Remlicht verklikker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:23
Sinds een paar maanden rijd ik in een plug-in hybride auto en rijd daar doordeweeks meestal volledig electrisch mee. Dus inclusief remmen met regeneren.
Tijdens dit remmen vraag ik me vaak af of mijn remlichten wel/niet branden. Dit zal waarschijnlijk afhankelijk zijn van de mate van afremmen.
Ik zou dit graag willen weten omdat ik het irritant vind als ik voorliggers zie waarbij soms, out of the blue, de remlichten aan gaan. Ik wil dit bij mijzelf proberen te voorkomen. Zowel bij gas loslaten/regenererend remmen als bij met adaptieve cruise control op de snelweg als je een voorganger nadert.
Mijn vraag is dus of er misschien verklikkertjes oid zijn zodat je op je dashboard kunt zien of je remlicht wel/niet brandt. Of dat er een andere manier is om dit te kunnen zien. (ja in het donker kun je misschien in de achterruit het 3e remlicht zien branden maar dat is niet op ieder moment van de dag mogelijk ;) )

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:29

Illusion

(the art of)

Ik denk dat je je beter op het verkeer voor je kan richten, ipv een mogelijke achterligger die zich mogelijk wel of niet aan een mogelijk wel of niet brandend remlicht stoort.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ook wel handig om te vermelden om welke merk en model het gaat.

Mogelijk is er iets met OBD mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:31
Heb je een trekhaak en bijbehorende stekker? Dan heb je wel testapparaten die je daar in kan pluggen en die je met je telefoon kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
Gaat om een Lexus NX450h+ (2024), géén trekhaak.

[ Voor 7% gewijzigd door sanook op 10-07-2024 19:51 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tritimee
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11:31
vraag eens een bekende om achter je aan te rijden en bel elkaar tegelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Misschien een ledje in je zekeringkast?

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:19

-tom-562

Oliesjeik

Invisible_man schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:30:
Heb je een trekhaak en bijbehorende stekker? Dan heb je wel testapparaten die je daar in kan pluggen en die je met je telefoon kan uitlezen.
Goede prank ook. Een claxon aansluiten op het remlicht van de trekhaakstekker 8)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
Standeman schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:32:
Misschien een ledje in je zekeringkast?
Zoiets, maar dan iets netter zeg maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
Illusion schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:29:
Ik denk dat je je beter op het verkeer voor je kan richten, ipv een mogelijke achterligger die zich mogelijk wel of niet aan een mogelijk wel of niet brandend remlicht stoort.
Ik denk niet dat jij je hier zorgen over hoeft te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

En stel, het remlicht brand wanneer jij dat niet wilt. Wat ga je dan vervolgens doen? Het remlicht brand natuurlijk niet voor niets wanneer het dat doet. Dat is om onveilige situaties te voorkomen. Er is ook nog eens wet- en regelgeving van toepassing.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:31
Haha ja, sommige auto's doen dit inderdaad erg vervelend. Ik heb een lexus dat nog nooit zien doen.
Het is vooral een issue in single-pedal mode volgens mij. En adaptive cruis control.

Er is een harmonisatie voor: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
zie 5.2.22.2

Sommige mensen zijn er al eens voor op rant geweest:
YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sanook
Bor schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:38:
En stel, het remlicht brand wanneer jij dat niet wilt. Wat ga je dan vervolgens doen? Het remlicht brand natuurlijk niet voor niets wanneer het dat doet. Dat is om onveilige situaties te voorkomen. Er is ook nog eens wet- en regelgeving van toepassing.
Dan zou ik ervoor kunnen kiezen om niet al een paar honderd meter voor een stoplicht/kruispunt het gas los te laten als ik niet irritant over wil komen voor de persoon achter mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
jeroen3 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:39:
Haha ja, sommige auto's doen dit inderdaad erg vervelend. Ik heb een lexus dat nog nooit zien doen.
Het is vooral een issue in single-pedal mode volgens mij. En adaptive cruis control.

Er is een harmonisatie voor: https://eur-lex.europa.eu...PDF/?uri=CELEX:42023X0401
zie 5.2.22.2

Sommige mensen zijn er al eens voor op rant geweest:
YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights
Go Pro op de achterruit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
sanook schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:43:
[...]

Dan zou ik ervoor kunnen kiezen om niet al een paar honderd meter voor een stoplicht/kruispunt het gas los te laten als ik niet irritant over wil komen voor de persoon achter mij.
Ik snap dat je op de snelweg bijvoorbeeld niet onnodig rem licht wil laten aan gaan. Maar niet het gas voor een stoplicht wil loslaten omdat dan als je remlicht aan gaat iemand dat irritant zou vinden? Zou ik me iig niet druk over maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:32
Dit is toch makkelijk te zien als het donker is?

Remlicht van mijn Polestar gaat al aan bij regeneratie in de lage stand. Terwijl de vertraging dan niet anders is dan remmen op de motor bij een ICE. Dus ik vermoed dat mensen helemaal gestoord worden van mijn remlicht show op de snelweg, maar wat doe je eraan 😬

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:18
Bor schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:38:
Ik snap TS wel, sommige elektrische/hybride modellen met regeneratieve remmenzijn wel heel licht afgesteld, dus ondanks dat de snelheid niet meer of niet veel meer afneemt dan wanneer je het gaspedaal loslaat bij ICE, gaan de remlichten branden. Dus als een bestuurder van een dergelijke elektrische/hybride wagen even heel kort wat snelheid afneemt gelijk de remlichten aan... als je veel op de snelweg zit op drukke momenten dan is dit voor het overige verkeer enorm onrustig omdat je dan constant remlichten ziet terwijl er helemaal niet echt geremd wordt. (Dit nog even los van de vele bestuurders die wanneer ze een klein beetje snelheid willen terugnemen de remmen hiervoor gebruiken ipv even het gas loslaten... dat is al donders storend en onnodig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:36
Afhankelijk van waar je 3e remlicht zit kun je misschien iets op de hoedenplank leggen waar het rode licht dan op schijnt, en dat je dat dan ziet in je binnenspiegel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:29
Ik ga met de optie van @tritimee mee. Rij achter je eigen auto aan terwijl er een ander in rijdt of rij er zelf in terwijl er iemand achter je rijdt, zorg in beide gevallen ervoor dat je elkaar aan de lijn hebt en bespreek hoe en wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
@sanook
Volgens mij is het redelijk simpel. Er is wettelijk bepaald dat vanaf een bepaalde remvertraging je remlichten moeten branden. Dat is ongeacht of dit door het indrukken van het rempedaal gebeurd of via regeneratief remmen.

Aangezien je een lexus hebt, mag je wel ervan uitgaan dat het allemaal correct is gedaan. Dus lekker rijden en niet druk maken over je remlichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sanook
chrisborst schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:02:
@sanook
Volgens mij is het redelijk simpel. Er is wettelijk bepaald dat vanaf een bepaalde remvertraging je remlichten moeten branden. Dat is ongeacht of dit door het indrukken van het rempedaal gebeurd of via regeneratief remmen.

Aangezien je een lexus hebt, mag je wel ervan uitgaan dat het allemaal correct is gedaan. Dus lekker rijden en niet druk maken over je remlichten.
Ik maak me er niet druk om en ik twijfel er ook niet aan of het allemaal wel correct gedaan is, maar ik zou het gewoon willen weten wanneer de remlichten wel/niet aan gaan.
Ook omdat de auto in het normale verkeer (ook zonder cruise control) zijn snelheid aanpast aan de voorganger als je het gas loslaat. Rijdt er niemand voor je dan vertraagt ie nauwelijks, rijd je naar iemand toe die langzamer rijdt dan zal hij de snelheid daar op aanpassen. Ook zal hij bij bekende kruispunten/bochten waar je in het verleden veel afgeremd hebt zelf afremmen.
Ik had gehoopt dat anderen dit misschien ook zouden hebben en dat er misschien iets voor is, maar blijkbaar ben ik op dit gebied iets afwijkend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:31

Sebazzz

3dp

chrisborst schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:02:
@sanook
Toch hebben verschillende auto's verschillende implementaties, zie bijvoorbeeld deze video die het van de Hyundai en de Chevrolet vergelijkt:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Electric cars prove we need to rethink brake lights

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
FastFred schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:11:
Afhankelijk van waar je 3e remlicht zit kun je misschien iets op de hoedenplank leggen waar het rode licht dan op schijnt, en dat je dat dan ziet in je binnenspiegel.
Ik gebruik eigenlijk de digitale binnenspiegel, die werkt met een camera in de achterruit. Dan zie je sowieso niks van dat remlicht. En overdag zie je al helemaal niks lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:31
Sebazzz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:54:
[...]

Toch hebben verschillende auto's verschillende implementaties, zie bijvoorbeeld deze video die het van de Hyundai en de Chevrolet vergelijkt:
[YouTube: Electric cars prove we need to rethink brake lights]
In die video op 24.37 de wet die ik aanhaalde omdat ik deze video ook had gezien :P
Daar wordt genoemd dat de remvertraging leidend gaat zijn/is in Europa.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik zou het graag andersom willen: een knopje om mijn remlichten aan te doen terwijl ik niet afrem. Voor als er zo’n malloot op 1,5 meter afstand achter je aan rijdt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTiBhohoSJ66vgJ
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:22
@sanook . Heb je ooit een goed antwoord op je vraag weten te krijgen? Ik heb namelijk dezelfde behoefte die je in je OP hebt beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
NTiBhohoSJ66vgJ schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 12:34:
@sanook . Heb je ooit een goed antwoord op je vraag weten te krijgen? Ik heb namelijk dezelfde behoefte die je in je OP hebt beschreven.
Nope, helaas nog geen antword/oplossing gevonden.
Pagina: 1