Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-09 06:51
Even een vraagje voor de experten. Ik heb een appartement midden in een blok, er zitten dus buren onder, boven , links en rechts van me. Als ik nieuwe HR++ ramen laat plaatsen, een nieuwe combiketel plaats en de weinige buitenmuur die ik voor en achter heb langs binnen isoleer. Zit ik dan automatisch aan een energielabel A of ben ik nog afhankelijk of de buren boven me (of de gehele VVE) dakisolatie heeft en de buren onder me vloerisolatie?
Of is vloer en dakisolatie dan niet van toepassing in de berekening van mijn energielabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
Alleen JOUW buitenmuren tellen mee.
Dus spouwmuur isolatie + ramen, nieuwe HR ketel (of elektrisch equivalent) geeft inderdaad energielabel A.

ter vergelijking:
Ik had een appartement in het midden, met enkel dubbel glas en spouwmuur isolatie, beiden uit 2001, ketel uit 2005. Dat levert energielabel B op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:00:
Dus spouwmuur isolatie + ramen, nieuwe HR ketel (of elektrisch equivalent) geeft inderdaad energielabel A.

ter vergelijking:
Ik had een appartement in het midden, met enkel dubbel glas en spouwmuur isolatie, beiden uit 2001, ketel uit 2005. Dat levert energielabel B op.
Logisch gezien denk ik ook dat alleen de buitenmuren dan tellen omdat dat de enige zijn die rechtstreeks aan buiten grenzen maar heb nu al 2 energieadviseurs gebeld die zulke energielabels opstellen en die doen er heel vaag over. Ze zeggen dat ik dan toch afhankelijk ben van de isolatiewaarde die het blok id vloer en dak heeft. Lijkt mij gewoon onzin, dat het voor de onderste of bovenste bewoners wel degelijk invloed heeft vind ik normaal. De adviseur zei dat mijn energielabel niet afhankelijk is van het feit of ik buren boven en onder me heb... 8)7 |:(
Aangezien er zoveel cowboys in die sector rondlopen zou ik wel effectief willen weten wat nu telt en zou ik graag eentje inhuren die het doet zoals het voorgeschreven staat.

[ Voor 8% gewijzigd door vtrke op 10-07-2024 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:10
https://platform.centraal...bel%20voor%20een%20woning dit zijn erkende bedrijven die een label mogen maken.

Ja, er zitten conwboys tussen, maar je kan wel vragen om eerst advies , dan aanpassing, dan definitief label te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:00:

ter vergelijking:
Interessant, want ik had wat probeersels gedaan bij mijn appartement toen je nog zelf kon invoeren: Zelfde als wat jij noemt, met HR glas was energielabel B. Met dubbel glas in de slaapkamer werd dat C, ook al was het nog steeds HR glas in woonkamer. Overigens zei je dan dat het geen midden appartement was, maar een hoek appartement, dan werd het een B 8)7 . Dus gewoon het hebben van minder buitenmuren verlaagde toen iig het energielabel.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 10-07-2024 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vtrke
heb wat meer onderzoek gepleegd. Duidelijk is dat het energielabel ook bepaald wordt door het woningtype. En in het woningtype meergezinswoningen (appartementsblok dus, of portiekwoningen), het je verschillende subtypes, waaronder tussenwoning op tussenverdiep. Hiermee wordt dus bedoeld een app dat zowel boven, onder, links en rechts buren heeft. Hier zijn dak en vloerisolatie niet van toepassing omdat ze er simpelweg niet zijn.

https://woninglabel.nl/la...-energielabel-te-verhogen

https://woninglabel.nl/ov...veel%20verliesoppervlakte.
Pagina: 1