Auto trilt aan de voorkant?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01-05 13:22
Mijn vraag
...
Mijn auto trilt/schud aan de voorkant als ik rijd. Dit gebeurd op verschillende snelheden en ik merk het het meest op lagere sneldheden (minder dan 60km/u). Ik krijg het gevoel alsof ieder moment een wiel er onder uit kan schieten.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik hieraan kunnen doen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
De auto is ~3 weken geleden voor een grote beurt geweest. Ik heb dit aangegeven bij de garage en zij konden niks vinden. Dat vind ik wel apart, want het lijkt mij een groot probleem.

Ik voel mij met de dag minder veilig in mijn auto haha.

Het gaat om een Ford Fiesta uit 2009.

Beste antwoord (via Reyliny op 17-07-2024 13:27)

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kan van alles zijn, zou beginnen met je banden/velgen te laten controleren en balanceren.

Kun je beste laten doen bij lokaal bandenbedrijf

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 11-07-2024 08:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kan van alles zijn, zou beginnen met je banden/velgen te laten controleren en balanceren.

[ Voor 36% gewijzigd door Sethro op 11-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-05 22:08
Dit kan heel veel zijn, maar als je geen rare geluiden hoort zou ik beginnen bij het controleren van je banden en eventueel opnieuw laten balanceren. Wielmoeren allemaal goed vast?

Geen aangekoekt vuil aan de binnenkant van je velg?

[ Voor 7% gewijzigd door Exception op 11-07-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
Exception schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:49:
Dit kan heel veel zijn, maar als je geen rare geluiden hoort zou ik beginnen bij het controleren van je banden en eventueel opnieuw laten balanceren. Wielmoeren allemaal goed vast?

Geen aangekoekt vuil aan de binnenkant van je velg?
Sethro schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:49:

Mijn banden en velgen zijn in orde en de wielmoeren zijn goed aangedraaid. Ik heb voor bij de grote beurt gevraagd om de auto te laten uitlijnen/balanceren. Ze zeiden dat ze er naar zouden kijken en toen ik hem kwam ophalen zieden ze dat het niet nodig was?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-05 15:38
Reyliny schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:56:
[...]

[...]

Mijn banden en velgen zijn in orde en de wielmoeren zijn goed aangedraaid. Ik heb voor bij de grote beurt gevraagd om de auto te laten uitlijnen/balanceren. Ze zeiden dat ze er naar zouden kijken en toen ik hem kwam ophalen zieden ze dat het niet nodig was?
Ga naar een lokale bandenboer en leg het eens voor. Dan kunnen ze vast wel even je wielen checken en indien nodig balanceren. Zullen wel kosten aan zitten, maar dan heb je het verholpen of in ieder geval uitgesloten.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14-05 16:35

Dentheman

Zie signature

Reyliny schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:47:
Mijn vraag
...
Mijn auto trilt/schud aan de voorkant als ik rijd. Dit gebeurd op verschillende snelheden en ik merk het het meest op lagere sneldheden (minder dan 60km/u). Ik krijg het gevoel alsof ieder moment een wiel er onder uit kan schieten.

Wat zou het kunnen zijn en wat zou ik hieraan kunnen doen?
Ga een rondje rijden samen met een monteur van de garage, zo kan je checken of hij het ook voelt en misschien kan herleiden wat de oorzaak is.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
Dentheman schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:16:
[...]

Ga een rondje rijden samen met een monteur van de garage, zo kan je checken of hij het ook voelt en misschien kan herleiden wat de oorzaak is.
Ik zal dit eens proberen. Jammer genoeg dat er weer extra kosten aan verbonden, maar dat is nou eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-05 11:18

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Als het niet de wielen of banden zijn, zouden het de wiellagers kunnen zijn, de aandrijfassen, de fuseekogels, de rubberen bussen in de ophanging of zelfs de motorsteunrubbers bijvoorbeeld. Oftewel; onmogelijk te zeggen zo van afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Rij je niet toevallig in een te hoge versnelling? Dan merkt een monteur die op hogere toeren rijdt het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Begint je stuur ook te schudden? Als in het Jimny effect?
YouTube: Bad Jimny Death wobbles fixed

Je stuur staat mooi recht?
Je auto trekt niet naar één kant als je het stuur loslaat?

Persoonlijk zou ik altijd beginnen met banden opnieuw balanceren samen met eventueel uitlijning.
Dat veroorzaakt veel trillingen.

Er kan ook iets losgekomen zijn van ophanging of stuurinrichting maar dat zou je in veel gevallen ook horen dat er iets ligt te 'slaan' of te 'tikken'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
Icephase schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:21:
Als het niet de wielen of banden zijn, zouden het de wiellagers kunnen zijn, de aandrijfassen, de fuseekogels, de rubberen bussen in de ophanging of zelfs de motorsteunrubbers bijvoorbeeld. Oftewel; onmogelijk te zeggen zo van afstand.
Ik snap dat het inderdaad lastig om dit van afstand te zeggen. Ik zal wel een garage bellen om er naar te laten kijken en mijn probleem uit te leggen. Wie weet heeft een andere garage er beter zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reyliny
Asterion schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:22:
Begint je stuur ook te schudden? Als in het Jimny effect?
YouTube: Bad Jimny Death wobbles fixed

Je stuur staat mooi recht?
Je auto trekt niet naar één kant als je het stuur loslaat?

Persoonlijk zou ik altijd beginnen met banden opnieuw balanceren samen met eventueel uitlijning.
Dat veroorzaakt veel trillingen.

Er kan ook iets losgekomen zijn van ophanging of stuurinrichting maar dat zou je in veel gevallen ook horen dat er iets ligt te 'slaan' of te 'tikken'
Mijn stuur schud wel, maar niet zo heftig als op de video. Gewoon heel licht.
Het stuur staat redelijk recht, scheelt hooguit een centimeter. Verder trekt het stuur regelmatig naar rechts.

Ik hoor er verder geen geluid bij, maar dat komt ook dat het getril toch een behoorlijk geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Meestal wordt dit toch veroorzaakt door versleten draagarmen.
De fuseekogels en de rubbers slijten gewoon.
Als de auto op de brug staat kun je met een stevige koevoet kijken hoeveel speling er op elk punt in de ophanging zit.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:58
Juup schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:28:
Meestal wordt dit toch veroorzaakt door versleten draagarmen.
De fuseekogels en de rubbers slijten gewoon.
Als de auto op de brug staat kun je met een stevige koevoet kijken hoeveel speling er op elk punt in de ophanging zit.
Hoeft niet perse iets versleten te zijn.
Slecht gebalanceerde banden kunnen dit ook veroorzaken.

YouTube: How To Tell If Your Tires Need Balancing

@Reyliny
Als je wagen naar rechts of naar links trekt dan start je ook even met hem te laten uitlijnen.

Da’s de basis.
Balanceren en uitlijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:30

Speedmaster

Make my day...

Niet naar een garage maar naar een bandenboer, opnieuw balanceren en vervolgens laten uitlijnen. Komt daar niets uit dan pas richting garage voor draagarmen, s hokbrekers, fuseekogels en veren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-05 16:02

FTL

Veel voorkomend probleem is ook een remklauw die vastzit en dus beetje blijft remmen. Hadden we dit jaar ook en hij schudde behoorlijk aan de voorkant en ook voelbaar in stuur.

[ Voor 23% gewijzigd door FTL op 11-07-2024 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• (RSH)
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-05 18:08
Heel eenvoudig, zoek een andere garage.

Ondanks alle suggesties voor mogelijke oorzaken hierboven, het kan nooit zo zijn dat jouw klachten nog steeds aanwezig zijn terwijl de garage zegt dat alles goed is. Waarom geef je een garage de opdracht voor uitlijning en balanceren? Dat is een advies wat een garage jou kan geven als oplossing voor een probleem. Als jij vraag om een uitlijning en balanceren dan doet de garage dat, of het nu een probleem oplost of niet en zul je ervoor moeten betalen.

Leg jouw probleem of klacht uit aan de garage, desnoods met een gezamelijke proefrit. Een goede garage gaat zoeken naar de oorzaak en geeft een advies voor reparatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
als cuppen van de banden niet speelt zou ik ook even laten nakijken door een monteur of er geen slijtage is aan één of meerdere kogellagers.

~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:52
Een goeie toko gaat niet uitlijnen als er ergens een draagarm of spoorstang versleten is .
Dit moet je/ze van te voren checken als je niet dubbel betalen wil .
Pagina: 1