Jacuzzi gebruiken als hottub

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 09:15
We hebben door vakanties ervaring met whirlpools en houtgestookte hottubs. De eerste bevalt het meest, met name vanwege de jets. Wat me echter tegenstaat zijn de hoge energiekosten en de hoeveelheid onderhoud die zo’n bad vergt. Schaf je zo’n ding aan dan zul je in het begin veel erin zitten, maar dat zal snel minder worden. Ik heb geen zin om te gaan pielen met ph-waardes, chloor, etc. Beetje opstoken geen probleem, dan komt het pyromaantje in me snel naar boven. :+ We hebben al een houtkachel binnen en buiten dus hout genoeg.

Nu dacht ik valt dit niet te combineren? Een 2ehands whirlpool aanschaffen, en deze ombouwen zodat hij met hout kan worden gestookt (water door warmtewisselaar pompen). Gezellig vuur van de houtkachel en tegelijkertijd het bad opwarmen. Is het water warm dan jets aan. Na 1 of 2 dagen badderen laten we het bad weer leeg. Uiteraard opletten dat de pompen etc ook goed droog zijn. Iemand dit hier iets zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 3% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-07-2024 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joke_name
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:19
Je zoekt gewoon een hottub met jetstream.

Deze bestaan gewoon van bijvoorbeeld: Welvaere
https://welvaere.nl/hot-t...2MEpAf3eXqD8aApOqEALw_wcB

Als je hem een keertje weekendje wilt testen kan ik je dit park adviseren:
https://www.berkenrhode.n...t-sauna-en-jacuzzi-veluwe

Dit zijn allemaal spullen van Welvaere,
Let op: Het type wat ze daar hebben (ingebouwde kachel) zie ik momenteel niet op de website staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Niet helemaal. Een hottub is vooral ingericht om in te zitten. Ik heb al jaren last van een hernia waardoor zitten snel vervelend wordt en juist de ligplek en jets van een jacuzzi me goed doen. In een jacuzzi heb je vaak 2 dedicated ligplekken. (1 korte maar dat is m’n vrouw ook dus dat scheelt…)

[ Voor 21% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 09-07-2024 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramonweb
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 13-06 14:19
Als je opzoek bent naar een ligplek dan kom je op een jacuzzi uit. In principe kun je het concept aanhouden van een jacuzzi met externe warmtepomp alleen sluit je dan ipv een warmtepomp een houtkachel op de bypass aan. De circulatiepomp van de jacuzzi laat je vervolgens het water door de houtkachel pompen.

In het 'Jacuzzi verwarmen met warmtepomp' topic kun je veel over de installatie lezen.
Klinkt als een leuk DIY project met een opknap jacuzzi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 10:17
Ik begrijp je nog niet helemaal denk ik. Wil je de houtkachel binnen gebruiken om het water buiten op te warmen? Of wil je de jacuzzi een aparte kachel maken?

Beide gevallen kunnen volgens mij gewoon alleen de als de leidingen naar binnen moeten dan is het wat meer werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Laatst online: 12-06 13:16
Leuk project om een Jacuzzi om te bouwen en de verwarming extern te maken.
Ik verwacht dat dit van jacuzzi tot jacuzzi gaat verschillen hoe je dit moet aanpakken.

Hier komen meerdere vragen bij kijken.
1. kun je de pomp uit de jacuzzi gebruiken maar het verwarming element los koppelen.
2. moet je het geheel bypass en dus ook een extra pomp regelen.

Een manier waarop dit waarschijnlijk nog voor elkaar te krijgen is lijkt een beetje op hoe ik ooit een hottub gebouwd heb.
- wij hebben onderin de hottub een douch afvoer gemaakt. Dus gat boren en douch / gootsteen putje er in monteren. deze komen vaak al met afdicht rubbers.
- vervolgens ga je vanaf daar met een slang naar een waterpomp. (wij hadden een grond waterpomp gepakt omdat deze redelijk robust zijn.
- Vanaf hier gingen wij naar een koper spiraal welke in een "olie"vat geplaatst was, bovenop dit vat was een schoorsteen gemonteerd voor beter trek.
- om vervolgens vanaf het vat weer met een leiding naar de zijkant/ bovenkant van de hottub het water terug te voeren.

Als je de verwarming dus seperaat regelt. en je stelt de temperatuur van je jacuzzi laag in. dan stook je met hout terwijl je de functionaliteit van de jacuzzi in tact laat.

Naast dit alles wil ik wel nog 1 gedachten punt mee geven.
water is dan misschien wel heel goedkoop in Nederland. Maar om nu na elke relax sessie 1 a 2 m2 water weg te gooien is wel heel zonde. Naast dat het in droge periode dus eigenlijk ook niet gepast is om de jacuzzi te vullen.

Jeroen M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ThorinTheGreat schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:11:
- Vanaf hier gingen wij naar een koper spiraal welke in een "olie"vat geplaatst was, bovenop dit vat was een schoorsteen gemonteerd voor beter trek.
- om vervolgens vanaf het vat weer met een leiding naar de zijkant/ bovenkant van de hottub het water terug te voeren.
Ik heb dit ook gebouwd een keer en adviseer hier wel een beetje mee op te letten. Ik had er op een gegeven moment eentje gebouwd die koper van beneden tot boven had. Gevolg was dat na een aantal uur stoken het water begon te koken in de leidingen. Dat vinden die leidingen niet prettig kan ik je vertellen :X Dat werd een semi-explosief geheel 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThorinTheGreat
  • Laatst online: 12-06 13:16
Glashelder schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:44:
[...]
Gevolg was dat na een aantal uur stoken het water begon te koken in de leidingen. Dat vinden die leidingen niet prettig kan ik je vertellen :X Dat werd een semi-explosief geheel 8)7
Wij hebben idd ook wel gehad dat er stoom uit de leidingen kwamen. alleen hadden wij expres al hydrauliek slangen gebruikt, die geschikte waren voor temperaturen boven de 100 graden celcius.

Neemt niet weg dat je wel moet opletten wat je doet en op tijd moet stoppen met stoken. Het is anders ook niet aan te raden het water in te gaan.

Jeroen M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Waar ik me het meeste zorgen om maak is dat er lange periodes water in de pompen blijft staan wanneer de jacuzzi droog staat. Hoe lossen jullie dit op?

[ Voor 17% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 12-07-2024 14:23 ]

Pagina: 1