Zigbee2MQTT -->unsupported device converter maken.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-03 17:44
Mijn vraag
Ik heb een Ecodim duodimmer dimmer welke als unsupported device wordt weergegeven in z2m.
Nu volg ik de doc's om te proberen een converter te schrijven, maar nergens kan ik vinden hoe dit nu gebeurd.
De mogelijkheden van het ding zijn ontdekt, maar hoe nu verder? Doc's volgen ok, maar ik zou graag een beetje richting worden gegeven. Hier is de documentatie te onduidelijk in.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zigbee2MQTT

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb geprobeerd om een converter van een ander type dimmer, om te batterijen, maar het ontbreekt me aan de kennis.

Its alive Jim, but not as we know it

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:11
je informatie is wat sumier om een antwoord te geven

gebruik je z2m? in home assistant ?
of hoe gebruik je het

welke ecodim is het ?
de 05 ?
https://zigbee.blakadder.com/EcoDim_ECO-DIM.05.html

deze wordt namelijk direct gesupport
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ECO-DIM.05.html

https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17849

voor home assistant quote van github

file maken in home assistant config dir genaamd ext_converter.js

de inhoud hiervan kopieren
https://gist.github.com/K...ddd26a9b092abd07bad8def00
opslaan

en dan in je configuration.yaml van HA
deze 2 regels toevoegen

external_converters:
- ext_converter.js

opslaan
en nu home assistant volledige opnieuw opstarten ! niet even scripts opnieuw laden

[ Voor 54% gewijzigd door xtrme op 10-07-2024 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
xtrme schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:04:
je informatie is wat sumier om een antwoord te geven

gebruik je z2m? in home assistant ?
of hoe gebruik je het

welke ecodim is het ?
de 05 ?

deze wordt namelijk direct gesupport
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/ECO-DIM.05.html
Informatie is niet summier.
Ik heb eea reeds uitvoerig onderzocht, en ben beland op het punt dat ik zelf middels documentatie een converter moet schrijven.

Ik gebruik z2m stand alone in een testomgeving, waarbij ik NIET de 05 dimmer heb, maar de Ecodim05.Zigbee. Dat is net een andere smaak.
Die Eco-DIM.05 wordt gesupport en ik heb de .ts file gepakt en geprobeerd om deze om te batterijen naar de nieuwe ECO-DIM-05.ZIGBEE zodat ik een werkende converter kreeg.
Uitdaging ligt dus in het schrijven van die converter (ik wist dat dimmer niet ondersteund werd).

Niet gelukt zoals je begrijpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
xtrme schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:04:

en dan in je configuration.yaml van HA
deze 2 regels toevoegen

external_converters:
- ext_converter.js
Deze zet ik je niet in de configuratie.yml van HA als ik die zou hebben, maar in de zigbee2mqtt folder.
zigbee2mqtt kent zijn eigen configuratie.yml. Ook zwaar verwarrend.Hierna zet je de log op "debug".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Heb je daar een link naar? Want Ecobright heeft het alleen over de ECO-DIM.05?

Maar je ziet hem in Z2M zie je hem als Ecodim05.Zigbee en dan als unsupported? Of hoe zie je hem nu exact in Z2M? En wat voor info zie je allemaal exact?

Dat is denk ik ook wat @xtrme bedoelde met wat summier. Wij kunnen niet meekijken dus je zult alles moeten delen :)

[ Voor 11% gewijzigd door Septillion op 10-07-2024 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:11
er is ook een ecodim.05 non smart
maar het type is online hetzelfde
op beide staat ecodim.05 waarbij de zigbee versie en nog zigbee onder heeft staan

dus als je hem gekoppeld krijgt dan is het deze
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim05-zigbee.html
zie afbeeldingen

ik doelde inderdaad dat je informatie half is => summier
ik kan namelijk niet zien wat jij ingericht hebt en verschillende opbouwen bijv als een docker image kan andere issues hebben

wellicht ter overvloedde
heb je hem de dimmer al een factory reset gegeven en opnieuw toegevoegd
reset button 5sec inhouden en dan is het lichtje 10 seconden rood

eerste interview gaat niet altijd lekker, is mijn ervaring met inbouwdimmers waarbij er meerdere muren tussen de dongle en de dimmer zitten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xsienix zit je niet per ongeluk op een oude versie van Z2M? Men is ooit overgestapt op een andere repository waardoor je vanaf 1.17.1-4 niet automatisch kon upgraden (en je überhaupt geen melding krijgt dat er een update beschikbaar is). Als je die nog hebt loop je ruim 3 jaar achter qua updates en device-ondersteuning :)

Dus:
xsienix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:00:
Relevante software en hardware die ik gebruik
Zigbee2MQTT
Iets meer informatie alsjeblieft. Op welke versie zit je? En als je wel een recente versie hebt: zit je op dev of stable?

edit: ik zie dat je al een issue had aangemaakt waarin je wel je z2m-versie etc. noemt. Handig om hier ook mee te nemen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Gizz op 10-07-2024 09:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Septillion schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:23:
Heb je daar een link naar? Want Ecobright heeft het alleen over de ECO-DIM.05?

Maar je ziet hem in Z2M zie je hem als Ecodim05.Zigbee en dan als unsupported? Of hoe zie je hem nu exact in Z2M? En wat voor info zie je allemaal exact?

Dat is denk ik ook wat @xtrme bedoelde met wat summier. Wij kunnen niet meekijken dus je zult alles moeten delen :)
Kijk maar even:
https://www.ecobright.nl/...2x-0-100w-fase-afsnijding
Linksboven zie je het type dat ik heb. Dit is net een ander type als Ecodim05.
In z2m wordt dit type ook getoond als Ecodim05.Zigbee.
Kijk ik dan in de .ts van ondersteunde apparatuur, dan zie je wel de Ecom05, maar niet de Ecodim05.Zigbee.
Vandaar de unsupported device"

Ik ben niet in de gelegenheid een plaatje te posten, dit doe ik vanavond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:36:
@xsienix zit je niet per ongeluk op een oude versie van Z2M? Men is ooit overgestapt op een andere repository waardoor je vanaf 1.17.1-4 niet automatisch kon upgraden (en je überhaupt geen melding krijgt dat er een update beschikbaar is). Als je die nog hebt loop je ruim 3 jaar achter qua updates en device-ondersteuning :)

Dus:

[...]

Iets meer informatie alsjeblieft. Op welke versie zit je? En als je wel een recente versie hebt: zit je op dev of stable?
Laatste versie van z2m, en stable.
Check de supported device .ts, dan zie je dat device niet ondersteund wordt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:05

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@xsienix Nee, dat is dus gewoon dezelfde :) Of ze moeten opeens een hele andere firmware uitgebracht hebben, maar die je linkt heeft altijd gewoon te boek gestaan als ECO-DIM.05.

En ipv "ja laatste", noem even de versie. Je zal niet de eerste zijn die dan toch niet de laatste draait.

Maar je bent atm niet thuis? Want Tweakers kent prima plaatje upload :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xsienix bij welke stap van Support new devices loop je vast?

Stap 1 lijkt je gelukt. Maar wat zie je bij stap 2 aan exposes?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
xtrme schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:32:
er is ook een ecodim.05 non smart
maar het type is online hetzelfde
op beide staat ecodim.05 waarbij de zigbee versie en nog zigbee onder heeft staan

dus als je hem gekoppeld krijgt dan is het deze
https://www.ecodim.nl/nl/eco-dim05-zigbee.html
zie afbeeldingen

ik doelde inderdaad dat je informatie half is => summier
ik kan namelijk niet zien wat jij ingericht hebt en verschillende opbouwen bijv als een docker image kan andere issues hebben

wellicht ter overvloedde
heb je hem de dimmer al een factory reset gegeven en opnieuw toegevoegd
reset button 5sec inhouden en dan is het lichtje 10 seconden rood

eerste interview gaat niet altijd lekker, is mijn ervaring met inbouwdimmers waarbij er meerdere muren tussen de dongle en de dimmer zitten
De omgeving is stand-alone, geen Docker en dus geen HA. Dit heb ik juist gedaan om geen beïnvloeding te hebben van andere programmatuur.
De procedures zoals vermeld in de documentatie heb ik gevolgd. Resetten --> aanmelden, en dan zie ik in het scherm bij "device' de vermelding "ECO-DIM.05 Zigbee" staan.
De coördinator is een SLZM-06, die aan het netwerk zit. Er is praktisch geen interferentie omdat ik onderzocht heb welk kanaal ik het beste kan kiezen. Bovendien staat de coördinator op <05 mtr. afstand van de dimmer af.

Wellicht heb je nu meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Septillion schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:42:
@xsienix Nee, dat is dus gewoon dezelfde :) Of ze moeten opeens een hele andere firmware uitgebracht hebben, maar die je linkt heeft altijd gewoon te boek gestaan als ECO-DIM.05.

En ipv "ja laatste", noem even de versie. Je zal niet de eerste zijn die dan toch niet de laatste draait.

Maar je bent atm niet thuis? Want Tweakers kent prima plaatje upload :)
Excuus, dit is een exoot. Het ding wordt gezien als ECO-DIM.05 Zigbee en geen ECO-DIM.05 als ie aangemeld wordt. Er zijn wel ECO-DIM.05 die verkocht worden, dat klopt, maar de ECO-DIM.05 Zigbee is net effe anders vermoed ik.

Ik heb de laatste 1.39 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 09:42:
@xsienix bij welke stap van Support new devices loop je vast?

Stap 1 lijkt je gelukt. Maar wat zie je bij stap 2 aan exposes?
Even zonder plaatje :)

On/Off
Brightness
en nog wat andere zaken.

Ik zie dat voor elk kanaal.

Nu snap ik dat de ECO-DIM.05 Zigbee, niet ondersteund wordt omdat de referentie ..ts file deze naam niet bevat.
Dus, ik heb de procedure gevolgd om zelf een converter te maken.
Op Github heb ik verschillende ECO-DIM.05.js gevonden en de code gekopieerd naar een bestand die ik ECO-DIM.05 Zigbee.js genoemd heb. Deze heb ik in de frontend toegevoegd aan z2m.
Gecontroleerd of deze ook daadwerkelijk aan de z2m configuration.yaml file werd ingevoegd en dit ok.
Daarna z2m reset. daarna device reset, weer aanmelden.

Wat me opviel is dat z2m ogenschijnlijk niets doet met die ECO-DIM.05 Zigbee.js file.
Haal ik deze file weg, dan is de bediening in de frontend hetzelfde, waarbij k slechts 1 kanaal kan bedienen en er 2 brightness sliders tegelijk worden bediend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xsienix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:15:
[...]
On/Off
Brightness
en nog wat andere zaken.

Ik zie dat voor elk kanaal.
En werken deze? Zo ja, dan kun je meteen in Z2M de external definition laten genereren, zoals ook beschreven staat in de handleiding:
When pairing an unsupported device with Zigbee2MQTT, it will attempt to discover features supported by this device. To check what has already been discovered, go to the "Zigbeee2MQTT frontend -> device -> Exposes tab". See if the exposed features work by checking if values are reported and/or it's controllable (in case of e.g. a light).

Next generate the external definition by going to the device -> "Dev console" tab and press "Generate external definition".
Dan hoef je niks te kopiëren van definitions van andere apparaten die je online vindt om vervolgens te hopen dat die gaan werken :)

Als het werkt dan mag je naar stap 3:
If all features work and all the expected features are there, you are lucky and can continue with step 3
En dat is simpelweg een plaatje maken zodat het device netjes aan de Z2M documentatie toegevoegd kan worden:
3. Add device picture to zigbee2mqtt.io documentation
To make sure a picture is available for this device on the supported devices page and in the frontend:

Clone zigbee2mqtt.io

Add a device picture (.png, 512x512, transparent background) to public/images/devices. Use the Adobe Express Remove Background tool

to make the background transparent.
Optional: Add a markdown file for your device to docs/devices, use the model property of your definition as the filename. Most of the contents of this file will be auto-generated through docgen but you can add your own notes in a notes section. Do not use h1 or h2 heading within "## Notes"-Section.

<!-- Notes BEGIN -->
## Notes
...
<!-- Notes END -->
Ik heb het idee dat je van alles door elkaar aan het doen bent. De exposes van je dimmer lijken correct herkend te worden, waardoor je Z2M netjes de definition kan laten maken. Maar tegelijkertijd negeer je dat en ben je semi-willekeurige definitions van andere dimmers van github aan het uitproberen. Dat hoeft helemaal niet als de exposes al netjes werken.

[ Voor 43% gewijzigd door Gizz op 10-07-2024 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 10:31:

Ik heb het idee dat je van alles door elkaar aan het doen bent. De exposes van je dimmer lijken correct herkend te worden, waardoor je Z2M netjes de definition kan laten maken. Maar tegelijkertijd negeer je dat en ben je semi-willekeurige definitions van andere dimmers van github aan het uitproberen. Dat hoeft helemaal niet als de exposes al netjes werken.
De exposes reageren juist niet zoals zou moeten.

Ik kan slechts 1 kant van de dimmer bedienen. De andere kant van de dimmer doet mee, softwarematig dan.
De dimmer is volledig aangesloten overigens.

Z2M genereerd een definition, en dan? Moet ik die ergens invullen, wat kan ik daarmee?
Zover ik begrijp moet er een aanvulling geschreven wordt welke dan aangevuld gaat worden op die definitie file, mocht het niet goed werken.

Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xsienix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:00:
[...]

De exposes reageren juist niet zoals zou moeten.
Ah kijk, dat is nieuwe informatie. Had je nog nergens genoemd ;)

Dan moet je nu verdergaan met stap 2.1. Dus je gegenereerde definition gebruiken, je loglevel aanpassen naar debug en kijken of je achter de juiste info kunt komen. Ik ga niet weer de halve handleiding kopieëren, dus gewoon even bij 2.1 stapje voor stapje de boel doorlopen en hier melden welke stappen goed gaan en waar je vastloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Ah kijk, dat is nieuwe informatie. Had je nog nergens genoemd ;)
In mijn post hierboven staat:
"Wat me opviel is dat z2m ogenschijnlijk niets doet met die ECO-DIM.05 Zigbee.js file.
Haal ik deze file weg, dan is de bediening in de frontend hetzelfde, waarbij k slechts 1 kanaal kan bedienen en er 2 brightness sliders tegelijk worden bediend"

Je hoeft ook niet links naar de handleidingen te volgen hoor :*).
Het is jammer dat ik geen plaatjes kan posten, dat zou het veel meer duidelijk maken.

Zonder plaatjes zal ik proberen te duiden hoever ik sta.

Z2M herkend de dimmer volledig. Dus met alle kanalen en alle opties en sliders.
Unsupported is ie, omdat de signature van de dimmer niet in de .ts file staat.

Ik neem het volgende waar:
De bediening in de frontend laat me slechts 1 kant van de dimmer bedienen.
Als ik de dimmer aan op kanaal 1 aan zet, en de brightness bedien, dan gaat de slider van andere kant mee.
Als ik de dimmer uit zet op kanaal 2 dan gebeurd er niets.
Als ik de slider brightness van kanaal 2 bedien, gaat ook de slider brightness van kanaal 2 mee.
Dit zie ik ook in de debuglog.

Het lijkt of ik een 1-kanaals dimmer heb, wat niet zo is.

Resumé:
Ik heb een unsupported device, die volledig exposed is, waarbij de dimmer toch anders werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
xsienix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Je hoeft ook niet links naar de handleidingen te volgen hoor :*).
volgen = posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

xsienix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:34:
[...]

Resumé:
Ik heb een unsupported device, die volledig exposed is
Nou ja, dus niet volledig exposed. Want anders zou alles werken. Je kunt nu nog niet bij een aantal basisfunctionaliteiten van je dimmer, dus niet volledig exposed.

Volgende stap blijft het debuggen en goed in de logs duiken, zoals aangegeven onder onderdeel 2.1 van de handleiding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Nou ja, dus niet volledig exposed. Want anders zou alles werken. Je kunt nu nog niet bij een aantal basisfunctionaliteiten van je dimmer, dus niet volledig exposed.
Het rare(?) is dat hij de volledige dimmer laat zien. In de basis weet z2m met welk apparaat hij te maken heeft.
Z2M heeft dus alles ontdekt, maar de bediening gaat niet helemaal goed.
De debug logs vermelden de juiste gegevens voor wat betreft de bediening. Geen fout en geen error ;)
Alleen het tweede kanaal, zie ik nooit, dat is het vreemde, ook niet als ik de dimmer fysiek bedien.

Waar -niet alleen ik vrees ik- op vast loop, is het feit, dat als je geen juiste bediening hebt, je dan zelf d.m.v. een extender te schrijven, een poging moet doen om het werkend te krijgen. En juist dat stukje daar schort het in de documentatie aan. Ik heb het gevoel dat ik iets mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xsienix als je geen foutmeldingen ziet in je debuglogs, dan wordt het wel lastig. Ik zou niet weten hoe je dan verder gaat.

Het tweede kanaal doet het wel fysiek? De lamp wordt wel gedimd? Om nog even uit te sluiten dat het kanaal zelf stuk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:59:
@xsienix als je geen foutmeldingen ziet in je debuglogs, dan wordt het wel lastig. Ik zou niet weten hoe je dan verder gaat.

Het tweede kanaal doet het wel fysiek? De lamp wordt wel gedimd? Om nog even uit te sluiten dat het kanaal zelf stuk is.
Ja dat tweede kanaal doet het. Ik zou dan verwachten dat ie dan zichtbaar wordt in de logs.

Dat is ook het grote probleem Gizz.
Op moment dat iets niet werkt, moet je zelf wat gaan doen. En aangezien dat ik geen developer ben loop je snel vast in een abstract geschreven documentatie.

Z2M heeft een referentie documen waarin alle devices beschreven staan die Z2M kent. Uit deze file haalt Z2M de bedieningen die uiteindelijk in de frontend worden getoond. Dat gebeurd ook, alleen dit %$#@ ding van mij staat niet in dat referentie document. En dus moet je zelf aan de bak om een zg. extention (converter) te schrijven. Juist daar hang ik. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@xsienix de abstracte documentatie is wat mij betreft niet het probleem, die vind ik althans prima leesbaar. Het probleem is dat het maken van een goede converter berust op het bekijken van de foutmeldingen en daarvoor een stukje code toevoegen in je converter zodat de foutmelding verdwijnt en je er een goed werkende expose bij hebt.

Maar in jouw geval geef je aan dat je 0 foutmeldingen hebt (je zit echt op debug loglevel?) en dat het toch niet werkt. Daar lijkt de handleiding niet in te voorzien, dat heeft weinig met het abstractieniveau te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Gizz schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:28:
@xsienix de abstracte documentatie is wat mij betreft niet het probleem, die vind ik althans prima leesbaar. Het probleem is dat het maken van een goede converter berust op het bekijken van de foutmeldingen en daarvoor een stukje code toevoegen in je converter zodat de foutmelding verdwijnt en je er een goed werkende expose bij hebt.

Maar in jouw geval geef je aan dat je 0 foutmeldingen hebt (je zit echt op debug loglevel?) en dat het toch niet werkt. Daar lijkt de handleiding niet in te voorzien, dat heeft weinig met het abstractieniveau te maken :)
Wat ik tot nu gevonden heb:

https://medium.com/@omasl...al-converter-1a666db52d44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:40

MsG

Forumzwerver

Je kan ook even kijken welke dingen @Koenkk zelf verwacht in bijvoorbeeld dit issue waar het eerder om de andere variant van deze dimmer gaat: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17849

Daar speelt bijvoorbeeld nog iemand met de 'transition time'.

[ Voor 14% gewijzigd door MsG op 10-07-2024 14:25 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
MsG schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 14:24:
Je kan ook even kijken welke dingen @Koenkk zelf verwacht in bijvoorbeeld dit issue waar het eerder om de andere variant van deze dimmer gaat: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/17849

Daar speelt bijvoorbeeld nog iemand met de 'transition time'.
Die had ik al op "1" gezet, maar dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xsienix
Uiteindelijk ben ik op weg geholpen door een NL developer die een deel van de converter geschreven heeft.
Vanaf de software werkt alles nu perfekt.

Nu nog de fysieke bedieningen op de dimmer zelf uitvogelen.

Pagina: 1