Opsommingsstreepjes afbreken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 19:50
Ik weet niet goed hoe ik dit moet uitleggen, dus laten we beginnen met een voorbeeld uit een recent artikel: nieuws: Multiscope: ruim 60 procent Nederlandse huishoudens gebruikt smarthom...
Het gaat daarbij om uiteenlopende slimme producten, zoals robotstofzuigers en ‑grasmaaiers, koffiezetters, gordijnen en zonwering, wasmachines en koelkasten.
Goeie zin. Ben geen fan van een opsomming waarbij binnen de opgesomde elementen 'en' gebruikt wordt (gordijnen en zonwering), maar dat is een stijlkeuze. Als deze zin echter naast de afbeelding getoond wordt, dan krijg je het volgende gekkerdje qua regelafbraak:
Het gaat daarbij om uiteenlopende slimme producten, zoals robotstofzuigers en ‑
grasmaaiers, koffiezetters, gordijnen en zonwering, wasmachines en koelkasten.
Volgens mij zou hier in plaats van het reguliere verbindingsstreepje beter gekozen kunnen worden voor een visueel identiek, maar functioneel zich net even anders gedragend leesteken, namelijk https://www.compart.com/en/unicode/U+2011 - de "non-breaking hyphen".

Het resultaat zou dan zijn:
Het gaat daarbij om uiteenlopende slimme producten, zoals robotstofzuigers en
‑grasmaaiers, koffiezetters, gordijnen en zonwering, wasmachines en koelkasten.
Het verschil is dat dit streepje expliciet niet als regelafbraak gebruikt mag worden. Misschien dat dit sowieso standaard zou moeten gebeuren binnen Tweakers-artikelen, want ook een HDMI-<enter>kabel leest wat raar.

Geen idee of het CMS dit überhaupt aan kan, en of ik niet te veel spijkers op laag water aan het zoeken ben... maar wilde het voorstel in elk geval even in de lucht gegooid hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

multiplexer schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:17:
Het verschil is dat dit streepje expliciet niet als regelafbraak gebruikt mag worden. Misschien dat dit sowieso standaard zou moeten gebeuren binnen Tweakers-artikelen, want ook een HDMI-<enter>kabel leest wat raar.

Geen idee of het CMS dit überhaupt aan kan, en of ik niet te veel spijkers op laag water aan het zoeken ben... maar wilde het voorstel in elk geval even in de lucht gegooid hebben.
Ik ben het eens met het probleem dat benoemt en de aangedragen oplossing, dat is precies hoe het zou moeten werken.

Het praktische probleem dat ik zie is de vraag hoe je het moet invoeren? Onze toetsenborden hebben er geen knop voor. Daarnaast denk ik dat het lastig zal zijn om de schrijvers te leren om op het juiste streepje te letten. Dat is echter vooral een kwestie van opvoedeneducatie (tnx @multiplexer), een goede redacteur en misschien een beetje slimme techniek.

In tekstverwerkers zie ik het ook vootdurend fout gaan en technisch gezien kunnen die allemaal met verschillende soorten streepjes overweg. Het helpt wel dat ze goede spellingcontrole en formattering hebben waardoor ze soms kunnen weten dat een woord wordt afgebroken of juist niet.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multiplexer
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 05-05 19:50
Dank je @CAPSLOCK2000! :)

Ik ben helaas acuut bewust van de lastigheid hierin. Op het werk bouwen we een platform dat content van meerdere redacties doorzet naar verschillende afnemers, en de hoeveelheid 'garbage in - garbage out' waar we mee moeten dealen is significant. Wat dat betreft vind ik dat Tweakers het over het algemeen echt heel goed voor elkaar heeft, met af en toe een spellingsfoutje.

Ik had al gekeken of er een simpelere oplossing te bedenken was met CSS (hyphenation: true, bijvoorbeeld), maar uiteindelijk moeten we gewoon erkennen dat niet elk streepje hetzelfde is. En daardoor kun je dit niet rücksichtlos op alle streepjes toepassen. Sommige text-editors hebben knopjes om speciale leestekens zoals deze toe te voegen, maar dan nog heb je een stukje 'opvoeding' (ik geef de voorkeur aan 'educatie') van redacteuren nodig. En eerlijk is eerlijk... in de praktijk zal dit voor 99% van de lezers geen issue zijn waar ze aanstoot aan nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Het is als met jpeg-artifacten :)
Als je weet wat een macroblock is kijk je nooit meer hetzelfde naar een jpeg-foto.
De meeste mensen weten gelukkig niet waar het over gaat en die zien het probleem ook niet.

Friends don't tell friends about macroblocks.

Zo ook met streepjes. Toen ik veel met LaTeX werkte moest ik over ieder streepje nadenken en dan gaat het opvallen als het fout gaat. Dat is gelukkig/helaas al weer een tijd tevreden dus ik inmiddels weer een normaal leven leiden/lijden.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.