Extra opslag macbook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 17-09 10:00
Ben op dit moment bezig met een setup thuis. ik ga de switch maken van Windows naar Mac.

Grote probleem bij mac is dat geheugen en opslag enorm duur is. Op dit moment heb ik een macbook air M3 512 GB en 16 GB geheugen. Probleem is dat ik in mijn oude desktop nog 4 SSD's heeft met 1, 2x2 en eentje van 4 TB.

de SSD staan vol met fotos en documenten dus deze heb ik nodig.

ik zoek nu een soort Docking station waar ik de SSD erin kan stoppen en deze via thunderbolt of TYPE C kan gebruiken als extra ruimte op mijn Macbook.

of hebben jullie nog andere tips of ideeen

ik dacht zelf aan Sabrent 4-Bay USB Type-C docking station

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
NAS?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 00:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Maak van je oude desktop een NAS, en connect je macbook via je netwerk. Veel makkelijker. Voor opslag heb je de snelheid van TB of USB niet per se nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09 17:03
offtopic:
Denk gelijk ook na over je backup- en restore strategie:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:39
Als je data zo belangrijk is en online beschikbaar moet zijn en blijven (of lees ik dat verkeerd?) zou ik alles overzetten naar een nieuwe NAS, die online beschikbaar maken en zorgen voor een goed uitgevoerd backupregime voor de NAS.
Al het andere lijkt mij te omslachtig, duur en riskant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Voor je vraag is het trouwens ook belangrijk wel type SSD je hebt: SATA of NVME?
Zo te lezen heb je waarschijnlijk SATA en dat zou een Sharkoon dockingstation je kunnen helpen om de data uit te lezen. Permanent gebruik van zo'n dockingstation is af te raden omdat daar risico's aan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
ik heb hier meerdere NVME SSD m2 1x 960 pro met 1TB.
980 pro 2x2TB en een crucial p3 4tb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjornricardo33
is een DAS server niet een alternatief? het gaat mij puur om een goede opslag en dat ik thuis alle data data heb. NAS is handig maar duurder plus eignelijk heb ik de data op vakantie niet echt nodig. fotos kan ik ook achteraf op een schijf zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Dan kan je ook gewoon een externe harde schijf aan je laptop/docking station hangen, dan heb je volgens mij ook wat je zoekt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjornricardo33
Wat is een goedkope goede NAS die met NVME SSD kan omgaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
Bij een NAS is de snelheids bottleneck de externe aansluiting (bv. Een 1 Gb aansluiting).
Het plaatsen van een NVME SSD is dan uit snelheidsoverwegingen vrijwel zinloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Renault schreef op maandag 29 juli 2024 @ 22:58:
Bij een NAS is de snelheids bottleneck de externe aansluiting (bv. Een 1 Gb aansluiting).
Het plaatsen van een NVME SSD is dan uit snelheidsoverwegingen vrijwel zinloos.
Feitelijk klopt het wat je zegt en in de context van TS heeft hij er helemaal niks aan.

Er zijn wel een aantal NAS'en die m.2 mogelijkheden hebben. Bijvoorbeeld synology, ik weet alleen niet of je die drives dan ook kun inzetten voor opslag. Volgens mij zijn die m.2 slots in een synology bedoelt voor cache.
Ik was even aan het zoeken en kwam nog dit tegen: https://nas.ugreen.com/pages/compare wellicht dat daar iets voor je tussen zit.

Of anders natuurlijk, zelf bouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Flans schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 06:27:
[...]

Feitelijk klopt het wat je zegt en in de context van TS heeft hij er helemaal niks aan.

Er zijn wel een aantal NAS'en die m.2 mogelijkheden hebben. Bijvoorbeeld synology, ik weet alleen niet of je die drives dan ook kun inzetten voor opslag. Volgens mij zijn die m.2 slots in een synology bedoelt voor cache.
Ik was even aan het zoeken en kwam nog dit tegen: https://nas.ugreen.com/pages/compare wellicht dat daar iets voor je tussen zit.

Of anders natuurlijk, zelf bouwen ;)
Synology is nou net het voorbeeld van een fabrikant die krampachtig 1Gb poorten blijft inbouwen, zelfs op een NAS van €500+. Die dingen zou ik mijden als de pest als je meer dan 100MB/s wil bereiken. Vanaf DSM 7.2 kun je dan wel M.2 SSD’s inzetten als pool voor data, maar dat is zinloos met maar 1Gbit.

QNAP heeft al standaard 2,5Gbit van het lagere middensegment. Dat is al een stuk beter (netto > 250MB/s).

Uiteindelijk is een DAS sneller dan een NAS. Als delen met andere systemen niet hoeft dan is de keuze snel gemaakt.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
@nelizmastr ik heb een ds2015xs, die heeft 10gb. Dat is niet zo spannend veel sneller als je denkt.
De bottleneck blijven de disks. En SSD's in zo'n chassis is niet echt een use-case.

Ik zou een klein model van synology met 4xNVME en 2.5/10g wel zien als upgrade van mijn ds620slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

jeroen3 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 08:04:
@nelizmastr ik heb een ds2015xs, die heeft 10gb. Dat is niet zo spannend veel sneller als je denkt.
De bottleneck blijven de disks. En SSD's in zo'n chassis is niet echt een use-case.

Ik zou een klein model van synology met 4xNVME en 2.5/10g wel zien als upgrade van mijn ds620slim.
Een ds2015xs was ook een andere prijsklasse natuurlijk met een retail prijs van $1400 in 2015 ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Wellicht is een (snelle, evt. Encypted) DAS in combinatie met een (wat tragere, voor backupdoeleinden) NAS dan de ultieme oplossing voor TS? Ik ken het budget niet ...
Pagina: 1