Toon posts:

geheugen uitbreiding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sorry mensen, maar het was een moeilijke keuze om nou te bepalen waar dit topic geplaatst moest worden. Het zit namelijk zo: Ik heb hier een oude 486 (die zijn allemaal oud...) En die moet ik voor een kameraad internet klaar maken, dus ik een 28K8 modem erin bouwen een nog een 64MB geheugen Dimm [HA] erin proppen (ongelofelijk maar waar, er zitten 4 simm slots en 1 dimm slot in). Dus ik opnieuw de Pc starten, modem installeren, en ff kijken hoeveel geheugen windows vindt. [WOS] Nu zegt windows dat er maar 16MB geheugen inzit. Dus vraag ik mij af of ik die geheugen uitbreiding nuttig kan maken door de BIOS te flashen [SA].

Ik wil eerst weten of het nut heeft om die BIOS te flashen, en dan ga ik pas kijken welk mobo erin zit.

Alvast bedankt!

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

idd een klassiek boardje zo te lezen :+
En als ik me niet vergis mag je geen DIMM en SIMMS door elkaar gebruiken om simpelweg het geheugen uit te bereiden.
(tenminste als dat de reden is waarom die nu maar 16MB ziet).

Enne Bios updaten is niet altijd noodzakelijk. Kijk in de handleiding (als je die nog hebt) of je niet toevallig ergens een jumper moet omzetten om te kiezen voor SIMM of DIMM.

Suc6

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, in mijn onduidelijkheid heb ik er niet bij gezet dat ik eerst de 4 simms eruit heb gehaald en daar de 64MB Dimm in de plaats heb gedaan.

Helaas is er geen handleiding aanwezig, en ik betwijfel of die wel op i-net aanwezig is.. Ik kan wel kijken welke jumpers op het mobo zitten, mar er zal vast niet bij staan from simm > dimm :D

Verwijderd

Topicstarter
Kan niemand zeggen of het uberhaupt wel nut heeft om in een 486 een 64MB dimm erin te stoppen?

Verwijderd

Wat is het merk en het type van het mobo?

Verwijderd

Ik weet niet of het wel klopt wat je daar zegt. Een 468 met een DIMM slot? :? :? :? Heb je er een foto van ofzow?

Verwijderd

is dit 64 mb wel edo????

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-03 14:25

DeMoN

Pastafari

Op dinsdag 11 september 2001 10:59 schreef w00dstock het volgende:
is dit 64 mb wel edo????
Dimm is toch altijd SD?

En dat zit toch niet in een 486 :?

correct me if i am wrong

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Ik niet weten..

Volgens mij bestaat er geen edo ram in Dimm.. Maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat het gewoon een SD-RAM dimm is. En als ik deze dim in het slot steek hij max. 16MB ziet.

Nogmaals stel ik de vraag of het uberhaupt zin heeft om een 486 met 64MB uit te breiden???

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op dinsdag 11 september 2001 11:51 schreef Fatal_Error het volgende:
Ik niet weten..

Volgens mij bestaat er geen edo ram in Dimm.. Maar dat weet ik niet zeker. Wat ik wel weet is dat het gewoon een SD-RAM dimm is. En als ik deze dim in het slot steek hij max. 16MB ziet.

Nogmaals stel ik de vraag of het uberhaupt zin heeft om een 486 met 64MB uit te breiden???
Er bestaat wel degelijk EDO RAM in 5V DIMM vorm (een aantal PPro plankjes maakten er gretig gebruik van).

Ben ERG geinteresseerd naar deze mobo; heb je een FCC-ID ofzo (hoort op de PCB zelf gebakken te zijn)?

Enfin, wat 486 en RAM betreft, het verschil merk je iig tot 24MB- iedere keer als m'n 16MB module in m'n laptop (486DX4-100) losschiet en ik maar 8MB over heb, duurt het toch al zo snelle :+ booten 3x zo lang (Win98SE).

Voor internet is RAM idd handig; 64MB is een beetje overkill, maar 32MB lijkt me zinnig. Wat me minder zinnig lijkt is die 28k8 modem- scoor ergens gewoon een hardware 56k6 modem; die 486 kan makkelijk 56k6 aan- verdubbelt gelijk de internet performance.

Trouwens, misschien erg domme opmerking, maar zou het niet kunnen dat je 72pins vs. 168pins vergist met 30pins vs. 72pins- dat je er gewoon een langere SIMM in gepropt hebt met 64MB? Kan zijn dat ik je nu heel erg beledig, maar het lijk me alleen aannemelijker dan dat er een DIMM slot op een 486 mobo zit.

Oslik blyat! Oslik!

• Twynn
  • Laatst online: 13:40
Op dinsdag 11 september 2001 11:51 schreef Fatal_Error het volgende:
Volgens mij bestaat er geen edo ram in Dimm.. Maar dat weet ik niet zeker.
Jawel.. Er bestaan Edo dimm's.. (gewone en buffered edo)..

Maar normaal gesproken is edo geheugen 5V geheugen, en sd is 3.3V.. De vraag is dus ook of jouw bordje goed met die 3.3V overweg kan..

En verder is natuurlijk de vraag wat die 486 chipset aan geheugen kan adresseren? Als dit maximaal 16MB per bank is, dan zul je die 64MB niet werkend krijgen..

Verwijderd

Aan wat jij zegt kan ik opmaken dat je geen 486 hebt maar een pentium.

486 = 32 bit bus, dimm = 64 bit bus. dat gaat dus niet samen.
als er van de 64 maar 16 overblijft. Heb je kans dat je een intel vx chipset hebt of je dimm is gaar.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, misschien erg domme opmerking, maar zou het niet kunnen dat je 72pins vs. 168pins vergist met 30pins vs. 72pins- dat je er gewoon een langere SIMM in gepropt hebt met 64MB? Kan zijn dat ik je nu heel erg beledig, maar het lijk me alleen aannemelijker dan dat er een DIMM slot op een 486 mobo zit.
OK, Een lichte belediging, maar begrijpelijk.
Ben ERG geinteresseerd naar deze mobo; heb je een FCC-ID ofzo (hoort op de PCB zelf gebakken te zijn)?
Kon niks op het mobo vinden, maar tijdens de boot staat onderin een code, nu is mij vertelt dat men daarmee ook het mobo kan achterhalen: 12/17/96-VT82C580VP-UMC8-2A5LAW59C-00

Met de cpu check staat: 6x86 P166+ ?? Pentium 166?
MEt de mem test: 16384K

In Windows: CyrixInstead 6x86

Dus nu weet ik niet meer zeker of het nou een 486 cpu is.....

Verwijderd

een 486 met 166 mhz lijkt me sterk :) ... Het gaat hier dus om een Cyrix 166 mhz... Te vergelijken met een Pentium 166 mhz...

Verwijderd

Topicstarter
Bij nader inzien is het idd geen 486 cpu, desondanks ziet het mobo/bios nog steeds niet meer dan 16MB terwijl het een goed werkende 64MB Simm is.. Heeft het dan nut om de bios te flashen??? Zodat ik dan gebruik kan maken van de volle 64MB! Foto's van het mobo heb ik niet, wel de code (zie hierboven) maar ik kan geen mobo vinden die bij de code hoort..

• Selfdefence
  • Laatst online: 10-01-2022
Op dinsdag 11 september 2001 17:22 schreef Fatal_Error het volgende:

Kon niks op het mobo vinden, maar tijdens de boot staat onderin een code, nu is mij vertelt dat men daarmee ook het mobo kan achterhalen: 12/17/96-VT82C580VP-UMC8-2A5LAW59C-00

Met de cpu check staat: 6x86 P166+ ?? Pentium 166?
MEt de mem test: 16384K

In Windows: CyrixInstead 6x86

Dus nu weet ik niet meer zeker of het nou een 486 cpu is.....
Het moederbord is een Winco met de VIA Apollo VP1 Chipset (VT82C580VP). De CPU is een Cyrix 6x86 PR166. Deze hoort op 2x66Mhz of op 2x75Mhz te lopen, op 2,9 volt.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
je geheugenbank kan niet meer dan 16Mb aan, vandaar dat hij maar 16 herkent ipv 64

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 12 september 2001 07:58 schreef Kev0867 het volgende:
je geheugenbank kan niet meer dan 16Mb aan, vandaar dat hij maar 16 herkent ipv 64
en de bios flashen naar een nieuwe versie heeft geen zin?

Verwijderd

Op dinsdag 11 september 2001 18:12 schreef Mr.Morpheus het volgende:
een 486 met 166 mhz lijkt me sterk :) ... Het gaat hier dus om een Cyrix 166 mhz... Te vergelijken met een Pentium 166 mhz...
LOL! No way! een cyrix 166 is mischien net zo snel als een p-75 ofzo.....als je geluk hebt! die dingen zijn heel traag hoor!
Pagina: 1