Afvoerproblemen na plaatsing nieuwe keuken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:26
Een maand geleden is mijn nieuwe keuken geplaatst, helaas zijn er problemen met het wegstromen van het water in de spoelbak en het afpompen van de vaatwasser. Naast dat het water nauwelijks wegstroomt uit de spoelbak duwt hij ook water uit de inlaatcombinatie van de close-in boiler, uiteinde van de (zwarte) leiding rechtsboven op de foto.

In de vorige keuken waren er geen problemen met het wegstromen van het water. Ik kan nagenoeg uitsluiten dat er een verstopping zit of is ingekomen tijdens het verbouwen, ik was aanwezig bij het plaatsen van het leidingwerk en leiding was altijd afgedekt tijdens de rest van de verbouwing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rvZg1NciUvhdnuhYG8EOOp93dBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jPl9DTvOBcbHz5aCoTxmK35G.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit de keukenboer was een standaard sifon geplaatst, deze heb ik inmiddels laten vervangen door een sifon met beluchter. Helaas is het probleem niet opgelost, het water stroomt iets beter weg maar nog steeds niet goed. Hij gooit er nu geen water uit vanuit de spoelbak, maar nog wel een beetje bij het afpompen van de vaatwasser.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNrKfuKmhlHP3l01fHQBF8_gLMI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kua0Lwy9cTMzT7OPA3c7IOVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Zie hieronder de foto van de leidingen van voor de plaatsing van de keuken, de lange afvoerleiding is compleet nieuw geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rw8AdS54Un_8x9xzCkj9OAKcCoY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG0gNjtx0YQsIE1y5eYIdTWN.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen en wat er gedaan zou moeten worden om dit probleem op te lossen?

"Hodor"- Hodor

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• __Dennis__
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:27
Het lijkt erop dat de afvoerleiding over de vloer helemaal niet afloopt. Zit daar wel genoeg afschot, 0,5cm per meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
__Dennis__ schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:35:
Het lijkt erop dat de afvoerleiding over de vloer helemaal niet afloopt. Zit daar wel genoeg afschot, 0,5cm per meter?
Ik zal dit zodra ik thuis ben opmeten!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 16:40
Idd, als ik die afvoerleiding zie…..die loopt helemaal niet af. Dat is funest voor het hele systeem. Zeker de kracht waarmee een vaatwasser afpompt.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 03:58
Als ik dit een gokje mag geven: installateur heeft heus wel gekeken naar een afschot, al is die minimaal.

Maar de afvoer komt vrij veel naar voren waardoor plaatsen van stelpoten ellendig is, Vervolgens is een stelpoot een stukje op de buis gaan staan, die veroorzaakt doorhangen van de afvoerbuis in het pur.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre_Code op 11-07-2024 20:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:02
Hier heb je waarschijnlijk niet zoveel aan, maar bij ons was voor de nieuwe keuken ook de afvoer verplaatst en nieuw leidingwerk via de kruipruimte aangelegd.

Wij de eerste dag lekker met de kraan en vaatwasser aan de slag, kwam alles terug omhoog maar liep daarna wel weg. Dachten dat de Quooker niet goed was aangesloten omdat het water daar doorheen terug omhoog kwam... Keukenman gebeld, maar die wist zeker dat het goed zat.

Loodgieter die het leidingwerk had aangelegd gebeld en die kwam kijken... Had hij alleen de afvoerpijp van de keuken naar beneden toe aangelegd maar die stond onaangesloten op de vloer van de kruipruimte :D

Dus toen heeft ie met wat emmertjes de kruipruimte leeggemaakt en de afvoer alsnog aangesloten :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Een van de betere methodes om het te controleren is de sifon te verwijderen tot achter de overstroom van de inlaatcombinatie.
En dan vervolgens mij een tuinslang eens wat water door de afvoer heen duwen.
En goed opletten of het dan netjes wegstroomt of dat het zich ook verzamelt en uiteindelijk overstroomt.

Als dat zo is zit je probleem in de leiding die over de vloer loopt of zelfs iets verder (dat kun je dus enigszins merken aan hoe snel het overstroomt).

Als dat dan wel goed wegloopt zit het probleem in het stuk vanaf de aansluiting richting kraan, hoewel ik mij dat niet echt kan voorstellen met deze nieuwe setup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23:52
Ik gok het (geen?) of matige afschot en het feit dwt het een behoorlijke lengte betreft. Over die lengte met wat bochtjes zonder afschot en beluchting kan wel problemen geven meen ik ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:53

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Barre_Code schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:18:
Vervolgens is een stelpoot een stukje op de buis gaan staan, die veroorzaakt een knik in de afvoerbuis.
Een knik in SN4 PVC :?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-05 08:46
Het lijkt er op dat het afschot gemaakt is met PUR schuim of iets dergelijks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre_Code
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-05 03:58
Je hebt gelijk, ik had doorhangen (in het pur) moeten zeggen…..

[ Voor 3% gewijzigd door Barre_Code op 11-07-2024 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-05 14:41

Barrycade

Through the...

Wellicht is het de foto maar is je afvoerbuis nu smaller dan je afvoer van je wasbak? Dus wasbak is 5 en je afvoer 4 cm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-05 19:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Toch eens een flinke schep natriumhydroxide met een flinke kan heet (niet kokend) water doorspoelen.

Het lijkt onwaarschijnlijk maar misschien toch wat aangelaaid vet aanwezig? In ieder geval eenvoudig te proberen, en altijd handig om een pot van het spul te hebben staan.

Pas op voor spatten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:07
Als je het probleem hebt opgelost zou ik je aanraden om een terugslagklep te monteren op de inlaatcombinatie. Dit is het laagste punt in je systeem waar water uit komt als er ergens een verstopping zit. Kan zijn dat je dus niet merkt in de spoelbak dat je keukenkastje vol loopt. Ik spreek uit ervaring. Wij hadden een Grohe kokend waterkraan en daar zit alle elektronica aan de onderkant van de boiler. Die heeft toen de geest gegeven na een guts water.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wat toch wel eens gebeurd, is omdat de afvoer dan toch enige tijd niet gebruikt wordt, dat het vuil wat er in zit toch iets gaat doen waardoor er ineens een "verstopping" is...

spoelen veel heet water wil soms wel eens helpen, en anders de leiding reinigen met een ontstoppingsveer ding of een opzetstuk voor de hogedrukreiniger..

sowieso wel erg jammer dat de functie van je lekplaat ook teniet gedaan wordt.. maar goed

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
Gisteren een aantal zaken nagekeken. Bedankt voor het meedenken tot dusver!

Afschot van de leiding is inderdaad onvoldoende, dit zal moeten worden aangepast want dat gaat problemen opleveren. Klopt dat deze is gemaakt met PUR.

Echter ben ik er nog niet zeker van dat dit ook direct de hoofdoorzaak is gezien het slecht doorlopen al begint na ongeveer 2 glazen water die door de afvoer heen gaan. Lijkt er toch op dat het in het begin zit.

Ik ga vanmiddag even het voorste stuk eraf halen en kijken of het water met een tuinslang erop wel goed doorstroomt, zoals @BlueKeenan aangeeft, goed idee.

@Barre_Code nee dit is niet het geval.

Zoals eerder aangegeven kan er nog geen sprake zijn van vervuiling in de leiding vanwege dat alles nieuw is!

Verder nog 2 dingen ontdekt, ik heb begrepen dat 2x een haakse leiding zo kort op elkaar funest is voor de doorstroom in je systeem. Daarnaast loopt de leiding hier ook nog eens omhoog, zie de waterpas op de foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sgj7_59wog2aXCu1r5b2bQAmkTA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vxGkjTe9jdPKBcGS1x8iBxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W8jxIC8QNqTGxgWs-YoN533myns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGxi4zXFVxuBzO8aYL7WoXOB.jpg?f=fotoalbum_large

Zojuist even zitten kijken in de montagehandleiding van de close-in boiler en ik kom er zojuist achter dat de zwarte leiding onderlangs moet lopen zodat die werkt als sifon, dit ga ik straks thuis ook weer even corrigeren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNV_C8yAByJqyhxnzfa2qgKffJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3wcwawcnO08fnFI4Q6uhcR97.png?f=user_large

@Bo0bz Bedankt voor de tip!

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-05 16:40
Hoe zit nu het buizenstelsel in elkaar. Staan je afvoerbuizen scheef? Dat lijkt er wel op als ik er vanuit ga dat de slang op de kraanaansluiting, met de rode draaidop, recht naar beneden staat en het rechthoekige gat in de achterplaat ook recht is.

Het lijkt mij dat het vanaf de gootsteen loodrecht naar beneden moet lopen en dan onder een licht dalende hoek naar de aansluiting in de muur moet gaan.

Als dit niet zo het geval is dan zou ik die aansluitingen opnieuw bouwen. Is eenvoudig te doen, zonder destructie van de keuken, en lijkt meer de oorzaak van het probleem dan de hoek waaronder de afvoer verderop gelegd is.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoeKk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:37
Kan je die T koppeling van de boiler ook verticaal plaatsen ipv horizontaal? Nu komt er water van boven, 90 bocht direct een T op zijn kant waar al het water in klotst en afremt, allemaal niet bevordelijk volgensmij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05:25
Bij ons zat er een dopje in de leiding, tja, soms is het heel simpel. Ergens niet goed gegaan bij het aansluiten van het leidingwerk o.i.d. En anders spoelt het vaak wel weg, maar deze was precies klem komen te zitten. Gevonden door met een cameraatje de buis in te gaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morfieus0
Hierbij een update, het heeft even geduurd en niet de tijd gehad om te reageren.

Loodgieter is langs geweest en heeft alles opnieuw aangesloten. O.a. de afvoer van de inlaatcombinatie zat verkeerd aangesloten en de 90 graden bochten waren niet goed vanuit de keukenboer. Ook het afschot van de leiding is gecorrigeerd. Dit gaf in ieder geval betere doorstroming. Verder is er nog een extra beluchter op gezet.

Daarbij ook nog zeer sterke ontstopper gebruikt, helaas gaf dit nog niet de oplossing en bleef de leiding vollopen, onder de grond en in of nabij het hoofdriool, waar je dus niet bij kunt komen ivm geen kruipruimte.

Uiteindelijk alles nog een keer losgemaakt en met een hogedrukspuit en waterstofzuiger de leiding geprobeerd vrij te maken. Hierbij kwamen er enorm veel brokken met vet vrij. Conclusie was dus dat er nog een verstopping in de leiding zat. Ook hierna was helaas de leiding nog niet vrij.

Gezien deze er voor de verbouwing nog niet zat is het vermoeden dat de verstopping is ontstaan door de 2 maanden dat de afvoer niet is gebruikt. De leiding heeft waarschijnlijk al bijna dicht gezeten, maar doordat deze is uitgedroogd is de ’vetrand’ waarschijnlijk in de leiding gevallen en heeft deze de boel voor 95% geblokkeerd. (Zoals @SMSfreakie ook al zei)

Uiteindelijk heb ik gisteren de leiding vrij gekregen door 2L ontstopper door de afvoer te gieten en dit een nacht te laten inwerken. Daarna doorspoelen met flink wat kokend water.

Komende tijd ga ik voor de zekerheid nog even preventief verder met ontstopper (soda + azijn, of ontstopper) om er zeker van te zijn dat alles echt weg is.

Bedankt voor de hulp :)

"Hodor"- Hodor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:02
@Morfieus0 Soda + Azijn = 'zout' water, dus dat gaat niks doen. Die twee reageren met elkaar (en vormen daarbij CO2 en natrium acetaat) en niet met de troep in je leiding. Dat beetje bruisen gaat niks oplossen.

Dus neem iets als HD Duo ontstopper of SUPER Professionele Ontstopper.

[ Voor 5% gewijzigd door Masimo op 05-08-2024 22:35 ]

Pagina: 1