Oven en aardlekschakelaar

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:15
Onze heteluchtoven (5,5 jaar oud) knalt de aardlekschakelaar eruit. De ene keer tijdens het voorverwarmen, de andere keer erna of halverwege het afbakken van een taart… De installatieautomaat blijft aan.

Ik heb de oven op een andere groep die op een andere aardlekschakelaar zit geprobeerd en dat heeft hetzelfde probleem. Ik verdenk dus de oven en niet de aardlekschakelaar of bedrading naar de oven toe.

Omdat de het verwarmingselement (hetelucht) al eens kapot was, heb ik een nieuwe besteld en getest. Dit heeft het probleem niet opgelost.

Iemand een idee wat ik nog kan meten/testen en hoe? Direct een nieuwe oven bestellen is misschien wat te rigoureus ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:10
Wat voor type oven is het? Het kan zijn dat er meerdere verwarmingselementen in zitten namelijk.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
nodri2000 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 07:50:
Wat voor type oven is het? Het kan zijn dat er meerdere verwarmingselementen in zitten namelijk.
Goede, het is een Bauknecht BIK7MH8TSPT. Die heeft inderdaad meerdere elementen (namelijk ook voor conventionele boven- en onderwarmte. Ik heb (onterecht?) aangenomen dat die het niet kunnen zijn omdat die niet gebruikt worden in de heteluchtstand, maar enkel in de ‘conventionele oven’-stand. Die stand gebruiken we nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HowsMyApple
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12:10
Inbouwoven neem ik aan? Ooit een vergelijkbaar iets gehad. Bij die destijds nieuwe oven bleek er wat isolatiemateriaal uit te puilen en dat werd blijkbaar wat vochtig bij gebruik van de hetelucht stand. En als ik het me goed herinner liepen er enkele dunne stroomdraadjes naar het display die zeer dicht langs/tegen dat uitpuilende isolatiemateriaal zaten. Gevolg, ALS klapte er met regelmaat uit.

Het zou niet moeten mogen.. maar je weet maar nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
cryptapix schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:08:
[...]

Goede, het is een Bauknecht BIK7MH8TSPT. Die heeft inderdaad meerdere elementen (namelijk ook voor conventionele boven- en onderwarmte. Ik heb (onterecht?) aangenomen dat die het niet kunnen zijn omdat die niet gebruikt worden in de heteluchtstand, maar enkel in de ‘conventionele oven’-stand. Die stand gebruiken we nooit.
Wat we hier al eerder meegemaakt hebben is dat een oven bij voorverwarmen of opwarmen meerdere elementen inschakeld.

Heb je een slimme meter? Zo ja, start je oven op en kijk naar het vermogen wat opgenomen wordt. Als het vervangende element bijvoorbeeld 1200W is maar je oven verbruikt 2100W dan weet je dat deze meerdere elementen aan het schakelen is.

Het kan dus aan een ander element liggen!

Wat je ook kunt doen is je oven in de conventionele stand aanzetten (liefst alleen eerst onder en als die weer koud is de bovenwarmte) en dan kijken bij welke stand die eruit klapt. Mijn vermoeden is dat het onderste element de magische rook heeft laten ontsnappen, die wordt het meest gebruikt bij opwarmen.

[ Voor 15% gewijzigd door nodri2000 op 10-07-2024 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dan moet je vooral die als probleem zien.
Pak maar even een multimeter en meet het bovenste element door (spanning + aarde, die zou oneindig moeten zijn).

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@HowsMyApple @nodri2000 @DJMaze Dank voor jullie reacties. Ik heb nu pas tijd gehad om wat te testen en meten.

Ik zie geen kapotte of beschadigde draden. Wat mij wel opvalt is dat het hetelucht- en het bovenelement ongeveer 25 ohm weerstand hebben. Het onderelement heeft ongeveer 40 ohm weerstand. Ik kan alleen nog nergens vinden hoeveel het zou moeten zijn.

Ik meet oneindige weerstand tussen de verschillende polen van de elementen en de aardedraad.

Wat ik nog moet testen is de oven gebruiken met een losgekoppeld onderelement en/of met juist enkel het onderelement.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 13-07-2024 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
25 en 40 Ohm klinkt niet als verkeerde getallen.

Het probleem wat je hebt met doormeten ten opzichte van de aardedraad is dat een doorsnee multimeter eigenlijk ongeschikt is om een kleine aardfout te openbaren.

Ik zou inderdaad gaan voor elementen 1 voor 1 gebruiken en dan zien waar het fout gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-05 20:44
25 ohm is 2kW. 40 is 1,3kW. Lijkt dus prima.

Wat meet je tussen een van de contacten en de behuizing? Die moeten zo goed als oneindig zijn. Iig meer dan een paar Mohm. Al meet een simpele multimeter dat vaak niet al te goed, maar als je al iets meet zegt dat vaak weinig goeds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@Groningerkoek en @heggico het onderelement is 1300W dus dan vrees ik dat het onderste element ook niet de boosdoener is. Zal het verder nog testen morgen. Maarja, wat dan wel..

Tussen de contactpunten van de elementen en de aarde meet ik oneindige weerstand. Dat was wel zonder dat de voedingsdraden waren aangesloten. Ik weet niet zeker of ik ook tussen de de draden en de aarde heb gemeten. Bij 1 draad heb ik in ieder geval tussen de draad en de behuizing gemeten en was de weerstand oneindig.

[ Voor 3% gewijzigd door cryptapix op 13-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 07:37
cryptapix schreef op zaterdag 13 juli 2024 @ 21:56:
@Groningerkoek en @heggico het onderelement is 1300W dus dan vrees ik dat het onderste element ook niet de boosdoener is. Zal het verder nog testen morgen. Maarja, wat dan wel..

Tussen de contactpunten van de elementen en de aarde meet ik oneindige weerstand. Dat was wel zonder dat de voedingsdraden waren aangesloten. Ik weet niet zeker of ik ook tussen de de draden en de aarde heb gemeten. Bij 1 draad heb ik in ieder geval tussen de draad en de behuizing gemeten en was de weerstand oneindig.
Het nadeel van een multimeter is dat die een laag voltage gebruikt voor de weerstandsmeting, als het dus gaat om een beschadiging in de isolatie of wat vuiligheid is het goed mogelijk dat er geen doorslag van de spanning is bij jouw multimeter en die zal dan inderdaad oneindig meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
Groningerkoek schreef op zondag 14 juli 2024 @ 01:12:
[...]
Het nadeel van een multimeter is dat die een laag voltage gebruikt voor de weerstandsmeting, als het dus gaat om een beschadiging in de isolatie of wat vuiligheid is het goed mogelijk dat er geen doorslag van de spanning is bij jouw multimeter en die zal dan inderdaad oneindig meten.
Ik heb helaas geen andere meetinstrumenten. Net heb ik nog eens de contacten naar aarde doorgemeten en nergens uitslag, maar goed, met multimeter dus ;)

Toen ik de oven net weer aansloot kreeg ik de melding “F4 Ovenstoring bel de klantenservice”. Gek genoeg verdween die melding na even wachten weer en staat de oven nu gewoon voor te verwarmen. Dat deed de oven lange tijd met 2000-2500W volgens de meter in de meterkast. Hij blijft nu naar het lijkt ook gewoon aan na het voorverwarmen.

Edit: F4 lijkt te maken te hebben met de verwarmingselementen. Wellicht veroorzaakt doordat ik alle aansluitingen los heb gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door cryptapix op 14-07-2024 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:04
Wat je kan doen, maar dit is geheel op eigen risico(!!!), is om de oven even op een ongeaard stopcontact/verlengsnoer aan te sluiten. Daarna de oven aanzetten en een poosje op flink hoge temperatuur laten verwarmen.

Ik heb namelijk wel eens gelezen dat er vocht in het element kan trekken, waardoor de aardlek uitschakelt. Als de oven ongeaard is aangesloten, zal de aardlekschakelaar niet uitslaan en kun je het element mogelijk 'droogstoken' waardoor het probleem zichzelf mogelijk oplost.

Dit doe je uiteraard alleen wanneer er verder niemand in huis is en is alleen voor dit experiment, het afkoppelen van de aarde is géén definitieve oplossing!

Edit: ik lees hier dat het omdraaien van de stekker mogelijk ook kan helpen.

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 14-07-2024 15:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
@ThinkPad zonder aarde aansluiten is wel echt last resort (en sowieso natuurlijk enkel om te testen). Stekker omdraaien is wel een poging waard. Ik denk dat ik de boel maar weer inbouw. Als de ALS dan klapt, draai ik de stekker om. Klapt de ALS dan weer, koop ik denk ik maar een nieuwe oven. Een thermostaat oid vervangen is al snel richting de 100 euro. Dat is het volgens mij niet waard voor een Bauknecht oven van 5,5 jaar oud die eerder ook al een kapot element had. Voor 500 euro heb ik een nieuwe AEG oven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
cryptapix schreef op zondag 14 juli 2024 @ 14:52:
[...]

Dat deed de oven lange tijd met 2000-2500W volgens de meter in de meterkast. Hij blijft nu naar het lijkt ook gewoon aan na het voorverwarmen.
Het lijkt erop dat die dus voor verwarmd op beide elementen. Nu nog uitzoeken welke problemen geeft. Het koud meten met verwarmingselementen heeft niet zoveel nut tenzij er een kortsluiting in zit. Ze warm meten heeft meer zin maar dan moet er continue gemeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
nodri2000 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:28:
[...]

Het lijkt erop dat die dus voor verwarmd op beide elementen. Nu nog uitzoeken welke problemen geeft. Het koud meten met verwarmingselementen heeft niet zoveel nut tenzij er een kortsluiting in zit. Ze warm meten heeft meer zin maar dan moet er continue gemeten worden.
Het heteluchtelement is 2000W, dus mogelijk gebruikt hij enkel dat element en was de rest van de overige apparatuur in huis. Dat element is overigens niet stuk; ik heb dat namelijk vervangen omdat ik dacht dat dat het probleem (weer) zou zijn.

Bij warm meten bedoel je dan tijdens het voorverwarmen meten of er een lek is tussen de polen van de elementen en de aarde?

Ik moet ook nog testen wat er gebeurt bij voorverwarmen in conventionele stand. Dan zou hij het heteluchtelement niet moeten gebruiken. Ik kan helaas niet alleen onderwarmte aanzetten. Wel alleen gril.

Edit: @nodri2000 in conventionele stand (boven en onderwarmte, ventilator van hetelucht blijft uit dus ik neem aan dat element ook) trekt hij 3200W en klapt de aardlekschakelaar na enkele minuten voorverwarmen. Dus, wellicht licht het dus toch aan het boven- of onderelement.

Edit2: alleen gril-element trekt maar weinig vermogen. Variërend van 100W tot 800W. Opvallend laag? Maar de aardlek valt niet uit. Dus (toch) het onderelement?

Edit3: Het onderelemt is maar 1150W, dus vreemd dat de concentionele stand 3200W trekt? Zucht, mijn PV is inmiddels 1kW aan het terugleveren…. Dat vertekent bovenstaande getallen wel…

[ Voor 30% gewijzigd door cryptapix op 16-07-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
cryptapix schreef op zondag 14 juli 2024 @ 20:58:
[...]

Het heteluchtelement is 2000W, dus mogelijk gebruikt hij enkel dat element en was de rest van de overige apparatuur in huis. Dat element is overigens niet stuk; ik heb dat namelijk vervangen omdat ik dacht dat dat het probleem (weer) zou zijn.

Bij warm meten bedoel je dan tijdens het voorverwarmen meten of er een lek is tussen de polen van de elementen en de aarde?

Ik moet ook nog testen wat er gebeurt bij voorverwarmen in conventionele stand. Dan zou hij het heteluchtelement niet moeten gebruiken. Ik kan helaas niet alleen onderwarmte aanzetten. Wel alleen gril.

Edit: @nodri2000 in conventionele stand (boven en onderwarmte, ventilator van hetelucht blijft uit dus ik neem aan dat element ook) trekt hij 3200W en klapt de aardlekschakelaar na enkele minuten voorverwarmen. Dus, wellicht licht het dus toch aan het boven- of onderelement.

Edit2: alleen gril-element trekt maar weinig vermogen. Variërend van 100W tot 800W. Opvallend laag? Maar de aardlek valt niet uit. Dus (toch) het onderelement?

Edit3: Het onderelemt is maar 1150W, dus vreemd dat de concentionele stand 3200W trekt? Zucht, mijn PV is inmiddels 1kW aan het terugleveren…. Dat vertekent bovenstaande getallen wel…
Tja, je weet in ieder geval dat het aan 1 van de elementen is. Wat je kunt doen maar dat is geheel op eigen risico is het element eruit halen en op de 240V zetten. Dat is wel link daar dat ding roodgloeiend wordt. 3200W op beide elementen van 1150 en misschien 1000w is wel opvallend veel! Daar zou je denk ik moeten zoeken.
Wat je kunt doen is je oven aansluiten op een stopcontact wat aangeeft hoeveel watt er verbruikt wordt. Die zijn wel te krijgen voor een klein prijsje. Dan weet je precies wat die doet.

Weet je ook hoeveel watt alle elementen zijn?? 100w tot 800w voor een element is niet heel erg hoog inderdaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
nodri2000 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 08:25:
[...]

Tja, je weet in ieder geval dat het aan 1 van de elementen is. Wat je kunt doen maar dat is geheel op eigen risico is het element eruit halen en op de 240V zetten. Dat is wel link daar dat ding roodgloeiend wordt. 3200W op beide elementen van 1150 en misschien 1000w is wel opvallend veel! Daar zou je denk ik moeten zoeken.
Wat je kunt doen is je oven aansluiten op een stopcontact wat aangeeft hoeveel watt er verbruikt wordt. Die zijn wel te krijgen voor een klein prijsje. Dan weet je precies wat die doet.

Weet je ook hoeveel watt alle elementen zijn?? 100w tot 800w voor een element is niet heel erg hoog inderdaad
Ik heb wel zo’n verbruiksmeter, maar die is maar voor 2500W. Maar als ik bij de meterkast blijf staan kan ik toch aardig inschatten wat de verbruiken zijn?

Heteluchtelement is 2000W
Onderelement is 1150W
Grilelement is 2450-2660W

Dus dat ik bij conventionele stand 3200W trek klopt dan wel. Het grilelement zou dus meer dan die 800W moeten trekken, maar wat ik al zei: later zag ik dat de PV weer zon had gekregen en begon terug te leveren. Dat cijfer klopt dus waarschijnlijk niet. Ik zal nog wel eens testen met alleen grilelement

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cryptapix
Nou @nodri2000, ik denk dat ik het probleem wel heb gevonden. Het onderste element is kapot. Maar ik heb er een ander probleem bij. Het onderste element is afgebroken bij het eruit halen (geen enkele kracht voor nodig, brak zowat direct bij het aanraken) en ik heb geen idee hoe ik bij de stukken kan komen die nu nog in de oven zitten. Op filmpjes op YouTube lijkt het allemaal heel eenvoudig, maar zo werkt het bij mij niet. Er zitten geen schroeven in de bodem binnen in de oven en het element er via de achterkant eenvoudig uit- en inschuiven is er ook niet bij. Het element moet ergens aan haken (de haakjes zitten niet voor niets op het nieuwe element). De isolatie krijg ik ook niet simpel verwijderd omdat die helemaal rondom het “binnenwerk” van de oven zit. Iemand een idee?

Edit:
Hele oven uit elkaar gesloopt maar het is gelukt. Althans het element bereiken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Uc_SRHnY8UOm7LIYMpKAHYXPIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tuwFflrTpjwzcf1HkykESZbu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WRm4UfIuB0pnsrulZ-hc7fUVNic=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXUCFAyHmuDqq3hwbPn97GLq.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door cryptapix op 25-07-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
cryptapix schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 20:12:
Nou @nodri2000, ik denk dat ik het probleem wel heb gevonden. Het onderste element is kapot. Maar ik heb er een ander probleem bij. Het onderste element is afgebroken bij het eruit halen (geen enkele kracht voor nodig, brak zowat direct bij het aanraken) en ik heb geen idee hoe ik bij de stukken kan komen die nu nog in de oven zitten. Op filmpjes op YouTube lijkt het allemaal heel eenvoudig, maar zo werkt het bij mij niet. Er zitten geen schroeven in de bodem binnen in de oven en het element er via de achterkant eenvoudig uit- en inschuiven is er ook niet bij. Het element moet ergens aan haken (de haakjes zitten niet voor niets op het nieuwe element). De isolatie krijg ik ook niet simpel verwijderd omdat die helemaal rondom het “binnenwerk” van de oven zit. Iemand een idee?

Edit:
Hele oven uit elkaar gesloopt maar het is gelukt. Althans het element bereiken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zo, das mooi wark! Duurzaam bezig! Vwb de stukken die nog in de oven zitten, stofzuiger al geprobeerd? Ductape en een dun pijpje kan je heel wat mee schoonmaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
nodri2000 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:48:
[...]

Zo, das mooi wark! Duurzaam bezig! Vwb de stukken die nog in de oven zitten, stofzuiger al geprobeerd? Ductape en een dun pijpje kan je heel wat mee schoonmaken.
Duurzaam ja, maar heel eerlijk, als er binnen korte termijn weer wat kapot gaat dan komt er een nieuwe oven. Dit was al het 2e element in 5-6 jaar.

Het probleem was dat grofweg de helft van het element in 1 stuk voorin de oven lag. Daar kon je alleen vanuit de achterkant bij, terwijl je eigenlijk geen ruimte hebt. Er zit 1,5cm ruimte (hoogte) tussen de bodem van de ovenbehuizing en het binnendeel. Daarin ligt/hangt het element. Maar er zit daar ook isolatiemateriaal, dus je kunt er amper bij en als ik al bij het achtergebleven deel van het element kon komen, zou het bij het eruit trekken telkens blijven haken achter het isolatiemateriaal (dat ook nog eens zo poreus is dat het in allemaal vlokken eruit valt).

Ik heb de oven inmiddels weer zo goed als in elkaar zitten. Nu nog testen of alles werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door cryptapix op 26-07-2024 12:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Wat een geweldig Tweakers topic. Oven kapot, lekker zelf aan de slag, tips van wat mensen op het forum en stap voor stap naar oplossing. Mooi man.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cryptapix
Laatste update: de oven werkt weer! Helaas heb ik kennelijk wel een kras(je) gemaakt op het display (dus nu moet ik natuurlijk alsnog een nieuwe kopen >:) )

Dank iedereen voor de hulp!
Pagina: 1