Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caiitt
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-02 16:50
Hi, voor mijn werk maak ik vaak foto's van insecten, korstmossen en planten. Hiervoor heb ik een telefoon nodig die goed details vast kan leggen zoals met een macro lens. Maar ook moet ik soms kunnen inzoomen op bijvoorbeeld vogels.

Ik dacht zelf aan de Google Pixel 8. Maar nu zie ik dat deze geen macro lens heeft. Ook andere nieuwere typen telefoons hebben geen macro lens meer. Dus nu ben ik een beetje zoekend welke telefoon ik moet hebben.

Ik zoek een?
Telefoon die buiten goede macro foto's kan maken maar ook zoom als dat nodig is.

Wat is je budget?
max 500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Goede fotos buiten te maken, zowel met zoom als macro. Ik ben voor mijn werk vaak in het veld. Ook vind ik het fijn om AI te gebruiken dus fijn als dit al geïntegreerd is. De batterij moet ook goed zijn als ik een hele dag in het veld ben.

Wat heb je zelf al gevonden?
ik overweeg de Google pixel 8. Maar deze heeft geen macro lens. Toen kwam ik bij de Samsung A55 die mindere camera prestaties heeft maar wel een macro lens. Maar bij deze is AI nog niet geïntegreerd.

Welke vragen heb je hier nog over?
maakt het uit dat de nieuwere modellen geen macro lens hebben? Welke telefoon zouden jullie aanraden? Het mag ook een ander model zijn dan de bovengenoemde.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Je kunt in de Pricewatch filteren op welke camera types in een telefoon zitten, bijvoorbeeld:
categorie: Smartphones

Kom je er daar niet uit vanwege je budget, dan is het goed te weten dat bij telefoons worden de camera's gebruikt als onderscheidend vermogen, waarbij de betere camera's in de duurdere toestellen zitten.
Voor AI geldt dat dit rekenkracht, geheugen en opslag kost op een telefoon en zich steeds meer ontwikkeld, maar eigenlijk nog in de kinderschoenen staat.

Wat je dan kunt doen is kijken of er tweedehands (met bon en garantie) aanbod is, je kunt ook hier op de camera eigenschappen filteren:
categorie: Smartphones

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Bij veel telefoons is de camera voor de macrolens vrij waardeloos en kan de hoofdcamera eigenlijk een betere foto maken van een iets grotere afstand. Staar je dus niet blind op de afwezigheid van een dedicated macrocamera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

Toevallig zit ik zelf ook te kijken voor de opvolger van mijn Mi 11 lite 5G NE.
Het is lastig om toestellen te vergelijken want sommige hebben een macrolens, maar dan is het maar 2 megapixel. En sommige toestellen hebben geen macrolens maar wel een cameralens die kan inzoomen tot bijv 10 cm afstand. Alleen dat is vaak niet eenvoudig uit de specificaties te halen.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caiitt
Waar zou ik dan op moeten letten? De lenzen die er in zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:46

slaay

Natuurbeleven.com

Caiitt schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:01:
Waar zou ik dan op moeten letten? De lenzen die er in zitten?
Filteren op macro en tele is al een goed begin. Maar dan moet je vaak even op de website van de fabrikant of in reviews zoeken naar de minimale scherpstelafstand.
Bij macro is dat vaak enkele cm's maar bij telephoto kan dat wel een variëren.

Dich bis echt unne foëzen haas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RepareerDroid
  • Registratie: September 2022
  • Niet online
Er is momenteel geen enkel toestel meer met een goede macrolens. De betere alternatieven zijn ultragroothoek(ultrawide) en tele/zoom lenzen die met behulp van autofocus van dichtbij kunnen scherpstellen. Maar deze nemen meestal meer close-ups(vergelijkbaar met 2x zoom op de hoofdcamera) dan echte macro foto's. Als dat goed genoeg is dat zijn er een behoorlijk aantal toestellen die in aanmerking komen. Zo heeft de Moto Edge 50 Fusion een prima 13MP ultragroothoek lens met autofcus vanaf 299 euro. Maar ook de Pixel 8 heeft dit (NIET de 8a). Zie ook de Pixel 8 review van Tweakers met enkele macro foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caiitt
Bedankt voor de de info! Ik ben nu aan het kijken naar de google pixel 8 en 8 pro. Op youtube staan beide goede resultaten.
Pagina: 1