Nieuwbouw woning sausen, welke voorstrijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 21:00
Beste Tweakers,

Ook hier een nieuwbouw woning (huur) waarbij de wanden behangklaar zijn opgeleverd. De bedoeling is om ze te sausen. Inmiddels is alles geschuurd en met allesvuller zijn de onregelmatigheden glad gemaakt.

Het resultaat bij de buren is erg mooi, die het op dezelfde manier gedaan hebben. Zij hebben alleen gewone voorstrijk (huismerk bouwmarkt) gebruikt, en op de plekken waar je het kale beton (kalksteen?) ziet is de structuur anders en zeer moeilijk te verven, het lijkt daar wel of er geen voorstrijk gebruikt is.

Hebben jullie tips over welke voorstrijk ik het beste kan gebruiken? ]Mooiste zou zijn als je na het verven zo min mogelijk structuur verschil ziet.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gIgbFQrixb0hXaIIp-wS5RP6dMQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8ceNXwfihIXK0JY871AKBVS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6jHZYBCTh4Kbs19rX08GGaojsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zkzsJULFJ6Au7cCKVUxgN1hE.jpg?f=fotoalbum_large

Kalksteen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Daar kan je zoveel muurverf overheen smeren als je wilt, je blijft het zien.
Als je dit glad wilt hebben zal je moeten stucen of met vliesbehang aan de slag moeten.

Edit: bij schoonfamilie met knauf fill&finish light pasta en een stucspaan alles afgesmeerd. Voor een "my first stuc" project was dat nog best goed gelukt.

[ Voor 32% gewijzigd door _JGC_ op 10-07-2024 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeffrey
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-05 16:10
Een nieuwbouw huis werkt dus stucen zou ik niet doen want dan krijg je scheuren.

Renovlies en daarna sauzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Jeffrey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:50:
Een nieuwbouw huis werkt dus stucen zou ik niet doen want dan krijg je scheuren.

De hoeken moet je insnijden en afkitten. Die fout maakte ik ook, en dan scheurt de stuc dus niet netjes in de hoek maar enkele centimeters eronder.

Maar idd, renovlies maakt het ook strak en vangt veel op. Denk dat het als amateur klusser makkelijker (en vooral minder zwaar) is dan stucen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-05 21:03
Wat hierboven staat.. Dit ga je altijd blijven zien als je nu gaat verven (met of zonder voorstrijk). Het is heel vloeibaar dus loopt gewoon die gaatjes in.

Het mooiste is stucen, maar nieuwbouw werkt, dus gaat geheid scheuren op plekken. Alternatief is Renovlies, maar als je niet mooi behangt krijg je strepen. Je kan nog zelf gaan rommelen met fix&finish om het glad proberen te krijgen. Als je het strak wilt, is dat nog altijd beter dan verven, want dan krijg je een gladde laag.

Het eindresultaat daarvan hangt vooral af van je eigen kunnen :)

[ Voor 27% gewijzigd door ID-College op 11-07-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
ID-College schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 16:52:
Wat hierboven staat.. Dit ga je altijd blijven zien als je nu gaat verven (met of zonder voorstrijk). Het is heel vloeibaar dus loopt gewoon die gaatjes in.

Het mooiste is stucen, maar nieuwbouw werkt, dus gaat geheid scheuren op plekken. Alternatief is Renovlies, maar als je niet mooi behangt krijg je strepen. Je kan nog zelf gaan rommelen met fix&finish om het glad proberen te krijgen. Als je het strak wilt, is dat nog altijd beter dan verven, want dan krijg je een gladde laag.

Het eindresultaat daarvan hangt vooral af van je eigen kunnen :)
Het voordeel van behangklaar is dat het gewoon vlak is. Je kunt zo'n finisher pasta gebruiken om de gaatjes af te smeren, dat wordt gewoon strak met 1x over smeren met de stucspaan. Is wel zwaar werk.

Ik heb er bij schoonfamilie op 1 zaterdag 2 van die 20kg emmers doorheen gesmeerd in de woonkamer, hal en trapgat, daarna zijn ze zelf gaan sauzen zonder eerst de halen van het stucen weg te schuren :(

Boven zijn ze meteen gaan sauzen zonder stucen op het kale beton, dat was na 3 lagen nog niet dekkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewl
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22-05 21:00
Dank voor al jullie snelle antwoorden.

Zowel behangen als stucen heb ik nooit gedaan, aangezien er nog zoveel moet gebeuren zetten we er eerst voorstrijk op. Ook ivm het bouwstof. Dan kunnen we altijd nog kijken.

De wanden met dat kalksteen/cellenbeton zijn toevallig kleine wandjes. Ik neig er naar om die met renovlies behang te doen. Want ook een finisher zoals knauf fix & finish kan scheuren ivm het werken? Ik zag het vandaag al een scheurtje op de overgang van de wand / plafond..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Overgang wand/plafond en ook de binnenhoeken moet je even met een mes doorheen en dan afkitten, scheurt het niet meer.

Zo'n muur op zich zal niet heel erg werken, het is meer 2 muren tov elkaar of muur en dak waar je makkelijk scheuren krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 23:41
Jeffrey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:50:

Stucen (zonder renovlies) en daarop schilderen, word in Vlaanderen zogoed als standaard gedaan.
En het is niet alsof alle huizen vol scheuren in hun schilderwerk zitten :+
Natuurlijk moet je het wel een jaartje (of meer) de tijd geven om goed uit te drogen (het stucwerk) - mocht er dan toch nog een scheur voorkomen kan je het dan nog altijd wegwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door nightgold op 11-07-2024 23:06 ]

Pagina: 1