Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimonVdS
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-09-2024
Hi iedereen,

Ik ben momenteel aan het kijken om mijn eerste appartement te kopen. Daarvoor heb ik al bevestiging gekregen dat ik aan 100% kan lenen bij de bank. Nu vraagt het immo kantoor een voorschot te betalen (op een rekening van derden) bij tekening van de overeenkomst. Ziet er mij allemaal ok uit.
Maar kan iemand mij hier zeggen of dit voorschot dan door de bank betaald zal worden aangezien ik 100% leen en hoe dit praktisch in zijn werk gaat?
Of dien ik zelf het voorschot te betalen uit eigen zak?

Alvast bedankt voor de info. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat zou bij de notaris moeten gebeuren dan, uit eigen zak. Maar je kan ook een bankgarantie afgeven, dat kost 250 euro oid. en dan hoef je het bedrag niet zelf op te hoesten. Dan staat je hypotheekbank garant voor de lening.

Edit: dit zou voor NL gelden, geen idee wat de BE regels zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door SmurfLink op 10-07-2024 17:36 ]

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:53
Misschien goed om te melden of dit in België of Nederland is. Gezien je enige andere post gok ik het eerste...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Dido

heforshe

"Quotiteit", "immo kantoor" -> klinkt als België inderdaad.

In Nederland is het normaal dat er een bankgarantie wordt afgegeven ter hoogte van het afgesproken boete bij ontbinding buiten de standaard ontbindende voorwaarden. Dat is meestal 10% van de koopsom.

Een bankgarantie houdt in dat een bank garant staat voor die 10% en voor die service betaal je kosten, zoals gezegd normaliter een paar honderd euro.

Ik kan me voorstellen dat dit ook in België kan, maar daar dat staat ongetwijfeld in je koopovereenkomst - en anders kan je hypotheekadviseur je daar ook wel bij helpen - of het "immo kantoor".

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:27
Geen idee hoe dat in België is geregeld, maar in NL moet je alle bijkomende kosten zelf betalen als je al voor 100% van de woningwaarde een hypotheek moet afsluiten.
Heb je de makelaar (Immo kantoor) zelf ingeschakeld om de woning te zoeken of is dat de verkoopmakelaar?
In NL hoef je als koper de verkoopmakelaar niets te betalen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Dido

heforshe

JukeboxBill schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:28:
Geen idee hoe dat in België is geregeld, maar in NL moet je alle bijkomende kosten zelf betalen als je al voor 100% van de woningwaarde een hypotheek moet afsluiten.
Klopt, maar een garantstelling twv 10% (die heel normaal is) hoef je niet per se uit eigen zak neer te leggen.
Gezien de term "voorschot" lijkt het te gaan om de in Nederland gangbare garantstelling twv 10% van de koopsom - dat wordt meestal gedaan met een bankgarantie die een paar honderd euro kost.

Als het daadwerkelijk om een voorschot gaat, dan is dat dus een onderdeel van die gefinancierde 100%, en dan mag de bank dat ophoesten - en dan gaat de rente daarop ook per direct lopen, natuurlijk.

@TimonVdS Het is dus wel van belang om duidlijkhei dte hebben waar het precies over gaat. Als het echt een voorschor betreft, moet je waarschijnlijk bij je bank zijn, want dan moet een deel van de koopsom al uitgekeerd worden.
Gaat het echter om een garantstelling (om te voorkomen dat je er tussenuit knijpt), dan is een bankgarantie genoeg (die je overigens via diezelfde bank kunt regelen). Maar nogmaals, je hypotheekadviseur moet je hiermee kunnen helpen. Zo niet, moet je hem/haar vooral niet betalen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier001
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-09 21:13
Heb je een voorlopige akte ondertekend? Daar staat namelijk letterlijk in wat je moet betalen en aan wie. Normaal gezien 10% overmaken naar de notaris... schrijf nooit geld over aan iemand als je geen akte hebt ondertekend en kijk heel goed naar de akte en verkoopsprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

JukeboxBill schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:28:
Heb je de makelaar (Immo kantoor) zelf ingeschakeld om de woning te zoeken of is dat de verkoopmakelaar?
In Belgie ook, maar het voorschot is geen bijkomende kost, maar een voorschot ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
De topicstarter beseft toch wel dat hij een lening aangaat voor 100% dat hij alle bijkomende kosten nog zelf uit eigen zak zal moeten betalen :? Dat betekend registratierechten, notariskosten etc. tegenwoordig rond de 5% van de aankoopwaarde van het vastgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelcootjuh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07-09 17:02
Inderdaad, je leent aan 100% maar daar stopt het niet. Je moet nu 5 of 10 % overmaken na het tekenen van de compromis. Later zal de notaris een afrekening maken. Heb je teveel betaald? Dan krijg je terug, anders krijg je een rekening om bij te betalen.

Kosten die je bank niet betaald zijn registratierechten (3%), kosten notaris, onroerende voorheffing voor de rest van het jaar, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John Doos
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15-09 21:28

John Doos

ClaudZaque

Galactic schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 07:49:
De topicstarter beseft toch wel dat hij een lening aangaat voor 100% dat hij alle bijkomende kosten nog zelf uit eigen zak zal moeten betalen :? Dat betekend registratierechten, notariskosten etc. tegenwoordig rond de 5% van de aankoopwaarde van het vastgoed.
Ik vind dit nogal kort de bocht.
Samen met vrouw ben ik ook een huis aan het kopen, maar alles en iedereen gaat er maar van uit dat je alles tot in de details moet weten.
Wij hebben meerdere orienterende gesprekken gehad met verschillende hypotheek verstrekkers, en door deze grove offertes zijn voor ons de kosten pas gespecifieerd en inzichtelijk gemaakt.

Als starter op de woning markt is dit gewoon allemaal nieuwe materie, zo ook voor TS gok ik.

Ja wij weten nu hoe alles werkt en wat er gefinancierd wordt, wat eigen middelen bedragen, de risico's en de garanties etc. Maar als TS ook een starter is en dit nieuw is, is het helemaal niet gek dat hij dit soort dingen vraagt.

@TimonVdS ga gewoon in gesprek met je hypotheek adviseur / verstrekker.
Die betaal je tenslotte voor dit soort advies :)
In Nederland kennen we dit zogeheten voorschot als de bankgarantie (betaald door de bank).
Of als waarborgsom (betaald door de koper, wat later in mindering wordt gebracht van de koopsom en/of het te financieren bedrag)

Deze gangbare 10% komt op een "derde gelden rekening" waar enkel de notaris bij kan. (als ik het goed heb).
En dient enkel en alleen voor de aankoop van dit huis, of als boete uitgekeerd aan de verkopers als jij zaken niet rond krijgt. In Nederland heb je 3x24uur in werkdagen, aan wettelijke bedenktijd. En een week of 6 aan ontbindende voorwaarden.

Mocht je buiten de bedenktijd, en buiten de ontbindende voorwaarden zaken niet rond krijgen of om wat voor een reden dan ook afzien van de koop, ben je de 10% kwijt.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:54

Blokker_1999

Full steam ahead

Misschien een belangrijke vraag. Hebben we het hier over het tekenen van het compromis, of over het verlijden van de akte bij de notaris? Gezien je spreekt van een derdenrekening neem ik aan dat het hier gaat om het eerste. Weet dat aan de ene kant er geen enkele wettelijke verplichting is waarmee zij een voorschot kunnen eisen.

Probeer er ook sowieso een waarborg ipv voorschot van te maken. Mocht er een geschil ontstaan tussen jouw en de verkoper blijft het geld van jouw als het een waarborg is. Dat maakt juridisch dus wel degelijk een groot verschil.

Sinds een jaar is het in Belgie ook wettelijk mogelijk om te werken met een systeem van garantiestelling, waarbij een verzekeringsmaatschapij (tegen een kleine vergoeding uiteraard) zich borg zal stellen voor het voorschot. Daarbij vindt er uiteindelijk geen enkele betaling plaats en kan jij de grote kosten voor aankoop uitstellen tot het moment dat je hypotheek rond is en de aktes verleden zijn. Informeer bij je hypotheekvertstrekker of -adviseur of zij een optie aanbieden voor zo een garantiestelling.

Standaard zal de bank je geen geld kunnen geven voor het betalen van een voorschot of waarborg. Dat geld komt pas beschikbaar nadat de hypotheek is verleden bij de notaris. Tot aan dat punt gaan zij geen geld uit die lening aan jouw geven omdat op dat moment die lening nog niet gedekt is door de hypotheek. En die hypotheek kan pas verleden worden nadat de aankoop van de woning is verleden bij de notaris. Meestal kies je ervoor om alles in 1 afspraak bij dezelfde notaris te doen om het kip/ei probleem te ontlopen. In mijn geval, ook al weer bijna 20 jaar geleden, was het toen ook de bank die het restbedrag direct zelf overmaakte aan de verkopende partij. Daar zat ik zelf ook niet meer tussen.

Heb je het bedrag zelf beschikbaar, dan is de eenvoudigste manier om het voorschot of de waarborg zelf te betalen en dan zal dat restbedrag, nadat de hypotheek in orde is gebracht, aan jouw worden terug gestort.

En vergeet niet, de aankoop van een appartement brengt meer kosten met zich mee dan enkel het appartement zelf. Voor je er volledig inwoont en alles in orde is zal er nog een aanzienlijke investering nodig zijn, zelfs bij nieuwbouw.

Allesinds, gefeliciteerd.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Pagina: 1