Scroll down menu met verwijzingen naar cellen met formules

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijndeWaard
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
Ik ben bezig een Excel sheet op te zetten om overgewicht van huisvuilwagens te registeren.
In het scroll down menu bevinden zich de huisvuilwagens die ik gebruik.

Nu wil ik dat de items die ik selecteer in het scroll down menu (N215) gelinkt zijn aan de basis van N215. (Kolommen G, H, I).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RtgxBU3bSqe0Tfc6-bdw5zygL44=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xgSlscFOO2jQrCL7woLoF0Er.jpg?f=fotoalbum_large

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen hoe ik dit stap voor stap kan doen.

Bij voorbaat dank.

Martijn

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Chat GPT en andere forums.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Even voor de duidelijkheid: wanneer cel A3 de waarde N215 krijgt moeten de andere cellen gevuld worden met de gegevens die in de kolommen G, H en I? Schrijf de formule eens uit voor cel B3 om te beginnen. Die dit in gewoon Nederlands een vertaal het dan naar een excel formule.

Om een start te geven:
B3-> ALS A3 gelijk is aan N215 DAN de inhoud van cel G9.

Waarschijnlijk is dit korter en makkelijker op te lossen met een x.lookup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijndeWaard
Dank je wel voor de snelle reactie @sypie.
Eerst wil ik zeggen dat ik een beginneling ben met Excel en bli ben met alle hulp. Als je betere oplossingen heb ben ik een en al oor. :)

Het klopt dat de cel A3 (samen met met de cellen B, C, D), als ik N215 selecteer, de gegevens van G, H en I moeten overnemen.
Cel H3: =G9+G10
Cel I9: =ALS(G9>J9; G9 - J9; "")
Cel I10: =ALS(G10>J9; G10 - J9; "")

Ik heb geen formule gebruikt voor de cellen G9 en G10. Ik heb dat gedaan met: Voorwaardelijke opmaak = Kleurschalen = Meer regels.
Ik heb dit gedaan omdat ik in kleur wil zien wat de "overbelading" is als deze word overschreden boven de, in dit geval, 7155 kilo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0HlC0qa_S6Qm087XL2qz5ni1A1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KFObAMYzDdUWm5mvfD1nZhEA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3eqeElasU3wk_NOB0RXiY2r13Jg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Xc4Rkb1hGnA2KwIkFSj9OTL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door MartijndeWaard op 10-07-2024 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

@MartijndeWaard Scrol down menu met verwijzingen naar cellen met formules. ga ajb niet een nieuw topic beginnen als je er al een hebt lopen over hetzelfde onderwerp...

Ook omdat je met de reactie daar volgens mij al een heel eind kom, waar loop je vast met die tip?
g0tanks schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 22:46:
Met XLOOKUP function - Microsoft Support kan je de waarde van de geselecteerde wagen (in kolom A) opzoeken in het overzicht (kolom F) met de bijbehorende waarden.
Edit. Als beginner: ga nooit cellen samenvoegen, dat levert zeker in het begin hoofdbrekens. Als je het er uit wilt laten zien als samenvoegen, doe het puur met de opmaak.

[ Voor 11% gewijzigd door F_J_K op 10-07-2024 08:07 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijndeWaard
@F_J_K
Mijn excuus voor de 2 topics. Zal niet meer gebeuren.

Wat betreft de tip. Ik begrijp de insteek. Ik ga hiermee aan de slag.

Bedankt voor de reacties.