• pelican
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hoi, een aantal jaar geleden kreeg ik bij m'n zipdrive een transformator. De stekker van de zipdrive is een amerikaanse (110v ook). Die transformator zet dus 230 om in 110.

Nou vroeg ik me af, of je, als je zelf effe gaat solderen, de transformator ook achterstevoren kan gebruiken. Van de uitgang (normaal 110v amerikaans) maar je een ingang (nederlands) en van de ingang (230v nederlands) maak je een uitgang (amerikaans).

Dit moet toch kunnen, is toch enkel simpel spoelwerk? Het is dus de bedoeling dat ik mijn eigen apparaten in amerika (canada) kan aansluiten...

Verwijderd

moet gaan volgens mij..

je hoeft denk ik heel weinig te solderen dan

Verwijderd

Ja kan, maar belast het spelletje niet te zwaar, aangezien
de spoelen er niet voor bedoeld zijn.
Ze zijn wel voor 230 -> 110 bedoeld.

MAW het max vermogen wat je van 230 -> 110 kan krijgen,
krijg je niet bij 110 -> 230.

BTW dit kan soms best gevaarlijk zijn dit omkeren.
Stel 220 -> 20 V kwispelprik, en dit omkeren !!

• pelican
  • Niet online
Ah, mooi het kan dus. Ben ook niet van plan een wasmachine er op aan te sluiten :), gewoon een radio of baterijen-lader. Zoveel ampere trekt dat dus niet.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Koop gewoon een normale omzetter! Dit is echt brandgevaarlijk en het is er niet op gemaakt, ik denk ook dat je spoelen meteen doorbranden omdat het vermogen te hoog is.

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Opzich kan het wel. maar let wel op dat je spoel geschit is voor 60Hz en niet alleen voor 50Hz zoals hier in europa.

Dat geld ook voor je aan te sluiten apperatuur.

Als je travo +/- 50W is voor 220->110 dan kun je redelijk veilig (zet er wel een goede zekering bij) een 25W van 110->220 omzetten...

De trafo zal namelijk een heel veel slechter rendement krijgen en eventuele comensatie wikkelingen werken nu de verkeerde kant uit...
Dus als het ff kan koop gewoon een goede orginele omzetter of adapters. Dat is is gewoon veel veiliger.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Op dinsdag 11 september 2001 13:19 schreef Duur het volgende:
Opzich kan het wel. maar let wel op dat je spoel geschit is voor 60Hz en niet alleen voor 50Hz zoals hier in europa.
Sinds wanneer zijn er spoelen die niet voor 50 of 60 HZ zijn :?

Dat mag niet uitmaken alleen moet hij na/voor die spoel wél de frequentie aanpassen anders heeft ie 220v @60Hz

• Hutspot
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-03 18:49
Koop gewoon ff een omzetter.
Zoals jij het wil kan 't wel zoals al werd gezegd maar idd moet je op je vermogen letten wil je geen brand e.d. krijgen.
En ALS de zooi affikt is het allemaal weer niet verzekerd.
Doe dus gewoon verstandig en koop er een

• Duur!
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Door de 10Hz stijging (50Hz -> 60Hz) wordt het metaal in de spoel veelwarmer... Vaker wisseling van het magnetischveld -> groter flux verandering, meer eenvloed magnetische weerstand, dus meer warmte....

Er wordt dus 20% meer warmte ontwikkeld (alleen al bij geen belasting) in het metaal van de spoel, daarbij komt nog de warmte door de weerstand in de koperdraden en je zit op een totaal van 30% meet warmte zonder belasting.

Dit loopt zeer snel op bij belasting. dit zou volgens mijn oude lesboeken een exponetiele stijging zijn...

Ook door de hogere frequentje zal de rendementsverhouding totaal anders worden...

Dus die 20% hoger frequentie kan heel veel uitmaken...

vergelijk eens als je 10 diepe kniebuigingen maakt in een minuut en je maakt er 10 in dertig seconden... die laatste 10 kosten veel meer energie en levert veel meer zweet/warmte op

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

• pelican
  • Niet online
Op dinsdag 11 september 2001 11:20 schreef pelican het volgende:
Ah, mooi het kan dus. Ben ook niet van plan een wasmachine er op aan te sluiten :), gewoon een radio of baterijen-lader. Zoveel ampere trekt dat dus niet.
MMM, toch niet dus. Thanx, dank koop ik maar iets in de winkel...

Verwijderd

Bleh, nee het is niet overdreven veilig, er zitten veel
kanttekeningen aan.

Maar daar zijn we toch tweaker voor.
Zorg alleen dat je het wel blijft, en neem wat veiligheids
maatregelen. En hang er niet te zware dingen aan.

50 Hz/60 Hz ja mogelijk, maar voor een acculader is dat niet overdreven boeiend. Tenzij er een groot regelcircuit in zit die allerlei terugkoppeling doet en druppel laders.

Baat het niet dan schaad met misschien wel. Nou en. ?
Weer wat geleerd, maar blijf voorzichtig.
Zeg maar overdreven voorzichtig, dan valt het best mee.

PS ik heb ooit dezelfde truuk uitgehaald maar toen hing ik
er een US video recorder aan.
Ging perfect, alleen ik had last van NTSC ipv PAL, en de clock ging natuurlijk de mist in. En de tuner werkte ook
zeer slecht. Maar ik kon wel het US station van SOesterberg ontvangen. Dat had je toendertijd (pfuu 10 15 jaar geleden)

Ja mooi was dat die koude oorlog tijd. Toen was alles tenminste nog duidelijk. :-) !

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-03 13:52
Ik heb hie een 1100 Watt Transformator liggen die je in kunt stellen van 100 tot 220 volt, zowel in als out :) best handig, maar wat kost zoiets eigenlijk?
Pagina: 1