Google denkt dat ik in Polen ben op mijn KPN fiber internet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15-08 15:33
Ik vermoed dat KPN en/of Google dronken zijn, maar hoor graag wat jullie denken.

Ik googlede gisteravond iets en kreeg Poolse resulaten. Ben nog nooit in Polen geweest. Heb nog nooit een VPN naar Polen gelegd, heb ook niet recent Polen opgezocht ofzo. Mijn vrouw is begin dit jaar wel in Polen geweest, maar dit probleem begon gisteravond.

Ben op onderzoek gegaan.

De onderstaande resultaten zijn hetzelfde voor de accounts van mijn vrouw en mijzelf.
  • Als we naar Google.com gaan staat er onderin "Polen, op basis van je recente activiteit"
  • Ik heb 3 maanden activiteit in Google bekeken en daar is niets over Polen te vinden
  • Logged in devices zitten allemaal in Nederland
  • Het public IP adres is het correcte adres van KPN en we worden gezien als in Den Haag
  • Dit gebeurt op de VASTE fiber lijn. Als we wifi uitschakelen op de telefoons is alles normaal
  • Dit gebeurt in alle browsers als we naar google.com gaan
  • Het gebeurt ook incognito - Google kan wel zeggen dat het door recente activiteit komt, maar dat lijkt dus onzin
  • In een traceroute naar tweakers.net blijft alles binnen Nederland. Geen enkele indicatie van een VPN oid.
Iemand een ander idee dan dat Google dronken is of dat er ergens iets raars in de routing bij KPN gebeurt? (dat laatste is moeilijk te bevatten overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:58
Dus alleen Google geeft Poolse resultaten/content weer? Krijg je op andere websites geen Poolse reclame oid te zien?

Op welke regio staat de Google zoekmachine? Ga naar google.nl -> instellingen -> zoekinstellingen -> overige zoekinstellingen -> regio voor resultaten. (Staat ie niet op NL, verander 'm dan naar NL).

Kun je je IP even in https://www.maxmind.com/en/geoip-demo gooien en kijken waar zij denk dat je IP gelokaliseerd is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
De regio in Chrome staat op "Current region". Ik pas het liever niet aan daar, want dan kan ik misschien niet meer zien of het is opgelost. Maar misschien heeft het er ook geen invloed op: Het gebeurt ook in incognito mode en in browsers waar ik niet ingelogd ben op Google.

Volgens Maxmind is mijn IP in nederland en uitgegeven door KPN.

Ik zie op CNN vooral Nederlandse advertenties maar er staat ook 1 Poolse advertentie op de pagina.

Via 5G op krijg ik alleen NL advertenties. Zet ik de WiFI aan dan krijg ik weer Poolse.

Lijkt niet Google te zijn dan, maar KPN?

*edit* Tenzij Google ook verantwoordelijk is voor de ads op CNN natuurlijk....

[ Voor 6% gewijzigd door FalconerHG op 10-07-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:52

D4NG3R

kiwi

:)

FalconerHG schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:03:
Volgens Maxmind is mijn IP in nederland
Volgens andere bronnen wellicht niet, de kans is best groot dat deze in het verleden door een of andere Poolse internetboer in gebruik is geweest en dat op veel plekken nog in het systeem staat.

Het heeft bijna 9 maanden geduurd voordat een aantal diensten doorhadden dat ik niet in Zweden zat nadat ik bij m'n vorige ISP een IP kreeg uit een blok wat daar lang in gebruik is geweest. :+

Edit: En daar zaten ook een aantal grote diensten bij. Google toevallig dan weer niet.

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 10-07-2024 11:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FalconerHG
Ugh. Moderne technologie. :)

Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Neyluzz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-09 20:58
FalconerHG schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:03:
De regio in Chrome staat op "Current region". Ik pas het liever niet aan daar, want dan kan ik misschien niet meer zien of het is opgelost. Maar misschien heeft het er ook geen invloed op: Het gebeurt ook in incognito mode en in browsers waar ik niet ingelogd ben op Google.
Die setting aanpassen heeft er wél invloed op. Google default de regio o.b.v. het IP adres. Zoals @D4NG3R aangeeft heeft KPN mogelijk een block ex-PL IP-addressen aangeschaft. Door de hevige handel in IP-addressen kunnen websites lastig bijbenen tot welk land een bepaald IP behoort. Totdat de geopip db's van deze websites zijn geupdatet ben je overgeleverd aan het handmatig aanpassen van je locale's.

Overigens wel fijn dat Maxmind je IP al goed weet te lokaliseren. Er zullen vast nog wel wat geoip boeren zijn maar de kans is groot dat websites op korte termijn hun geoip db's updaten.

[ Voor 10% gewijzigd door Neyluzz op 10-07-2024 11:49 ]

Pagina: 1