Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 03-05 15:44
Hoi Tweakers.

Ik wil graag voor de eerste keer een Homeserver/Nas opzetten, voornamelijk omdat ik al langer een (meer) betrouwbare manier wil om data voor de lange termijn op te slaan.

Waarvoor moet het dienen:

- Opslag van data foto's, films, documenten, software etc. raadpleegbaar via andere devices.
- Streamen van films naar de TV (I.p.v films op een usb stick te zetten)
- Beveiligingscamera's op aansluiten en video laten opslaan (Nu nog niet belangrijk)

Wat heb ik reeds aangekocht:

- HP ProDesk 400 G5 Mini (i5-9500T (6 cores), 8GB ram) met een M2 naar Sata adaptor (6x Sata port).
zeer energie-efficiënt.
- 6 bay 2.5"
- Corsair RM750x voor de 6 bay van power te voorzien. Redelijk energie-efficiënt efficiënt bij lage belasting.

Wat heb ik nog nodig

Advies, _/-\o_
Ik heb 6 2.5"slots vrij.

Hoeveel schijven en welke raden jullie aan? SSD of niet?
Welke raid setup?

2 schijven in xx raid voor het OS en 4 schijven in xx raid voor de effectieve opslag?
Wat voor OS? of meerdere OS?

Dank alvast voor de hulp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZi9pIC5OmPFd5t_n4UKMQzM6bo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/28DV0dMoFD8R5BcNj9rhUqCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IFqoiRHg_8RVfqMXEhdmssVd4bk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxVtt7urQR9q4q2VCjYKdf54.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Let aub op dat een nas, al dan niet met raid, an sich geen backup is.

Freenas is veelgebruikt, maar je kunt ook met een kale linux installatie aan de slag als je wil.

[ Voor 42% gewijzigd door Boudewijn op 09-07-2024 21:37 ]

Ik heb elektra-inbouwmaterialen over? Kopen? Zie: hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-05 06:56
Je zou naast Freenas ook naar Unraid of Proxmox kunnen kijken. Persoonlijk gebruik ik unraid en dat werkt voor mij prima. Voordeel ten opzichte van Freenas is dat het allemaal wat gepolijster was/is (toen ik begon een aantal jaar terug). (Voordeeltje van unraid in jou geval is dat je het draait vanaf een USB stick dus geen schijfruimte ervoor gebruikt.)

Om je andere vraag over welke schijven en raid configuratie te kunnen beantwoorden is het makkelijk om te weten hoeveel ruimte je nu wellicht hebt of denkt nodig te gaan hebben. Qua prijs vs. TB's zijn de SSD's (een stuk) duurder dan 2,5" hdd's. Ik snap dat een all SSD NAS best vet is maar in jou use case verwacht ik er weinig voor van.

Zit er in die G5 niet stiekem nog een plekje voor een schijf? 2,5" of m.2?
En ik lees niks over caching, heb je daar al over nagedacht? Ik zou in ieder geval kiezen voor caching op SSD en dan kijken of je 'normale/vaste' opslag op hdd's kunt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Flans schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:25:
Je zou naast Freenas ook naar Unraid of Proxmox kunnen kijken. Persoonlijk gebruik ik unraid en dat werkt voor mij prima. Voordeel ten opzichte van Freenas is dat het allemaal wat gepolijster was/is (toen ik begon een aantal jaar terug). (Voordeeltje van unraid in jou geval is dat je het draait vanaf een USB stick dus geen schijfruimte ervoor gebruikt.)

Om je andere vraag over welke schijven en raid configuratie te kunnen beantwoorden is het makkelijk om te weten hoeveel ruimte je nu wellicht hebt of denkt nodig te gaan hebben. Qua prijs vs. TB's zijn de SSD's (een stuk) duurder dan 2,5" hdd's. Ik snap dat een all SSD NAS best vet is maar in jou use case verwacht ik er weinig voor van.

Zit er in die G5 niet stiekem nog een plekje voor een schijf? 2,5" of m.2?
En ik lees niks over caching, heb je daar al over nagedacht? Ik zou in ieder geval kiezen voor caching op SSD en dan kijken of je 'normale/vaste' opslag op hdd's kunt doen.
Hoi Flans,

Thanks voor de input!
De G5 heeft inderdaad een 2.5" Sata aansluiting naast het M2slot waar nu de Sata adaptor aanhangt, echter kan er in de case geen 2.5" schijf meer bij door de Sata adaptor die in de weg zit. Een Sata extender kabel geeft hiervoor wel een oplossing als dat nodig is.

Ik ben vergeten te vermelden dat ik nog een Samsung 840 EVO 1TB SSD heb liggen die kan dienen voor dit project en ook een 2.5" 500GB HDD.

Over Caching heb ik inderdaad nog niet nagedacht.

Voor opslag heb ik momenteel weinig nood aangezien ik nooit eerder over NAS heb beschikt, veel waardevolle data is daardoor over de jaren verloren gegaan of gewoon verwijderd.

Als ik moet gokken denk ik voor men huidige data makkelijk met 1TB toe te komen, maar het is natuurlijk de bedoeling de NAS/Server te gaan benutten. Ik heb 5TB in gedachte, maar dat mag ook minder zijn. Wat ik in dat geval belangrijk vind is dat reeds aangekochte schijven niet overbodig worden als ik wil uitbreiden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spasm
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:00
Huh. Je hebt deze set gisteren te koop gezet, en vandaag ga je er een nas van maken ?

v&a aangeboden: Homeserver/Nas benodigdheden: HP ProDesk 400 G5 Mini (7EM44ET...

Random WTF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Spasm schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:05:
Huh. Je hebt deze set gisteren te koop gezet, en vandaag ga je er een nas van maken ?

v&a aangeboden: Homeserver/Nas benodigdheden: HP ProDesk 400 G5 Mini (7EM44ET...
Dat klopt,
Liever zou ik een ATX mb hebben zodat de ATX voeding gewoon op alle hardware kan aangesloten worden ipv 2 aparte voedingen.

Het advies dat ik hier krijg neem ik hoe dan ook mee in deze of een andere build.

[ Voor 20% gewijzigd door govahnator op 10-07-2024 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
govahnator schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:16:
[...]

Dat klopt,
Liever zou ik een ATX mb hebben zodat de ATX voeding gewoon op alle hardware kan aangesloten worden ipv 2 aparte voedingen.

Het advies dat ik hier krijg neem ik hoe dan ook mee in deze of een andere build.
Gewoon TrueNAS (voorheen FreeNAS) er op en de rest wijst zich van zelf.
https://distrowatch.com/table.php?distribution=truenas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• govahnator
Dank aan al die reageerde.

Met de frame van de G5 verder te willen aanpassen heb ik echter het moederbord geraakt.
Einde van dit project 😒

Draad mag op slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15-05 20:47
govahnator schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Voor opslag heb ik momenteel weinig nood aangezien ik nooit eerder over NAS heb beschikt, veel waardevolle data is daardoor over de jaren verloren gegaan of gewoon verwijderd.
Goed, Afhankelijk van hoe je een NAS gebruikt: Het is geen volwaardige backup. Daarmee bedoel ik te zeggen dat als je denkt dat je belangrijke gegevens helemaal veilig zijn op een NAS dan heb je dat niet helemaal goed. Met een RAID oplossing kan je mogelijk zoveel mogelijk voorkomen dat je gegevens terug kan halen als een schijf van de opstelling niet helemaal goed is. Maar als je NAS verloren gaat bij een brand of gestolen wordt dan heb je ook geen gegevens meer.

Als je het goed wil doen dan zorg je ervoor dat je gegeven op meerdere locaties en eventueel op een andere type media staan om zeker van te zijn dat de gegevens niet verloren gaan. Dus bijvoorbeeld een versleutelde backup van je NAS naar een externe cloud. En/of een backup naar andere NAS op een extene locatie. Over backup strategiën zijn hele boeken geschreven.
Pagina: 1