Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• megamarsvin
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14-07-2024
Ik heb een 3070, al zo'n 4 jaar, en de laatste tijd als hij onder load komt (spelletjes, Furmark) verliest de monitor ineens het signaal en blijven de fans vol draaien. Soms na een paar minuten spelen al, soms kan het wel een half uur goed gaan. Furmark op max load crasht hem vrij betrouwbaar naar een of twee minuten al. Spellen die geen load op de GPU zetten draaien prima, urenlang. Furmark toont een stabiele temperatuur van ~70 graden in de paar minuten voordat hij crasht.

Ik heb zowel onder Windows 10 als Linux getest (dual boot) en allebei vertonen hetzelfde probleem.

De Windows Event log toont geen errors tijdens het crashen (alleen na opnieuw starten dat de computer niet goed afgesloten is)

CPU: intel 13700
CPU cooler: BeQuiet Silent Loop 2
GPU: Gigabyte GeForce RTX 3070, 8GB, Eagle OC
Moederboard: ROG STRIX B760-I GAMING
RAM: 2x16G Corsair Vengeance
PSU: MSI Mag A750GL (new today, previously Corsair TX550M)
Chassis: Asus Prime AP201

Ik las ergens dat dit een teken kan zijn dat de PSU niet genoeg stroom levert op de piek, wat wel zou kunnen want ik gebruikte een 550W PSU. Deze heb ik gisteren vervangen door een van 750W maar maakte geen verschil (moet wel zeggen dat het systeem al bijna 4 jaar prima werkte met die vorige PSU ook.)

Natuurlijk ook de drivers geupdate, eerst verwijderd met DDU en toen de nieuwste versie geinstalleerd. Ik zou Windows nog een keer kunnen herinstalleren maar gezien hetzelfde probleem onder Linux opduikt denk ik niet dat het een Windows/Driver probleem is.

Verder heb ik alle connectors eens opnieuw bevestigd en de GPU/RAM opnieuw geslot voor de zekerheid, CMOS gereset, maar ook dat maakte geen verschil.

Nog andere suggesties of wordt het tijd voor een nieuwe? Het is me nog nooit gebeurd dat een GPU er gewoon zo maar mee ophoudt maar misschien is hij gewoon kapot?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Majestici
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 27-07 15:56
Hoeft niet altijd de GPU te zijn, hangt het hele systeem op, of komt hij na een tijdje terug met een driver reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-07 00:32
Cpu temp ook goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
BIOS van het moederbord up to date?

Welk RAM is het exact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
> Hoeft niet altijd de GPU te zijn, hangt het hele systeem op, of komt hij na een tijdje terug met een driver reset?

Nadat het scherm uitvalt blijft het geluid nog wel even doorspelen, ik hoor dan het spel of Youtube gewoon verder gaan (niet alleen achtergrond muziek) Maar na een tijdje, misschien een minuut of twee, stopt dat ook, en ik heb geen controle over het systeem meer. Ik zie ook de leds van m'n muis uit gaan op dat moment, dus lijkt alsof de muis geen stroom meer krijgt(?)

> Cpu temp ook goed?

Het is een 13700, en hij wordt achterlijk heet maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Hij raakt op een gegeven moment 100C en ik vermoed dat hij daar niet boven komt omdat hij gaat throttelen. Maar als ik een max load test doe met OCCT kan hij makkelijk 10 minuten op die 100C doorgaan zonder dat het systeem crasht. Daarom denk ik toch aan de GPU.

> BIOS van het moederbord up to date?

Dat kan ik nog wel proberen, moet wel zeggen dat de huidige BIOS versie altijd prima gewerkt heeft met deze GPU/CPU. De GPU zit er al 4 jaar in, de CPU sinds vorig jaar en het probleem is pas sinds, nou pak em beet een week of zo. Maar ik zal eens een update proberen.

> Welk RAM is het exact?

Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36 - DDR5 2 x 16 GB - 5600 MHz / PC5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-07 18:50

JW1

Voor alles zou ik toch proberen de temperatuur van de CPU te verlagen. Dat is echt te warm. Voor hetzelfde geld is die 100°C al met throtteling.
Koelpasta vervangen, fans en koeling goed schoonmaken, ook van de GPU. Misschien is het zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:21
megamarsvin schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:30:
Het is een 13700, en hij wordt achterlijk heet maar dat is eigenlijk altijd al zo geweest. Hij raakt op een gegeven moment 100C en ik vermoed dat hij daar niet boven komt omdat hij gaat throttelen. Maar als ik een max load test doe met OCCT kan hij makkelijk 10 minuten op die 100C doorgaan zonder dat het systeem crasht. Daarom denk ik toch aan de GPU.
Je kan eens met de Turbo Boost Mode instellingen experimenteren, dat kan ook al behoorlijk schelen in CPU temps.
Undervolt van de 10700K icm MSI MPG Z490 (Aanpassen CPU Performance Boost Mode)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/fPXd0Mo.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
JW1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:41:
Voor alles zou ik toch proberen de temperatuur van de CPU te verlagen. Dat is echt te warm. Voor hetzelfde geld is die 100°C al met throtteling.
Koelpasta vervangen, fans en koeling goed schoonmaken, ook van de GPU. Misschien is het zo makkelijk.
Nouja ik kan het proberen, baat het niet dan schaadt het niet. Maar ik moet wel zeggen dat die 100C alleen bij de zwaarste stress test naar voren komt. Bij het gamen blijft de CPU temp zo rond de 60-75.

Verder, in verschillende thread op de Intel forums werd door Intel medewerkers gezegd dat 90-100 graden geen reden tot zorg zou moeten zijn (klonk voor mij ook bizar maar goed..)

Maar sowieso het proberen waard denk ik.
Je kan eens met de Turbo Boost Mode instellingen experimenteren, dat kan ook al behoorlijk schelen in CPU temps.
Dat is wel een aardig verschil. Als ik die uitschakel valt de 100% load temp naar 44 graden (de fans slaan niet eens aan) Maar elke andere optie dan "disabled" resulteert in een directe spike naar 100.

Ik zal morgen eens proberen hoe het gamen gaat met de performance boost uitgeschakeld, of de crash dan nog voorkomt. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
Kleine update: die CPU boost setting lijkt geen verschil te maken. De CPU blijft wel een stuk koeler onder 100% load, maar de GPU stress test crasht de computer nog steeds vrijwel direct.

Edit: Inmiddels ook nog met wat games geprobeerd maar inderdaad zelfde probleem. CPU blijft nu koel maar systeem crash't nogsteeds.

[ Voor 26% gewijzigd door megamarsvin op 11-07-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megamarsvin
Goed ik heb nog eens een beetje verder gezocht, en het lijkt er op dat het toch simpelweg oververhitting was.

Blijkt dat hoewel de temperatuur stabiel leek in de stress test dit vooral kwam omdat thermal throttling van de GPU voorkwam dat hij nog heter werd. De algemene temp van de GPU hing rond de 70, maar de 'hotspot' kwam boven de 100C. Verder bleek ook dat de GPU op dat moment maar op minder dan de helft van zijn vermogen draaide, zo'n 600MHz.

Als iemand dit leest en net als ik niet weet waar je dat ziet, de tool GPU-Z kan je behalve de (hotspot) temperatuur ook laten zien of en hoe je GPU gethrottled wordt, door in de sensors tab naar "PerfCap reason" te kijken.

Wat nieuwe thermal paste besteld en vanmiddag toegepast, ook gelijk maar op de CPU en probleem opgelost, bij de stress tests blijft de hotspot zo maximaal rond de 80 graden hangen, de algemene GPU temp zo 60-65, terwijl de clock gewoon netjes en stabiel op 1500MHz staat. Tijdens het gamen blijft de temperatuur nog veel lager.

CPU blijft nu ook koeler dan voorheen, maar nog steeds erg heet (zo'n 95C onder zware load) maar volgens de Intel forums is dat niet ongebruikelijk voor een 13700.

En allerbelangrijkst, geen crashes meer gezien. Eens kijken of hij volhoudt de komende dagen maar volgens mij is het opgelost.

[ Voor 9% gewijzigd door megamarsvin op 14-07-2024 02:13 ]

Pagina: 1