Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-07 07:12

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik ben redelijk grondig aan het verbouwen in mijn wat oudere nieuwe huis en ga vrijwel de gehele elektra opnieuw (laten) aanleggen. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in hoe het er precies uit zal gaan zien aangezien ik het moet gaan gebruiken.

Ik heb het volgende voorstel voor een groepenverdeling gemaakt, waarvan een gedeelte ook 'ruimte voor toekomstige uitbreiding' vertegenwoordigt. Dit neemt met alle extra's nogal wat ruimte in een groepenkast in beslag. Ik tel nu 65 modules!

Ik heb de volgende vragen (en sta ook open voor andere opmerkingen of tips):
  • Hoeveel groepenkastdelen boven elkaar en naast elkaar zou je gebruiken?
  • Wat is een handige indeling van al deze modules?
  • Kun je, als je groepenkasten naast elkaar zet, daarmee ook een hoek om?
  • Zijn er nog meer leuke modules die ik er niet in heb zitten die aan te raden zijn, nu ik toch bezig ben?
GroepSoort groepAfmetingen in groepenkast
1. Woonkamerstandaard1
2. Kelder + hal beneden + wc benedenstandaard1
3. Grote slaapkamers + wc bovenstandaard1
4. Kleine slaapkamer + overloop boven + zolderstandaard1
5. Badkamerstandaard1
6. Meterkaststandaard1
7. Wasmachinestandaard1
8. Drogerstandaard1
9. Boiler 3-fasen!3-fasen4
10. Techniek Zolder stopcontactenstandaard1
11. Kookplaat3-fasen?4
12. Warmtepomp buitendeelstandaard1
13. Ovenstandaard?1
14. Stopcontacten keuken A & lichtstandaard1
15. Stopcontacten keuken B & bijkeukenstandaard1
16. Koelkasten bijkeukenstandaard1
17. Tuin + schuuraardlekautomaat2
18. PV Schuur3-fasen4
19. PV Dak (toekomstig)standaard1
20. Airco toekomstig Astandaard1
21. Airco toekomstig Bstandaard1
Installatieautomaat 3x25A als hoofdschakelaar4
Level 2 overspanningbeveiliging4
aardleks 2P12
aardlek 4P4
kWh meter voor totaal 3 fasen - voor totaal3-fase kWh meter4
kWh meter voor buitendeel WP1-fase kWh meter2
kWh meter voor PV toekomstig, of iets anders3-fase kWh meter4

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou op groepenkastbestellen.nl even wat aanklikken en dan kan je zien hoe het er uit komt te zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19:43
Je hebt goed overzichtelijk wat en waar je overal stroom wil hebben.
Op dit moment heb je wel heeeel veel groepen en de vraag is heb je dit nodig?

Meestal doe je een aantal ruimtes combineren zoals bv: woonkamer + hal ect. Keuken+ bijkeuken

De tip is: ga +- tellen hoeveel je echt gaat gebruiken, vuistregel is 100w /stopcontact onder gelijktijdigheid, 5 stopcontacten is dan 500w. Dan is natuurlijk de uitzondering waar je zelf moet tellen: Als je graag doet koken met een slowkooker in de keuken en op diezelfde groep kan je natuurlijk koelkast en vriezer zetten. (want idle gebruiken die als het goed is niet veel). Dan is het niet handig die te combineren met kantoor als je er 2-4 gamePC's hebt staan.

Dan heb je nog de 'zware' groepen (alles boven 2000w) die neem je meestal apart.

Dus even er goed voor gaan zitten en gezond boeren verstand gebruiken,en denk na als je combineert ga ik in deze combi vaak 3600w gebruiken op 1 groep. (kans is niet groot). Dan kun je best wat samenpakken :)

Vervolgens kun je op bv Elektramat even kijken en hierbij je kast samenstellen. Je ziet meteen de prijs en hoe groot ect.

[ Voor 4% gewijzigd door epicfailguy23 op 10-07-2024 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
De volgende groepen zijn wat dat betreft 'zware' groepen:

7. Wasmachine
8. Droger
9. Boiler 3-fasen!
11. Kookplaat
12. Warmtepomp buitendeel
13. Oven
18. PV Schuur
19. PV Dak (toekomstig)
20. Airco toekomstig A
21. Airco toekomstig B

De gewone stopcontacten zijn dan verdeeld over:

1. Woonkamer
2. Kelder + hal beneden + wc beneden
3. Grote slaapkamers + wc boven
4. Kleine slaapkamer + overloop boven + zolder
5. Badkamer
6. Meterkast
10. Techniek Zolder stopcontacten
14. Stopcontacten keuken A & licht
15. Stopcontacten keuken B & bijkeuken
16. Koelkasten bijkeuken
17. Tuin + schuur

Dat zijn er inderdaad nog 11. Groepen 1, 4, 6 en 16 kunnen misschien weg, maar dat scheelt me maar ~6 modules (inclusief een 2P aardlek).

In de badkamer komt een elektrische handdoekverwarmer (2000 W oid).
De tuin komt sowieso apart.

Het probleem is dat ik op dit moment bij de meeste configurators (bijv. Elektramat) niet verder kom dan zo'n 48 modules, en ik (vooral met de meters e.d. erbij) ruim meer heb dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:21
Dit lijkt me meer een groepenkast voor een middelgroot bedrijf.... Je kan echt enorm veel gaan samenvoegen. Kijk ook eens of je wasmachine en droger echt nog wel een aparte groep nodig hebben. Mijn wasmachine heeft een aansluitwaarde van 2400 watt en de warmtepompdroger heeft een aansluitwaarde van 1050 watt. Die kunnen dus gewoon samen Echter dan kan je niet ooit overstappen naar een reguliere droger want de aansluitwaarde ligt dan te hoog in combinatie met een wasmachine.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastiaan89
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-07 10:17
Verder kan je (tot) 4 groepen op 1 aardlekschakelaar plaatsen, dan heb je er dus geen 12 nodig. Zie nu pas dat je module ruimte rekent ipv aantallen 8)7
Ook de knoppen uitgebreide modus en ruimte toevoegen al gevonden bij de Elektramat? Je kan bijna oneindig ruimte toevoegen. Is wel een beetje afhankelijk van het merk maar met ABB zit ik ondertussen op 96 modules bij elkaar geklikt.

[ Voor 9% gewijzigd door sebastiaan89 op 10-07-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
sebastiaan89 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:55:
Verder kan je (tot) 4 groepen op 1 aardlekschakelaar plaatsen, dan heb je er dus geen 12 nodig.
Ook de knoppen uitgebreide modus en ruimte toevoegen al gevonden bij de Elektramat? Je kan bijna oneindig ruimte toevoegen. Is wel een beetje afhankelijk van het merk maar met ABB zit ik ondertussen op 96 modules bij elkaar geklikt.
Ik dacht dat een ALS dubbel-breed is en ik er 5 nodig had, maar had rekening gehouden met een zesde.

Met de onderstaande gereduceerde versie zijn het 14 groepen, waarvan er 10 normale automaten op 3 ALS verdeeld zijn. De rest is een beetje hetzelfde gebleven, dus nu zit ik op 52 eenheden ruimte.

2. Kelder + hal beneden + wc beneden + meterkaststandaard1
4. Kleine slaapkamer + overloop boven + zolder + badkamerstandaard1
7. Wasmachinestandaard1
8. Droger + Zolder servers stopcontactenstandaard1
11. Kookplaat3-fasen?4
13. Ovenstandaard?1
14. Woonkamer en keukenstandaard1
15. Keuken (2) en bijkeukenstandaard1
18. PV Dak of schuur (toekomstig)3-fasen4
20. Airco's toekomstigstandaard1
aardleks 2P6
aardlek 4P4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:10

hamsteg

Species 5618

Veel installatie units, hele eerste verdieping zit bij ons op 1 groep (excl. badkamer). Zoals eerder voorgesteld iets meer samenvoegen?

Ikzelf zou ook iets meer automaten nemen (ABBS 1 slot). Alles wat een grondkabel heeft naar buiten (tuinverlichting, airco's) zet ik liever achter een automaat. PV systemen moeten die niet achter een automaat 16A 30mA B?? Ook de keuken en schuur/werkbankhoek met veel wisselende apparatuur en met potentiële plotselinge pieken zet ik liever op een automaat. Oh en diepvries - koelkast - oven achter verschillende aardlekgroepen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door hamsteg op 10-07-2024 16:06 ]

Politiek overgevoelig: complexiteit en gevoeligheid van politieke onderwerpen, waarbij het de kunst is een constructieve dialoog te voeren. Censuur door overgevoeligheid: gedrag waarbij bepaalde content wordt geredigeerd uit angst voor offensief te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Jeroen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:59:
[...]

Ik dacht dat een ALS dubbel-breed is en ik er 5 nodig had, maar had rekening gehouden met een zesde.

Met de onderstaande gereduceerde versie zijn het 14 groepen, waarvan er 10 normale automaten op 3 ALS verdeeld zijn. De rest is een beetje hetzelfde gebleven, dus nu zit ik op 52 eenheden ruimte.

2. Kelder + hal beneden + wc beneden + meterkaststandaard1
4. Kleine slaapkamer + overloop boven + zolder + badkamerstandaard1
7. Wasmachinestandaard1
8. Droger + Zolder servers stopcontactenstandaard1
11. Kookplaat3-fasen?4
13. Ovenstandaard?1
14. Woonkamer en keukenstandaard1
15. Keuken (2) en bijkeukenstandaard1
18. PV Dak of schuur (toekomstig)3-fasen4
20. Airco's toekomstigstandaard1
aardleks 2P6
aardlek 4P4
Dan nog de vraag wat is je hoofdaansluiting? 3x25A?

Je hebt nu een ALAMAT 3x25A als hoofdschakelaar gebruikt en dat mag niet. enerzijds selectiviteit. en er kan meer stroom door je kast lopen (invoer net 3x25A + 3x16A zonnepanelen, kans is niet groot). Normaal gebruik je hier een standaard 40a hoofdschakelaar voor.

Waarom de overspannings beveiliging? dit is meestal niet nodig in huisinstallaties met 3x25A. je komt korstondig maar over 40A ect..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rusky
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-07 07:16
zulke hoeveelheden komt id steeds meer voor. wij zetten dan een Hager Vega kast.
Met 3 rijen heb je 54 modules tot je beschikking

mijn pc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ik heb nu een dergelijke verdeling gemaakt. Ten eerste, mag dit zo op elkaar worden aangesloten? Ten tweede, kan de linker kast 'de hoek om' tegen een muur die haaks staat, of moeten ze tegen elkaar aan gemonteerd worden?

Een alternatief is inderdaad een kast met 18 eenheden brede rijen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amzR3OFoKE1JCRHSAo5fZzF4_fE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hsZWs4TyeLAGdjxfBCafaS4f.png?f=fotoalbum_large

Het lijkt me handig om een hoofdschakelaar te hebben die automatisch uitgaat als er te veel stroom loopt in totaal, in plaats van dat dan de hoofdzekering klapt waarmee ik een zegelbevoegde elektricien moet bellen. Kan dat?

Een overspanningsbeveiliging is voor schade door bliksem etc.

Een 'alemat' is een aardlekautomaat -> een aardlekschakelaar en installatieautomaat in een. Een gewone groep is een 'installatieautomaat'.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeroen op 10-07-2024 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epicfailguy23
Er is in mijn weten geen probleem met die kast op de muur ernaast zetten je creëert een soort onderverdeeld kast. Wellicht moet deze een aparte hoofdschakelaar hebben. Netter is naast elkaar.

Als je zekering klapt moet je de netbeheerder bellen om dit te komen fixen. Eerste keer zowieso gratis :+. En een automaat/alamat is geen hoofdschakelaar. Die je tegenwoordig toch moet hebben.

Daarnaast als je dit wilt doen moet je vanwege selectiviteit dit 1 niveau lager doen dan de hoogste zekering (want welke klapt dan?) dus betekent effectief dat je nog maar 3x20A overhebt in je installatie

Ik denk dat de meeste hier weten wat een alamat is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:43
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7eyyw2YJFeUFjmNMgbXh0HO0fQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/haFhorUjtLqqN5PwcADqSTUz.png?f=fotoalbum_large

Nog genoeg ruimte voor toekomstige hobby's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
De standaard groepenkasten hebben veel te weinig diepte, op mijn werk sluit regelmatig groepenkasten aan -het is mijn werk-.
Met extra KWh meters, relais, meet-spoelen, 5x10² kabels van lader, accu en PV weet ik niet meer waar ik die bedrading langs moet laten lopen.
Daarbij zwaar belaste groepen mogen vanwege warmte ontwikkeling van de automaat niet meer tegen elkaar komen, er moet ruimte tussen zitten.
Thuis heb ik een grote en diepe stalen groepenkast (binnenkant is van kunststof) ik kan werkelijk alles kwijt wat er in de toekomst in zou kunnen komen.
Aantal groepen:
Zoals in Duitsland: lekker veel, dáár is het gewoonlijk om ieder kamer op een aparte automaat te zetten; dus iedere kamer zijn eigen groep, kun je in de toekomst op elke (slaap)kamer een elektrische kachel plaatsen die uit je eigen accu (of EV) wordt gevoed.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Hier 12 groepen, 3 x 3-fase omvormer, laadpaal en kookplaat.
kWh-meters zitten bij de verbruiker zelf gemonteert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pL5Yies5MO7HpuXSUQz2UpjwzWQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ro8zALFloQg7z0SAjpeRYdFF.jpg?f=fotoalbum_medium

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 11,5🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:13

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Paar dingen, niet gelijk commentaar maar meer dingen om over te denken.

Persoonlijk ben ik van 12 1-fase groepen uitgegaan voor het huis. Past mooi op 3x een aardlekschakelaar en heb ik nog wel even genoeg aan. Dus 10 lijkt me redelijk :) Maar denk vast na over de verdeling over de fases.

Maar ik zie 2x een PV groep, dan wordt >40A wel snel een ding. Hoe wil je dat gaan doen?

Ik zou de droger bij de wasmachine op gooien en niet bij mijn servers. WP droger gebruikt niet veel.

En ik zie een 3-fase boiler, is dat een doorstromer? Want dat zijn wel echt enorme vreters namelijk.

En waar wil je de 3-fase meter voor gebruiken? Als dat voor alles is zou je ook P1 uit kunnen lezen.

Hoofdschakelaar = schakelaar, geen automaat :)

Ik zou de aarlekschakelaars lekker tegen elkaar zetten. Mocht er later nog wat bij moeten is dat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou in een geheel nieuwe groepenkast in 2024 geen losse aardlekken en automaten meer nemen maar gewoon alles een eigen aardlekautomaat, zoveel scheelt dat echt niet meer in de kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:54
Navi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 20:42:
Ik zou in een geheel nieuwe groepenkast in 2024 geen losse aardlekken en automaten meer nemen maar gewoon alles een eigen aardlekautomaat, zoveel scheelt dat echt niet meer in de kosten.
Dat is nog steeds twee keer zo duur en heeft meer ruimte nodig in de groepenkast. V.b. eaton 1p+n alamat is nu +-€45 per stuk. Aardlekschakelaar plus vier installatieautomaten is +-€90

Het hebben van een losse aardlekschakelaar heeft ook een paar voordelen: Je hebt een altijd een duidelijk onderscheid tussen kortsluiting/overbelasting en een aardfout; je merkt een uitgeschakelde groep direct. Als de groep met een koelkast/vriezer erop uitklapt merk je dat pas als je de deur van de koelkast/vriezer opent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42

ThePsycho

Biertje?

Ricko1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Dat is nog steeds twee keer zo duur en heeft meer ruimte nodig in de groepenkast. V.b. eaton 1p+n alamat is nu +-€45 per stuk. Aardlekschakelaar plus vier installatieautomaten is +-€90

Het hebben van een losse aardlekschakelaar heeft ook een paar voordelen: Je hebt een altijd een duidelijk onderscheid tussen kortsluiting/overbelasting en een aardfout; je merkt een uitgeschakelde groep direct. Als de groep met een koelkast/vriezer erop uitklapt merk je dat pas als je de deur van de koelkast/vriezer opent.
Heeft tegenwoordig ook niet meer ruimte nodig dan losse aardlekschakelaars. ABB heeft een 1-brede alamat van ~€45. Daarmee bespaar je juist per 4 groepen toch weer 2 eenheden. Daarnaast lijkt het me ook zo dat je je koelkast niet een aparte groep geeft, dus als die aan de algemene groep van de keuken zit merk je ook wel dat de verlichting niet aan gaat.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuidLimburg
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 20:47
Denk dat de TS dan zoiets als deze groepenkast nodig heeft....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mla63xVHaIHIzijOKlB54PfLawM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cE4pHqzRnYDuO9pvt80q0e6R.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ricko1 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:00:
[...]

Een ALS geeft ook gewoon aan of het een aardfout was of niet. Daarnaast weet je direct welke groep het was ipv dat het 4 groepen kunnen zijn.

En zoals gezegd kan het tegenwoordig ook gewoon in 1 unit, spanningsonafhankelijk.

Het is wat duurder idd, maar gezien de levensduur van een groepenkast vind ik het het wel waard.

[ Voor 4% gewijzigd door Navi op 10-07-2024 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:52
Ik zou er een grote Eaton medusa kast in zetten. Vind dat fijne kasten om mee te werken, het is daadwerkelijk 1 kast, dus geen meerdere kasten tegen elkaar, en een hele bak ruimte.

Enige nadeel is de deksel schroefjes, daar moet je een beetje voorzichtig mee doen.

En je kan echt nog wel wat groepen samenvoegen idd.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01:11

Wuursj

want worst is al bezet

Hier kwam ik met een all electric huis ook snel uit op ruim 20 groepen voor 1 fase en nog enkele 3 fase. Wellicht is het wat overdreven (dat vond de aannemer in ieder geval) en had ik hier en daar wel een groepje kunnen combineren maar ik vond het wel gemakkelijk werken.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Zd5qnwN.png
  • Iedere verdieping 1 groep voor WCD en verlichting vond ik niet overdreven
  • Verlichting van trappenhuis en alle rookmelders zitten hier in 1 dedicated groep zodat er bij uitval altijd licht op alle verdiepingen blijft. Rookmelders moeten toch al in 1 groep dus die groep liep al door de gang en overlopen.
  • droger en wasmachine hadden wel samengevoegd kunnen worden maar nu is ook een soort van loze groep naar het was/tech hok toe. Je weet maar nooit. Idem voor de tuin groepen
  • er zijn wel dingen die qua vermogen lang geen een eigen groep nodig hadden maar ik wel lekker vond ivm monitoring en uitschakeling. WTW unit van venitlatie en WP boiler bijvoorbeeld.
  • keuken met dikke apparatuur tikt aan. 2x ovens, quooker, fornuis, vaatwasser: dat zijn allen >2kw dus volgens de oude regels eigen groep. En dat heb ik maar zo gehouden. En netjes proberen te verdelen over de fasen want die gaan wel eens tegelijk aan
Ik vind 20 groepen dus niet zo gek :)

Hier heb ik wat Hager kastjes aan elkaar gezet. Werkt OK maar kan beter. Met 96 modules is er iig nog wat plek voor metertjes, domotica en dat soort dingen :P
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gaTeTm9.png

Wel een contrast met wat er eerst hing :+
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/79pMRjo.png

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 11-07-2024 01:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 20:54
Navi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:57:
[...]

Een ALS geeft ook gewoon aan of het een aardfout was of niet.
De meeste aardlekautomaten die ik tegenkom hebben die indicator niet. Eaton heeft er vaak wel een uitsparing voor in de behuizing maar het is afhankelijk van het type of die gebruikt wordt. Dat is waarschijnlijk het duurdere type.
ThePsycho schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:14:
[...]

Heeft tegenwoordig ook niet meer ruimte nodig dan losse aardlekschakelaars. ABB heeft een 1-brede alamat van ~€45. Daarmee bespaar je juist per 4 groepen toch weer 2 eenheden.
Navi schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 21:57:
[...]
En zoals gezegd kan het tegenwoordig ook gewoon in 1 unit, spanningsonafhankelijk.
ABB is het enige A-merk dat het aandurft om die aan te bieden. Gezien er steeds meer groepen zijn met hoge continu belasting (o.a. zonnepanelen en ev laadpunt) zou ik ik er dan sowieso een brede module inzetten ivm warmteontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:42

ThePsycho

Biertje?

Ricko1 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 06:15:
ABB is het enige A-merk dat het aandurft om die aan te bieden. Gezien er steeds meer groepen zijn met hoge continu belasting (o.a. zonnepanelen en ev laadpunt) zou ik ik er dan sowieso een brede module inzetten ivm warmteontwikkeling.
Die zou ik ook beide als 3-fase groep aansluiten als je die optie hebt. Anders zou ik het wel aandurven. Als je de marketing mag geloven beloven ze een lager energieverlies dan bij de oudere 2-brede aardlekautomaten.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
natural colour schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 19:26:
De standaard groepenkasten hebben veel te weinig diepte, op mijn werk sluit regelmatig groepenkasten aan -het is mijn werk-.
Met extra KWh meters, relais, meet-spoelen, 5x10² kabels van lader, accu en PV weet ik niet meer waar ik die bedrading langs moet laten lopen.
Daarbij zwaar belaste groepen mogen vanwege warmte ontwikkeling van de automaat niet meer tegen elkaar komen, er moet ruimte tussen zitten.
Thuis heb ik een grote en diepe stalen groepenkast (binnenkant is van kunststof) ik kan werkelijk alles kwijt wat er in de toekomst in zou kunnen komen.
Kun je een diepe, voldoende brede kast aanbevelen die fijn is om mee te werken? Ik denk dan aan 3 rijen van 24 gezien de ruimte die ik heb in huis.

Allemaal 1 eenheid brede aardlekautomaten zou zo'n 10% ruimte schelen maar ik zie daar het voordeel niet zo van in verder, ik wil niet per se besparen op kwaliteit maar ik moet ook veel andere dingen kopen in deze verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:28
Jeroen schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:19:
Ik ben redelijk grondig aan het verbouwen in mijn wat oudere nieuwe huis en ga vrijwel de gehele elektra opnieuw (laten) aanleggen. Zelf ben ik wel geïnteresseerd in hoe het er precies uit zal gaan zien aangezien ik het moet gaan gebruiken.

Ik heb het volgende voorstel voor een groepenverdeling gemaakt, waarvan een gedeelte ook 'ruimte voor toekomstige uitbreiding' vertegenwoordigt. Dit neemt met alle extra's nogal wat ruimte in een groepenkast in beslag. Ik tel nu 65 modules!

Ik heb de volgende vragen (en sta ook open voor andere opmerkingen of tips):
Leuke indeling.
Maar dit wordt een hele dure verbouwing. Vrijwel zeker lopen er geen afzonderlijke buizen overal heen. Zoals bijvoorbeeld wasmachine en droger, daar is de kans groot dat er maar 1 leiding heen loopt. Dan kom je er nog 1 buis bij te leggen. Idem.voor verdiepingen en zolder.
Verdiepingen gaan nooit veel groepen heen, misschien met een opstelling van wasmachine en droger boven, maar historisch is er weinig structureel verbruik en daarom.mag je verwachten dat er 2, max 3, groepen voor de verdiepingen zijn.
In jouw plaats zou je eerst eens kunnen kijken hoeveel groepen je naar boven kunt uitbreiden. Misschien een aparte onderverdeler voor de verdiepingen, scheelt een hoop werk met aanleggen van extra leidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Ramon 73 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:35:
[...]

Leuke indeling.
Maar dit wordt een hele dure verbouwing. Vrijwel zeker lopen er geen afzonderlijke buizen overal heen. Zoals bijvoorbeeld wasmachine en droger, daar is de kans groot dat er maar 1 leiding heen loopt. Dan kom je er nog 1 buis bij te leggen. Idem.voor verdiepingen en zolder.
Verdiepingen gaan nooit veel groepen heen, misschien met een opstelling van wasmachine en droger boven, maar historisch is er weinig structureel verbruik en daarom.mag je verwachten dat er 2, max 3, groepen voor de verdiepingen zijn.
In jouw plaats zou je eerst eens kunnen kijken hoeveel groepen je naar boven kunt uitbreiden. Misschien een aparte onderverdeler voor de verdiepingen, scheelt een hoop werk met aanleggen van extra leidingen.
Alle buisjes en dozen komen er nieuw in, de muren en plafonds liggen al open.

Een aparte onderverdeler overweeg ik nog wel, maar lijkt me niet ideaal in het gebruik. Ik moet even met de betreffende elektriciën overleggen hoeveel arbeid dat werkelijk zou schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
De twee airco groepen voor de toekomst, zijn dat dan airco's waarmee je hele huis wil gaan verwarmen / koelen? Want airco voor mijn slaapkamer verbruikt eens ene ~400W op vol vermogen bij koelen (verwarmen kan wat meer, maar alsnog hoeveelheden dat die gewoon in een stopcontact erbij geprikt zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Topicstarter
Sissors schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 10:37:
De twee airco groepen voor de toekomst, zijn dat dan airco's waarmee je hele huis wil gaan verwarmen / koelen? Want airco voor mijn slaapkamer verbruikt eens ene ~400W op vol vermogen bij koelen (verwarmen kan wat meer, maar alsnog hoeveelheden dat die gewoon in een stopcontact erbij geprikt zit).
Nee ik ga voor de hoofdverwarming voor een warmtepomp, daarvoor is ook de boilergroep (in feite de 9kW backupelement). Ik heb de aircogroepen toevallig inderdaad net samengevoegd tot 1 groep, maar ik zou ook kunnen overwegen om daar helemaal geen aparte groep voor aan te leggen en het in de betreffende slaapkamer op de groep te doen, dat scheelt wat buisjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18:23
Jeroen schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:15:
[...]

Kun je een diepe, voldoende brede kast aanbevelen die fijn is om mee te werken? Ik denk dan aan 3 rijen van 24 gezien de ruimte die ik heb in huis.

Allemaal 1 eenheid brede aardlekautomaten zou zo'n 10% ruimte schelen maar ik zie daar het voordeel niet zo van in verder, ik wil niet per se besparen op kwaliteit maar ik moet ook veel andere dingen kopen in deze verbouwing.
Zoek maar uit: https://www.groepenkastbe...kasten/leeg/veldverdeler/
Het opgegeven aantal modules is voor halve modules!
Het zijn dus stalen kasten die Wifi slecht doorlaten, maar met een externe antenne is dat op te lossen.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Pagina: 1