7200 RPM zinvol op UDMA/33

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe een vraagje ik wil een nieuwe schijf kopen
nu kan ik dus kiezen uit 5400 en 7200 maar heeft het zin om een snelle 7200 RPM op mijn UDMA/33 te zetten ik denk zelf
dat het dan weinig uitmaakt met een 5400 RPM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 02:37
33MB/s is nog steeds bij een hoop schijven niet echt een vertragende factor (hooguit een paar MB/s aan het begin van de schijf). Ik denk dat je het verschil nog wel zult merken (vooral als het je OS schijf is .. als het voor backup is zal het weinig uitmaken natuurlijk :) ).

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik wou hier eigenlijk Windows 2000 Server graan draaien op de schijf mischien is het wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjottski
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Pjottski

🦍 Monkey 🦍

Op zich zal het niet veel uitmaken, maar als je pc gaat updaten, dan zit je misschien met een langzame schijf.

Of je neemt er meteen en nieuwe schijf bij je update. :P

Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 02:37
Op maandag 10 september 2001 23:12 schreef Williams het volgende:
Ja ik wou hier eigenlijk Windows 2000 Server graan draaien op de schijf mischien is het wel beter.
Voor die paar tientjes die het scheelt zou ik het niet laten .. die 33MB/s is echt niet zo weinig als het lijkt vergeleken met ATA100 (overkill). Verder heb je altijd nog profijt van de snellere seektimes tov 5400rpm.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanwegen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11-2024

vanwegen

-:|:-

Vergeet niet dat ook de access tijden lager liggen bi 7200 toren schijven. Wat de overall snelheid van je systeem ten goed komt. 7200 toeren schijven worden oha wel warmer

En toen was m'n signature weg :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korn21
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02-03-2017
Ik zou voor die 7200rpm gaan, want die Ata 33 trekt dat schijfje vast wel. Als dat niet het geval is heb je alvast een goede schijf voor later :)

|Specs|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja het is ongeveer 80 gulden duurder opzich geen grote bedragen 40 GB 7200 RPM U100 voor 349,- lijkt me niet echt duur ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:22
je kan ook gewoon een los ATA100 controllertje erbij kopen :)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brakkie
  • Niet online

Brakkie

blaat

Mijn eigen ervaring is dat het verschil tussen 5400 en 7200 zeer goed te merken is. Ik zelf heb ook UDMA/33 en ben er zeer op vooruit gegaan met mijn IBM 40GB 7200 rpm...
7200 toeren schijffie kopen dus!!!! :)

Systeem | Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ATA 100 controller ook geen slechte oplossing maar als ik dat zo hoor maakt u33 of u100 ook geen super veel verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op zich zal het niet veel uitmaken, maar als je pc gaat updaten, dan zit je misschien met een langzame schijf.
vet gelul.
back in de days was de barracuda ata I ook maar ata 33 en die was echt wel puur sneller dan een medalist 5400.
en wat dacht je van de medalist pro 7200 rpm, heter dan heet, eerste 7200 rpm ide schijf, toen was ata 66 echt nog verre toekomstmuziek. en dat was toen een heel stoere schijf. en dat was omdat ie gewoon hardstikke snel was en dat alles op een ata 33 bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clevy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07-2024

clevy

It's a race !

ik heb gemerkt dat zo'n ata 100 controllertje erg veel goed doet.. de schijf kan dan wat effectiever met de bus praten.. mijn ata100 schijf werd er 2 keer zo snel van in m'n p200.. (speedcheck van nero).. zonder die controller kon de dma niet aan staan want dan ging ie over de leip met leesfouten..

a word to the wise is more often the start of an argument than the help it ought to be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyrian
  • Niet online

Tyrian

It's Unreal.

De Ultra-DMA 33 controller vormt alleen een flessenhals wanneer naar de cache geschreven/gelezen wordt. Je zult dus zeker performancewinst hebben met een 7200 rpm schijf.

http://www.hypercoop.tk | GW user page | GW2 user page

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:46

Predator

Suffers from split brain

Ikzelf heb een 7200rpm op een ATA33 en die doet het prima.
Access time is lekker klein en enkel die pieken die je maar ZEER kortstondig haalt komen soms dichtbij de 33mb/s.
Maar dat is verwaarloosbaar.

Neem dus zeker maar een 7200 :)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou goed zoals ik dat zo hoor neem ik een 7200 schijfje
lijkt me een goed plan.

Bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koen_R
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:46
Omdat ik zelf ook binnenkort een nieuwe schijf wil aanschaffen heb ik getest tussen een ruim 3 jaar oude 10 GB Quantum 7200 rpm en een splinternieuw Maxtor 30 GB 5400 rpm. Beiden op udma33.

Naast het feit dat die Quantum merkbaar sneller reageert, was het verschil tussen die 2 zo'n 8 MB per seconde aan het begin van de schijf en 6 MB aan het eind van de schijf (in het voordeel van de Quantum).

Voor mij dus weer 7200 RPM :)
Pagina: 1