Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matsjo
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-05 11:57
Beste Tweakers,

Ik zou deze mooie router graag gebruiken als modem bij mij thuis, maar totdat ons glasvezel wordt aangesloten hebben we thuis een RJ11 DSL kabel in een KPN-modem zitten. Ik zou het liefst dat modem vervangen met deze ASUS, maar die heeft alleen een RJ45 WAN poort!

Is het mogelijk om een adapterkabel te gebruiken die RJ11 naar RJ45 omzet zodat ik deze router als modem kan gebruiken? Het klopt toch dat deze ook als modem te gebruiken is (vraag ik toch even voor de zekerheid)? En is er een goede plek om zo'n kabel te kopen?

Ik hoop dat iemand me wat meer wegwijs kan maken, alvast bedankt!

Malign the Players. Hate the Game

Beste antwoord (via Matsjo op 17-07-2024 20:45)

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 11:13
Matsjo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:36:
Is het mogelijk om een adapterkabel te gebruiken die RJ11 naar RJ45 omzet zodat ik deze router als modem kan gebruiken? Het klopt toch dat deze ook als modem te gebruiken is (vraag ik toch even voor de zekerheid)?
Het is geen modem. Dus niet de mogelijkheid om hem zo aan te sluiten. Wat je wel kan doen is "tijdelijk" de router gebruiken na het modem van KPN. Dus de kabel van de LAN kant van het modem naar de WAN van de Asus-router. Dan stel je hem helemaal in zoals je wil. Dan zet je op het modem/router van KPN wifi e.d. uit. De WiFi gebruik je dan van je Asus.

Als de glasvezelaansluiting komt haal je het KPN-modem er tussen uit en sluit je de Ethernet-kabel van de glasvezelaansluiting aan op de WAN-aansluiting van je Asus. Daar moet je dan nog wel de juiste instellingen voor je glasvezelaansluitingen goed instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 10-07-2024 14:39 ]

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nee, deze router heeft geen modemfunctionaliteit en snapt dus niet wat DSL is, die spreekt alleen Ethernet. Je hebt dan dus een los DSL-modem nodig, of een router die een ingebouwd modem heeft.

[ Voor 17% gewijzigd door spone op 10-07-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:26
De Asus is een router en geen modem router.
Het antwoord is volgens mij nee.

Een modem is echt nodig om een connectie met de ISP te maken.

Wat je kan doen is het KPN modem erop zetten en dan alles naar het router toe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13-05 11:10
Het lijkt me een router die een ethernetkabel in WAN verwacht. Daarover kan deze bijvoorbeeld verbinden met een glasvezeladapter (denk ik misschien zelfs dat niet eens )

[ Voor 14% gewijzigd door jnr24 op 10-07-2024 12:41 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14-05 11:13
Matsjo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:36:
Is het mogelijk om een adapterkabel te gebruiken die RJ11 naar RJ45 omzet zodat ik deze router als modem kan gebruiken? Het klopt toch dat deze ook als modem te gebruiken is (vraag ik toch even voor de zekerheid)?
Het is geen modem. Dus niet de mogelijkheid om hem zo aan te sluiten. Wat je wel kan doen is "tijdelijk" de router gebruiken na het modem van KPN. Dus de kabel van de LAN kant van het modem naar de WAN van de Asus-router. Dan stel je hem helemaal in zoals je wil. Dan zet je op het modem/router van KPN wifi e.d. uit. De WiFi gebruik je dan van je Asus.

Als de glasvezelaansluiting komt haal je het KPN-modem er tussen uit en sluit je de Ethernet-kabel van de glasvezelaansluiting aan op de WAN-aansluiting van je Asus. Daar moet je dan nog wel de juiste instellingen voor je glasvezelaansluitingen goed instellen.

[ Voor 16% gewijzigd door RonnieKo op 10-07-2024 14:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:01
RonnieKo schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:38:
Wat je wel kan doen is "tijdelijk" de router gebruiken na het modem van KPN. Dus de kabel van de LAN kant van het modem naar de WAN van de Asus-router. Dan stel je hem helemaal in zoals je wil. Dan zet je op het modem/router van KPN wifi e.d. uit. De WiFi gebruik je dan van je Asus.
Je kan dan ook nog de Asus in AP mode zetten, al dan niet met behoud van WiFi van de KPN:
Google: Asus RT-AX AP Mode

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:31
Dsl modems zijn schaars helaas. Ondanks de vrije modem keuze.
Als je graag een los modem wilt kun je kijken maar bijvoorbeeld Draytek of Zyxel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:18
jnr24 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:40:
Het lijkt me een router die een ethernetkabel in WAN verwacht. Daarover kan deze bijvoorbeeld verbinden met een glasvezeladapter (denk ik misschien zelfs dat niet eens )
Zeker wel: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken. Dat werkt hier al bijna 2 jaar probleemloos.

Daarvoor heb ik bij Ziggo gezeten en heb ik mijn Ziggo modem gebruikt voor DHCP en DNS. Ik kon mijn modem door omstandigheden niet in bridge laten plaatsen. Maar ik heb, zoals @The_Doman suggereert mijn Asus router in AP modem gebruikt en dat werkte dikke prima.

Als ik TS was zou ik niet per se voor de AX53U gaan. Dat is wel echt een budget apparaat. Ik vond de MediaTek chipset niet prettig en deze was ook incompatibel met sommige apparaten bij mij. Het zal vast allemaal aan mijn configuratie hebben gelegen, maar deze problemen had ik niet met de wat uitgebreidere ASUS RT-AX86S.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:21

nelizmastr

Goed wies kapot

alex3305 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Zeker wel: [KPN Glasvezel] Een eigen Asus router gebruiken. Dat werkt hier al bijna 2 jaar probleemloos.
Zeker niet voor DSL. Glasvezel ja, na de ONT. Een router zonder DSL modem functionaliteit gaat niet werken op een DSL lijn.

Daarvoor moet je een DSL modem met bridge functionaliteit gebruiken voor de Asus, zoals een Draytek Vigor 130 of Zyxel VMG4005.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:40
Asus heeft ook routers met dsl-modem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-05 22:18
nelizmastr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Zeker niet voor DSL. Glasvezel ja, na de ONT. Een router zonder DSL modem functionaliteit gaat niet werken op een DSL lijn.
Ja koekoek. Ik reageer toch ook op @jnr24 z'n post waar hij het heeft over glasvezel 8)7. Met een topic die refereert aan glasvezel. Context is wel belangrijk dan hè ;). Natuurlijk gaan de door mij voorgedragen apparaten voor DSL niet werken. En dat hebben andere Tweakers in dit topic al uitgesloten.
Pagina: 1