Toon posts:

Wie speelt er games met inverted Y-axe qua muis? En waarom?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik vraag het mij ineens weer af, en kan geen antwoord bedenken. Ik game voor zover ik weet, dus dat moet vanaf het begin zijn dat je ook echt Y-axe kon bewegen (wat zal dat zijn, Doom 2 ofzo, ik gok maar wat, halverwege jaren 90??) met inverted Y-axe qua muisbewegingen. Ik weet alleen dus niet wanneer en waarom dat is ontstaan.

Ben in de loop der jaren een paar keer een game tegengekomen waarbij dat niet eens instelbaar was, ik geloof in ieder geval 1 of meerdere Tomb Raiders, waardoor die meteen weer geuninstalled konden worden.

Het is eigenlijk vrij eigenaardig, zoals je een vliegtuig bestuurt, naar beneden is omhoog en vice versa.
Wie doet dit nog meer en wie weet waarom?
8)7
Zou dit misschien zelfs uitmaken in PvP gaming bijvoorbeeld dat het beter is niet inverted te spelen omdat dit "natuurlijker" is en je brein niet eerst die omslag hoeft te maken, of misschien is die piloten/inverted versie wel stiekem "natuurlijker"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-07 13:11
Was niet Doom 2. De eerste waarin het populair was waren de BUILD engine games

Blood
Shadow Warrior
etc
etc

Later heeft Doom de optie gekregen via GZ doom. De originele doom engine speelde er mee door splash damage infinite height te geven en de hitboxes van enemies ook.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien was Shadow Warrior het wel dan waardoor dat is ontstaan bij mij, dat die dat default had staan bijvoorbeeld, of ik het per ongeluk aan heb gezet. Die heb ik wel gespeeld volgens mij, Blood ook vast wel. Staan mij alleen iets minder bij dan de Doom's en Quake's en Duke Nukems.
Maar ben ook benieuwd wie dat nog meer doet. Het is een optie in alle games tegenwoordig, dus ik zal vast niet de enige zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-07-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frez
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-09 20:23
@MazeWing 🤣🤣 leg de mensheid eens uit waarom?

[ Voor 44% gewijzigd door Frez op 10-07-2024 19:42 ]

C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 23-09 20:40
Grappige vraag. Voor firstperson fps games gebruik ik geen inverted y-axis maar voor vliegen van heli's en vliegtuigen wel.

Denk een kwestie van persoonlijke voorkeur, maar net wat je gewend bent en fijn vindt.

Je hersenen inverteren zelf ook dingen. Bijvoorbeeld je zicht. Het beeld wat op je netvlies valt is eigenlijk omgekeerd en je hersenen corrigeren dat. Boven wordt onder, links wordt rechts en vice versa.

https://biologielessen.nl...a-10/1613-omgekeerd-beeld
https://www.startpagina.n...69/langer-1-uur-kop-gaat/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Ptiel Ja precies daarom vraag ik mij dat ook af, al is dat waarschijnlijk geen excuus meer dat dat beter is om omgekeerd te werken, aangezien we juist na de geboorte zouden hebben geleerd om om te keren, dus dan niet af en toe dat nog eens ehh omgekeerd te moeten doen... al gaat het bij mij uiteraard volledig vanzelf in games.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:05
Ik denk dat het een beetje hetzelfde is als rechts- of linkshandig? Gewoon omdat iets lekkerder voelt/ fijner werkt?

Scrol richting is ook zo’n ding. Ik vind het fijn dat wanneer ik naar beneden scroll…

[ Voor 4% gewijzigd door Thalaron op 13-07-2024 09:33 ]

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Pagina: 1