PV: Minimum startup voltage vs MPPT voltage range Huawei

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Hallo,

Ik heb een zonnepaneelinstallatie op mijn dak bestaande uit 16 panelen van ieder 400 Wp. De panelen zijn van het merk Solarwatt, maar het exacte model is mij even niet bekend.

Tien panelen zijn in een string richting het zuiden geplaatst, en zes panelen in een string richting het westen.

Ik geloof dat de opbrengst van het systeem in orde is. Op bijvoorbeeld 4 juli was dit 37,65 kWh.

In de tussentijd heb ik mij wat verdiept in de specificaties van mijn omvormer, een SUN2000-6KTL-M1.

Hierin staat dat de "Minimum startup voltage" 200 V is en de "MPP voltage range" 140–980 V is.

Als ik naar de string met minder panelen kijk, zie ik dat deze meestal onder de 200 V blijft, met als uitzondering het begin van de dag, waar deze even kort naar 200 V gaat. Mijn aanname is dat de startup-voltage dus wel wordt gehaald en deze dan daalt tot een voltage dat acceptabel is binnen de MPP voltage range.

Enkele screenshots:
Voltages strings 1 + 2 op 25-6.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jw21P1CA_-90XgnhBB7jSsvqaPI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSVa9x2hLTVRzgDTcFugiaFS.png?f=user_large

Opbrengst 25-6

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B9ti9RCn5yj1RXeReYi0ernp3sE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkKcVFUGOpjlZkt3MxnIE25B.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag mij af of de omvormer geschikt is voor het aantal panelen op de string of dat er nu verlies optreedt. Huawei heeft een PV-designer die een waarschuwing geeft dat de spanning van de string mogelijk te laag is. Ik vraag mij af of dit nu ook zo is in de praktijk. Zie ik nog andere zaken die van belang zijn bij mijn huidige opstelling?

Pardon my dutch

Beste antwoord (via Kip op 12-07-2024 09:33)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 03-10 15:42
Kip schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:06:
[...]

Ik kan geen opbrengst per string vinden. Wel het aantal ampère op een bepaalde moment:

[Afbeelding]

Het lage aantal ampère in de begin van de dag is misschien wel te verklaren dat de panelen richting west zijn geplaatst. Verder lijkt het wel oké toch?

[...]

Zou de "Full-load MPPT voltage range" misschien betere waardes zijn om te bepalen of de voltage in de meest efficiënte range zit?
Voor mijn omvormer is dat dan 285–850 VDC.

In een productblad vond ik echter de volgende grafiek, die laat zien dat 600V het meest efficiënt is. De spanning die mijn string produceert, is echter de helft van de laagste waarde, namelijk 470V in groen. Het verschil tussen de drie spanningen lijkt rond de 1% te liggen. Dat vind ik niet zorgwekkend.

Wat wordt er precies bedoeld met % belasting? De maximale stroom per MPPT is 11A. Zou 40% dan 4,4 ampère zijn?

[Afbeelding]
de "Minimum startup voltage" 200V dat is de Voc van de panelen in de string per mpp.
de "MPP voltage range" 140V is het aantal Vmpp van de panelen in de string per mpp.
maar temperatuur van de cellen doet de Voc en Vmpp veranderen, met 10%+ als ze warm zijn en 10%- als ze kouder zijn als 25 graden.
dit raad de fabrikant als minimum aan. (vaak werkt het daarbuiten ook nog wel, maar jouw kilometers kunnen variëren).

en ja, of je nu 350Vmpp of 600Vmpp op de omvormer zijn mpp hebt staan, het maakt niet veel uit.
een 180Vmpp, dan is het zeker meer als je zou schatten de %tjes verlies lopen dan hard op, maar is dat een ramp, nop nog altijd beter als die 6 panelen niet hebben.

% belasting, die is het % van de max van de omvormer.
jij hebt een 6kW variant, dus levert de omvormer 3kW dan is dat 50%.

voorbeeld van beter leesbare grafiek (helaas 1 fase, maar simpel om te rekenen naar 3fase en dat werkt grofweg toch wel het zelfde. TL omvormers zo als vrijwel alle omvormers optimum 1 fase = 350V optimum 3 fase is 600V.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-07-2024 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hoe zien de opbrengst grafieken er uit als je die uitsplitst naar PV1 en PV2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:44
Deze omvormer is het beste bij 600V, alles daar onder kost extra moeite. En dat gaat het on procentjes extra verlies.
Niet zo heel spannend.

Jouw string is wel laag. Bij zo’n Vmp van 28V zou je er idealiter 20 nodig hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:56:
Hoe zien de opbrengst grafieken er uit als je die uitsplitst naar PV1 en PV2?
Ik kan geen opbrengst per string vinden. Wel het aantal ampère op een bepaalde moment:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x2ROI-QRtz-bMZZJkNzFo4RGF4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HxYcqKVuwv2dymHN2SzJyXYP.png?f=user_large

Het lage aantal ampère in de begin van de dag is misschien wel te verklaren dat de panelen richting west zijn geplaatst. Verder lijkt het wel oké toch?
jeroen3 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:23:
Deze omvormer is het beste bij 600V, alles daar onder kost extra moeite. En dat gaat het on procentjes extra verlies.
Niet zo heel spannend.

Jouw string is wel laag. Bij zo’n Vmp van 28V zou je er idealiter 20 nodig hebben.
Zou de "Full-load MPPT voltage range" misschien betere waardes zijn om te bepalen of de voltage in de meest efficiënte range zit?

In een productblad vond ik echter de volgende grafiek, die laat zien dat 600V het meest efficiënt is. De spanning die mijn string produceert, is echter de helft van de laagste waarde, namelijk 470V in groen. Het verschil tussen de drie spanningen lijkt rond de 1% te liggen. Dat vind ik niet zorgwekkend.

Wat wordt er precies bedoeld met % belasting? De maximale stroom per MPPT is 11A. Zou 40% dan 4,4 ampère zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdADCXpmAwk-oPnsAFOPSxLwwrs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ac9nkOrAJuP6up6omZW4OuV.png?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• migjes
[...]

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]
de "Minimum startup voltage" 200V dat is de Voc van de panelen in de string per mpp.
de "MPP voltage range" 140V is het aantal Vmpp van de panelen in de string per mpp.
maar temperatuur van de cellen doet de Voc en Vmpp veranderen, met 10%+ als ze warm zijn en 10%- als ze kouder zijn als 25 graden.
dit raad de fabrikant als minimum aan. (vaak werkt het daarbuiten ook nog wel, maar jouw kilometers kunnen variëren).

en ja, of je nu 350Vmpp of 600Vmpp op de omvormer zijn mpp hebt staan, het maakt niet veel uit.
een 180Vmpp, dan is het zeker meer als je zou schatten de %tjes verlies lopen dan hard op, maar is dat een ramp, nop nog altijd beter als die 6 panelen niet hebben.

% belasting, die is het % van de max van de omvormer.
jij hebt een 6kW variant, dus levert de omvormer 3kW dan is dat 50%.

voorbeeld van beter leesbare grafiek (helaas 1 fase, maar simpel om te rekenen naar 3fase en dat werkt grofweg toch wel het zelfde. TL omvormers zo als vrijwel alle omvormers optimum 1 fase = 350V optimum 3 fase is 600V.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 11-07-2024 10:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lijkt prima te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@Kip
oke ik reken je set na.

eerst oost-west voorbeeld van mijn dak:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west hebben een ander moment hun top.
dit heb jij ook allen minder extreem.
dus je had ook afgekund met een 5kW omvormer.
die zijn wat goedkoper.

5kW omvormer die kun je ook als 1 fase op een 3fase meter hangen.
(intern in de meter worden de fase opgeteld en afgetrokken, dus voor afrekenen boeit het niet of je 1 of 3 fase gebruikt, tot de 5kW hoef je nog geen rekening houden met de balans tussen de fase.)

je had je zelf een +/-500-700€ goedkoper uit kunnen zijn met een 1 fase 5kW omvormer.
maar ja dat is natuurlijk wel een beetje: achteraf is het mooi wonen verhaal.
dus relatieveer, je set draai en nog best goed ook, die is 100% meer winst als dakpannen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online
Dank je wel voor alle antwoorden. Naar mijn gevoel begrijp ik de situatie nu beter.

Als conclusie werkt de set. Het aantal ampère op string 2 laat zien dat de minimale opstartspanning wordt gehaald en de string stroom teruglevert. Echter, de omvormer is aan de zware kant, waardoor er efficiëntieverliezen optreden. Het exacte percentage is niet helemaal bekend, maar gelet op de grafieken zou dit mogelijk kunnen oplopen tot 10%. Dit is een "educated guess" omdat er voor mijn omvormer geen grafieken zijn geplot bij een lage spanning.

De afweging destijds was dat omvormers moeilijk leverbaar waren. Dit model werd door de installateur aangeboden als leverbaar. Ik had nog gekeken naar de specificaties van dezelfde serie met een lager vermogen; deze waren hetzelfde wat betreft opstartspanning, enzovoort. Een bijkomend voordeel was dat er ook een accu op aangesloten kon worden.
Ik was echter niet op de hoogte van de efficiëntie bij een laag load %.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22:44

Cbr

migjes schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:13:
@Kip
oke ik reken je set na.

eerst oost-west voorbeeld van mijn dak:
[Afbeelding]
oost en west hebben een ander moment hun top.
dit heb jij ook allen minder extreem.
Ik ben ook aan het kijken naar een oost-west opstelling. Welke inclinatie liggen jouw panelen? Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Cbr schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:30:
[...]

Ik ben ook aan het kijken naar een oost-west opstelling. Welke inclinatie liggen jouw panelen? Ben benieuwd.
je kunt wal leuk spelen met pvgis.
https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/
geeft je ideeen over hoe en wat kan.

heb zelf meerdere oost-west sets gehad, begonnen met 2x45graden.
nu heb ik 7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

edit:
@dunklefaser die is beter, kon er even niet zo snel op komen. d:)b
https://www.thomasberger....0&temp_coeff2=-0.3&max2=0

[ Voor 20% gewijzigd door migjes op 04-09-2024 11:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:09

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Cbr Als aanvulling kan je ook pvcalc gebruiken.
Met dit tooltje kan je direct 2 strings met verschillende orientaties simuleren en in een grafiek bekijken.
De "temp. coeff." moet je wat lager zetten (op ca. -0,3%) om een realistischere opwek te krijgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1