Hulp nodig bij zuinig en stil systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0arf
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-08 20:03
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het is bovenal een upgrade van m'n huidige systeem om te gamen. Ik gebruik de pc ook om foto's te bewerken, maar dat mag je buiten beschouwing laten. Ik speel verschillende spellen. Een van mijn favorieten, die ik in erg slechte kwaliteit heb gespeeld, is Cyberpunk 2077. Die zou ik graag eens in pracht en praal op m'n nieuwe pc zien. Daarnaast vooral RPG's. Ik wil bijvoorbeeld voorbereid zijn op de nieuwe Dragon Age.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Maximaal EUR 2.500.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, ik heb nu een 27" monitor en verwacht deze op korte termijn ter vervangen voor een 32" 4k model. Op termijn misschien groter, maar geen groter aantal pixels vooralsnog.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
De BBG heb ik als basis genomen.
Voor opslag ga ik een maatje groter, omdat ik veel foto's opsla en verwerk. Met de foto's erbij zuigt de drive zich vol. Daarom uitgebreid t.o.v. de BBG.
De processor lijkt goed aan te sluiten bij games zoals WoW.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet. Ik kende bijvoorbeeld het merk PNY niet uit de lijst, maar als ik op Tweakers lees dat de kaart bevalt, ben ik snel om.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
• Mijn ideale systeem is zo zuinig mogelijk en zo stil mogelijk, zonder teveel in de boeten op prestaties.
• Als de afmetingen ook relatief beperkt kunnen blijven, ben ik helemaal blij. Ik heb nu een Mini C. Maar daar passen moderne videokaarten eigenlijk niet in. Laat staan dat er veel kleine moederborden bestaan. Bovendien was het een aardig gepruts om daar alles netjes in weg te werken.
• WIFI is wel een must, want kabels trekken gaat voorlopig niet gebeuren. M'n huidige mobo is een Gigabyte Aorus Pro WIFI, daarmee heb ik ervaren dat WIFI voldoende sterk is om fatsoenlijk te kunnen gamen en/of werken.
• Tenslotte de minst belangrijke wens: te bestellen bij Alternate. Ideaal als alles bij 1 winkel te bestellen is, maar geen must. Hier kan de pricewatch gelukkig bij helpen.

Ga je overklokken?
Nee, zeker niet.

Wat verwacht je van ons?
Ik wil eigenlijk vooral hulp bij het vinden van alternatieven, zodat ik dichter bij mijn eisen en wensen in de buurt kom. Wat is nou een goed alternatief voor onderdelen, waardoor het systeem zuiniger en daarna still wordt? Waar vind ik dat? Vermogen zie ik in de pricewatch bijvoobeeld wel bij processoren en videokaarten staan, maar niet bij andere onderdelen. Geluidsproductie wel bij losse fans, maar niet bij videokaarten. Ik wil graag gericht zoeken, zonder dat ik een enorme sheet moet gaan bouwen met alle specificaties van alle onderdelen. Daar was ik aan begonnen en dat leek op serieus werk te lijken. Misschien dat daar slimmere oplossingen voor bestaan. Dan laat ik me graag doorverwijzen.

Edit:
Ik zie nu pas het topic voor de volgende BBG over een klein systeem. Die zal ik in de gaten houden. Voor mijn wensen kan ik dus uitgaan van een hoger bestedingsbedrag dan in dat topic. Dat geeft mogelijk wat creatieve ruimte. Ik zie daar de Fractal Design Terra Grafiet. Dat vind ik wel een mooi kastje. Vraag me alleen af of zo'n formfactor te combineren is met onderdelen, zoals de 4080, omdat die zo heet kan worden.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 368,54€ 368,54
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI€ 179,-€ 179,-
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO€ 1.052,95€ 1.052,95
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 138,50€ 138,50
1ProcessorkoelingScythe Mugen 6 - Dual Fan Black Edition€ 60,-€ 60,-
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3040G32GX2-FX5€ 248,90€ 248,90
1VoedingenCooler Master GX III Gold 850W€ 131,-€ 131,-
1SSD'sLexar NM790 (zonder heatsink) 4TB€ 239,-€ 239,-
Totaal€ 2.417,89

[ Voor 4% gewijzigd door 0arf op 10-07-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:02
Je wilt een aantal tegenstrijdigheden. Performance krijg je bij lage temperaturen, lage temperaturen krijg je bij hoge airflow en/of veel kast ruimte. Compact en stil gaan per definitie niet samen, tenzij je de performance omlaag schroeft.

Tevens zou ik kijken naar 3440x1440, meer immersie en minder pixels dan 4K.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apart
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 00:02
CPU koeler is slecht leverbaar. Daar misschien alternatief voor zoeken. De uitvoering: Scythe Mugen 6 en uitvoering: Scythe Fuma 3 zijn wel goed verkrijgbaar.

De rest ziet er prima uit qua performance, maar compact en onhoorbaar zal het niet zijn met een mesh kast.

Wellicht voeding naar uitvoering: Cooler Master V850 Gold i Multi, net iets beter getest (overall).

[ Voor 18% gewijzigd door Apart op 10-07-2024 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar88vdv
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-09 21:51
In dit overzicht van TPU kun je verschillende RTX 4080 Super videokaarten met elkaar vergelijken qua geluid/koeling. Enkele varianten hebben namelijk ook een Quiet BIOS-optie waarbij de videokaart stiller draait. Maar je kunt ook gewoon zelf de fancurve aanpassen. Datzelfde geldt voor de kast, bij een kast met een goede airflow kun je de casefans op een lagere rpm instellen voor minder geluid.

Qua opslag zou ik kiezen voor twee SSD's van bijv. 2TB. Eén voor o.a. Windows en de andere voor bijv. foto's of games.

Qua koeler zou de Thermalright Peerless Assassin 120 SE ook nog een goedkopere optie kunnen zijn.

64GB is op zich wel fors, maar mogelijk heb je dat nodig voor fotografie? Voor spellen als Cyberpunk en Dragon Age is 32GB meer dan voldoende.

Qua geheugen kun je ook gaan voor de goedkopere Kingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64 aangezien het geheugen bij de X3D-chips niet heel veel invloed heeft.

Met een iets beter moederbord heb je dan bijvoorbeeld dit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 368,54€ 368,54
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 250,90€ 250,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 SUPER 16GB GDDR6X€ 1.122,95€ 1.122,95
1BehuizingenFractal Design North - Mesh Charcoal Black€ 138,50€ 138,50
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C30BBEK2-64€ 222,16€ 222,16
1VoedingenCooler Master V850 Gold i Multi€ 140,31€ 140,31
2SSD'sCrucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB€ 115,07€ 230,14
Totaal€ 2.510,40

[ Voor 51% gewijzigd door mar88vdv op 11-07-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:05
Een nadeel van deze kast is door de redactie in de recensie omschreven als Erg luid met standaard ventilators - vervang deze dus, of neem een wat stillere kast.