik hoor het graag.
Ga je met 10 extra panelen niet over het maximale DC voltage van deze omvormer heen? (het exacte type staat er niet bij, maar bij veel Growatt 3 fase omvormers is dit 1100v).
Dat zou ik wellicht even nakijken.

Je kan in de Shinephone app zien wat je huidige setup haalt op een zonnige dag.
Dan kan je uitrekenen hoeveel panelen je kan bij leggen (aan de hand van de open klem spanning van de nieuwe panelen) lijkt me?
(correct me if i'm wrong O-) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Johnn schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:00:
[...]

Ja precies wat ik dacht. Hij wil ook niet eens een offerte opmaken zonder omvormer. Naja dan niet.
Hij vroeg overigens 3200 voor het gehele systeem wat op zich wel redelijk was denk ik?

Ik zit nu te denken om gewoon zelf alles los aan te schaffen om vervolgens iemand te vinden die het wil installeren. Denk dat ik dan een stuk goedkoper uit kan zijn. Weet alleen niet of er veel bedrijven zijn die het willen doen op deze manier.
prijs is niet heel fout, jep.
maar als het niet is wat nodig maakt het gewoon extra duur, helaas.
Jorgeb schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Ga je met 10 extra panelen niet over het maximale DC voltage van deze omvormer heen? (het exacte type staat er niet bij, maar bij veel Growatt 3 fase omvormers is dit 1100v).

Dan kan je uitrekenen hoeveel panelen je kan bij leggen (aan de hand van de open klem spanning van de nieuwe panelen) lijkt me?
het is 1000V ?(of 1100V) per mpp.
2x mpp dus ook 2x1000V.
en dan red je het met gemak. ;)

(vergeet ook niet 10% extra bij de Voc te doen voor de temperatuur. ;) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnn
  • Nu online
Jorgeb schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 12:20:
[...]

Hij haalt nu 750v op een zonnige dag, maar wat Migjes al zegt ben ik er ook vanuit gegaan dat het 1100 per mpp is.
Maar ik zal het nog even nachecken.
Pagina: 1